Vegatopia Forum

Vega BBQ

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re: Vega BBQ
« Reactie #40 Gepost op: 23 juli 2004, 01:44:42 »
Ik wil nog recepten zien van:

Dragonfly

he wel lief vragen he... ik voel hier een dreigende toon :)

zal morgen eens die recepten opzoeken... de aanpassingen staan ergens op een papiertje.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Vega BBQ
« Reactie #41 Gepost op: 23 juli 2004, 02:23:09 »
Maïskolven, dus.

Kook ze eerst iets van 10 minuten (geen zout in het water doen!).
:chef:
Marinade 1: olijfolie, sesamolie, ketjap, limoensap, uitgeperst teentje knoflook.
Marinade 2: olijfolie, sesamolie, teriyakisaus, citroensap, uitgeperst teentje knoflook. (Dees' heb ik alleen zelf gegeten op de bbq geloof ik, dus dit wordt voor iederéén een verrassing! :smaail:)
Laat lekker lang intrekken, een nacht ofzo. Roer af en toe eens om (in je pyjama, hihi ;)).
:chef:
Ik ben niet zo goed in verhoudingen :-[, maar voor wie denkt dat echt niet zelf te kunnen uitvogelen, kan ik mijn geheugen / rondslingerende papiertjes er misschien nog eens op naslaan om te zien hoe ik het ook weer precies heb gedaan.
Edit: ik heb de verhoudingen teruggevonden: voor 4 maiskolven gebruik je plusminus 2 el olijfolie, 1 el sesamolie, 2 el sojasausachtige en sap van 1/2 à 1 citroen/1 à 2 limoenen.
:chef:
Iets van 20 minuten op de barbecue. ??? Denk ik. En klaar! :D
:chef:

Ja, komóp! Vraag zulke dingen dan ook níet 's avonds láát!
(Ik had bezoek, dus ik las dit pas laat, ja)

« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2004, 12:47:04 door paninaro »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vega BBQ
« Reactie #42 Gepost op: 24 juli 2004, 21:11:56 »
Toevallig ga ik morgen steengrillen en maak ik de salades weer, dan zal ik het posten (heb ik boeken bij me). :D
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vega BBQ
« Reactie #43 Gepost op: 25 juli 2004, 20:47:55 »
boerensalade uit Griekenland:(De mediterrane keuken-Deltas)

2 vleestomaten
1 komkommer
1 milde, witte ui
1 grote groene paprika
enkele blaadjes verse munt (kon ik in de winkel niet vinden)
200 g stevige schapenkaas
100 g zwarte olijven (had ik niet, ik vind ze stinken en vies)
2 el citroensap
zout
witte peper
4 el olijfolie
1/2 tl gedroogde oregano


De tomaten wassen, drogen en in dunne plakjes snijden, waarbij je de steelaanzet eruit snijdt. De komkommer goed wassen en afdrogen. Dan in de lengte halveren en in plakken van ongeveer 1/2 cm dik snijden.

De ui pellen en in dunne ringen snijden. de paprika wassen, van steelaanzet en zaadlijsten ontdoen en in dunne repen snijden. De schapenkaas in blokjes snijden.

Al deze ingrdiënten in een schaal doen en met de olijven vermengen. Het citroensap met zout, peper en de olie vermengen, door de salade mengen en eventueel nog eens op smaak afmaken. Als laatste bestrooien met oregano.


Witlofsalade met mandarijntjes: (vegetarisch kookboek- Uitgeverij Verba)

2 stronkjes witlof fijngesneden
1/2 blikje mandarijntjes op sap, uitgelekt (sap bewaren)
50 g grof gehakte walnoten
2 eetlepels slasaus

Doe in een slakom witlof, mandarijntjes, de helft van het sap en de helft van de gehakte walnoten. Schep alles luchtig door elkaar. Schenk de slasaus erover en garneer de salade met de overige gehakte walnoten.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Fabian

Re: Vega BBQ
« Reactie #44 Gepost op: 25 juli 2004, 22:34:37 »
Ik heb mijn recept niet neergezet, want allereerst staat de link  hier. Ten tweede heb ik eigenlijk maar wat aangeprutst. Ik heb ook gewone aardappels en uien gebruikt (ehmm kruimelige aardappels, misschien is het verstandig om dat de volgende keer niet te doen) en ik heb geen idee van de verhoudingen.

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vega BBQ
« Reactie #45 Gepost op: 26 juli 2004, 16:50:11 »
Idee van verhoudingen of niet het smaakte goed hoor :)
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Vega BBQ
« Reactie #46 Gepost op: 26 mei 2005, 22:44:19 »
Het wordt weer bbq weer  :cheer: dus deze draad moet weer omhoog.
Van de zomer ga ik bbq'en met de bewoners van de flat waar ik woon. Iemand nog leuke tips?

Ik las net op de bbc site de tip om pandanrijst te koken in kokosmelk, er rode peper doorheen te mikken, in bananenblad te mikken en dan te roosteren op de bbq. Dat lijkt me wel leuk, maar een beetje saai, er moet meer in dat bananenblad pakketje. Iemand goede ideeen? En zo'n bananenblad, moet je dat eerst in water weken, want fikt het anders niet veel te erg aan? Ik heb wel eens dingen met bananenblad gedaan maar dan werd het gestoomd  :-\
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2005, 22:44:52 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vega BBQ
« Reactie #47 Gepost op: 18 juni 2005, 13:54:46 »
Ja, het banenenblad moet je eerst even boven een gaspitvlam houden. Zo komen de natuurlijke oliën eruit en wordt het blad vormbaar. Je ziet ook echt een olielaagje erop verschijnen!
Hmmm, ik denk dat ik voor morgen ook maar eens bananenblad ga halen...
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re: Vega BBQ
« Reactie #48 Gepost op: 20 juni 2005, 09:50:12 »
Laatst was ik bij de tandarts. Die brandde tandvlees weg. Dit stonk nogal en de dagen erna braadden mensen vlees op de barbecue. Het had dezelfde lucht. En ik vond het al niet lekker ruiken!
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re: Vega BBQ
« Reactie #49 Gepost op: 20 juni 2005, 09:51:37 »
Ieuw, wat een enge tandarts heb jij! :pukey:

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re: Vega BBQ
« Reactie #50 Gepost op: 20 juni 2005, 09:53:01 »
Ieuw, wat een enge tandarts heb jij! :pukey:
Ja, dat krijg je als je tandvlees een beetje te sterk doorgroeit.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vega BBQ
« Reactie #51 Gepost op: 20 juni 2005, 09:56:40 »
Tijd voor een tripje naar de toko....

Gegrilde-groentespiesjes

Voor 4 personen

Ingredi�nten:
300 gr tofu
250 konnyaku
2 mini-aubergines
1 1/2 eetlepel sesamolie

nodig:
sat�prikkers

  • Laat de tofu uitlekken.
  • Laat het vocht uit de konnyaku lopen. Snijd hem doormidden en doe hem in een pannetje met voldoende water. Breng dit aan de kook en laat alles ca 5 min koken. Giet de konnyaku af en snijd hem in acht plakken van 6 x 2 x 1 cm.
  • Snijd de aubergines in de lenge doormidden en halveer ze overdwars tot vier platte plakjes. Leg ze in een schaal, bedek ze met koud water en laat ze 15 min. weken. Laat de plakken goed uitlekken en dep ze droog met keukenpapier.
  • Prik in elke plak tofu, konnyaku en aubergine twee sat�prikkers, zet de grill op de hoogste stand. Bestrijk de plakken aubergine met de sesamolie en gril ze 7-8 minuten per kant (en draai ze meerdere keren om)
  • Gril de plakken konnyaku en tofu 3-5 min per kant/tot ze lichtbruin zijn.


Sauzen erbij:

Gele en groene saus
ingrediënten:
3 el shiro-miso
1 el fijne kristalsuiker
5 jonge spinazieblaadjes
1 tl sansho (szechuanpeperbessen)
zout

  • Meng voor de gele saus de shiro-miso en de suiker in een pan. Los de suiker al roerend boven laag vuur op. Haal de pan van het vuur en schenk de helft van de saus in een kommetje
  • Blancheer de spinazieblaadjes boven hoog vuur 30 sec in kokend water met een snufje zout. Laat ze uitlekken en koel ze af met koud water. Knijp ze uit en hak ze fijn
  • Maal de spinazie in een vijzel tot een pasta. Meng de pasta met de sansho in het kommetje met de gele saus om de groene saus te maken.
Rode saus
ingrediënten:
1 el aka-miso (rode sojabonenpasta)
2 tl fijne kristalsuiker
2 tl mirin (zoete rijstwijn)

  • kook de ingrediënten in een pannetje al roerend boven laag vuur tot de suiker is opgelost. Haal de pan van het vuur.




Na/tijdens het grillen:
  • Verdeel de rode saus over de gegrilde plakken aubergine
  • Besmeer 1 kant van de plakken tofu met groene saus en een kant van de konnyaku met de gele saus. Gril de plakken 1-2 min.
  • bestrooi de aubergine met maanzaad, bestrooi de konnyaku met sesamzaad en serveren maar.

bron: Koken met Tofu, Becky Johnson (2003)
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2005, 10:04:21 door Piek »
Eet gezond & eet taartjes

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vega BBQ
« Reactie #52 Gepost op: 20 juni 2005, 10:03:36 »
Tofu-paprikaspiezen

Voor 2 personen

Ingrediënten:
250 gr tofu
50 gr droog geroosterde pinda's
2 rode paprika's
2 groene paprika's
4 el zoete chilisaus

benodigdheden:
lange satéprikkers
keukenmachine

  • Dep de tofu droog en snijd hem in kleine blokjes
  • Maal de pinda's in een keukenmachine en leeg deze boven een bord, wentel de blokjes tofu door de gemalen pinda's.
  • Snijd de paprika's doormidden, verwijder de zaadlijsten en snijd ze in grote stukken. Rijg de stukken paprika en de blokjes tofu aan vier lange prikkers en leg deze op een met folie bedekt grill rooster.
  • grill de spiezen 10-12 min/tot de paprika en de pinda beginnen te bruinen (regelmatig keren!).
  • serveer de spiezen met chilisaus.


bron: Koken met tofu, Becky Johnson (2003)
Eet gezond & eet taartjes

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vega BBQ
« Reactie #53 Gepost op: 20 juni 2005, 20:00:20 »
gisteren voor het eerst groentes, knoflook en kaas in zilversfolie gewikkeld en het was heel lekker. Heb ook de banaan en choco banaan van de vegatopia bbq gemaakt was lekker.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vega BBQ
« Reactie #54 Gepost op: 21 juni 2005, 12:06:10 »
Ja, het banenenblad moet je eerst even boven een gaspitvlam houden. Zo komen de natuurlijke oliën eruit en wordt het blad vormbaar. Je ziet ook echt een olielaagje erop verschijnen!
Hmmm, ik denk dat ik voor morgen ook maar eens bananenblad ga halen...

en was dat lekker? Heb je nog praktische tips?

Ik had het banenblad gevuld met pandanrijst gekookt in 250 ml water, 200 ml kokosmelk, 3 limoenblaadjes en een halve serehstengel. Was de goeie verhouding, want het was erg lekker! De banenbladeren had ik bij een toko uit de diepvries. Die heb ik gewassen (moet écht grondig want er zit nogal wat wit poeder op :-\=bestrijdingsmiddel?) Vervolgens het afgekoelde rijstmengsel erop geschept, dichtgevouwen en met een satéprikker vastgezet. Ongeveer 5 min. op de BBQ en smullen maar! Iedereen vond het heel lekker.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Marietje

Re: Vega BBQ
« Reactie #55 Gepost op: 24 juni 2005, 11:14:00 »
Gebakken banaan

Neem een banaan, snij de steel eraf (hoeft niet, maar leek me wel handig) en snij 'm eventueel in twee helften. Dan snij je 'm over de lengte doormidden, maar niet helemaal, zodat je dus een soort V krijgt. De schil laat je erop.

Doordat de banaan nu een V-vorm heeft kun je er iets tussen leggen. Daar zijn verschillende opties voor. Ik heb voor deze mogelijkheden gekozen:

* Een halve bounty (dan krijg je dus banaan met chocola en kokos)
* Boter en suiker
* Alleen suiker (kaneel erbij zou vast lekker zijn maar had ik niet)

De bananen inpakken in aluminiumfolie en ongeveer een kwartier op de bbq leggen. Daarna kun je het folie en de schil erafhalen en smikkelen en smullen.

Deze heb ik gisteren gemaakt met een bounty. Alleen dan in de oven, heb geen barbeque. Nou ja, heb wel een bbq, alleen ook een heel klein balkon en slapen in de bbq-lucht lijkt me ook geen succes. En we moeten dan binnen eten, 2 stoelen, 2 mensen 1 bbq, een stuk of wat plantenbakken.... iets gaat er niet passen.

Maar goed, lekker recept hoor

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Vega BBQ
« Reactie #56 Gepost op: 24 juni 2005, 11:20:30 »
Iemand die een recept van mij maakt  :wortel:

(nouja, ik heb 'm natuurlijk niet verzonnen, maar toch!)

Marietje

Re: Vega BBQ
« Reactie #57 Gepost op: 24 juni 2005, 11:37:47 »
Hé?! Ik heb m'n goed daad voor vandaag ook weer gedaan! Ik heb iemand blij gemaakt!

Danielle

Re: Vega BBQ
« Reactie #58 Gepost op: 24 juni 2005, 11:59:01 »
Iemand ook nog wat meer simpele ideeën, met ingrediënten die in een kleine supermarkt tegen een kleine prijs kunt kopen?
En het liefst die niet in alu-folie moeten? Want al dat alu-folie in de container is niet lief voor 't milieu.  ;)

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vega BBQ
« Reactie #59 Gepost op: 24 juni 2005, 15:01:34 »
je kunt veel groenten gewoon er op leggen, tegen uitdrogen ofzo btje insmeren met olie.
Za Zemiata!