Vegatopia Forum

Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Schanulleke

Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Gepost op: 21 oktober 2009, 19:47:44 »
Ik zit met het volgende probleem: ik heb al sinds afgelopen zaterdagavond hoofdpijn (het is nu woensdagavond). Ik heb eigenlijk nooit veel hoofdpijn gehad en als ik het wel had, dan duurde het nooit lang. Bovendien was in die gevallen de oorzaak meestal wel duidelijk: stress. Echte spanningshoofdpijn dus. Deze keer is het echter anders. De hoofdpijn kwam vrij plotseling opzetten en was redelijk heftig. Ook werd ik erg misselijk en moest ik overgeven. Na een nacht slapen waren de klachten zo goed als weg om 's middags weer terug te komen. Weer geslapen. Dat werkte goed, de hoofdpijn was weg. Maandag, gisteren en vandaag heb ik de hele dag door wat vage hoofdpijnklachten gehad. Ik vermoed dat het wat migraine-achtig is. Mijn vraag: wie heeft er ervaring met migraine? Moet ik wachten met naar de huisarts gaan en zo ja, hoelang? Wat kan ik in de tussentijd doen? (Slapen werkt goed, maar daar zal mijn baas niet blij mee zijn.)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2009, 20:16:05 »
Ik zou sowieso even naar de huisarts gaan. Als je echt migraine hebt (en het dus regelmatig terugkomt), dan zijn daar medicijnen voor. Zit de hoofdpijn aan een kant?
En zou het kunnen dat je misschien je lenzen omgewisseld hebt? Dat laatste heb ik ook wel eens gehad (en het ddurde een paar dagen voor ik daar achter was  ::)) en dan ging de hoofdpijn dus weg na slapen, maar een full blown migraine aanval gaat bij mij niet weg met slapen.

Sinds een jaar gebruik ik Imigran als ik een aanval voel opkomen en oh wat is dat fijn! Van gemiddeld 4 dagen per maand plat op bed creperen naar bijna pijnloos :D. Helaas werkte de Imigran afgelopen maandag niet (waarschijnlijk doordat ik 4 mokken warme drank daarna heb gehad waardoor de bloedvaten weer uitzetten) en is de aanval pas sinds vanmiddag echt aan het zakken...

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2009, 07:11:55 »
Ik zou gewoon even naar de huisarts gaan.
Er zijn verschillende medicamenten die (wat) verlichting kunnen geven en je kan ook Primperan tegen het spugen krijgen.
Ik had op een gegeven moment de combi Ascal en primperan. Werkte voor mij redelijk
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2009, 08:51:30 »
Ben je heel toevallig recent geswitched van pil??

Verder ken ik wat jij noemt, bij mij is het dan een verwaarloosde spanningshoofdpijn, ook gepaard met overgeven en ziek worden. Heb bij mezelf ook wel eens aan migraine gedacht  :-\ maar ik heb het gelukkig niet zo vaak. Wel regelmatig lichte hoofpijn, vooral in t weekend. Ik ben erachter gekomen dat dit dan komt als ik die week rusteloos was en veel aan mn hoofd heb gehad. Dan krijg ik zeg maar een soort 'kater' tijdens het bijkomen in het weekend.

:pet:
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Schanulleke

Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2009, 10:02:53 »
Bedankt voor jullie reacties.
@Hiziki: ik draag geen lenzen dus dat kan het niet zijn (al kan ik me levendig voorstellen dat je van het omdraaien van je lenzen flinke hoofdpijn kan krijgen :bonk:). De klachten zitten niet aan 1 kant, dus dat wijst weer niet op migraine.
@Lona: ik slik geen pil, maar was wel net ongesteld geworden, dus het zou heel goed hormonaal kunnen zijn.

Verder heb ik nog steeds lichte hoofdpijnklachten, al valt het nu ('s ochtends) wel mee. Het is net alsof die ene 'migraine'-aanval (ik heb het maar even tussen aanhalingstekens gezet, omdat ik natuurlijk niet weet of het echt migraine was) mijn hoofd een stuk gevoeliger heeft gemaakt voor andere soorten hoofdpijn. De hoofdpijn die ik vanaf zondag tot nu heb gehad, zou ik namelijk eerder betitelen als spanningshoofdpijn (een doffe, vage pijn die steeds op de achtergrond aanwezig is). Maar aan de andere kant houdt spanningshoofdpijn bij mij nooit lang aan, en dit dus wel... Ik denk dat ik nog even tot het weekend wacht om te zien hoe het dan gaat, maar als het dan nog niet over is, dan ga ik volgende week naar de huisarts.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2009, 11:16:37 »
Het kan zijn dat je veel spanning opslaat in je schouders en nek, wat dan automatisch doortrekt naar je hoofd. Dat zou je kunnen testen door eens met je vingertop langs je wenkbrauw te gaan en lichte druk uit te oefenen. Als dat zo is, voel je op een bepaald punt pijn bij lichte druk. Vaak zit de hoofdpijn dan ook 'achter je wenkbrauwen'. Dan is het raadzaam om een naar een fysio/manueel therapeut te gaan.
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #6 Gepost op: 22 oktober 2009, 13:05:35 »
Kenmerk van migraine is wel dat het na een aanval meestal wel over is, het blijft niet dagen natrekken, wat andere hoofdpijn wel kan doen. Ik zou als het niet overgaat maandag wel naar de huisarts gaan. Wat ik ook zou doen als het vaker voorkomt is een hoofdpijn dagboek bijhouden. Wat voor hoofdpijn, hoe lang duurt het, wat heb je gegeten en gedaan de dag ervoor en de dag zelf, lichamelijke dingen zoals ongesteldheid ook noteren. Als je dat een maand of drie doet krijg je een goed beeld van je hoofdpijn.

Hier ook last van migraine, maar ik heb geen migraine medicijnen (meer) omdat ik het gevoel heb dat die de aanval onderdrukken, en hij dan toch (en zwaarder) terugkomt op een later tijdstip. Ook wordt de pijn wel onderdrukt, maar de andere aspecten van de migraineaanval niet, zoals het ongecoordineerde gevoel (ik voel me echt ontoerekeningsvatbaar), de misselijkheid, moeilijk praten etc. Ik kan ook met Imigran nog steeds niet werken, en ik voel me alsof mijn hoofd een beetje "dood" is als ik het gebruik.  Sinds ik gestopt ben met de pil heb ik nog maar 1 keer in de 2, 3 maanden een aanval, in plaats van elke maand, en ik laat het maar gewoon uitwoeden met een hoop ibuprofen+codeine en heel, heel, heel veel slapen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2009, 13:39:53 »
Kenmerk van migraine is wel dat het na een aanval meestal wel over is, het blijft niet dagen natrekken, wat andere hoofdpijn wel kan doen.

Bij mij blijft het gebied van de aanval (rond het rechteroog en naar boven) na een heel zware aanval nog wel even gevoelig, haast alsof er wat schade is opgetreden. Ook ben ik de eerste dag nog even gevoelig voor licht.

Gelukkig werkt de Imigran bij mij wel goed en kan ik redelijk functioneren als ik het op tijd inneem. Soms moet ik er 2 per week gebruiken, soms 2 weken niks, maar ik ben er tot nu toe blij mee!

Schanulleke

Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2009, 15:00:58 »
Als ik jullie verhalen zo hoor, dan is dat van mij toch wat anders dan de klassieke migraine (behalve dan op zaterdagavond met dat braken enzo). De pijn zit bij mij op verschillende plekken onder mijn schedel: achter mijn voorhoofd, boven de slapen, achter de oren. De reden om aan migraine te denken is dat mijn vader het ook heeft. (Weet iemand of het erfelijk kan zijn?) Bovendien heeft hij het op dezelfde leeftijd gekregen als ik nu ben.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2009, 20:13:14 »
Aan mijn vaders kant zijn meerdere mensen die ook migraine hebben.

Volgens mij is iig een van de 'eisen' voor migraine, dat het aan één kant zit.
Heb je het gevoel alsof er een strakke band om je hoofd zit? Dat is vaak meer spanningshoofdpijn, kan ook door een verkeerde houding komen of idd hormonen. Ik krijg dat vaak op de eerste dag van mijn menstruatie.

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2009, 21:58:58 »
Migraine mag idd maar aan 1 kant zitten volgens onze huisarts.
Van spanningshoofdpijn kan je overigens ook tot braken beroerd worden, ik tenminste.
Dat is bij mij ook juist iets wat dagen door blijft zeuren en doen en wat in vlagen van heftigheid komt.
Klinkt tot dusverre redelijk als een hele zware spanningshoofdpijn, maar als iemand daar de oplossing voor heeft ben ik ook heel benieuwd
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #11 Gepost op: 23 oktober 2009, 16:23:56 »
Kenmerk van migraine is wel dat het na een aanval meestal wel over is, het blijft niet dagen natrekken, wat andere hoofdpijn wel kan doen.

Bij mij blijft het gebied van de aanval (rond het rechteroog en naar boven) na een heel zware aanval nog wel even gevoelig, haast alsof er wat schade is opgetreden. Ook ben ik de eerste dag nog even gevoelig voor licht.
Bij mij houdt het "beurse" gevoel ook nog een hele dag aan hoor, ik ben ook nog heel gevoelig voor licht en snel opstaan, en heb het gevoel of ik blauwe plekken heb aan de binnenkant van mijn hoofd. Maar ik noem dat geen hoofdpijn meer :)
Citaat
Gelukkig werkt de Imigran bij mij wel goed en kan ik redelijk functioneren als ik het op tijd inneem. Soms moet ik er 2 per week gebruiken, soms 2 weken niks, maar ik ben er tot nu toe blij mee!
Fijn dat het bij jou werkt! Heb je er geen last van dat je het vaker moet nemen dan dat je normaal gesproken aanvallen hebt als je geen Imigran gebruikt? Ik had eerst een aanval per maand, met Imigran 'onderdrukte' ik het en dan kwam hij een paar dagen of hooguit twee weken later terug. Als ik geen Imigran gebruikte, bleef het bij een keer per maand.

Ik zweer bij Ibufprofen, liefst met codeine, hier alleen op recept maar in Engeland vrij verkrijgbaar. Ik heb overal ibuprofen liggen, jaszakken, tassen, lades, nachtkastje, auto. Ik ben inmiddels wel bang geworden voor migraine, ik ga de deur niet uit voor langer dan een paar uur zonder pijnstillers bij me, voor het geval dat. Heb weleens languit in een trein of lift op de vloer gelegen omdat ik niet meer wou staan, alleen maar wou liggen, niet fijn. Gelukkig heb ik nog maar vier keer per jaar een aanval ongeveer.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #12 Gepost op: 23 oktober 2009, 16:28:59 »
Als ik jullie verhalen zo hoor, dan is dat van mij toch wat anders dan de klassieke migraine (behalve dan op zaterdagavond met dat braken enzo). De pijn zit bij mij op verschillende plekken onder mijn schedel: achter mijn voorhoofd, boven de slapen, achter de oren. De reden om aan migraine te denken is dat mijn vader het ook heeft. (Weet iemand of het erfelijk kan zijn?) Bovendien heeft hij het op dezelfde leeftijd gekregen als ik nu ben.
Op meerdere plekken lijkt inderdaad niet op migraine, meer op spanningshoofdpijn. Daar heb ik geen ervaring mee maar je kunt daar volgens mij ook flink beroerd van worden...
Migraine is in officieel niet erfelijk (er zijn geen regels of kansberekeningen voor), hoewel het wel zo is dat het bij bepaalde families vaker voorkomt dan bij anderen. Bij mij is het pas begonnen tussen mijn 22e en 25e geloof ik, ik heb wel een paar mensen in de familie (moeder, plus oma van vader's kant) die migraine hadden.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #13 Gepost op: 23 oktober 2009, 16:33:46 »
Als je met spanningshoofdpijn bedoelt dat je schouders en nekspieren te gespannen zijn, dan is ibuprofen je man, want spierverslapper. En zorgen dat je niet de hele dag op je laptop zit te turen enzo...
This is between me and the vegetable!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #14 Gepost op: 23 oktober 2009, 21:13:18 »
@Sam:
hiervoor had ik gemiddeld 4 aanvallen per maand, soms ook een maand niet en dan weer eens aanvallen van enkele dagen per keer. Ik heb nu niet het idee dat het erger is geworden door de Immigran en hopelijk blijft dat zo. Ik merk wel dat wanneer ik 2 dagen achter elkaar ofzo een paracetamol neem (2 of 3 in totaal dan), dat ik daar wel hoofdpijn van krijg.

Schanulleke

Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #15 Gepost op: 24 oktober 2009, 15:36:05 »
Als ik bepaalde websites mag geloven kan migraine trouwens ook tweezijdig zijn. Zo staat er op de website van de Kring Apotheek dat migraine meestal eenzijdig is, maar kennelijk dus niet altijd. ???

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #16 Gepost op: 25 oktober 2009, 23:53:06 »
Als ik bepaalde websites mag geloven kan migraine trouwens ook tweezijdig zijn. Zo staat er op de website van de Kring Apotheek dat migraine meestal eenzijdig is, maar kennelijk dus niet altijd. ???

Juist, dat staat ook in mijn handboek neurologie.
Niet altijd eenzijdig. Wel vaak, en als je dat hebt, sluit dat het andere uit (niet alle andere, maar kom).
Migraine kan heeeeel veel vormen hebben. Normaal heb je dan veel last van prikkels, zoals licht en geluid. En het wordt slechter bij inspanning, terwijl spanningshoofdpijn vaak verbeterd. Heb je andere dingen aan het begin? Zie je dingen, hoor of ruik je abnormale zaken?

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #17 Gepost op: 26 oktober 2009, 20:38:11 »
Grappig dat je dat van die inspanning zegt. Mijn vader had soms twee soorten hoofdpijn tegelijk, bij de een moest ie lopen en de ander stilliggen. Dus liep hij stilletjes in het donker rondjes :')

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #18 Gepost op: 26 oktober 2009, 22:59:35 »
Grappig dat je dat van die inspanning zegt. Mijn vader had soms twee soorten hoofdpijn tegelijk, bij de een moest ie lopen en de ander stilliggen. Dus liep hij stilletjes in het donker rondjes :')

Lijkt me lastig... :-\

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #19 Gepost op: 27 oktober 2009, 19:28:10 »
Mijn schoonmoeder, inmiddels 90, beweert dat ze geen hoofdpijn/migraine meer heeft gehad sinds ze ruim dertig jaar geleden vegetariër werd.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!