Vegatopia Forum

Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #60 Gepost op: 21 juni 2012, 16:32:50 »

Mijn moeder had vroeger erg veel last van migraine. Later kreeg ze Inderal, en ik geloof dat dat wel een heel positief effect op haar migraine heeft gehad. Ik kan het hoe en wat, zoals bijwerkingen, helaas niet meer voor je navragen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #61 Gepost op: 21 juni 2012, 16:33:53 »
Heeft iemand ervaring met koudepleisters tegen migraine? Dus zo'n flinke lap die je op je voorhoofd plakt en die zeker enige uren ijskoud blijft.

Of weet iemand welke icepacks echt urenlang koel blijven?

Een poos geleden heb ik via Ebay WellPatch Migraine Pain Relief Patches gekocht: http://www.amazon.com/WellPatch-Cooling-Headache-Pads-Migraine/dp/B001FORLJ8/ref=sr_1_1?s=hpc&ie=UTF8&qid=1340288953&sr=1-1

Deze werken aardig goed. Dat '8 uur koud blijven' moet je met een korreltje zout nemen, maar ze houden het zeker 2 uur vol bij mij. De geur is verder ook goed, de menthol ruik je amper als het ding op je voorhoofd geplakt zit. Nadeel is de prijs.

Een stuk goedkoper zijn ziplockzakjes met daarin ijsklontjes, maar dat is ook niet altijd handig.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #62 Gepost op: 21 juni 2012, 22:46:08 »
Ik kan je er niks zinnigs over vertellen, maar ik wil je wel toch even veel sterkte met de hoofdpijn wensen!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #63 Gepost op: 21 juni 2012, 23:02:07 »
Dank!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #64 Gepost op: 21 juni 2012, 23:15:20 »
Ik heb in de praktijk mensen bij bétablokkers alleen nog maar horen klagen over bloeddrukverlaging en daarbij behorende flauwtes, waardoor de dosis dan ook verlaagd werd, en een keertje door een hevige sporter die nu niet meer zo goed 'vooruit kon', waarna er ook over geschakeld werd op een diuretica.
Nu, de meeste (oudere...) mensen klagen heel zelden over medicatiebijwerkingen, en zijn ook al niet zo heel actief, maar over het algemeen is mijn persoonlijke indruk dat het zeer goed verdragen wordt, bétablokkers zijn een van de meest gebuikte medicamenten, dus je zal er ook veel horrorverhalen over tegenkomen, natuurlijk heb je een kans op bijwerkingen, zoals met alle medicijnen.
Het is ook belachelijk goedkoop, je kan het altijd eens uitproberen, als je daar voor open staat.

Migraine, ik heb het ooit eens 1 keer ongelooflijk hevig gehad, waarna ik mij heb platgedrogeerd, en sindsdien heb ik er een heilige schrik voor, ik kan mij moeilijk voorstellen wat het is voor mensen die het elke week wel een paar keer hebben... Hopelijk vind je snel een manier om het beter te krijgen!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #65 Gepost op: 07 september 2012, 12:08:00 »
Sinds een week zit ik aan de betablokkers. De huisarts heeft Metoprolol(tartraatvorm) voorgeschreven.

Ik ben begonnen met 25 mg 1xdaags. Dat is heel laag, omdat ik behoorlijk bang ben voor bijwerkingen als flauwtes (ik ben panisch voor flauwvallen) en ik online nog een hoop engs tegenkwam. Hiervan ondervond ik geen (bij)werking, dus ben ik dinsdag naar 3/4 pil gegaan, 37,5 mg dus.

Dat kleine beetje extra had wel direct effect: vocht rond de enkels (er doemden al beelden op van oude-vrouwtjes'cankles', waarbij de kuit direct overgaat in de voet), een wat grieperig gevoel en iets druk op de borst. Mijn bloeddruk was ook geregeld lager, van ongeveer 120/80 zat ik op 100/60, en mijn hartslag was 10 punten gedaald. Verder heb ik een migraineaura in een oog. Hoort er allemaal bij volgens de huisarts, dus van haar mag ik naar 50 mg.

Het is nog te vroeg om te zeggen of het werkt tegen de migraine. Daarvoor moet ik naar een hogere dosis en het langer slikken.


Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #66 Gepost op: 07 september 2012, 12:24:16 »
Hoe weet je of je 'gewoon' hoofdpijn hebt of migraine? En maakt het uit (als het niet zo verschrikkelijk vaak voorkomt cq erg is?)
This is between me and the vegetable!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #67 Gepost op: 07 september 2012, 12:44:46 »
Migraine zit vaak aan een kant van je hoofd, itt het gevoel van een strakke band rond je hoofd bij gewone hoofdpijn, en is meestal veel heftiger en intenser dan gewone hoofdpijn.

Vaak komt er ook misselijkheid, overgevoeligheid voor licht, geluid en geur bij, wordt je zieker van beweging (bij spanningshoofdpijn wil een wandeling nog wel eens helpen) en heb je concentratieproblemen. Veel mensen kunnen tijdens een migraineaanval alleen nog maar plat liggen in een donkere kamer.

Verder reageert migraine op triptanen (aanval-afbrekende medicijnen zoals Imigran) en spanningshoofdpijn niet. Ook over-the-counter pijnstillers werken maar matig. Voordat ik aan de Imigran ging, nam ik 6 Paracetamol zetpillen van 1000 mg per aanval per dag en dat hielp alleen om de ergste top van de pijn af te halen.


Als je af en toe hoofdpijn/migraine hebt, maakt het niet zoveel uit wat het nu is. Als het je echt beperkt in je doen en laten, moet je wel even langs de huisarts.



Zie ook http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBN2c.htm

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #68 Gepost op: 07 september 2012, 12:52:50 »
Ik heb hormonale migraine (echt heel anders dan gewone hoofdpijn, gewone hoofdpijn komt bij meestal door te weinig drinken, en als water niet helpt, dan helpt koffie meestal enorm, behalve als ik ziek ben en koorts heb enzo. Ik ben wél licht en geur-gevoelig, maar een kleine beetje geluid, als een soort witte ruis, kan ik wel goed hebben. En ik word misselijk, soms ook een soort zeeziek ofzo, ga heel voorzichtig bewegen. Ik vind hoofdpijn sowieso vervelend, omdat mijn gebruikelijke pijnmanagementtechnieken niet werken, maar migraine is echt verlammend). Voordat ik ongesteld werd, van mijn 8e tot mijn 12e ofzo, had ik het heel vaak (maandelijks volgens mijn ouders, ik heb het nooit bijgehouden toen), maar daarna ben ik aan de pil gegaan en nu komt het nog maar eens per paar jaar voor. Het is wel één van de redenen waarom ik superterughoudend ben met stopweken.

Ik heb trouwens met sommige de pillen minder last dan met andere, maar ik neem aan dat je dat al geprobeerd heb Hiziki (of dat je allang weet dat het bij jou niet hormonaal is).
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #69 Gepost op: 07 september 2012, 13:14:58 »
Ik heb meerdere aanvallen per maand/week, dus dat is niet hormonaal. Verder slik ik de pil ook door.

Ik heb wel eens overwogen om met de pil te stoppen, om te kijken of dat positief uitvalt (de migraine begon overigens al voordat ik aan de pil ging), maar ik heb heel veel baat gehad bij de pil (wat betreft mijn energielevels en de maandelijkse pijn), dus daar ben ik een beetje huiverig voor. In een stopweek voel ik me ook altijd minder, ook als de menstruatie meevalt, en ben ik blij als ik weer mag gaan slikken.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #70 Gepost op: 07 september 2012, 13:28:18 »
Vooral niet stoppen dan. Er zijn op zich wel andere hormonale anticonceptie die andere hormoonniveaus hebben, maar ik weet alleen de prikpil en het spiraaltje, maar met beide kun je niet meteen stoppen als het niet zo goed bevalt.

Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #71 Gepost op: 07 september 2012, 15:51:04 »
Er is ook nog het staafje en de 'minipil'. Waarbij ik van die laatste niet goed snap dat niet meer vrouwen ze gebruiken, zelf vond ik ze hemels, maar ja, pillen en hormonendingen zijn heel persoonlijk, natuurlijk.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #72 Gepost op: 07 september 2012, 17:12:21 »
Moest je bij de minipil niet verplicht een stopweek doen? Ik wil geen pillen met een cyclus erin omdat ik dus echt niet iedere maand een stopweek ga doen, en de meeste van mijn vriendinnen slikken door.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #73 Gepost op: 07 september 2012, 17:26:00 »
Meer zelfs, je mag niet stoppen met de minipil.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #74 Gepost op: 07 september 2012, 22:03:08 »
Je kunt ook van sommige anticonceptiepillen migraine krijgen en dan van andere weer niet.
,,,,فلافل

Offline Marthe

  • ***
  • 274
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #75 Gepost op: 15 september 2012, 16:54:06 »
Met de (gewone) pil moet je zelfs oppassen als je migraine met aura hebt; dat schijnt de kans op een beroerte te verhogen. (Roken en de pil slikken schijnt een hoger risico te vormen, dus het valt mee.)
Toen ik aan de pil ging en braaf aan de huisarts meldde dat ik af en toe (1 keer per jaar) migraine met aura heb, vond hij het risico te verwaarlozen en schreef me gewoon een pil voor.


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #76 Gepost op: 15 september 2012, 18:41:20 »
Met de (gewone) pil moet je zelfs oppassen als je migraine met aura hebt; dat schijnt de kans op een beroerte te verhogen. (Roken en de pil slikken schijnt een hoger risico te vormen, dus het valt mee.)
Toen ik aan de pil ging en braaf aan de huisarts meldde dat ik af en toe (1 keer per jaar) migraine met aura heb, vond hij het risico te verwaarlozen en schreef me gewoon een pil voor.



Ik weet het, en ik ga het hier binnenkort nog eens met de huisarts over hebben. Roken doe ik niet, maar ik heb wel overgewicht.
Overigens heb ik vrijwel altijd migraine zonder aura, maar nu dus 'losse' aura's in een oog.

Antoinette

Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #77 Gepost op: 15 september 2012, 18:45:13 »
ik heb alle klachten die bij migraine horen wel voorbij zien komen
ik heb ook een aantal keren per jaar last, maar het is beduidend minder geworden toen ik bčta blokkers ging gebruiken (inderal/propanolol)
medicijnen hiervoor zijn alleen via de huisarts te krijgen
pepermuntolie op het hoofd verlicht als ik een zeurende pijn heb
wat ik hier verder nog niet genoemd heb zien worden is ........  meditatie
ja, meditatie helpt bij migraine/hoofdpijn klachten
het maakt volgens mij niet uit welke soort meditatie je doet, want ik heb zen gedaan, TM, geleide meditaties (visualisaties). het is belangrijk dat je dagelijks een kwartiertje in je innerlijke stilte / rust terechtkomt waardoor je regenereert. het heeft niets met religie te maken, dus iedereen kan het doen.
ik merk dat wanneer ik het een week niet doe, ik slechter ga slapen met alle gevolgen van dien
schouder-  spierspanning triggert hoofdpijn ook.
succes er mee !

Antoinette

Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #78 Gepost op: 15 september 2012, 18:49:38 »
ps-je (nav overgewicht door Hiziki)
ik heb ook overgewicht en dan is je waterhuishouding erg belangrijk
bij overgewicht werken je nieren minder waardoor je water vasthoudt
hierdoor kan je bloeddruk verhogen en helpt natrium arme voeding
ik merk het aan dikkere voeten en krijg daar een plaspil voor, naast de inderal-propanolol.
dit alles heeft invloed op de balans in je lijf en dus ook je hoofdpijn

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoofdpijn- en migraine-ervaringen gezocht
« Reactie #79 Gepost op: 15 september 2012, 18:58:28 »
ps-je (nav overgewicht door Hiziki)
ik heb ook overgewicht en dan is je waterhuishouding erg belangrijk
bij overgewicht werken je nieren minder waardoor je water vasthoudt
hierdoor kan je bloeddruk verhogen en helpt natrium arme voeding
ik merk het aan dikkere voeten en krijg daar een plaspil voor, naast de inderal-propanolol.
dit alles heeft invloed op de balans in je lijf en dus ook je hoofdpijn


Mijn bloeddruk is gelukkig ok, ook zonder de betablokkers. Ik meet het geregeld.