Vegatopia Forum

Biologische winkels

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Biologische winkels
« Gepost op: 19 maart 2010, 14:16:28 »
Hier in de omgeving zijn een aantal biologische winkels, sommigen van een keten, andere niet. Meestal ga ik naar de Natuurwinkel, want die is het dichtste bij. Maar op het Beukenplein zit Ekodis, op de Vijzelgracht of -straat Organics for you en op de Weteringschans Biomarkt, die zijn ook niet te ver weg en vanuit hier makkelijk bereikbaar het OV.

Nu had ik al het idee om binnenkort eens een bezoekje te brengen aan Ekodis, want daar schijnen ze wel lavendelhoning en poedersuiker in zak te hebben, itt de Natuurwinkel hier om de hoek.

Hebben al die verschillende biowinkels eigenlijk allemaal een duidelijk verschil in assortiment, zodat het voor mij de moeite is om er eens naartoe te gaan? Of is het eigenlijk allemaal veel van hetzelfde?

Ik vind biologische winkels wel heel leuk, boodschappen doen sowieso, maar daar helemaal. Ik krijg er altijd extra zin in koken van en ook altijd honger  :)
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Biologische winkels
« Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2010, 19:57:02 »
Een aantal jaren geleden hadden we een natuurwinkel op een prachtige locatie midden in het centrum. Toen verhuisde de winkel een paar honderd meter verderop, naar een minder aantrekkelijke locatie. En enkele maanden later was de winkel weg.

Nu moeten we naar een industrieterrein. Maar je kan daar in ieder geval (gratis) parkeren.

Ook een reformwinkel is uit het centrum "weggepest". Mooie locatie, redelijke prijs. Vervolgens wordt het gebied afgebroken om plaats te maken voor een flitsend dure locatie. Voor de winkel is echter geen plaats meer. En nergens anders is het nog betaalbaar.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Biologische winkels
« Reactie #2 Gepost op: 19 maart 2010, 22:50:35 »
Maar het woord 'reformwinkel' suggereert ook dat het niet de plek is die Koekje zoekt. Tenzij ze de geur van rijstwafels mist.
This is between me and the vegetable!

Aiko

Re:Biologische winkels
« Reactie #3 Gepost op: 19 maart 2010, 23:35:21 »
Ook een reformwinkel is uit het centrum "weggepest". Mooie locatie, redelijke prijs. Vervolgens wordt het gebied afgebroken om plaats te maken voor een flitsend dure locatie. Voor de winkel is echter geen plaats meer. En nergens anders is het nog betaalbaar.

In Den Haag zit sinds een jaar of twee de EkoPlaza in het centrum, in de grote kelderruimte van de nieuwbouw-bioscoop. Nu zal EkoPlaza wel eerder een grote keten zijn dan een 'reformwinkeltje', maar er is daar in ieder geval ruimte voor eko en / of bio.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Biologische winkels
« Reactie #4 Gepost op: 07 april 2010, 17:54:33 »
Ik ben vandaag dan eindelijk bij Ekodis geweest, want ik was in de buurt.
Het viel een beetje tegen. De verpakkingen van 30 eieren voor weinig geld waren nergens te bekennen, net als de poedersuiker in zak. Ze hadden er wel lavendelhoning en lekker appelsap (nergens een keurmerk dat het bio/eko of demeter is te zien op de fles).
De winkel zelf was rommelig en viezig en niet helemaal logisch ingedeeld. Ondank dat het er niet heel erg naar rijstwafels rook, heb ik wel het idee dat het meer een reformwinkel of Marokkaanse buurtsuper is dan een biologische winkel. De webshop met bezorgservice is wel erg handig voor als het nog eens heel hard gaat sneeuwen of ik anderzijds met de pootjes omhoog lig en de deur niet uitkan.
Ik denk dat de dingen die ik van de biologische winkel normaliter haal, gewoon bij de dichtsbijzijnde natuurwinkel blijf halen. En lavendelhoning dan daar.

Binnenkort eens naar Biomarkt.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Biologische winkels
« Reactie #5 Gepost op: 07 april 2010, 19:29:18 »
Waar zit Biomarkt?

Sin chile, no tiene chiste!

Online Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Biologische winkels
« Reactie #6 Gepost op: 07 april 2010, 19:48:35 »
Op de Weteringschans, net iets ten westen van het Weteringcircuit.

Het is mijn ervaring dat het assortiment best wel kan verschillen per winkel.
De Biomarkt heeft bijvoorbeeld Bruno Fischer-salatmayo; de Ekodis en de Ekoplaza hebben Bruno Fischer-champignonpaté; de Biomarkt en de Natuurwinkel Elandsgracht hebben de broodbelegjes van de Nieuwe Band; de Natuurwinkel aan de Haarlemmerdijk heeft juist heel weinig keus uit hartig broodbeleg (bijna alleen Tartex). Euhm, er zijn natuurlijk veel meer verschillen maar deze zijn voor mij wel relevant. ;)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Biologische winkels
« Reactie #7 Gepost op: 07 april 2010, 20:16:29 »
Heb echt het richtingsgevoel van een dood konijn haha. Dacht dat daar een Natuurwinkel zat... Maar koekje, als je toch op de Weteringschans bent, meer richting Paradiso heb je Deshima, een macro-biotisch winkeltje. Eerst moet je trapje op, daar is het buffet. Rechts achterin kun je met een trapje naar beneden naar de winkel. Dat is waar die lekkere , maar dure rijstkoekjes vandaan kwamen.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Biologische winkels
« Reactie #8 Gepost op: 07 april 2010, 20:19:48 »
Ik hoor het al, je moet maar eens mee.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Biologische winkels
« Reactie #9 Gepost op: 07 april 2010, 20:29:08 »
Goh, dat wilde ik net tegen jou roepen haha. Sowieso ook eens naar de bio Noordermarkt op zaterdag, maar dat moet dan wel 's ochtends, want 's middags is het er druk en heb je al die yuppenmama's met die achterlijk grote 4wheeldrivebuggy's. 
Sin chile, no tiene chiste!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Biologische winkels
« Reactie #10 Gepost op: 07 april 2010, 20:34:24 »
Op de Nieuwmarkt zit ook een afdeling, en ook ergens richting Oostelijke haven (tram 10 rijdt er enigszins in de buurt). Ik heb het idee dat de Noordermarkt wel het grootst is.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Biologische winkels
« Reactie #11 Gepost op: 07 april 2010, 20:47:24 »
Persoonlijk vind ik Noordermarkt leuker, maar op Nieuwmarkt heb je bijv. Raspberry Maxx.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Biologische winkels
« Reactie #12 Gepost op: 16 september 2010, 15:17:25 »
Heb echt het richtingsgevoel van een dood konijn haha. Dacht dat daar een Natuurwinkel zat...

Het was ook eerst een natuurwinkel, dus je bent niet helemaal gek ;)
Ik ben fan van de biomarkt, vooral omdat er een veganist werkt die zorgt dat ze heel veel leuke vegan dingen hebben. Voor veganisten is het absoluut de beste natuurvoedingswinkel van Nederland, en dat durf ik zo te zeggen zonder alle natuurvoedingswinkels van Nederland te hebben bezocht :)
Ik ben geen fan van de Organic food for you, maar dat is vooral omdat ik er 1 dag heb gewerkt en ik ze echt belachelijk vond toen, en ze me schofterig hebben behandeld. Dus een boycot, behalve als het echt niet anders kan (winkel zit bij mijn moeder om de hoek, dus in nood is het wel handig  :bloos:). Oh ik heb het dan wel over een ander filiaal, dus misschien zijn ze bij de vijzelstraat wel heel aardig (maar evengoed zelfde eigenaar). Ik vind ze trouwens duur, maar ze hebben wel wat dingen die je in weinig andere winkels kunt krijgen (vanille extract bijv.).
Ekodis is inderdaad teleurstellend, eens in de zoveel tijd waag ik weer een poging en elke keer moet ik daarna alsnog boodschappen doen bij de natuurwinkel. Jammer maar helaas.
Moraal van het verhaal: ja ze hebben echt bij elke winkel een ander assortiment! Die natuurwinkel bij jou in de buurt is wel aardig qua assortiment, maar je hebt wel een aantal grotere winkels waar ze dus ook meer hebben. Die nieuwe op het waterlooplein bijvoorbeeld vind ik ook wel een aardige winkel.
 
Oh en de reden dat ik dit topic weer nieuw leven inblaas: ik zag net dat er nu in Amsterdam binnenkort een ekoplaza komt, en wel vlakbij het Gelderlandplein. Ik ben in een ver verleden in de ekoplaza in Alkmaar geweest maar vond het toen niks, maar evengoed ben ik er blij mee, ze hebben vast wel iets waar ik wat aan heb.


Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Biologische winkels
« Reactie #13 Gepost op: 16 september 2010, 16:23:21 »
Oh wat goed, Buitenveldert en Amstelveen hebben bijna niets aan bio-winkels, dus een ekoplaza kunnen ze wel gebruiken.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Biologische winkels
« Reactie #14 Gepost op: 16 september 2010, 17:16:37 »
Whoehoe, ja, dat vind ik ook tof.
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Biologische winkels
« Reactie #15 Gepost op: 17 september 2010, 16:45:58 »
Er zit ook een Ekoplaza in Bussum, die was nog tot prettigste winkel van het jaar uitgeroepen ofzo. M.i. lijkt het erg op het Natuurwinkelassortiment, maar wel leuk dat er weer een bij is.

Estafette bij de Hugo de Grootstraat/plein is ook nog niet genoemd, zie ik. En als je toch daar bent, kun je gelijk even langs Saffraan, de Iraanse supermarkt (niet bio, wel leuk).
Sin chile, no tiene chiste!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Biologische winkels
« Reactie #16 Gepost op: 17 september 2010, 18:20:10 »
Is dat in de Staatsliedenbuurt? Ik heb er volgende week een bezoekje gepland, als het op kantoortijden is, mss even langsgaan.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline MrJiong

  • **
  • 22
  • Geslacht: Man
Re:Biologische winkels
« Reactie #17 Gepost op: 19 september 2010, 11:48:11 »
Allemaal Amsterdammers hier?  :P

Weet iemand iets over natuurvoeding / biologische winkels in Utrecht? Ik studeer nog dus ik kan alleen naar dat soort winkels als ze een beetje voordelig zijn..

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Biologische winkels
« Reactie #18 Gepost op: 19 september 2010, 18:07:00 »
Ik zou de trein naar A'dam nemen, er gaat er 1 ieder kwartier  :P
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Online Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Biologische winkels
« Reactie #19 Gepost op: 19 september 2010, 18:39:56 »
Ik zou de trein naar A'dam nemen, er gaat er 1 ieder kwartier  :P
Zes per uur op werkdagen.
Intercity's tenminste, er zullen ook nog wel stoptreinen rijden.
Ik wil vega bananenschuimpjes.