Vegatopia Forum

Biologische winkels

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Biologische winkels
« Reactie #60 Gepost op: 20 december 2014, 00:14:45 »
Zoals jullie weten werk ik bij een Ekoplaza, dus ik wil even wat extra informatie geven. Niet dat je je daar wat van aan hoeft te trekken, maar misschien begrijp je in ieder geval wat beter hoe het er (bij ons in ieder geval) aan toe gaat.

Als er bij mij in de winkel spinazie op de grond valt, dan leg ik het zelf ook terug. De spinazie isover het algemeel erg modderig, en aangezien er bij de teelt ook echte mest wordt gebruikt, moet het sowieso thuis nog extra goed gewassen worden. Soms is het wel schoner, licht eraan welke soort het is.

Bij ons wordt de vloer elke dag met de machine geboend. Er ligt ook nog en droogloopmap bij de ingang.

Ik kan me voorstellen dat je het vies vindt dat iets op de grond valt, maar als je ziet hoe de groente vaak wordt aan geleverd, dan is het niet veel anders.
Als er daarintegen een bakje aardbeien o.i.d p de grond valt, dingen die niet gewassen kunnen worden, dan worden ze wel weg gedaan.

Dat van die natte groenten heb ik geloof ik al eens uitgelegd, als je (blad)groenten in de winkel neerlegd, dan drogen ze snel uit. Zeker als het warm in de winkel is, of als ze in de buurt van de airco liggen. Een paar keer per dag sproeien helpt echt om de groenten langer mooi te houden. Nu gaat zeiknat wat te ver, maar dingen als spinazie, sla etc moeten enigzins  vochtig gehouden worden. Dat is algemeen beleid, voor zo ver ik het weet.

Anyway, ik wilde het even kwijt.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Biologische winkels
« Reactie #61 Gepost op: 20 december 2014, 00:48:58 »
Hmm, ik zou op zich geen moeite hebben met spinazie die even op de grond lag. Ook op boerderijen schijnen dieren rond te lopen, al was het maar een hond. En inderdaad, de groente kan al door Jan en alleman in de hand zijn genomen (en niet iedereen wast zijn handen na het plassen, zo bleek al een behoorlijk aantal jaren geleden uit een laboratoriumtest van gratis pinda's in de foyer van een theater). Je moet de groente sowieso wassen. Het is echter niet kies om dat voor het oog van de klanten te doen, dat is die paar centen niet waard.

Dat natmaken van bladgroente, daar heb ik wel moeite mee. Het ziet er frisser uit, maar wordt daardoor ook sneller slecht. De Duitse Rewe doet dat ook. Indirect bevochtigen zou toch ook moeten kunnen?
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re: Biologische winkels
« Reactie #62 Gepost op: 20 december 2014, 01:26:25 »
Het is echter niet kies om dat voor het oog van de klanten te doen, dat is die paar centen niet waard.

Meenemen naar achteren en het daar inspecteren en wassen lijkt me toch wel de minste actie die je zou moeten ondernemen. Ik ben niet truttig ingesteld, maar rechtstreeks terugleggen vind ik ècht niet kunnen. Zeker niet als er al mensen tussendoor gelopen hebben of er bovenop hebben gestaan. Waaronder ikzelf, ik zag ze pas liggen toen ik er al tussen stond om mijn bietjes uit te zoeken. Dat zag die medewerker ook, die liep tenslotte nog om mij heen toen ik aan het uitzoeken was. En wie weet hoeveel mensen mij al waren voorgegaan...
« Laatst bewerkt op: 20 december 2014, 01:51:13 door Aiko »

Re: Biologische winkels
« Reactie #63 Gepost op: 20 december 2014, 02:37:06 »
Ideaal voor stamppotten toch?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Biologische winkels
« Reactie #64 Gepost op: 20 december 2014, 12:14:46 »
Er is wel een verschil tussen een blaadje dat er net afgevallen is (bijvoorbeeld bij het bijvullen) of dat het er al een tijdje ligt en stuk is. Die gaan wel zo de bak in (bij ons dan).

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Biologische winkels
« Reactie #65 Gepost op: 20 december 2014, 12:37:22 »
Zou jij een lik van de vloer van de supermarkt willen nemen? Ik heb het hier niet over wat zand (hoeveel zand ligt er op een willekeurige supermarktvloer?). Bedenk dat waar men buiten doorheen loopt dan (in droge vorm) op de supermarktvloer ligt. Onder andere speeksel / rochels en hondenurine. Dat ligt gewoon op de stoeptegels voor de deur buiten. En dat zit nu dan op je spinazie.

Als ex-winkelmedewerker (niet van Ekoplaza, maar elders) heb ik dergelijke vloeren jarenlang van dichtbij mee mogen maken en Amsterdam staat ook niet bekend om hoe schoon het er is. Speeksel en urine zijn geen prettig idee, maar zoals al aangehaald groeit je spinazie ook met behulp van mest en heeft betastend publiek ook o.a. urine en sperma met dank aan gebrek aan handen wassen. De supermarktvloer wordt tenminste nog regelmatig schoon gemaakt, maar de kratten waarin het wordt geleverd vaak een stuk minder. Die staan op sommige plekken ook rustig op de grond en worden ook gebruikt om het uit te stallen op plekken, waar men er ook aanzit en de stellingen worden dorgaans ook niet zo vaak en grondig schoon gemaakt. En dan kan ik nog wel even doorgaan over transport en opslag, wat je verpakkingsloze voorkeur ook niet al te romantisch kan kleuren.

Citaat
Van een medewerker mag je wel wat meer toewijding vragen dan van een willekeurige klant. Kan mij moeilijk voorstellen dat het beleid van zo'n winkel is om óók die paar centen (letterlijk) van die paar gevallen blaadjes spinazie ook nog te willen incasseren. Waarom zo'n winkel nou niet zelf kan bedenken dat het misschien niet zo slim is om makkelijk vallende groenten in het schap aan de padzijde te zetten. Zet dat dan wat verder in de schappen en zet dingen als knollen en ander groot zwaar groente bij het pad. Valt er boerenkool of spinazie uit de bak, dan valt dat tenminste in de bak met de knollen en is er niets aan de hand. Dat ze zoiets zelf niet even hadden kunnen bedenken en dat ik dit nou voor zo'n winkel moet gaan verzinnen...

Eens, maar die medewerker zal niet altijd zo gedetailleerd ingewerkt zijn, als er al een dergelijk gedetailleerd beleid is, en heeft er wellicht helemaal nooit bij stil gestaan. Daarom is het ook goed om dit soort dingen te melden, zodat men weet wat er speelt bij de klant. Er is lang niet altijd tijd (of hersencapaciteit) om over van alles na te denken en als buitenstaander kijk je ook anders er tegen aan dan wanneer je er zo dicht bovenop zit. Die spinazie ligt misschien juist vooraan om het uitzoeken voor de kleinere medemens te vergemakkelijken en het kan als het tussen de knollen beland net zo goed onbruikbaar kneuzen.
 
Sin chile, no tiene chiste!