Vegatopia Forum

Benzinebrander

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline MissTries

  • **
  • 45
  • Geslacht: Vrouw
Benzinebrander
« Gepost op: 20 maart 2010, 09:42:39 »
Overal ter wereld zijn dienst bewezen mijn benzinebrander. Als je hem dictklapt is het een soort koffertje. Open is het een fornhuisje van Coleman die werkt op loodvrije benzine (praktisch overal verkrijgbaar). Goed, je moet weer extra bagage meenemen maar ik heb al heel wat lekkere gerechten gegeten op heel wat bijzondere plekken.
En goed vegetarisch :)


Ik vind op reis eten echt een crime zonder dat ding...
Als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg...

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Benzinebrander
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2010, 18:09:35 »
Wat heb je er zoal mee gekookt? En hoeveel kost zo'n ding?
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Benzinebrander
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2010, 18:55:04 »
En waar heb je met dat ding gekookt? Ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde hoteleigenaar er blij mee is, al was het alleen maar omdat die dingen vaak een tyfusherrie maken en stinken. En hoe vervoer je hem? Of vlieg je niet?
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Benzinebrander
« Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2010, 21:09:53 »
Ik nam aan dat ie op een camping werd gebruikt? Maar ik weet niks van kamperen dus misschien is dat een verkeerde veronderstelling. En ik heb ook wel eens gehoord (gelezen in reisverslagen) dat mensen dat soort dingen (maar misschien waren het andere apparaten) zonder brandstof vervoeren in het vliegtuig en dat ze dan in een gek land eerst op zoek moeten naar brandstof omdat ze anders niet konden koken.
,,,,فلافل

Offline MissTries

  • **
  • 45
  • Geslacht: Vrouw
Re:Benzinebrander
« Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2010, 12:15:37 »
Ik heb in hotelkamers nooit gekookt maar hij stinkt niet en maakt geen lawaai. Alle brandstof verbrandt meteen. Het ding heeft hele goede brandertjes. je pompt eerst lucht in het benzinecylindertje en steekt dan het pitje aan. Je hebt ook van coleman zelf heel zuivere Loodvrije benzine in een literflesje (doe je echt lang mee), dan brandt het meteen en schoon.

Ik heb erop gekookt in Zweden, Noorwegen, Duitsland, Frankrijk, Onder de Eiffeltoren (erg grappig) Spanje. Op diverse picknicktafels on the road.  Pannenkoeken mee gebakken bij 't Muiderslot (je hebt daar ook net buiten het slot heel veel picknicktafels. Pannekoekbeslag mee in 1,5 literflessen en een klein flesje olie. Hilarisch en erg gezellig.

In het vliegtuig inderdaad zonder brandstof vervoeren maar een benzinepomp is zo gevonden. (al is de benzine wel minder zuiver, het brand goed)

Ik heb hem gekocht voor ik geloof 110 euro,met het motto: kost wat heb je ook wat.
Ik kook het liefst buiten. In een park of aan een strandje. Er zijn zoveel mooie rustige plekjes. Sommige voorbijgangers vinden het soms vreemd (zoals een enkeling bij Muiderslot) maar meestal zijn de reacties heel positief.


In het buitenland heb oik ook veel gekookt bij benzinestations, omdat daar ook een fles water zo gehaald is.
Ik ben ooit eens met P. (liefje) van Nederland naar Parijs geweest en terug voor 50 euro.

Hmm beetje zuinig klinkt dat wel
't was wel erg leuk!
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2010, 12:17:41 door MissTries »
Als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg...

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Benzinebrander
« Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2010, 10:05:24 »
Okee, je bent buiten, ja, dan zijn die dingen tof (en dan stinken ze ook niet nee).

Dan zijn mijn tips alleen maar: kijk uit in de kou (de rubbertjes kunnen slecht tegen temperaturen onder -10, dan vriezen ze stuk, en dan heb je vaak erg veel behoefte aan iets warms...). En denk na over een oplossing als je het ding het vliegtuig niet inkrijgt, zelfs een lege brandstoftank komt niet zonder meer een vliegtuig in (want hij ruikt naar benzine).
O, en wasbenzine is zuiverder dan benzine van de pomp en brandt schoner. Is op de lange duur beter voor je brander (al is dat een ervaring die ik heb van een brander die zowiezo vrij slecht was, dat ding raakte continu verstopt).
This is between me and the vegetable!

Offline Eefje

  • **
  • 56
Re:Benzinebrander
« Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2010, 10:29:13 »
Ik nam aan dat ie op een camping werd gebruikt? Maar ik weet niks van kamperen dus misschien is dat een verkeerde veronderstelling. En ik heb ook wel eens gehoord (gelezen in reisverslagen) dat mensen dat soort dingen (maar misschien waren het andere apparaten) zonder brandstof vervoeren in het vliegtuig en dat ze dan in een gek land eerst op zoek moeten naar brandstof omdat ze anders niet konden koken.
Wij hebben thuis ook een benzinebrander, en daar kan je nog problemen mee krijgen in het vliegtuig... Hij was helemaal leeg, zat geen benzine in, maar toen we naar Londen gingen met het vliegtuig mocht hij bijna niet mee, is nog een heel gedoe over geweest. Het zou kunnen ontploffen ofzo. Er zat niet eens brandstof in! Maar uiteindelijk kwam er een manager ofzo (iig iemand met meer autoriteit dan de gewone bagagecontrole-mensen) en toen mocht het wel.

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Benzinebrander
« Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2010, 11:27:49 »
Trucje wanneer je een benzinebrander wilt meenemen in een vliegtuig:
- tankje lang van te voren leegmaken en open laten staan
- kort van te voren beetje pepermuntolie in de tank doen.

Overigens heb ik dit alleen vana horen zeggen.

Groet, RvO

Re:Benzinebrander
« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2010, 11:46:18 »
- tankje lang van te voren leegmaken en open laten staan

Zo ongeveer gedurende de hele vakantie zeker?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Benzinebrander
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2010, 15:30:21 »
Ik heb ook wel eens gehoord dat je het tankje uit moet spoelen met cola. Schijnt ook te werken.

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Benzinebrander
« Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2010, 17:44:53 »
Citaat
Zo ongeveer gedurende de hele vakantie zeker?

Ik stel voor om ruim vóór de vakantie al te beginnen.  ;)

Kiwi

Re:Benzinebrander
« Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2010, 17:47:21 »
Dat is geen probleem, maar je moet meestal ook nog een keer terugvliegen met dat ding. Dat is wat @ñ bedoelde denk ik. Ik neem tenminste aan dat je niet elk jaar een nieuwe koopt.

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Benzinebrander
« Reactie #12 Gepost op: 22 maart 2010, 17:51:55 »
OK, dan nu serieus. Ik bedoelde: "tankje ZO lang MOGELIJK van te voren leegmaken en open laten staan."
Maar ik heb geen praktijkervaring, ik heb nog nooit gevlogen met een benzinebrander in de bagage.

Overigens ben ik erg blij met m'n eigen brandertje, een eenpitter in een blauw blikken doosje (optimus).

Groet, RvO
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2010, 17:55:14 door RvO »

Re:Benzinebrander
« Reactie #13 Gepost op: 22 maart 2010, 18:08:32 »
Ik bedoelde: "tankje ZO lang MOGELIJK van te voren leegmaken en open laten staan."

Nou, dat is dan gedurende het kwartiertje tussen het bakken van het eitje, en de tijd die ik nodig heb om mijn tent en slaapzak in te rollen. Daarna gaat het in de bepakking en op naar het vliegveld. (Gesteld dat ik een vlieg-kampeervakantie zou houden, maar dat lijkt me een wat ongelukkige combinatie.)

Nou ja, ik denk dat in geval van vliegen het veel handiger is om met wegwerp-Camping gaz tankjes te werken of zo. Al gebruik ik ook tien keer liever mijn Coleman brandertje (waar ik overigens alleen Coleman vloeistof in stook, omdat ik doodsbang ben dat het apparaat anders verstopt gaat raken). Dat ding stookt zo heet, dat het theewater al kookt voordat ik kans heb een theezakje in mijn mok te hangen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Benzinebrander
« Reactie #14 Gepost op: 22 maart 2010, 21:46:57 »
Campinggaz is op de meest rare plaatsen niet te krijgen (wie wil weten waar het spul in Stockholm te koop is laat het maar horen, het was indertijd maar één winkel in een van buitensportzaken vergaande stad.)
This is between me and the vegetable!

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Benzinebrander
« Reactie #15 Gepost op: 23 maart 2010, 00:01:23 »
Campinggaz is op de meest rare plaatsen niet te krijgen

Bijvoorbeeld in een Frans skioord, hoog in de Alpen, midzomer.
Toen maar op een houtvuurtje gekookt.

Tip (eigen ervaring) probeer een gereedschapswinkel. Verfafbranders werken ook op campinggaz.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Benzinebrander
« Reactie #16 Gepost op: 23 maart 2010, 08:36:39 »
Ja, mits campinggaz het gangbare flessengas ter plekke is. In Stockholm had je dus winkels met schappen vol kampeergasbrandertjes en -blikjes, maar allemaal met het verkeerde ventiel. Uitzoeken dus, van tevoren.
This is between me and the vegetable!

Offline Eefje

  • **
  • 56
Re:Benzinebrander
« Reactie #17 Gepost op: 31 maart 2010, 20:39:41 »
Campinggaz heb je vooral in nederland, frankrijk en belgie geloof ik, verder niet...

Onze colemann-brander is afgelopen vakantie in Noorwegen kapot gegaan, en toen hebben we daar een gasbrandertje gevonden... Daar kan je hier dan weer niks voor kopen  ::) Ze zouden gewoon een universeel systeem moeten maken voor die dingen, veel makkelijker!