Vegatopia Forum

Vegetarisch eten in Indonesische restaurants

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten in Indonesische restaurants
« Reactie #60 Gepost op: 06 december 2011, 20:31:41 »
Gisteren bij Blauw gegeten. Ze hebben op de kaart niet heel veel vegetarisch staan maar ze hebben wel voor 25 euro een vegetarische rijsttafel. Er stond niet bij wat daar allemaal bij zou zitten dus heb ik gevraagd of het mogelijk was om het zonder ei te krijgen en dat was geen probleem. We kregen een boel groente gerechten, oa gado gado waar ik normaal niet zo van houd maar deze was erg lekker. Verder drie gerechtjes met tofu en een met tempeh, allemaal erg lekker maar vooral de tempeh was echt heel goed en smaakvol. Ook nog een vegetarische saté dat eigenlijk een soort groenten tempura aan een prikker was, wel met erg lekkere satésaus. Al met al echt heel lekker Indonesisch eten.
De hoeveelheden waren goed, ik zat niet propvol maar ik ben ook wel een hele grote eter, ik denk dat een normaal persoon wel behoorlijk vol zou zitten. Wel een beetje boven mijn budget dus ik zal er niet snel weer komen.  Op zich vond ik de rijsttafel zelf niet belachelijk duur maar de drankjes waren wel vrij prijzig, en we moesten ook betalen voor de glazen kraanwater die we kregen, beetje flauw. We waren inclusief fooi 45 euro de man kwijt.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Vegetarisch eten in Indonesische restaurants
« Reactie #61 Gepost op: 06 december 2011, 23:58:05 »
...en we moesten ook betalen voor de glazen kraanwater die we kregen, beetje flauw.

Dat is in België de gewoonte, hoor... Hier krijg je nooit water bij je eten bij.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch eten in Indonesische restaurants
« Reactie #62 Gepost op: 07 december 2011, 10:58:21 »
Ja hier gebeurt het ook regelmatig maar ik vind het toch stom. Geef dan gewoon spa blauw, als je er toch geld voor vraagt.

Oh ja nog vergeten te zeggen: bij de rijsttafel kregen we gebakken rijst en gestoomde witte rijst. In de gebakken rijst zat garnalenpoeder, dat zeiden ze er netjes bij toen het geserveerd werd maar ik vind het toch vreemd bij een vegetarische rijsttafel.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Vegetarisch eten in Indonesische restaurants
« Reactie #63 Gepost op: 15 januari 2012, 13:00:11 »
Ik at van de week in Sama Sebo in Amsterdam. Het restaurant heeft twee namen: Bodega de Posthoorn en Sama Sebo, en is opgedeeld in twee ruimtes, het bodegadeel, waar het wat rommeliger en café-achtiger is en het restaurantdeel. We hadden gereserveerd in het Bodegadeel en dat was nodig ook: het was flink druk. Er zijn meerdere ingangen, maar wij kwamen binnen in de garderobe, een kleine ruimte, waar we erg joviaal en familiair ontvingen werden. De zeer Amsterdamse obers aan de tap waren ook familiair. We kregen een beetje een beroerd tafeltje, net naast een klapdeur, en dat joviale beviel ons ook maar matig. Er zijn ook Indonesische obers, althans, zo zagen ze er uit, en die waren rustiger en minder familiair.
 
De kaart heeft drie pagina's. Links een enorme rijsttafel, met uitleg over de gerechten. Die rijsttafel kunnen ze ook vegetarisch maken. Op de volgende pagina staan losse gerechten, met Indonesische naam, zonder uitleg, maar de bediening geeft die graag. Je kunt er op een tapasachtige manier wat gerechten uit bestellen. Rechts staan maaltijd-gerechten: een bord vol met een selectie die zij voor je doen. Er staat bij dat het voor de lunch is, maar 's avonds maken ze het ook. Die maaltijd-gerechten kunnen ook vegetarisch, ik vroeg 'kan dat ook v..' en toen riep de ober enthousiast 'vegetarisch? geen probleem!'.

Het eten kwam vrij vlug en bleek debiel lekker. Ik kreeg een groot bord met daarop bami, enorm lekkere atjar, een echt goed bonengerecht zonder de platgekookte boontjes die je normaal krijgt, een koolgerecht, een soort curry en een apart schaaltje met erg lekkere gado gado en nog een schaaltje met emping. Op de menukaart stond dat een bord-gerecht 16 euro was, maar dat was mogelijk de lunchprijs want we betaalden 20 euro, wat ik geen probleem vond, want dit was echt enorm lekker.

Maar die geinige obers vind ik wel een beetje een bezwaar, dus ik ben benieuwd of ik vlug terug ga. Het zou kunnen dat je in het restaurantdeel wat rustiger zit, dat wil ik nog wel eens uitproberen. Het eten was wel echt heel erg lekker.
,,,,فلافل

Re:Vegetarisch eten in Indonesische restaurants
« Reactie #64 Gepost op: 16 januari 2012, 22:20:33 »
Bandoeng, Kanaalstraat Oost Souburg (Zeeland). Niet per se vegetarisch maar hebben er genoeg en ze maken even een vega sateetje voor je. Nette uitleg van welke gerechten wel en niet kunnen en noemen dus de gewone kroepoek dus ook niet vega, dus ze snappen het wel. De smaak is erg goed maar het eten is wel aan de koude kant en ik vind ze prijzig voor een buffet (zitten nu al op 25 euro geloof ik).
http://www.bandoeng.nl/

Dan is er in Middelburg nog een indonesisch restaurant, Surubaya. Dat was vroeger top en hij staat ook in de gids van de NVB, maar ik kom daar al jaren niet meer, valt bar tegen.
Er is op deze wereld genoeg voor iedereen, maar er is niet genoeg voor een ieders hebzucht (Gandhi)

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Vegetarisch eten in Indonesische restaurants
« Reactie #65 Gepost op: 18 juli 2012, 14:08:36 »
Vorige week nog een keer bij Sama Sebo in Amsterdam. We zaten nu in het wat rustigere restaurantgedeelte, wat beter was, hoewel het erg vol was. Ik nam weer een 'lunchbord' dat ze dus ook hebben met met het diner, en dat ze ook vegetarisch kunnen maken. Ik nam er nasi goreng bij.
Het was een lekker bord, met tofu, diverse groenten, gebakken banaan, wat waterige nasi goreng, ik nam er wat sambal die mijn tafelgenoten geserveerd kregen. Ook weer emping, maar geen atjar dit keer (maar die jatte ik van mn tafelgenoten). Dit keer ook geen gado gado, maar het kan zijn dat de gado gado van mijn tafelgenoten deels bij mij hoorde, ik nam er in elk geval wel wat van.
Mijn 2 tafelgenoten deelden 1 (gewone,niet-veggie) rijsttafel en dat was al erg veel, als je hier elk 1 rijsttafel wilt, is dat wel erg veel denk ik (hoewel je restjes mee kunt nemen, dat biedt de bediening ook aan, erg goed).

Het was wel weer lekker, hoewel ik het gerecht de vorige keer met bami lekkerder vond en ik het idee had dat er toen wat meer op mn bord lag dat ik ook net wat bijzonderder vond dan nu. De obers waren redelijk jolig, in dat restaurantdeel bedienen de Indische obers, en die zijn wat minder jolig dan de Amsterdamse obers in het cafédeel, maar die zijn dan ook wel weer heel jolig.
Ik blijf het een wat vreemde zaak vinden.
En je moet hier reserveren, volgens mij staan ze in Lonely Planet ofzo.
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2012, 14:11:17 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Vegetarisch eten in Indonesische restaurants
« Reactie #66 Gepost op: 22 juli 2012, 17:36:37 »
Vrijdag weer Indonesisch, maar dan bij Kantjil (Ams). Ik was vergeten dat ik hier eerder over schreef dat de boontjes en nasi goreng heel lekker waren dus die nam ik niet  ::)
Wel nam ik zo'n schotel voor net geen 10 euro die je tot 18.45 u kunt bestellen, met mie, gado gado, gebakken groenten, atjar. De serveerster bedacht zelf dat ik emping wilde nu ik vegetarisch at. Heel goed.
Toen het eten kwam was er even verwarring: mijn tafelgenoot had losse gerechten en ook emping. Daarop had de kok niet begrepen of ik nu emping of kroepoek wilde en maar niks over het gerecht gestrooid maar gewoon twee schaaltjes los meegegeven. Ook prima (en aangezien mijn tafelgenoot wel kroepoek at, mocht die ook blijven staan).
De pindasaus van de gado gado was erg scherp, vond ik heel lekker, maar ik was wel verbaasd want ik dacht dat het eten hier niet zo scherp was. Het eten was lekker, maar ik kreeg echt heel veel mie, er bleef enorm veel over. Het was niet superbijzondere mie, dus ik had ook niet zo'n zin een doggy bag ervoor te vragen, bovendien moest ik nog ergens heen. Maar voor 10 euro: prima.

Volgende keer ga ik wel echt a la carte bestellen. Voor 2 personen hoef je trouwens ook maar 1 kommetje rijst te bestellen, want dat is ook weer veel zag ik. En ze hebben leuke cocktails en huisgemaakte tropische ijsthee.
,,,,فلافل

Offline karl

  • *****
  • 6.278
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch eten in Indonesische restaurants
« Reactie #67 Gepost op: 02 juni 2014, 17:14:47 »
We dineerden bij DjaDjan in Bergen-dorp en dat was een zeer aangename ervaring. Het is gevestigd in een oude koeienschuur die heel mooi opgeknapt is. Het eten wordt ook in de Rode Michelin terecht geloofd.
Er waren gefrituurde sojaballetjes in satésaus als hartig voorgerecht (er zijn ook loempia's) en van de hoofdgerechten proefden we gesauteerde groenten in een soja-knoflooksaus en lekkere, frisse gado gado. Verse ingrediënten, fijn bereid. Bijgerechten waren sperzieboontjes in een zeer pittige rode saus en twee rijstbereidingen (witte en met kurkuma).
Vriendelijke, betrokken bediening, aanrader.

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetarisch eten in Indonesische restaurants
« Reactie #68 Gepost op: 16 maart 2015, 16:35:08 »
Even dit topic opdiepen. Wie kan mij een Indonesisch restaurant in Amsterdam aanraden?
Ik organiseer een etentje voor een groep (ong. 15) grotendeels buitenlandse collega's en het leek me leuk om Indonesisch te gaan eten. Liefst enigszins in het centrum van Amsterdam, met een beetje sfeer en niet belachelijk duur (maar dat lijkt moeilijk te zijn? Ik zie veel rijsttafels van boven de 30 euro p.p.)

Heeft iemand een tip voor mij?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetarisch eten in Indonesische restaurants
« Reactie #69 Gepost op: 16 maart 2015, 22:22:37 »
Ik heb een paar jaar geleden een prima vegetarische rijsttafel gegeten bij Indrapura op het Rembrandtplein. En over een paar dagen kan ik je vertellen of Kantjil & de Tijger wat is (degene die heeft gereserveerd, schijnt een beetje ervaring te hebben met vegetarisch eten, restaurants en Amsterdam  8) ).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Vegetarisch eten in Indonesische restaurants
« Reactie #70 Gepost op: 17 maart 2015, 00:33:18 »
En over een paar dagen kan ik je vertellen of Kantjil & de Tijger wat is (degene die heeft gereserveerd, schijnt een beetje ervaring te hebben met vegetarisch eten, restaurants en Amsterdam  8) ).

Jijzelf toevallig?

Selly raadt in hetzelfde draadje Kadijk aan, niet duur, weet niet of zo'n grote groep past daar?
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2015, 00:37:04 door Poek »

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetarisch eten in Indonesische restaurants
« Reactie #71 Gepost op: 17 maart 2015, 01:31:24 »
En over een paar dagen kan ik je vertellen of Kantjil & de Tijger wat is (degene die heeft gereserveerd, schijnt een beetje ervaring te hebben met vegetarisch eten, restaurants en Amsterdam  8) ).
Jijzelf toevallig?
Nee, ikke niet. Maar goed dat je mijn geheugen weer even hebt opgefrist. Weet ik meteen weer wat er ons te wachten staat.
Citaat
Selly raadt in hetzelfde draadje Kadijk aan, niet duur, weet niet of zo'n grote groep past daar?
Selly is de hoofdstadtrut, ik ben slechts een Duitse-provinciestadbewoner (maar wel een provinciestad met een retegoeie toko, echter ook met een Indiaas restaurant dat ijsbergsla als voorgerecht serveert).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Vegetarisch eten in Indonesische restaurants
« Reactie #72 Gepost op: 17 maart 2015, 12:28:21 »
Kantjil is prima voor groepen vind ik. Het is heel groot, dus er is veel plek.

Rijsttafels zijn meestal pas vanaf 24 euro in Ams te krijgen. Je kunt evt ook nasi rames nemen, dat is vaak wat goedkoper, maar wel alles op 1 bord dan.

Blauw is ook een optie maar minder in het centrum.

Kadijk is te klein.
Sama Sebo is ook goed, maar ook te klein voor groepen groter dan een man of 8 schat ik
,,,,فلافل

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetarisch eten in Indonesische restaurants
« Reactie #73 Gepost op: 17 maart 2015, 13:24:38 »
Bedankt voor de tips! Het lijkt erop dat Kantjil een goede optie is. Kadijk wil ik zelf wel een keer uitproberen, misschien dat ik mijn vriend daar dit weekend mee naartoe sleep  ;D