Vegatopia Forum

salades

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
salades
« Gepost op: 04 juni 2010, 00:35:54 »
Het wordt nu eindelijk zomer. En zomertijd is saladetijd, in ieder geval voor ons. Niet al te zwaar op de maag, lekker fris en snel klaar. Ik vraag me af: wat voor salades eten jullie zoal en wat is jullie favoriete salade (al dan niet zelfgemaakt)? Recepten en ideeën zeer welkom!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Jouw favoriete salades?
« Reactie #1 Gepost op: 04 juni 2010, 17:40:44 »
Vrij regelmatig eten wij rauwkost, bestaande uit paprika, tomaat, courgette, komkommer, bospeen, radijs en ijsbergsla.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jouw favoriete salades?
« Reactie #2 Gepost op: 04 juni 2010, 17:55:51 »
Griekse salade!: sla, tomaat, komkommer, ui, knoflook, hardgekookte eieren, feta/kaas, pijnboompitjes, olijfolie/dressing.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jouw favoriete salades?
« Reactie #3 Gepost op: 04 juni 2010, 18:30:36 »
Eigenlijk alles wel; gewone slaai van groene blaadjes, Frans (mesclun), Aziatische geinspireerd (met vinaigrette van sesamolie en rijstazijn), Grieks net als Hiziki, gewone gemengde rauwkost, maar ook met carbs in de zin van tabouleh en bulgur en quinoa met gemengd groen. En natuurlijk rauwe witlofsalade, aangezien ik uit de pan/oven te bitter vind.
Waar ik niet van hou is overmatig fruit door mn groen (warm ook niet zo), of dat je bij iemand anders eet of voorverpakte sla en dan je dan ineens op een vis of stukje uitgebakken varkensbuik knaagt  :-X

Ik ben geen echte vega en eet wel eens vlezige dingen (geen vissen, die zijn vies), maar ik wil dat niet in mn slaai!
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jouw favoriete salades?
« Reactie #4 Gepost op: 04 juni 2010, 22:27:48 »
Tomaten-eiersla met veel uienringen, koude pasta en mayonaise (soms half yoghurt/mayo)

Offline Basje

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
!
« Reactie #5 Gepost op: 05 juni 2010, 08:49:38 »
Koude couscous met veel groenten, citroensap en verse munt!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Jouw favoriete salades?
« Reactie #6 Gepost op: 05 juni 2010, 16:48:32 »
Kartoffelsalat :P

Wat ik wel goed vind is de bloemen van komkommerkruid en oostindische kers door een groene salade. Ideaal gesproken is dat dan niet alleen kropsla. Met wat geraspte wortel ziet dat er al best leuk uit, en met wat feta en een paar (groene) olijfjes, en wat bieslook, peterselie of tuinkers is het helemaal aardig.

En het is niet moeilijk om aan die bloemen te komen, iedere idioot kan ze op het balkon hebben. Ik kan het weten, ik ben er één.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Jouw favoriete salades?
« Reactie #7 Gepost op: 05 juni 2010, 16:52:44 »
Griekse salade!: ... hardgekookte eieren, ... pijnboompitjes
Moet de keukenpolizist in mij weer op de kast?!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Re:Jouw favoriete salades?
« Reactie #8 Gepost op: 05 juni 2010, 16:57:50 »
iedere idioot kan ze op het balkon hebben.

Deze idioot kan dat niet hoor.
Bij gebrek aan een balkon.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Jouw favoriete salades?
« Reactie #9 Gepost op: 05 juni 2010, 20:38:18 »
Oeh ik vind de meeste salades wel lekker en eet ook heel vaak een beetje salade bij het eten (want bijgerecht en bijgerecht=gezellig). Ik ben wel heel erg dol op komkommersalade van dun-gemandolinede komkommer. Maar in het seizoen hou ik ook van tomatensalade. En ook van kropsla, kidneybonen-augurksla, ijsbergsla, Griekse salade, cousoussalade, witlofsalade, mmm
Fruit in de salade = inderdaad vies.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Jouw favoriete salades?
« Reactie #10 Gepost op: 05 juni 2010, 21:24:14 »
kidneybonen-augurksla
Dat klinkt een beetje dubieus. Alsof het uit de jaren '70 komt.

Citaat
Fruit in de salade = inderdaad vies.
De combinatie van mijn moeder (zal wel aangeleerd zijn op de huishoudschool) voor door kropsla is wortel, augurk en appel. Maar dat zal dan wel nostalgie zijn.

In ieder geval gebruikt ze dan wel de slasaus waar ie voor bedoeld is.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jouw favoriete salades?
« Reactie #11 Gepost op: 06 juni 2010, 09:40:33 »
Fruit door de witlofsalade vind ik wel lekker! Druiven, sinaasappel/mandarijn en appel.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Jouw favoriete salades?
« Reactie #12 Gepost op: 06 juni 2010, 11:25:40 »
kidneybonen-augurksla
Dat klinkt een beetje dubieus. Alsof het uit de jaren '70 komt.

Tsk je komt zélf uit de jaren 70, en het is hartstikke lekker. Probeer maar.

Citaat
In ieder geval gebruikt ze dan wel de slasaus waar ie voor bedoeld is.

:heehee:
,,,,فلافل

sufferthebear

Re:Jouw favoriete salades?
« Reactie #13 Gepost op: 06 juni 2010, 11:42:39 »
Gisteren een heerlijke maaltijd-pastasalade gegeten:
Ijsbergsla, pastastrikjes, tomaat, komkommer, paprika, ananas, lightfeta, gekruide koude tofu, zongedroogde tomaatjes, augurk en een yoghurtdressing om het af te maken. En nu zal ik vast wel wat vergeten zijn, maar maaltijdsalades moeten ook niet altijd precies hetzelfde zijn :')

Offline Juud74

  • **
  • 49
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jouw favoriete salades?
« Reactie #14 Gepost op: 06 juni 2010, 12:24:11 »
Salade, altijd lekker! Gemengde sla met alle of een gedeelte van volgende ingredienten: olijven, tomaat, avocado, komkommer, pijnboompitten of zonnebloempitten, mozzarella, rode ui. Balsamico dressing erover heen, en eten maar.

Gisteren geexpirimenteerd met zelfgemaakte yogurtdressing. Milde yoghurt, dille, bieslook en knoflook door elkaar geroerd. In ieder geval geleerd dat yogurtdressing en avocado niet samen gaan en vond de dressing niet "fris" genoeg.

Iemand tip voor een frisse yoghurtdressing met bieslook en dille?

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Jouw favoriete salades?
« Reactie #15 Gepost op: 06 juni 2010, 14:49:49 »
Oh, ik vind yoghurt en avocado wel lekker samengaan. Met Indiaas geinspireerde kruiderij, cashewnoten en lenteuitjes bijvoorbeeld. Beetje extra citroensap toevoegen als je het niet fris genoeg vindt, en/of koriander of peterselie. De enige salade waar ik fruit aan toevoeg is een uitgebreidere versie van de huissalade van een Indiaas restaurant. Dat is dan zo'n rode Sneeuwwitje appel, zeg maar.
Avocado met kaasblokjes en pijnboompitjes doen het hier ook goed.
Caesarachtige dingen, knapperige sla, knoflookcroutons, parmezaanschilfers en een lobbige mayo met sojasaus voor het zoute effect ook.
Pastasalade vind ik ook fijn. Met rode pesto, paprikablokjes, zwarte olijfringetjes, rucola en geroosterde pijnboompitjes of basilicum, beetje rode ui en balsamico. Of zongedroogde tomatensmurrie met amandelschilfers.
Romige aardappelsalade met een beetje mosterd en dille door de dressing, met lenteuitjes en rucola.
Rijst- of couscoussalade ook.

Jeetje, ik kan uren doorgaan, maar ik eet dan ook best vaak salade.

Wat ik niet lekker vind zijn veel van die kant-en-klare dressings. De meeste kant-en-klare salades uit de super vind ik ook niet echt lekker trouwens.


Sin chile, no tiene chiste!

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Jouw favoriete salades?
« Reactie #16 Gepost op: 06 juni 2010, 16:11:09 »
Ik doe nog wel eens munt door een yoghurtdressing. Dat maakt het geheel wat frisser.

Maar een dressing met vooral yoghurt is en blijft toch echt  anders dan een dressing met olie / azijn / citroen. 

Eén van mijn eigen favorieten is komkommersalade met yoghurt dressing.  Eigenlijk geïnspireerd op tzatikiti (schrijf je dat zo?), maar dan de verhouding yoghurt / komkommer min of meer omgedraaid.
 
Dat gaat ongeveer zo:
Komkommer (of een lekkere courgette) in kleine blokjes, (met plakjes of sliertjes wordt de consistentie echt anders).
Mengen met een scheut lekkere olie.
Dressing: yoghurt (mild / zuur / grieks, naar keuze en koelkast); Knoflook en dille en/of munt en/of peterselie; Alles liefst vers en VEEL. Idealiter ziet de dressing dus echt groen en ruikt heerlijk naar verse kruiden. Vergeleken met een "sla-salade" ook veel dressing maken; Het resultaat is een stevige salade (lepel blijft rechtop staan).

Oh ja, voor de kleur een paar kleine blokjes paprika of tomaat is ook leuk.

P.S.
Ik doe het altijd op de gok, dus ik heb geen hoeveelheden paraat.
En ik vind alleen dit "recept" al genoeg reden een (vensterbank- / balkon- / dak-) kruidentuin te beginnen.

Smakelijk, RvO

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jouw favoriete salades?
« Reactie #17 Gepost op: 06 juni 2010, 17:11:19 »
Wat ik niet lekker vind zijn veel van die kant-en-klare dressings. De meeste kant-en-klare salades uit de super vind ik ook niet echt lekker trouwens.


Die voorgebakken dressings zijn meestal gezoet en niet met echte ingredienten (dus met rare concentraatjes). Als je zelf een dressing of vinaigrette maakt, mik je er geen suiker in. Net zoiets als home made mayonaise; ik heb al eens klachten gekregen dat die te zuur zou zijn, maar dat is omdat ik er geen suiker in gooi. En toen het doordrong dat je mayonaise maakt van rauwe eieren, was er bijna paniek in de tent. Ik heb dus tegenwoordig een pot/tube supermarkt-mayonaise in de koelkast staan, voor zeikerige visite. Of voor als ik zelf net 1 eetlepel ofzo nodig heb.
Voorgebakken sla uit de winkel is verpakt onder beschermende atmosfeer en met andere lucht in een bakje geseald. Dit zrogt ervoor dat de structuur nog redelijk lang hetzelfde blijft, maar de smaak en voedingswaarde gaat echt wel achteruit. Daarom smaakt sla uit zo'n bakje of zakje meestal saai en raar, want eigenlijk is het al redelijk bedorven. Je wordt daar niet ziek van en gaat er ook niet dood aan, maar lekker is anders.

Dus ook sla uit bakje of zakje uit de winkel zoveel mogelijk dezelfde dag opeten, ook al zegt de houdbaarheidsdatum anders. En mocht je een kikker in je zakje hebben, deze natuurlijk zoenen en een levende kikker betekent verse sla. Zo ook met slakken en rupsen, maar die hoeven niet gezoend te worden.

Maar ook gewone kropsla van de groenteturk en AH en markt is eigenlijk geen echte sla meer. De kroppen worden in waterbakken geteeld en vaak ook nog eens in een kas met kunstlicht en bijzonder veel kunstmest in het water. De sla krijgt geen volle smaak van de grond en zon. Dus smaakt de sla waterig. Sla uit de Natuurwinkel met veel zand aan zn voetje is een goede; die is dan iig in de grond gekweekt en bij biologische sla is er geen kunstmest gebruikt.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Jouw favoriete salades?
« Reactie #18 Gepost op: 06 juni 2010, 17:32:05 »
En mocht je een kikker in je zakje hebben, deze natuurlijk zoenen en een levende kikker betekent verse sla.

Nou dan zoen ik liever de sla nadat ik die gewassen heb hoor. Ben die kikkers wel een beetje beu eigenlijk.

Stiekem vind ik olijvonaise of een yoghonaise nog wel te doen hoor, maar ik gebruik die ook vaak meer als basis voor een sausje.
En van die zoete fritessausmayo op m'n broodje gezond (die combi met gekookt ei), is nostalgisch verantwoord (het gaat me net te ver om m'n eigen pot mayo mee te nemen op locatie ::):-X
Sin chile, no tiene chiste!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jouw favoriete salades?
« Reactie #19 Gepost op: 07 juni 2010, 09:56:04 »
Ik doe vaak wel wat suiker/honing door eigengemaakte dressing  :-[
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.