Vegatopia Forum

salades

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Re:Jouw favoriete salades?
« Reactie #40 Gepost op: 07 september 2010, 18:51:42 »
Klopt. De rest van de zomer was het ronduit heet.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Jouw favoriete salades?
« Reactie #41 Gepost op: 07 september 2010, 18:56:58 »
Ja, omdat het in juli extreem warm was en het in augustus vaak regende, leek het weer de laatste tijd herfstachtig (terwijl het toch gewoon zomertemperaturen waren).

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re:Jouw favoriete salades?
« Reactie #42 Gepost op: 07 september 2010, 23:44:54 »
Ok, persoonlijk vond ik het niet warm genoeg.  ;D

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Jouw favoriete salades?
« Reactie #43 Gepost op: 08 september 2010, 00:44:27 »
Waarmee maar weer is bewezen dat gemiddelden niets zeggen.

Wij hebben wel veel salade gegeten deze zomer. Naast de infameuze koolrabi-wortel-kidneybonensalade met yoghurt-mosterddressing, vooral ook veel salades met ijsbergsla, paprika en wortel met steeds verschillende dressingmengseltjes en pitjes/zaadjes; bij de pasta heel simpel rucola met wat rode balsamico en peper; veldsla; komkommersalade; salade van wortel met sesamzaad; en zo kan ik nog wel even doorgaan. IJsbergsla smaakt weliswaar naar niets, maar de dressing komt des te beter uit.

Op de een of andere manier hadden we dit jaar geen zin in feta door de salade. Wel regelmatig gebraden haloumi (mjam!).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re:Jouw favoriete salades?
« Reactie #44 Gepost op: 08 september 2010, 00:57:56 »
Waarmee maar weer is bewezen dat gemiddelden niets zeggen.

Wij hebben wel veel salade gegeten deze zomer. Naast de infameuze koolrabi-wortel-kidneybonensalade met yoghurt-mosterddressing, vooral ook veel salades met ijsbergsla, paprika en wortel met steeds verschillende dressingmengseltjes en pitjes/zaadjes; bij de pasta heel simpel rucola met wat rode balsamico en peper; veldsla; komkommersalade; salade van wortel met sesamzaad; en zo kan ik nog wel even doorgaan. IJsbergsla smaakt weliswaar naar niets, maar de dressing komt des te beter uit.

Op de een of andere manier hadden we dit jaar geen zin in feta door de salade. Wel regelmatig gebraden haloumi (mjam!).

Ijsbergsla smaakt ook beter bij hoge temperaturen. (weer mijn subjectieve mening voor de duidelijkheid). Jouw salades klinken heel erg lekker, Eelco! Maar jij had vast beter weer! :-p, (oh ik bedoel gemiddeld zomerweer volgens de statistieken)

Offline Basje

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jouw favoriete salades?
« Reactie #45 Gepost op: 08 september 2010, 13:43:18 »
Zijn er nog goede ideeën voor herfst-salades? Met eh, paddestoelen enzo? :D Of gewoon andere herfstige dingen er in?

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jouw favoriete salades?
« Reactie #46 Gepost op: 08 september 2010, 13:57:16 »
Zijn er nog goede ideeën voor herfst-salades? Met eh, paddestoelen enzo? :D Of gewoon andere herfstige dingen er in?
Iets lauwwarms met pompoen of bietjes vind ik ook wel herfstig.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Jouw favoriete salades?
« Reactie #47 Gepost op: 08 september 2010, 14:26:28 »
Niks mis met jouw wortel-koolrabi-kidneybonen met yoghurtdressing salade, Eelco!
Ik vind 'em lekker, denk dat ie morgenavond weer op het menu staat. Er ligt nl. nog een koolrabi in de koelkast te wachten.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Vegatopia

[Koken] Snelle witlofsalade met mais, tomaatjes en een currydressing
« Reactie #48 Gepost op: 19 januari 2015, 13:00:06 »
Snelle witlofsalade met mais, tomaatjes en een currydressing

Uit de categorie 'een kind kan de was doen' een lekkere, gemakkelijke witlofsalade met een heerlijke dressing. Geen maaltijdsalade, maar wel een prima bijgerecht bij bijvoorbeeld gebakken aardappeltjes en een vegaburger. Ideaal voor een makkelijke maandag!

Source: Snelle witlofsalade met mais, tomaatjes en een currydressing

Vegatopia

[Koken] Wakamesalade
« Reactie #49 Gepost op: 01 mei 2015, 13:00:17 »
Wakamesalade

In mijn, tot nu toe weinig bevredigende, jacht naar geluk en rijkdom schafte ik in de plaatselijke toko een Maneki Neko, een gelukskat, aan. Een zonnecelletje doet het geel glinsterende beest continu met zijn arm zwaaien waardoor hij, als ik de verkoopster moet geloven, geluk brengt.

Source: Wakamesalade

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Wakamesalade
« Reactie #50 Gepost op: 03 mei 2015, 21:37:48 »
De natuurwinkel heeft volgens mij verschillende soorten zeewier. Wij mengden het met wat puntpaprika (peper kan ook), sesamzaadjes en sesamolie. Dit aten we dan op de zeewierchipjes, evt met wat avocado erbij. Erg lekker!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: [Koken] Wakamesalade
« Reactie #51 Gepost op: 03 mei 2015, 21:42:41 »
De natuurwinkel heeft volgens mij verschillende soorten zeewier. Wij mengden het met wat puntpaprika (peper kan ook), sesamzaadjes en sesamolie. Dit aten we dan op de zeewierchipjes, evt met wat avocado erbij. Erg lekker!

Hm dat is een goed idee, lekker  :hungry:
,,,,فلافل

Vegatopia

[Koken] Griekse salade deluxe
« Reactie #52 Gepost op: 13 mei 2015, 13:00:06 »
Griekse salade deluxe

Een Griekse salade een schaaltje komkommer, tomaat, ui en feta? Dat is het vaak wel, maar soms leven Griekse taverna's zich graag uit op hun klassiekers. Zoals bij Taverna Bariello op het eiland Milos. Hun 'choriátiki' is echt het namaken waard. Ook in Nederland smaakt deze Griekse salade heerlijk, als je maar goede ingrediënten gebruikt.

Source: Griekse salade deluxe

Vegatopia

[Koken] Witlofsalade met appel, ei en kerriedressing
« Reactie #53 Gepost op: 04 juni 2015, 13:00:38 »
Witlofsalade met appel, ei en kerriedressing

De witlofjes die mijn bioboer levert, liggen me altijd een beetje te verleiden vanuit de groentela. Of ik misschien een keertje wat anders met ze wil maken dan alweer een salade met appel en ei? Nou nee. Collega Sven stopt ze trouwens in een lekkere Belgische witloftaart, waarvan je het recept in ons kookboek vindt.

Source: Witlofsalade met appel, ei en kerriedressing

Vegatopia

[Koken] Selderijsalade met pinda's
« Reactie #54 Gepost op: 28 juni 2015, 13:00:18 »
Selderijsalade met pinda's

Deze salade heb ik een aantal jaar geleden gemaakt met de ingrediënten die ik toen toevallig in huis had. Sindsdien maak ik het recept op regelmatige basis opnieuw, het hele jaar door. Het is een eenvoudig gerecht dat tegelijk fris en scherp is. Het maakt niet uit of je nu bleekselderij of groene selderij gebruikt. Voor de appel gebruik ik doorgaans wel Jonagold.

Source: Selderijsalade met pinda's
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2015, 13:03:53 door Eelco »

Vegatopia

[Koken] Biet, avocado en sinaasappelsalade
« Reactie #55 Gepost op: 21 juli 2015, 13:00:38 »
Biet, avocado & sinaasappelsalade

Gisteren plaatsten we een recensie van het boek Vegadutchie van Jolijn Pelgrum. Vandaag hebben we een recept uit haar kookboek voor een salade met biet, avocado en sinaasappel.

Source: Biet, avocado & sinaasappelsalade
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2015, 15:08:05 door Eelco »

Vegatopia

[Koken] Venkel-komkommersalade met gebakken panko
« Reactie #56 Gepost op: 03 september 2015, 13:00:13 »
Venkel-komkommersalade met gebakken panko

In Italië worden pasta's vaak bestrooid met krokant gebakken broodkruim, dat meestal op smaak is gebracht met knoflook en kruiden. Een voordelig alternatief voor geraspte kaas en handig om restjes brood op te maken. Voor deze salade gebruikte ik dat idee, maar dan met panko. Panko is Japans broodkruim dat vaak wordt gebruikt als een soort van paneermeel. Niet zo Italiaans dus, maar wel lekker. Je koopt het bij de toko en tegenwoordig zelfs bij de grotere supermarkt.

Source: Venkel-komkommersalade met gebakken panko
« Laatst bewerkt op: 03 september 2015, 13:13:09 door Eelco »

Vegatopia

[Koken] Venkelsalade met sinaasappel en hazelnoot
« Reactie #57 Gepost op: 08 november 2015, 13:00:26 »
Venkelsalade met sinaasappel en hazelnoot

Vorige week bespraken we de Vrolijke Tafel, van Karin Luiten. Deze salade komt uit dit boek. Een fris, fleurig bordje om mee te beginnen. Serveer op grote borden, of op één mooie platte schaal. Of neem de onderdelen (venkel, sinaasappel en dressing) apart mee in bakjes en stel ter plekke samen.

Source: Venkelsalade met sinaasappel en hazelnoot

Vegatopia

[Koken] Salade van bloemkool, kikkererwten en tahin-dressing
« Reactie #58 Gepost op: 15 januari 2016, 13:00:32 »
Salade van bloemkool, kikkererwten en tahin-dressing

Half januari, het nieuwe jaar is in volle gang. De kerstkransjes en oliebollen zijn nu écht op en ik schrijf al steeds minder vaak per ongeluk '2015' als ik een datum noteer. Aangezien chocolade toch echt te lekker is, is m’n eerste goede voornemen ("minder snoepen, deze keer hou ik het echt vol") al gesneuveld, maar gelukkig heb ik er nog één: meer gaan hardlopen. Tot nu toe lukt het, maar daar hoort natuurlijk wel een lekker maar licht en makkelijk klaar te maken pre-hardloopmaaltje bij.

Source: Salade van bloemkool, kikkererwten en tahin-dressing

Vegatopia

[Koken] Salade met pompoen en spelt
« Reactie #59 Gepost op: 16 maart 2016, 19:00:45 »
Salade met pompoen en spelt

Een tijdje geleden kreeg ik een zak speltkorrels. Spelt moet je een uur weken en dat moet dus even in je planning passen. Gelukkig hoeft het daarna niet zo lang te koken. In deze maaltijdsalade gebruikte ik ook pompoen, die ik roosterde met ras el hanout. Dat is een aromatisch specerijenmengsel (niet scherp) dat je kunt kopen in Marokkaanse winkels.

Source: Salade met pompoen en spelt