Vegatopia Forum

salades

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vegatopia

[Koken] Salade van wortel, bleekselderij en kokos
« Reactie #60 Gepost op: 08 april 2016, 13:00:55 »
Salade van wortel, bleekselderij en kokos

Een fris-zoete salade voor de lunch, die niet alleen lekker en gezond is, maar ook goed vult voor de rest van de dag. Deze goed gevulde salade, met ook nog rozijnen en walnoten, wordt nog lekkerder als je hem een nachtje in de koelkast laat staan, waardoor hij ideaal is om als lunch mee te nemen naar het werk.

Source: Salade van wortel, bleekselderij en kokos

Vegatopia

[Koken] Warme salade van artisjok, tuinbonen en erwten
« Reactie #61 Gepost op: 02 mei 2016, 13:00:39 »
Warme salade van artisjok, tuinbonen en erwten

Vorige week besprak Karl met veel enthousiasme het kookboek Comptoir Libanais Express met genoeg Libanese vegetarische recepten. Op de redactie zijn we dan ook dol op Libanees eten. Deze warme salade met artisjok en tuinbonen komt uit het kookboek en is perfect om in dit seizoen te maken.

Source: Warme salade van artisjok, tuinbonen en erwten

Vegatopia

[Koken] Broccolisalade met granaatappel & rozijnen
« Reactie #62 Gepost op: 01 augustus 2016, 19:00:37 »
Broccolisalade met granaatappel & rozijnen

Koken met groenten en andere producten van het seizoen doen David & Luise van Green Kitchen Stories graag. Dit recept komt uit hun eerste boek The Green Kitchen en staat zelfs op de cover. Het is een eenvoudig recept en lekker fris op een zomerse dag, als bijgerecht of als lunch.

Source: Broccolisalade met granaatappel & rozijnen

Vegatopia

[Koken] Paddenstoelensalade met pijnboompitten en brie
« Reactie #63 Gepost op: 25 augustus 2016, 13:00:32 »
Paddenstoelensalade met pijnboompitten en brie

Onlangs besprak Karl het kookboek De Zilveren Lepel Kookschool - Groente en plaatsten we ook een recept voor gestoofde limabonen met artisjok uit dit boek. Vandaag mogen we nog een recept plaatsen! Deze salade met eekhoorntjesbrood is eenvoudig te maken en snel klaar. Karl zegt er nog over: "De Franse brie werd hier waarschijnlijk als ingrediënt voorgesteld omdat het een algemeen verkrijgbare kaas is. Ware Italië-fanaten zouden hem kunnen vervangen door bijvoorbeeld een pittige taleggio".

Source: Paddenstoelensalade met pijnboompitten en brie

Vegatopia

[Koken] Snelle multicolor salade
« Reactie #64 Gepost op: 03 oktober 2016, 13:02:05 »
Snelle multicolor salade

Dat je hiernaast een close-up van deze salade ziet in plaats van een mooi opgemaakt bord, komt omdat ik eerst aanviel en toen bedacht dat dit recept weleens gewaardeerd zou kunnen worden door de Vegatopia-lezers met te weinig tijd om 's avonds uitgebreid te koken. Mijn excuses en graag gedaan.

Source: Snelle multicolor salade

Vegatopia

[Koken] Thaise tofusalade
« Reactie #65 Gepost op: 10 oktober 2016, 13:00:18 »
Thaise tofusalade

Onlangs plaatsten we Meta's bespreking van het vegetarische kookboek Het nieuwe Vegalicious van schrijfster Alice Hart én een recept eruit voor zoeteaardappelkoekjes met limoen en avocado. Vandaag mogen we nog een recept uit dit kookboek plaatsen!

Source: Thaise tofusalade

Vegatopia

[Koken] Wortelsalade met tahin, hazelnoten en munt
« Reactie #66 Gepost op: 17 november 2016, 13:00:21 »
Wortelsalade met tahin, hazelnoten en munt

Onlangs besprak Annemieke het boek Sirocco van Sabrina Ghayour. Ze gaf het boek met de kleurrijke cover vier sterren. Vandaag hebben we een recept eruit voor een wortelsalade met tahin, geroosterde hazelnoten en munt. Binnenkort mogen we nog een recept plaatsen, dan voor een chocolademoussetaart met kardemom en espresso!

Source: Wortelsalade met tahin, hazelnoten en munt

Vegatopia

[Koken] Kerstsalade met sinaasappel, burrata en amandelschaafsel
« Reactie #67 Gepost op: 21 december 2016, 13:02:03 »
Kerstsalade met sinaasappel, burrata en amandelschaafsel

Van onze gastredacteur Joke kreeg Natascha Boudewijns nieuwste boek Share, vier seizoenen samen koken, eten en genieten, maar liefst de volle 5 sterren: "Het is een warm, inspirerend boek waarin delen en samenzijn een hoofdrol heeft. Ik geef het vijf sterren omdat het in de lange rij vegetarische kookboeken echt een ander soort boek is. Hier ligt de nadruk niet op vegetarisch, maar is het een manier van leven die geen extra accent behoeft. Mooi." Vandaag hebben we uit dit kookboek een recept voor een kerstsalade met sinaasappel, burrata en amandelschaafsel.

Source: Kerstsalade met sinaasappel, burrata en amandelschaafsel

Vegatopia

[Koken] Wittekoolsalade met karwijzaad
« Reactie #68 Gepost op: 18 januari 2017, 13:01:21 »
Wittekoolsalade met karwijzaad

De wittekool in deze salade wordt lekker zacht en beter verteerbaar door ze vooraf met zout te behandelen. De salade is heel makkelijk te maken, maar begin ruim van tevoren zodat het zout de tijd heeft om zijn werk te doen: na zes uur intrekken is de kool goed bruikbaar, maar nog lekkerder wordt het als je het een hele dag de tijd geeft.

Source: Wittekoolsalade met karwijzaad

Vegatopia

[Koken] Wrap met andijvie, pompoen en tahinsaus
« Reactie #69 Gepost op: 20 maart 2017, 13:00:23 »
Wrap met andijvie, pompoen en tahinsaus

Bij het ontwikkelen van een nieuw recept vind ik wat houvast en inspiratie wel fijn. Daarom heb ik het boek Smaakvrienden Groenten van Angélique Schmeinck gekocht. Ik heb trouwens niet veel aanleiding nodig om een nieuw (kook)boek te kopen; elk excuus is geldig. In dit boek staan ruim 80 groenten met al hun smaakvrienden. Ik ben begonnen bij de A en bij een wintergroente: andijvie. Bij elke groente staan bereidingstechnieken en veel andere heerlijke ingrediënten die bij de groente passen. Ik koos voor pompoen, witte bonen en tahin om ‘iets’ samen met de andijvie te bereiden.  

Source: Wrap met andijvie, pompoen en tahinsaus

Vegatopia

Salade met groene asperges, jonge bladsla, zeekraal, donkere linzen en erop een gepocheerd eitje met zoete-aardappeldressing

Deze week publiceren we elke dag een gang uit het bijzondere, uitgebreide Paasmenu van Hedwig. Stuk voor stuk bijzondere gerechten die het lentegevoel oproepen. Je kunt tijdens Pasen het complete menu serveren of deze week, of op een willekeurig ander 'lentemoment', jezelf en anderen verwennen. Vandaag de eerste gang: salade met groene asperges, jonge bladsla, zeekraal, donkere linzen en erop een gepocheerd eitje met zoete-aardappeldressing.

Source: Salade met groene asperges, jonge bladsla, zeekraal, donkere linzen en erop een gepocheerd eitje met zoete-aardappeldressing

Vegatopia

[Koken] Frisse rammenassalade
« Reactie #71 Gepost op: 01 juni 2017, 13:00:22 »
Frisse rammenassalade

Tijdens de wekelijkse boodschappen op de Brusselse biomarkt "Marché des Tanneurs", zocht ik naar groenten voor een snelle salade op een zonnige dag. Toen zag ik opeens de kleine ronde zwarte rammenasjes liggen. Met deze in de boodschappenmand, zocht ik verder naar andere mogelijke ingrediënten. Beetje bij beetje kwam het recept tot stand. Deze salade past bij de barbecue, als bijgerecht bij een warme maaltijd maar ook als voorgerecht met een stuk zuurdesembrood.

Source: Frisse rammenassalade

Vegatopia

[Koken] Orzo met feta, tomaat en peterselie
« Reactie #72 Gepost op: 05 juni 2017, 13:00:21 »
Orzo met feta, tomaat en peterselie

Veel te warm om warm te eten eigenlijk, deze week. En al helemaal om te koken. Of boodschappen te doen. Voor dit recept hoefde ik alleen maar even naar de Turkse supermarkt. Voor een grote bos peterselie, een zak mini-tomaatjes, een pak orzo (rijstvormige pasta) en een blokje feta. Het hele gerecht was vervolgens in nog geen tien minuten klaar. En lekker! Maak rustig een grote schaal vol, een koud restje is de volgende dag ook nog lekker, bijvoorbeeld met aubergines uit de oven.

Source: Orzo met feta, tomaat en peterselie

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re: [Koken] Orzo met feta, tomaat en peterselie
« Reactie #73 Gepost op: 07 juni 2017, 23:33:29 »
Vandaag gemaakt om morgenavond mee te nemen naar een gezellig avondje met collega's. Ik moest natuurlijk wel even voorproeven en ik vind het heel erg lekker! :D Ik ben benieuwd naar de reacties morgen, maar ik ga deze salade zeker nog eens maken. Het is weer eens wat anders dan de  pasta- en rijstsalades die ik normaal maak.

Vegatopia

[Koken] Vegetarische Luikse salade
« Reactie #74 Gepost op: 21 juli 2017, 13:00:59 »
Vegetarische Luikse salade

De Belgische provincie Luik biedt een waaier aan traditionele gerechten die door iedereen gewaardeerd worden. De regio heeft wellicht één van de meest prominente streekgastonomieën van het land. Ter gelegenheid van de Belgische feestdag maken we vandaag een Luikse salade. Dit is een warme salade van aardappels en sperziebonen. We maken er onze eigen vegetarische versie van met champignons, zonder afbreuk te doen aan het originele recept. De Luikse salade is zeer eenvoudig maar tegelijk erg verrassend. Het is wel belangrijk dat je hiervoor verse sperzieboontjes gebruikt.

Source: Vegetarische Luikse salade

Vegatopia

[Koken] Simpele warme geitenkaassalade met kikkererwten
« Reactie #75 Gepost op: 06 november 2017, 13:00:37 »
Simpele warme geitenkaassalade met kikkererwten

Het is wellicht een beetje een vegetariërscliché, maar ik ben dol op geitenkaas. Misschien zelfs iets té dol, want ik kan er maar moeilijk van afblijven. Je kan geitenkaas op ontzettend veel manieren gebruiken, bijvoorbeeld verkruimeld als accent door een salade of in een gevulde geroosterde paprika uit de oven. Maar ook een simpele salade met warme geitenkaas erover vind ik heerlijk, zoals deze salade met kikkererwten.

Source: Simpele warme geitenkaassalade met kikkererwten