Vegatopia Forum

Mag ik... (receptverzoeken)

0 leden en 23 gasten bekijken dit topic.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #140 Gepost op: 11 maart 2012, 21:25:29 »
Met bietjes kun je ook brownies maken: http://nourishedkitchen.com/cacao-beet-brownies-with-raspberry-frosting/
Toen ik nog vegetarisch at heb ik Nigel Slaters maanzaad-bietencake gemaakt... Mjam. :) En sinds een jaar eet ik strikt vegetarisch (oftewel veganistisch) en heb ik de chocolade-bietentaart van Ecofabulous gemaakt. Ook erg geslaagd! :)
Smaakt zoiets ook naar bietje?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #141 Gepost op: 12 maart 2012, 11:56:06 »
Ik wel (niet deze). Het is net als wortelcake: dat smaakt ook niet naar wortel, hoogstens vaag zoetig.

Wortelcake vind ik echt helemaal niets. Mijn lijf herkent het gewoon niet als een lekker gebakje oid en dat idee wil ik toch wel hebben als ik mezelf op zoiets trakteer.

Selly, zou je jouw recept voor dug kunnen posten?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #142 Gepost op: 13 maart 2012, 11:24:35 »
En de rookkaaskroketjes van de krokettenmeet, had je daar het recept van Gwen voor gebruikt?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #143 Gepost op: 15 maart 2012, 12:49:31 »
En de rookkaaskroketjes van de krokettenmeet, had je daar het recept van Gwen voor gebruikt?

Klopt, dat op de voorkant. Niet te veel boven de pan hangen als je de ragout maakt, ik werd daar een beetje misselijk van.

Ja, dug (Iraanse yoghurtdrank) ik heb van Iraanse kennissen Iraanse bergmunt die pune heet gekregen en die er geweldig lekker in is. Maar die hebben anderen dus niet.
Ik doe: yoghurt, spa rood, flink wat zout, cayennepeper, bergmunt (kun je ook weglaten), gewone gedroogde munt en soms wat komijn (volgens mij hoort dat officieel niet) en dan goed mengen zodat de munt niet te veel boven hangt. Zo lekker.
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #144 Gepost op: 31 maart 2012, 19:08:06 »
Met bietjes kun je ook brownies maken: http://nourishedkitchen.com/cacao-beet-brownies-with-raspberry-frosting/
Toen ik nog vegetarisch at heb ik Nigel Slaters maanzaad-bietencake gemaakt... Mjam. :) En sinds een jaar eet ik strikt vegetarisch (oftewel veganistisch) en heb ik de chocolade-bietentaart van Ecofabulous gemaakt. Ook erg geslaagd! :)

En hier een met vanille, bietjes en een hysterisch roze kleurtje :cheer::
http://www.leftoverqueen.com/2011/11/14/emma%E2%80%99s-vanilla-beet-cake-gluten-free


Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #145 Gepost op: 31 maart 2012, 19:16:47 »
Ik denk dat heel veel kleine meisjes dit wel op hun verjaardag willen eten.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #146 Gepost op: 31 maart 2012, 20:17:03 »
Ik denk dat heel veel kleine meisjes dit wel op hun verjaardag willen eten.

Grote meisjes ook!

Dat er bietjes in zitten kun je maar het beste achterwege laten bij het opsommen van de ingredienten.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #147 Gepost op: 01 april 2012, 12:27:19 »
Wat een mooie cake! Ik vind 'm door die kleur ook wel leuk voor Pasen... Ik kan zelf alleen niet zo goed tegen bietjes, maar ik kan natuurlijk ook na drie hapjes niet zo'n trek meer hebben (en ik kan ook niet zo goed tegen familiebezoek, dus dan eet ik toch al weer wat minder). Ik zie op de site van 't recept een link naar het originele recept, waarin gebruik gemaakt wordt van 'gewone' bloem, melk en een ei minder. En zou er in het nieuwe recept minder siroop gebruikt zijn doordat kokosbloem misschien wat zoeter is dan gewone bloem? Of zou de taart anders gewoon erg zoet worden? Wat gokken jullie dat een betere/lekkerdere 'caketaart' op gaat leveren?

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #148 Gepost op: 03 april 2012, 15:59:30 »
Er kwamen twee personen lunchen, dus ik heb snel uit werk even een proefbaksessie gedaan, om te weten of ik het wel echt met Pasen wilde maken... De cakejes (ik heb er cupcakes van gemaakt) werden niet mooi roze, beetje rood-bruinig aan de binnenkant en donkerrood aan de buitenkant. Als Klingon blood cake zou 't goed passen op een Star Trek conventie.
Zoals in het originele recept heb ik een mix van volkorenbloem en tarwebloem gebruikt, maar geen melk, enkel ei. Misschien dat-ie door de bloemkeuze wel minder roze werd dan wanneer je kokosbloem zou gebruiken, maar dat is een gokje. Ik heb de hoeveelheid ahornsiroop uit het kokosbloemrecept genomen, dat bleek zoet genoeg. Het levert een lekker cakeje op, dat vond de focusgroep ook. Ze snapten alleen niet waar de roodachtige kleur vandaan kwam: "Jam?" "frambozen?" "Kersen uit blik?" "Die hippiebessen die je in de kast hebt staan maar dan gemalen?" "Aardbeien?" Ik wist dat er bietjes inzaten, en proefde dit er ook wel in terug. Maar kennelijk, als je het niet weet en het niet verwacht, proef je het niet.
Als de bieten eenmaal gaar zijn, maar voor deze proefbaksels heb ik voorgekookte bieten gebruikt, zijn deze cakejes echt vliegensvlug te maken.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #149 Gepost op: 04 april 2012, 09:02:26 »
Cool! Bieten kun je strouwens ook garen in de magnetron (als je die hebt).
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #150 Gepost op: 06 april 2012, 16:06:39 »
Als Klingon blood cake zou 't goed passen op een Star Trek conventie.

:heehee:
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #151 Gepost op: 11 april 2012, 17:49:48 »
Korianderzaad haalt het aardse van bietjes weg, aldus de Belgische kruidenmevrouw Winiefred van Killegem

Ovenschotel van lasagnevellenrolletjes met mozzarella, zongedroogde tomaatjes en basilicum in laagjes gescheiden door wilde spinazie, pijnboompitten en cherrytomaat met knapperig bovenlaagje van parmesaan

Lekker. Recept? Enne is dat niet gewoon een lasagna?

Als een lasagne het met een canneloni aanlegt, krijg je dit ;)

Het oorspronkelijke recept ligt in opslag voorlopig, dus een beetje aan gezigeunerd en niet op exacte hoeveelheden gelet. Het ging in een vierkante ovenschotel, gok +- 10 cm hoog.

- verse lasagnevellen (bakje van de AH genomen, maar echt vers is lekkerder en ook soepeler als het goed is)
- 2 bollen mozzarella, in kleine blokjes
- handje zongedroogde tomaten in kleine stukjes (droge, eerst even in wat warm water geweekt zodat ze zeker weten niet te taai zouden zijn)
- grote hand geroosterde pijnboompitten
- 2 a 3 handjes schoongemaakt wilde spinazie, zonder harde nerf en in grove stukken gesneden
- 10-15 cherrytomaatjes (wegens vrij grote exemplaren, in 8en gesneden)
- basilicum, in kleine stukjes gescheurd of gesneden
- 2 tenen knoflook, fijngesneden of geraspt
- +- 300 ml room
- parmezaanse kaas, geraspt.

Oven voorverwarmen op 180 graden
Neem een lasagnevel en leg bij het randje een mengsel van de mozzarellablokjes, zongedroogde tomaatjes en. Rol 'm op en leg het in de ovenschaal. Hier is een zware lepel bijvoorbeeld handig, zodat het rolletje zich weer lui uitstrekt. Als de bodem bedekt is, spreid je de knoflook en spinazie uit, met daarop de helft van de verse tomaatpartjes en de pijnboompitten. Weer een laagje met allemaal mozzarellarolletjes erop en dan de laatste tomaatpartjes en pijnboompitten. Hier bleef er nog een velletje pasta over, die er bovenop ging in het midden. Room erover uitgegoten en bedekt met parmezaanse kaas.
Ongeveer 45 minuten in de oven geweest geloof ik.

Origineel maakte ik zelf rode pesto voor in de rolletjes, maar die kon niet gemaakt worden nu helaas. De spinazie zat er ook niet in, maar daar hadden we nogal veel van liggen. Lekkere toevoeging toch wel.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #152 Gepost op: 12 april 2012, 09:27:16 »
Oeps, dit is natuurlijk de plek voor receptverzoeken! Even opnieuw : ik heb een bak vol limoenen, een stuk of 30 gok ik. Ik ben op zoek naar een liefst vegan recept voor limoentaart/cake én hoe je de schilletjes eventueel kunt gebruiken ( heb dat weleens met sinaasappelschil gezien, gekookt in suikerwater oid?)
Nu ik overigens die schitterende roze cake zie, denk ik dat ik die cake ook wel wil uitproberen ipv de witte chocolade kwarktaart die in de planning staat...
Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #153 Gepost op: 12 april 2012, 09:37:40 »
This is between me and the vegetable!

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #154 Gepost op: 12 april 2012, 09:38:28 »
Gekonfijte schilletjes, dat was het ja! Thanx!
Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #155 Gepost op: 23 april 2012, 12:38:37 »
Wie heeft er voor mij een leuk gado gado recept? Ik heb een spitskool die ligt te verpieteren in de koelkast dus wil gado gado maken maar dat heb ik nog nooit gedaan. Op internet staan zo belachelijk veel recepten, en ik vertrouw dat nooit zo.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #156 Gepost op: 23 april 2012, 12:42:13 »
Wie heeft er voor mij een leuk gado gado recept? Ik heb een spitskool die ligt te verpieteren in de koelkast dus wil gado gado maken maar dat heb ik nog nooit gedaan. Op internet staan zo belachelijk veel recepten, en ik vertrouw dat nooit zo.

Er staat er een op de voorkant: http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/9056-gado-gado
Daar staat alleen geen pindasausrecept bij, maar daar staat er bv hier een voor helemaal onderaan: http://www.vegatopia.com/vega/koken/specials/zondige-zondag/8775-zondige-zondag-vette-beat

Ipv voorgekruide tofu kun je ook gefrituurde of gebakken naturel tofu nemen.
Het is niet zo erg moeilijk, gado gado (en wel lekker!).
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #157 Gepost op: 23 april 2012, 12:51:08 »
Ha dank je wel! Ik ga inderdaad naturel tofu gebruiken, en pindasaus uit een zakje

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #158 Gepost op: 23 april 2012, 13:33:05 »
Ha dank je wel! Ik ga inderdaad naturel tofu gebruiken, en pindasaus uit een zakje

Ok prima toch! Ik wist niet zeker of er vegan pindasaus uit een pakje was, dus daarom dat ik zekerheidshalve nog even naar een recept linkte  :)
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #159 Gepost op: 23 april 2012, 13:36:56 »
Ja die zakken die je in de toko kunt kopen zijn vegan, en goed te eten vind ik!