Vegatopia Forum

Mag ik... (receptverzoeken)

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #160 Gepost op: 24 april 2012, 15:35:02 »
De gado gado was goed geslaagd, ik ga het zeker vaker maken :)

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #161 Gepost op: 25 april 2012, 14:10:58 »
Mag ik van Greet het recept voor chocolademousse met een al dan niet krokant laagje?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #162 Gepost op: 25 april 2012, 14:26:23 »
Men neme een brikje ijskoude volle room van 250 ml ongeveer, 200 gram chocolade en een flinke scheut whiskey.
Room stijf kloppen, chocolade eventjes met drank in microgolf smelten. Room onder grootste deel van chocolade voorzichtig roeren, in potjes, laagje chocolade over, in ijskast wat laten harden. Klaar (in 5 minuten).

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #163 Gepost op: 25 april 2012, 14:29:15 »
:kwijl: Bedankt, calorierijk, maar heerlijk volgens mij! Goed voor in het weekend.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #164 Gepost op: 25 april 2012, 14:35:53 »
Ik wou er ook nog instantkoffie onder doen, nog beter denk ik, maar dat mocht niet van mijn vriend, want die lust niks met koffie of mokka :-\

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #165 Gepost op: 28 april 2012, 09:22:25 »
Ik wou er ook nog instantkoffie onder doen, nog beter denk ik, maar dat mocht niet van mijn vriend, want die lust niks met koffie of mokka :-\
Mannen  ???

Hoeveel porties zijn het ongeveer, Greet?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #166 Gepost op: 11 mei 2012, 09:15:59 »
Ik ben op zoek naar een goed recept voor een lekkere Thaise rode curry. Gisteren heb ik deze gemaakt, die was lekker maar ik miste toch nog iets.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #167 Gepost op: 11 mei 2012, 10:05:15 »
Je bent niet op zoek naar een recept voor de pasta he, maar hoe je daarna een curry ermee maakt?
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #168 Gepost op: 11 mei 2012, 10:46:29 »
Ja inderdaad, die pasta wil ik ook wel een keer maken maar zoek nu alleen een goed curry recept.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #169 Gepost op: 11 mei 2012, 12:01:49 »
Ik ben op zoek naar een goed recept voor een lekkere Thaise rode curry. Gisteren heb ik deze gemaakt, die was lekker maar ik miste toch nog iets.

Miste je een bite oid?

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #170 Gepost op: 11 mei 2012, 15:28:02 »
Ja ik weet het niet, kon er de vinger niet op leggen. Bij een restaurant is het toch altijd wat heftiger, qua smaak. Ik grapte al tegen V. dat dat vast de vissaus was, die er normaal wel ingaat (en misschien is dat het ook wel echt, haha).

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #171 Gepost op: 11 mei 2012, 16:03:15 »
Als je currypasta nog geen fik genoeg heeft, kun je wat van die kleinere pepertjes toevoegen. Die geven een andere smaak dan de wat grotere Spaanse. Je kan die kleintjes ook heel laten en er een klein sneetje in maken, zonder dat alle zaadjes en alle hitte in je curry komen.
Extra zoute smaak kun je ook krijgen door een beetje nori toe te voegen. Gewoon klein knippen of snijden, dan lost het wel op.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #172 Gepost op: 12 mei 2012, 10:55:48 »
Ik ben op zoek naar een goed recept voor een lekkere Thaise rode curry. Gisteren heb ik deze gemaakt, die was lekker maar ik miste toch nog iets.

Ik ben vooral gevorderd in groene curry, maar: welk merk currypasta had je? En misschien wat bamboe (van die dunne strips, niet de brede) toevoegen, is ook lekker voor de bite. En gefrituurde tofu. Had je misschien te veel vulling? Ik heb altijd de neiging mijn curry meer te vullen dan ze bij de Thai doen. Ik vind zelf paddenstoelen niet zo bij de curry passen. Van die mini-aubergines ter grootte van een grote erwt juist weer wel.
Had je ook de Thaise basilicum uit het recept, ik vind dat dat altijd wel wat smaak toevoegt. Je kunt de rest van zo'n pakje basilicum heel goed invriezen.
Ik heb even gezocht naar het rode curryrecept van de Vegatopia-workshop ook, maar dat is met ei, dus daar heb je weinig aan.
,,,,فلافل

Offline Aphyna

  • **
  • 73
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #173 Gepost op: 20 mei 2012, 21:33:21 »
Ik zou graag mijn repertoire van zelfgemaakte broodsmeerseltjes wat willen uitbreiden.

Ik maak regelmatig humus en variaties daarop, maar voor de rest weet ik het niet zo goed...

Iemand een leuk receptje? Liefst niet te vettig en als het op basis van groente is ben ik al helemaal blij!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #174 Gepost op: 20 mei 2012, 22:37:58 »
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Aphyna

  • **
  • 73
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #175 Gepost op: 20 mei 2012, 23:51:55 »
Ha, dank! Dat klinkt best goed, hoewel ik moet bekennen dat ik een van die mensen ben die niet dol is op tofu haha. Maar dat is vooral als het blokjes zijn ergens doorheen, een spread zou best heel lekker kunnen worden. Zorgt de tofu dat het geheel niet te waterig wordt? Ik heb wel eens eerder geprobeerd spreads te maken van geroosterde groenten zoals paprika of wortel maar dat werkt dan toch niet helemaal... Wordt meestal meer een 'gezonde smurrie' waarvan ik achteraf liever de ingredienten los had opgegeten  :-\

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #176 Gepost op: 21 mei 2012, 07:40:21 »
Als je daar bang voor bent, zou je -net als wanneer je tofu wilt marineren- de boel eerst kunnen laten uitlekken m.b.v. keukenpapier, een snijplank en iets zwaars om op de snijplank te leggen.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #177 Gepost op: 21 mei 2012, 11:15:18 »
Probeer ook verschillende soorten tofu, want de gruizige van de supermarkt is weer anders dan bijvoorbeeld Supertofu of silken tofu.

Ajvar, baba ganoush, rucolapesto, zongedroogde tomaten met amandelen en basilicum of peterselie, walnoten in yoghurt weken en dan fijnwrijven. Oh en guacamole is ook lekker natuurlijk.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Aphyna

  • **
  • 73
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #178 Gepost op: 21 mei 2012, 17:53:54 »
Guacamole is inderdaad heerlijk maar wat mij betreft niet houdbaar, meer om direct op te eten. In die zin eet ik wel vaak 'avocado op brood', soms prak ik 'm met wat smaakmakers, soms doe ik 'm alleen in stukken met wat mayo erop.

Baba ganoush heb ik lang niet gemaakt, goeie! Ik denk dat ik die ga combineren met het tamelijk geniale walnoten-idee. Jajaja! Sowieso, niet bij stilgestaan dat je noten kan weken in yoghurt voor een andere structuur dan zelfgemaakte notenpasta. Leuk, inspirerend  ;D

En oh! Ik laat tofu nooit uitlekken, dep het alleen een beetje  :o heb wel, als ik het eet, die uit de toko die met z'n allen in een grote bak vocht drijven en die je er zelf uit mag vissen, weet niet of dat goeie is, wel goedkoop in ieder geval...

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #179 Gepost op: 21 mei 2012, 17:55:31 »
Guacamole is wel 1-2 dagen houdbaar hoor. Zeker na 1 dag vind ik hem vaak lekkerder.

:gossip: Ik kende guacamole alleen vers gemaakt. Toen had een vriendin een keer zo'n potje uit de supermarkt voor bij de chips. Brr, niet te eten  :-X
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.