Vegatopia Forum

Mag ik... (receptverzoeken)

0 leden en 24 gasten bekijken dit topic.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #200 Gepost op: 13 juli 2012, 17:32:23 »
@ Hiziki: Ik was ook al aan het kijken welke recepten ik zou kunnen samenvoegen, ik denk namelijk dat het inderdaad een samenvoegsel gaat worden. Bedankt voor de link!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #201 Gepost op: 14 juli 2012, 12:55:19 »
Spaghetti aglio, olio e peperoncino.

Dat eet je best vaak hè? Mag ik het recept? Ik heb het wel eens in een restaurant gegeten en toen iets thuis geprobeerd, maar dat was niks.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #202 Gepost op: 15 juli 2012, 12:48:29 »
Spaghetti aglio, olio e peperoncino.

Dat eet je best vaak hè? Mag ik het recept? Ik heb het wel eens in een restaurant gegeten en toen iets thuis geprobeerd, maar dat was niks.

Hij schreef het hier al op http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11444-spaghetti-aglio-olio-e-peperoncino  :)
Ik vind het ook heerlijk, moet me altijd wel er overheen zetten hoeveel olie er wel niet in gaat maar zo lekker.

,,,,فلافل

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #203 Gepost op: 25 juli 2012, 09:34:07 »
Het recept van je alcoholvrije cocktail, Lijntje? Vanavond bezoek en cocktails, dus er is in ieder geval 1 bob bij...

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #204 Gepost op: 06 september 2012, 12:04:25 »
Ik heb laatst 'wood wraps' gekocht voor op de bbq: http://www.barbequespeciaalzaak.nl/product/weber-wood-wraps-black-alder/44323/ . Nu is het eenvoudig te vinden hoe het werkt (weken, olie, oprollen, vastbinden, grillen) maar is er weinig info over wat erin kan... Nouja, vega dingen die erin kunnen. Als ik het zo zie kun je ongeveer alle groenten erin stoppen, maar welke groenten/kaas/kruiden/tahoe/saus zouden nu het meest profiteren van de 'rooksmaak'? (ik heb de soort 'Black Alder, hoe dat ook mag smaken ;-)).

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #205 Gepost op: 06 september 2012, 12:56:09 »
Ik heb laatst 'wood wraps' gekocht voor op de bbq: http://www.barbequespeciaalzaak.nl/product/weber-wood-wraps-black-alder/44323/ . Nu is het eenvoudig te vinden hoe het werkt (weken, olie, oprollen, vastbinden, grillen) maar is er weinig info over wat erin kan... Nouja, vega dingen die erin kunnen. Als ik het zo zie kun je ongeveer alle groenten erin stoppen, maar welke groenten/kaas/kruiden/tahoe/saus zouden nu het meest profiteren van de 'rooksmaak'? (ik heb de soort 'Black Alder, hoe dat ook mag smaken ;-)).

Dan denk ik aan Christiaans tempehribbetjes: www.vegatopia.com/vega/kerst-2011/kerstarchief/aan-tafel-koken/11222-winterse-bbq-2009#Christiaans-tempehribbetjes en bv. de kipspiesjes van de Vegaslager.


Op deze site roken ze naast dode dieren ook kazen, dus het lijkt me dat ze goed passen bij een rokerige smaak: http://www.smoking-meat.com/how-to-smoke-cheese.html
Citaat
Just about any type of cheese can be smoked including Swiss, Colby, Provolone, Mozzarella, Havarti, Jarlsburg, Stilton, Gouda and a host of others that I will refrain from mentioning at this time.
Ergens anders zie ik nog een paar keer cheddar genoemd worden.


Groenten: champignons, pompoen, maiskolf, knoflook, http://eten-en-drinken.infonu.nl/diversen/8581-welke-ingredienten-kan-ik-roken-en-hoe-gaat-dat.html zegt groenten met veel vocht erin.
Hier een recept: http://www.rook-ton.nl/index.php/groente-roken (vast ook lekker als je dit mengsel na het garen op de bbq op een zelfgemaakte pizzabodem legt: http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/8993-pizza , of maak een fattoush-salade van deze groenten en stukjes gegrillde pizzabodem/pitabroodjes.

Kruiden: rozemarijn, tijm

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #206 Gepost op: 06 september 2012, 16:32:45 »
Bonenburgers van zwarte of kidneybonen, gevulde paprika of grote pepers met kaas-rijstvulling zou het hier worden denk ik. Het ziet er leuk uit, die wood wraps. Laat je ook weten hoe het uit pakt (pun intended), ben wel benieuwd!
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #207 Gepost op: 06 september 2012, 17:46:14 »
Oesterzwammen?

En jaa stuur hem in voor de rubriek Gespot http://www.vegatopia.com/vega/gespot/2-gespot/12018-gespot-vega als je dat leuk vindt.
,,,,فلافل

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #208 Gepost op: 07 september 2012, 08:39:56 »
Bedankt voor jullie tips! Beetje suf, had de link met roken nog niet zo gelegd... (maarja, wat zou er anders gebeuren als je nat hout verwamt  ::) )

Ik denk dat ik maar wat verschillende pakketjes maak, met verschillende groenten, kaas/tahoe/tempe & kruiden combi's, om zo een beetje uit te proberen. Ik zal laten hoe/of het wat was!

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #209 Gepost op: 10 september 2012, 09:34:27 »
Zo, gister gebarbecued met de wood wraps. Eerst weken in water, binnenkant besmeren met olie, vullen erop en dicht binden. Vervolgens hebben ze 10-15 min op de bbq gelegen (met deksel dicht), tot het hout wat bruin werd. Bij beide rollen proefde ik niet heel erg sterk een rook- of houtsmaak.

Vanwege tijdnood maar 2 vullingen gemaakt:
1. tofu, gember, rode peper, courgette, citroen, munt en koriander. Deze had er misschien te kort opgelegen, maar ik had gehoopt op een betere smaakinfusie. (helaas ook geen tijd gehad om de tofu eerst te marineren in wat soja saus, dat had het stukken beter gemaakt denk ik).
2. feta, aubergine, rode peper, rozemarijn en tijm. Deze bijzonder goed! De aubergine was mooi gaar & zacht, feta licht gesmolten en de kruiden hadden hun smaak afgegeven.

Ik vond het wel voor herhaling vatbaar (gelukkig want heb er nog 4 liggen).  Ik vond het goed smaken, makkelijk bakken (valt niet uit elkaar ofzo), niet zo nat als (soms) een alufolie pakketje, en prettig dat je vega niet op het vleesrooster hoeft. Daarentegen is 1 euro per vel natuurlijk best duur, en allicht kun je hetzelfde effect bereiken door een wrap in alufolie te rollen ofzo (want de rooksmaak vond ik niet zo aanwezig).
Volgende keer ga ik de rolletjes eens in bier of wijn weken, dat lijkt me wel lekker  :).

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #210 Gepost op: 10 september 2012, 13:46:06 »
Of vloeibare rook gebruiken? Das heeeeel sterk.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #211 Gepost op: 10 september 2012, 17:35:07 »
 :D

Gerookte paprika, knoflook, zout en chipotle zijn wat subtieler dan die vloeibare doorgaans.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #212 Gepost op: 17 september 2012, 21:39:42 »
Vandaag aten we deze pruimentaart:  http://ministerieetenendrinken.nl/?p=1139
Maar vorig jaar maakten we er eentje die wat knapperig was, een ietwat brosse bodem.

Heeft er iemand ervaring met krokante pruimentaarten?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #213 Gepost op: 25 september 2012, 23:22:58 »
Ik kook de laatste tijd een paar keer per week voor 2 anderen, om een handje te helpen, maar ik begin door ideeën heen te raken... De maaltijd moet flink eiwitrijk, licht/makkelijk verteerbaar (maar niet calorie-arm) en niet pittig zijn en dingen als rauwe uien mogen niet. De eters lusten praktisch alles (en o ja, 't moet wel vega zijn). Hebben jullie menusuggesties?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #214 Gepost op: 25 september 2012, 23:58:47 »
Ik kook de laatste tijd een paar keer per week voor 2 anderen, om een handje te helpen, maar ik begin door ideeën heen te raken... De maaltijd moet flink eiwitrijk, licht/makkelijk verteerbaar (maar niet calorie-arm) en niet pittig zijn en dingen als rauwe uien mogen niet. De eters lusten praktisch alles (en o ja, 't moet wel vega zijn). Hebben jullie menusuggesties?

Frittata, soufflees? Stukjes Quorn met een boel groenten en evt. wat rijst/pasta/oid?

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #215 Gepost op: 26 september 2012, 08:20:35 »
Ik vind de combi eiwit-rijk en licht verteerbaar wat lastig.. noem eens wat dingen die je eerder hebt gemaakt die geslaagd waren?
,,,,فلافل

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #216 Gepost op: 26 september 2012, 09:20:17 »
Bedankt voor het meedenken! Ik heb bijvoorbeeld wel linzen en kikkererwten en sojabonen voorgezet, dat ging goed. Ik dacht ook dat die lichter te verteren zijn dan andere peulvruchten, maar dat ging dus in elk geval. Maar pasta bijvoorbeeld gaat niet. De persoon voor wie deze eisen gelden, eet zelf wel vlees & vis (maar geen moeite met vega), dus 1 keer heb ik bij een soep met brood een pak zalm naast z'n bord gezet.
Een fritatta heb ik nog niet gedaan, leuk idee! Naast wat ik hier boven noemde, heb ik nog dingen met rijst met tofu en/of ei of quorn gemaakt en drie keer een soep en een keer iets met yoghurt.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #217 Gepost op: 26 september 2012, 09:20:39 »

Heeft er iemand ervaring met krokante pruimentaarten?

Dit is een groot succes in onze WeurtUP-groep. Weet niet of dat krokant genoeg is voor je.


Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #218 Gepost op: 26 september 2012, 09:23:30 »
Ik kook de laatste tijd een paar keer per week voor 2 anderen, om een handje te helpen, maar ik begin door ideeën heen te raken... De maaltijd moet flink eiwitrijk, licht/makkelijk verteerbaar (maar niet calorie-arm) en niet pittig zijn en dingen als rauwe uien mogen niet. De eters lusten praktisch alles (en o ja, 't moet wel vega zijn). Hebben jullie menusuggesties?

Frittata, soufflees? Stukjes Quorn met een boel groenten en evt. wat rijst/pasta/oid?

Iets met huttenkase misschien ook nog?

Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #219 Gepost op: 26 september 2012, 10:19:31 »
Noten zijn ook relatief eiwitrijk. Bijvoorbeeld een roerbakgerecht met amandelen of cashews (en eventueel wat tempeh of tofu).

Sojabonen zijn volgens mij niet zo heel licht verteerbaar. Als de persoon voor wie je kookt linzen en sojabonen verdraagt, dan kunnen goedgekookte kikkererwten, witte bonen en kidneybonen waarschijnlijk ook wel. Je kun het misschien voorzichtig uitproberen door een keer een mild gekruide chili te maken met vegagehakt en wat bonen erin. Chili kun je eten met rijst of in een wrap.

Hartige taarten/quiches zijn ook makkelijk eiwitrijk te maken.
Kom eens kijken op Vegetus.nl