Vegatopia Forum

Mag ik... (receptverzoeken)

0 leden en 29 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #220 Gepost op: 26 september 2012, 10:36:09 »
Een yoghurtsoep (zoiets http://vegetarianrecipes.wikia.com/wiki/Hot_Yoghurt_and_Broad_Bean_Soup
) met met frisse kikkererwtensalade met peterserlie/koriander, sinaasappel/tomaat en komkommer, en eventueel ook nog bruine of witte pita's?

Maiskoekjes (staan wel op de voorpagina) en wraps gevuld met vega chili met bonen erin met lekker kaneel, en een dot dikke yoghurt of hangop erop.

Spitskoolrisotto en hangop met fruit na of bietenrisotto met huttenkase.

Tofukoekjes (http://klarykoopmans.blogspot.com/2012/02/daar-gaan-we-weer.html), plakkerige tempeh, gestoomde spitskool en rijst met wat zoete ketjap.

Indiase dahl, pappadams, kaneelrijst, aubergines met tamarinde en wat raita.

Falafel (in de oven gebakken ipv gefrituurd) met dingen erbij?
,,,,فلافل

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #221 Gepost op: 26 september 2012, 22:22:27 »
Hartelijk bedankt voor het meedenken allemaal!
Ik wilde nog vragen of jullie weten of tofu met niet-pittige pindasaus zou kunnen met oog op makkelijk verteerbaarheid?
Quinoa trouwens gaat ook goed. Kikkererwten had ik al 's gedaan, ging idd goed, maar die zouden makkelijker gaan dan veel andere boonsoorten, dus ik twijfel over 't gebruik van andere bonen. Ik wil echt geen last veroorzaken.

Met hüttenkäse ben ik nooit zo creatief, maar ik ga er een recept voor googelen, goed idee! En yoghurtsoep heb ik ze nog niet voorgezet, kan ik idd ook nog doen :)
Ik dacht eigenlijk dat mais juist slecht verteerbaar was, ik ga het nog even nazoeken, anders ga ik dat ook doen! En dahl is ook al een goed idee!

Falafel durfde ik tot nu toe niet, maar ik weet wel dat ze van falafel houden, dus ik denk dat ik even ga kijken hoe ik dat toch kan doen... Filodeeg kan misschien wel, hè? Daar zou ik ook leuke dingen mee kunnen doen.
Bedankt!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #222 Gepost op: 27 september 2012, 09:01:37 »
Noten zijn makkelijker te verteren als je ze van te voren in water weekt. Mais is niet voor iedereen even gemakkelijk te verteren, maar dat heeft ook te maken in wat voor voedselcombinatie je het eet volgens mij. Bonen worden makkelijker te verteren door wat bonenkruid, gember of kombu toe te voegen bij het koken.

Ethiopische gerechten hebben een soort huttenkase bij bijvoorbeeld boerenkool met wat kruiden (de natuurwinkel heeft een berberemengsel die volgens mij niet zo pittig is, maar moet het zelf nog proeven). Injera is ook Ethiopisch en gemaakt van een gefermenteerd luchtig deeg, wat aan een kant fijn is omdat het glutenvrij is. Aan de andere kant is het wat sponzig en kan het dus ook nogal vullen. Misschien is een roti plaat met linzenvulling dan alsnog een betere optie. Daar kun je van alles op parkeren, van milde kerrie-aardappelen, langzaam gestoofde pompoen met knoflook en een beetje zoete soja, kerrie-ei, tofu, tempeh, koolsoorten (al die zijn die ook niet voor iedereen even makkelijk te verteren) of andere groene bladgroenten.
De Iraanse versie van een fritata heet kuku en daar heb je weer wat andere smaakcombi's qua kruiden. Misschien ook leuk ter afwisseling.

Als reguliere pasta te zwaar is, in de toko kun je rijstnoedels halen die breed zijn als tagliatelle, dun als spaghetti of linguini, maar ook als een soort vlokken. Die kun je ter vervanging gebruiken, maar bijvoorbeeld ook makkelijk in een soep.

In het wat kan ik hiermee topic staan er nog recepten met besan/kikkererwtenmeel, zoals een Indiase yoghurtsoep. Turkse keuken heeft yayla, ook een yoghurtsoep.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #223 Gepost op: 19 november 2012, 18:05:07 »
de natuurwinkel heeft een berberemengsel die volgens mij niet zo pittig is

Welke natuurwinkel? Ik heb een aantal winkels geprobeerd en sta op het punt het dan maar zelf te maken omdat het nergens te koop lijkt te zijn.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #224 Gepost op: 20 november 2012, 16:10:17 »
Niet alle natuurwinkels hebben het volledige assortiment van Het Blauwe Huis, maar misschien willen en kunnen ze het wel voor je bestellen. Anders kun je online nu gewoon in Nederland ook bestellen bij diverse webshops.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #225 Gepost op: 20 november 2012, 16:20:56 »
Het blauwe huis dus, dank, daar ga ik eens achteraan.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #226 Gepost op: 25 november 2012, 18:52:43 »
Het Blauwe huis wordt volgens mij wel verkocht bij Estafettewinkels en onafhankelijke biowinkels. Als ze de Nieuwe Band verkopen heb je grotere kans dat ze ook Blauwe Huis verkopen.

Misschien ook nog bij de Natuurwinkelketen. Bij Ekoplaza voeren de meeste winkels kruiden van Piramide, en die heeft voor zover ik weet niet zo'n mengsel in z'n assortiment. Ik heb zelf toevallig een zakje in de la liggen, gekocht bij Broeder Leviticus (spelling?) in Middelburg ;) Nog niet uitgeprobeerd, moet ik eens doen!

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #227 Gepost op: 25 november 2012, 20:44:12 »
Heb net op de site van het Blauwe Huis gekeken en daar staat dat het gewoon bij de Gimsel in de Groene Passage in Rotterdam te koop is. Daar heb ik er eens naar gezocht en gevraagd. Niks gevonden en de winkelmedewerker kon me ook niet helpen. Een andere mogelijkheid is bij de Zonnemaire op de Kleiweg. Als ze het geen van beide in huis hebben zal één van de twee het vast voor me willen bestellen, dat gaat wel goed komen.
Ik verheug me, binnenkort pompoen op z'n Ethiopisch, één van de lekkerste bereidingen van pompoen die ik ooit at en waar ik bij elke pompoen die ik slacht even aan denk.


Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #228 Gepost op: 26 november 2012, 22:14:26 »
Het kan ook zo.. ;D (Geweldig boek, trouwens!) ;)

Injera (voor ongeveer 8 stuks)
Bron: boek 'De beste vegetarische gerechten van de wereld' van Celia Brooks Brown
300 gram tarwemeel; 100 gram volkorenmeel; 1 theelepel bakpoeder; 1 zakjegist (7 gram); 6,25 deciliter warm water; een halve theelepel zuiveringszout; 1 theelepel zout.
Meng de meelsoorten met de gist in een glazen schaal. Roer het warme water erdoor totdat het een dun beslag is. Dek het beslag af met een vochtige theedoek, zet de glazen schaal bij kamertemperatuur weg en wacht drie dagen. Roer het elke dag een keer goed door. Het beslag gaat borrelen en rijzen. Roer na drie dagen het zuiveringszout en het zout erdoor en laat het nog een kwartier staan. Verwarm de grote koekenpan met een antiaanbaklaag op halfhoog vuur. Schep met een maatbeker een klein theekopje van het beslag in de hete pan en bewegen deze zodat het beslag vanuit het midden over de hele pan uitloopt (zoals een pannenkoek). Er ontstaan direct heel veel kleine gaatje. Bak tot de bovenkant droog is. Keer de injere niet en de injera moet ook niet kleuren. De injera moet zacht en plooibaar worden. Bak zo alle injera.

Berberé (voor ongeveer 80 gram poeder)
Bron: boek 'De beste vegetarische gerechten van de wereld' van Celia Brooks Brown
2 theelepels komijnzaad; 8 kruidnagels; 1 theelepel kardemomzaad (uit de kardemompeulen); een halve theelepel zwarte peperkorrels; 1 theelepel fenegriekzaad; 1 theelepel korianderzaad; 8 kleine gedroogde rode chilipepers; een halve theelepel gemberpoeder; (een halve theelepel gemalen piment); 0,25 theelepel geelwortelpoeder; 1 theelepel zout; 0,25 theelepel kaneel; 3 eetlepels paprikapoeder.

Rooster komijnzaad, kruidnagels, kardmomzaad, peperkorrels, fenegriekzaad, korianderzaad en chilipepers in een droge koekenpan op halfhoog vuur en schud de pan regelmatig tot alles lichtgekleurd is. Laat afkoelen en maal met de gemberpoeder, (eventueel piment), geelwortelpoeder, zout, kaneel en paprikapoeder tot poeder. Bewaar in een schone afgesloten pot.
Groetjes, Antje

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #229 Gepost op: 28 november 2012, 14:47:02 »
ha, dat kookboek heb ik ook, dat is het berberérecept dat ik zelf wilde gaan proberen. Maar ik heb niet zo goede ervaring met droogroosteren van zaad in koekepan (mijn onhandigheid waarschijnlijk) en sommige van de ingredienten gebruik ik nooit en daar zou ik dus hele potten van moeten kopen (fenegriek, gemberpoeder -gebruik altijd verse gember-, kaneel -gebruik stokjes-) die dan tijdenlang kostbare ruimte in mijn beperkte keukenruimte innemen om uiteindelijk in de vuilnisbak te eindigen omdat alle geur en smaak verdwijnt na verloop van tijd. Al met al leek het me makkelijker en minder verspilling een kant en klaar mengsel te kopen.

In dat inderdaad geweldige boek staat het pompoenrecept dat ik wil gaan maken, of in elk geval als basis ga gebruiken voor mijn eigen brouwsel.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #230 Gepost op: 12 december 2012, 18:40:52 »
Mijn zakje van het Blauwe Huis heeft als ingrediënten:
Lange peper, koriander, fenegriek, ajwan, knoflook, cayenne, piment, nigella en cardamon.

van ajwan had ik nog nooit eerder gehoord, nigella wordt ook wel uienzaad genoemd en is erg lekker :)
Moet het zakje nog steeds open maken, nog geen tijd gehad!

Oh, en die pannekoekjes (Injera) worden oorspronkelijk ook wel van Teff meel gemaakt, geen idee wat het ethiopische restaurant in Delft gebruikt (waar ik nog steeds weer eens moet gaan eten!)

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #231 Gepost op: 13 december 2012, 13:48:21 »
van ajwan had ik nog nooit eerder gehoord

Het wordt ook wel carom, lovage of bishop's weed genoemd. Jarenlang gezocht naar bishop's weed, terwijl ik wel een zakje lovage had liggen  :bonk:
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #232 Gepost op: 02 januari 2013, 14:45:59 »
Gisteren kerriesoep met tofu

Hoe maak je die?
,,,,فلافل

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #233 Gepost op: 13 april 2013, 12:51:05 »
Net op de markt 8 voeten verse knoflook gekocht (voor 1 euro, kon het niet laten liggen). Iemand leuk idee voor een recept? Ik kom niet verder dan knfolooksoep (met aardappel). (en met 'nomaal' gebruik krijg ik de voeten niet op voordat ze drogen of schimmelen.... )

Vind veel beschrijvingen waar ie rauw in de salade gaat, maar dat schiet niet zo op, en niet handig ivm dansactiviteiten 's avonds ;-).
Als ik in het engels zoek kom ik vooral op amerikaanse sites die het 'fresh garlic' noemen maar het eigenlijk hebben over 'gedroogde knoflook' omdat ze alleen knoflookpoeder gewend zijn, pfff.  Zoeken op "green garlic' levert veel recepten op met knoflook-bieslook (?), maar dat is ook vaak rauw. Weet iemand de juiste engelse term?

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #234 Gepost op: 13 april 2013, 13:06:10 »
Young garlic en garlic bulbs levert wel wat op.

Enfin, de knoflooktaart van Ottolenghi schijnt volgens velen hier fantastisch te zijn: http://www.bahighlife.com/News-And-Blogs/Food-And-Drink-Blog/Ottolenghis-caramelized-garlic-tart-.html

Garlic naan is ook lekker.
,,,,فلافل

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #235 Gepost op: 13 april 2013, 14:58:21 »
Als je knoflook in de koelkast bewaart blijft het best lang goed. :)
De knoflooktaart is inderdaad lekker (ik las er op dit forum voor het eerst over). Knoflook eten wij verder bijna overal door. Ik vind een hele zachte bol knoflook en dan met kruiden en olie in aluminiumfolie in de oven een flinke tijd altijd erg lekker.
Mocht je soep van gepofte knoflook gaan maken, probeer dan eens granaatappel pitjes toe te voegen.  :kwijl:
Tenslotte nog even Suzette haar recept delen. Die is ook erg lekker (alhowel ik bij het uitproberen de tofu heb vervangen door Quorn Des blokjes).
Groetjes, Antje

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #236 Gepost op: 13 april 2013, 16:30:39 »
Hier gaat het ook weleens de oven in. Het handigste is om dan echt een bolle variant te hebben. Bovenkantje eraf snijden, zodat de tenen een beetje zichtbaar worden. Buitenste droge vel eraf halen en met de snijkant naar boven in aluminiumfolie. Beetje olijfolie en een kruid zoals oregano of tijm, peper en zout erop. En hop in de oven tot het zacht is. Je kan het dan uitlepelen, bijvoorbeeld met crackers, stevig brood of chips voor de tv, maar het ook als een sausje gebruiken op een gepofte aardappel of biet.
De geroosterde knoflook kan ook door wat niet opgeklopte room en na even laten trekken op een broodje smeren en in de oven tot goudgeel bakken voor lekker knoflookbrood.
Walnoten en yoghurt mengen met de knoflook voor een beetje Grieks aandoende saus.
Fijnmalen met spinazie, tomaat of pompoen en dan als pastasaus gebruiken. Of maak een salsa en rooster witte ui, pepers en tomaten mee tot ze een beetje zwart zijn. Voeg na het fijnmaken ook nog wat citroen of limoen toe en koriander.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #237 Gepost op: 13 april 2013, 16:47:33 »
Srilankaanse knoflookcurry, knoflookcurry van een Indiase chef, Huftington Post slideshow over nog 14 toepassingen met knoflook en jan natuurlijk ook je hummus met de geroosterde knoflook opleuken. Of baba ganoush.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #238 Gepost op: 13 april 2013, 16:54:25 »
Mag ik deze soep aanraden? http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11649-tomatensoep-met-100-teentjes
Ga ik binnenkort ook maar weer eens maken. Ik ga eens een restje proberen in te vriezen, kijken hoe de knoflook zich dan houdt.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #239 Gepost op: 13 april 2013, 19:47:06 »
Net gegeten maar krijg hier alweer honger van ;D