Vegatopia Forum

Mag ik... (receptverzoeken)

0 leden en 19 gasten bekijken dit topic.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #240 Gepost op: 14 april 2013, 15:57:43 »
Nog eentje: Knoflook mojo

mini-kaasfonduetje op een waxinelichtje

Enigszins getraumatiseerd door kaasfondue, maar een kleintje is wel het proberen waard. Heb je misschien een recept of richtlijnen qua hoeveelheden?
« Laatst bewerkt op: 14 april 2013, 16:47:53 door Bast »
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #241 Gepost op: 14 april 2013, 18:30:05 »
Dit was echt supersimpel van restjes: 75 gram gruyere, 75 gram emmental, ruim een half glas droge witte wijn, versgemalen peper. Allemaal tegelijkertijd in een pan, verwarmen tot de kaas gesmolten is. Dan van een dessertlepel maizene en de wijn een papje maken, en daar roerend telkens een scheutje van bij doen tot de massa goed gebonden is (je gebruikt ws niet alle maizena). Overdoen in een voorverwarmd geglazuurd schaaltje en op het waxinelichtje zetten.

Mijn normale recept voor kaasfondue is 175 gruyere, 175 emmental, 75 gram belegen en 150 gram old amsterdam, met ongeveer 300 ml wijn. Daar doe ik dan niet alleen peper maar ook nootmuskaat en kirsh door.  Deze hoeveelheid blijft echter niet warm op een waxinelichtje.

Ik zal even een foto in de cook and shoot draad zetten, kun je zien hoe mini het is :-)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #242 Gepost op: 14 april 2013, 18:58:55 »
En als je er nog niet een hebt en je wilt er wel een, heb ik nog wel een extra mini fondue set voor je.
Groetjes, Antje

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #243 Gepost op: 14 april 2013, 19:44:31 »
Dank je wel Sam! Wat proef je eigenlijk van de kirschtoevoeging?

Heb 3 kleine fonduesets en 1 grote :bloos:, dus ik denk dat je iemand anders er meer plezier mee doet Antje. Maar dank je wel voor het aanbod!
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #244 Gepost op: 15 april 2013, 11:16:31 »
Dank je wel Sam! Wat proef je eigenlijk van de kirschtoevoeging?
Kirsch geeft er een beetje meer pit aan, het hoort er in volgens traditionele recepten. Zonder vind ik het ook lekker, zeker als het alleen gryuere en emmental is, maar met de old amsterdam vind ik de kirsch-kick wel een belangrijk verschil maken.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #245 Gepost op: 14 mei 2013, 11:07:16 »
Vanavond eten we soba noedels + de teriyaki stukjes van Vleeschsmakers + groenten (Ui, wortel, kool, tauge). Wie heeft de stukjes al eens gegeten en kan me iets aanraden qua saus/ kruiden bij de groenten?
Ik vind de teriyaki sauzen uit een potje altijd erg zoet. Zelf maken dan maar? Of proeven we dan de stukjes niet meer? En we hebben nog verse koriander, hoort er natuurlijk niet bij... Maar zou het wel smaken  ???  ;-)?

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #246 Gepost op: 15 mei 2013, 14:22:20 »
Zelf maar een sausje gemaakt met wat vega-oester/roerbaksaus, sesamolie, gember, scheutje witte wijn en sojasaus. En koriander  ;D. Ik vond de stukjes wel lekker, goede bite, maar niet heel uitgesproken.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #247 Gepost op: 12 juni 2013, 10:09:37 »
Ik maakte idd een risotto-achtig gerecht met alleen quinoa, wat trouwens heel lekker was, voor herhaling vatbaar.

 ;D
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #248 Gepost op: 13 juni 2013, 00:00:14 »
Deze maar dan met 4 paprika's in reepjes gesneden.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #249 Gepost op: 13 juni 2013, 12:11:48 »
Dank!  :D
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #250 Gepost op: 14 juni 2013, 18:47:43 »
Mag ik iets toevoegen aan die tekst over de preiquiche op de 'thuispagina' van deze website?
Alles van de prei kun je eten, behalve de wortel. Het donkergroene gedeelte van de prei kun je dus ook eten. Goed voor je vitamine B en C.
Ik vind het echt zonde om zomaar het donkergroene deel weg te gooien.

Voedingscentrum bevestigt: "De gehele prei, dus het lichtgroene en het donkergroene gedeelte, is eetbaar."

Wat wij wel doen is het hele stugge donkergroene van de prei eraf snijden in kleine stukjes, daarna invriezen, en dat later dan gebruiken voor soep of bami ofzo.
Groetjes, Antje

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #251 Gepost op: 14 juni 2013, 22:15:04 »
Daar verbaas ik me ook wel eens over als ik bij iemand anders ga eten, dat grote delen van een prei of andere groente in de afvalbak gaan. Bij ons thuis gaan alleen de uitgedroogde eindjes in de bak, de rest gaat gewoon in het eten. De donkere delen zijn wat scherper van smaakt, maar dat is wel lekker.

Aiko

Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #252 Gepost op: 14 juni 2013, 22:22:00 »
Heeft iemand nog een lekker recept voor lisdodde?

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #253 Gepost op: 14 juni 2013, 22:24:22 »
Eh er zijn ook nog wel winterpreien te krijgen nu, daarvan wil je het hele donkergroene uiteinde echt niet eten, zeker niet bij dikke preien, dat valt gewoon niet weg te krijgen.
Bouillon van trekken dat zou kunnen ja. Zelfs door de nasi goreng vind ik de harde uiteinden toch echt te hard, ik ga dat mensen niet aanraden dat te proberen.

Maar er zijn ook mensen die alleen het wit gebruiken, dat vind ik inderdaad zonde ja.
,,,,فلافل

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #254 Gepost op: 16 juni 2013, 14:23:07 »
OK, dan zo :)

Ik heb zin in muffins (cupcakes). We hebben nog blauwe bessen liggen en ik zoek naar een recept.
Wat is jullie favoriete recept voor muffins? Het hoeft niet perse met blauwe bessen te zijn, want dan is het gewoon op de toekomst gericht. ;)
Groetjes, Antje

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #255 Gepost op: 18 juni 2013, 21:36:09 »
Volgens mij had Lijntje laatst cupcakes gemaakt, misschien haar anders even PBen?

« Laatst bewerkt op: 18 juni 2013, 21:47:07 door Bast »
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #256 Gepost op: 19 juni 2013, 06:19:48 »
Zeg nooit muffin tegen een cupcake of andersom. Dit zijn 2 totaal verschillende dingen.
Voor cupcakes gebruik ik het simpele recept van per ei 35 g bakboter, 50 g zelfrijzend bakmeel en 50 g fijne suiker. Per 4 eieren een zakje vanillesuiker.
Voor muffins gelden andere ingrediënten en hoeveelheden, zoals bijvoorbeeld minder eieren en boter, maar dan wel karnemelk of melk. Ik ben nu niet thuis dus ik kan het niet opzoeken, ik heb thuis een muffinkookboekje.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #257 Gepost op: 19 juni 2013, 08:51:26 »
De Bakery-style Berry Muffins van Isa Chandra Moskowitz zijn hier favoriet, ook echt supermakkelijk te maken.

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #258 Gepost op: 19 juni 2013, 22:16:19 »
Sorry Joske, ik wist alleen dat ik vroeger altijd het woord muffin gebruikte en ik tegenwoordig overal cupcake zie staan.
De muffins van M. haar link gaan we proberen! :)
Groetjes, Antje

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #259 Gepost op: 22 juni 2013, 12:53:28 »
Heeft iemand nog een lekker recept voor lisdodde?

Moest het even opzoeken en ik weet niet precies hoe dit type in het Engels heet, maar de kozakken eten een Typhasoort gestoomd of gekookt. Dilleboter met een beetje zwarte peper erbij.

Sam showde hierte gekke meiraap-pies met uitleg wat er allemaal in zat. Weet je misschien nog een beetje wat er aan hoeveelheden in ging? En gebruik je een bepaald merk vegajus of maak je het zelf?
Sin chile, no tiene chiste!