Vegatopia Forum

Mag ik... (receptverzoeken)

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #360 Gepost op: 13 februari 2015, 11:36:46 »
Ook lekker: bloemkool-couscous met ratatouille, met plakken gegrillde haloumi erop.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #361 Gepost op: 13 februari 2015, 16:39:22 »
Ook lekker: bloemkool-couscous met ratatouille, met plakken gegrillde haloumi erop.

Klinkt erg lekker, maar ik heb gisteren al iets gegeten met cousous en haloumi. Ik denk dat het inderdaad veel sla en cottagecheese wordt, maar dan misschien ook nog iets met kikkererwten.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #362 Gepost op: 14 februari 2015, 09:30:45 »
Ik vind de fathead pizza erg lekker, en makkelijk. Het is wel enorm machtig, twee salades erbij om het een beetje lichter te maken is wel een must. Je kunt de bodem en de saus vantevoren maken, dat is ook wel makkelijk.

Leuk recept. Misschien iets voor de volgende keer, nu moest het echt snel en makkelijk, meteen door naar het werk.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #363 Gepost op: 19 juli 2015, 21:34:29 »
Mijn broer maakte vroeger (ongeveer 10 jaar geleden, misschien nog wel langer edit: na overleg denken we dat hij het voor 2003 al maakte.) pasta met melk-saliesaus, of misschien was het room. Nu bedacht ik net dat ik dat wel weer eens zou willen proberen, maar dan met rijstmelk, maar een recept zou dan makkelijk zijn.
Ik had het idee dat hij uit de toenmalige vegatopia-recepten database kwam, maar in de tussenliggende jaren is er het een en ander veranderd en kan ik het recept niet meer vinden. Wel deze:  http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/recept-van-de-dag/9801-pasta-met-salie-roomsaus, maar die is het niet (veel te jong ook)

Heeft iemand enig idee wat ik bedoel en waar ik het kan vinden?
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2015, 21:37:46 door fem fatale »
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #364 Gepost op: 19 juli 2015, 21:52:36 »
Ik kan komende dagen wel even in krochten achter de schermen kijken (tenzij iemand anders me voor is).  Het was geen recept op t forum?
,,,,فلافل

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #365 Gepost op: 19 juli 2015, 23:11:44 »
Volgens mij was er vroeger een pagina met links naar alle recepten en kwam het daarvandaan.

Maar, ik kan natuurlijk best klutsen...
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #366 Gepost op: 20 juli 2015, 07:10:13 »
Ok. Ik zal eens zoeken. :-)
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #367 Gepost op: 20 juli 2015, 16:21:34 »
Ik heb gezocht in oude Jans Keuken gerechten, maar kom nergens salie in tegen. Kan het zijn dat hij salie heeft gebruikt en in een ander recept salie stond? Eén van deze oude recepten komt nog het dichtst in de buurt, maar is het denk ik toch niet. Heb je al in ons eerste kookboek gekeken of het daar wellicht in staat?

Dit heb je nodig:

    250 g tortellini
    1 grote ui
    2 teentjes knoflook
    5 stengels bleekselderij
    2 el plantaardige olie
    1 tl gedroogde tijm
    2 el tarwebloem
    2 dl sojamelk
    zout en peper
    2 el paneermeel
    plantaardige boter

Kook de tortellini gaar volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking. Pel en snipper de ui en knoflook, maak de bleekselderij schoon en snij die in dunnen plakjes. Verhit de olie in een pan en fruit daarin de ui, de knoflook en de bleekselderij met de tijm circa 3 minuten. Roer de bloem erdoor en voeg al roerend de sojamelk scheutje voor scheutje toe. Blijf roeren tot er een dikke saus ontstaat en voeg peper en zout naar smaak toe. Verhit de grill op de hoogste stand. Laat de tortellini uitlekken, roer die vervolgens door de saus en schep het geheel in een ovenschaal. Strooi het paneermeel erover en verdeel er wat vlokjes boter over. Zet de schaal in de hete gril en tot er een goudbruin korstjes ontstaat (circa 5 minuten).

Ingrediënten:

    350 g fusili (spiraalmacaroni)
    2 teentjes knoflook fijngeperst
    50 g boter
    2 el fijngeknipte verse bieslook
    2 el fijngehakte verse basilicum
    2 el verse majoraanblaadjes
    2 el verse oregano
    2 el fijngehakte verse peterselie
    1 dl droge witte wijn
    parmezaanse kaas
    peper en zout

Kook de fusilli volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking. Smelt de boter in een pan en bak daarin de bieslook, basilicum, majoraan, oregano, peterselie en knoflook ongeveer een minuut. Giet de wijn erbij en breng aan de kook. Zet het vuur lager en laat 4 minuten zachtjes pruttelen. Voeg peper en zout naar smaak toe. Meng de fussili met de kruidensaus en serveer bestrooid met de parmezaanse kaas.

Voor 4 personen:

    600 g broccoli, in roosjes
    500 g worteltjes, in stukken van 3 cm
    400 g courgette, in stukjes
    100 g sjalotten, gehalveerd
    300 g champignons, gehalveerd
    zout
    60 g boter
    320 meel
    250 ml witte wijn
    200 ml slagroom
    witte peper
    nootmuskaat
    4 el olijfolie
    2 bosjes bieslook, grofgehakt
    1 bosje peterselie, grofgehakt
    6 eieren

Blancheer de broccoli en worteltjes 4 minuten in kokend water met zout. Laat schrikken onder de koude kraan en laat uitlekken. Bewaar een 1/2 liter van het kookvocht. Verhit 30 g boter in een pan en bestuif met 20 g meel. Roer er het goentenat en de witte wijn door. Voeg slagroom toe met zout, peper en nootmuskaat naar smaak. Verhit circa 5 minuten op een matig vuur. Smoor champignons, sjalotten en courgette circa 5 minuten in een hapjespan met olijfolie. Voeg ze toe aan de groenten met saus in de andere pan en voeg peper en zout naar smaak toe. Meng de kruiden in een keukenmachine met twee eieren. Roer er de rest van de eieren door. Voeg de rest van het meel en een theelepel zout toe en kneed tot een soepel deeg. Maak van het deeg porties en maak er tagliatelle-slierten van in een pastamachine. Met kleine porties in kokend water laten zakken tot ze bovenkomen en ze er dan uithalen met een schuimspaan. Strooi er peper en zout over en serveer met de groenten.
,,,,فلافل