Vegatopia Forum

Mag ik... (receptverzoeken)

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #80 Gepost op: 10 juni 2011, 17:14:40 »
Hoe heet dat spul (vast geen vega-w.-saus) en welk merk is het?

Het merk weet ik niet meer zo, niets onbekends geloof ik, en het heet(te) idd Vegetarische Worcestersaus.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #81 Gepost op: 10 juni 2011, 19:59:51 »
Het merk dat ik al eeuwen heb is Biona. Toenertijd gekocht bij Biomarkt Weteringschans maar is dus al weer tijdje terug. Daar hebben ze nu schijnt ook vega slager producten.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #82 Gepost op: 01 juli 2011, 21:23:53 »
Het recept voor Indische capucijners van LL?
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #83 Gepost op: 18 juli 2011, 19:40:08 »
T. maakte, omdat we nog worteltjes hadden, de wortelpilav van Christiaan.
Echt een eeuwigheid geleden dat ik die zelf gemaakt heb...

Zou je misschien weer eens moeten doen dan! ;) Heb jij toevallig het recept liggen voor haantje?

Oezbeekse wortelpilav

1 theekopje amandelen
1 grote ui, grof gesnipperd
250 g wortelen, in (halve) rondjes
1 rode paprika, grof gesnipperd
1 rood pepertje, zonder zaad en gesnipperd, of 1/2 tl cayennepeper
2 theekopjes basmatirijst
1/2 tl kaneelpoeder
1/2 tl  kruidnagelpoeder
1/2 tl  kardemompoeder
1/2 tl  versgemalen peper
4 theekopjes water of bouillon
1 tl gedroogde oregano
zout
scheutje zonnebloemolie

Dompel ongeblancheerde amandelen een paar minuten in kokend water, giet ze af,
giet er koud water overheen en pel het schilletje er af. Fruit ze aan in zonnebloemolie
tot ze bruin kleuren. Neem ze uit de pan en fruit de ui 5 minuten aan. Voeg dan
de wortel, paprika en het pepertje of de cayennepeper toe en fruit het geheel
een paar minuten mee. Voeg dan de rijst, het kaneel-, kardemom- en
kruidnagelpoeder en versgemalen peper toe en roer het goed om zodat alles goed
vermengd wordt en de rijst glanst van de olie. Giet dan het hete water of de
hete bouillon erbij en strooi de oregano en zout naar smaak er overheen. Laat
het 10 minuten koken, haal het dan van het vuur en laat het nog minstens 10
minuten staan met de deksel erop, hierna de amandelen er doorheen te roeren.
,,,,فلافل

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #84 Gepost op: 18 juli 2011, 20:52:29 »
:kwijl:
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #85 Gepost op: 25 juli 2011, 17:34:05 »
Wie heeft er voor mij een lekker perzik smoothie recept zonder sinaasappel? Ik wil dit graag proberen, maar ik kom heel vaak deze combinatie tegen maar ik verdraag geen sinaasappel.

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #86 Gepost op: 26 juli 2011, 11:21:33 »
Je kunt ook appel- of ananassap als basis nemen.... Evt wat yoghurt erbij om het wat frisser te maken (direct opdrinken als je yoghurt en ananas combineert, dit wordt heel bitter als het even staat). Of voor een minder zoete versie: zelfgemaakte (groene) ijsthee? Met wat verse munt?

Vriendlief had 3 gedroogde pruimen nodig voor een bbq gerecht, nu is er nog bijna een hele zak over. Iemand tips? Ik zag een recept van clafoutis met gedroogde (en in wijn geweekte) pruimen, iemand dat ooit geprobeerd? Een oosters sausje leek me ook lekker, maar daar gaan er maar een paar in...

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #87 Gepost op: 26 juli 2011, 11:31:26 »
Vriendlief had 3 gedroogde pruimen nodig voor een bbq gerecht, nu is er nog bijna een hele zak over. Iemand tips? Ik zag een recept van clafoutis met gedroogde (en in wijn geweekte) pruimen, iemand dat ooit geprobeerd? Een oosters sausje leek me ook lekker, maar daar gaan er maar een paar in...
Gedroogde pruimen: wellen, afgieten en afdrogen, pureren met de staafmixer, een beetje suiker, wat kaneel en gemalen kardamom als je daar van houdt erdoor roeren. Het moet een redelijk stevige massa zijn, eventueel als het nattig is, beetje maizena erdoor roeren (dan wordt het tijdens het bakken vaster). Je kunt dit mengsel gebruiken als vulling voor kleine bladerdeegflapjes of flapjes/pasteitjes van zandtaartdeeg. Je kunt het ook in een spuitzak doen en een hoeveelheid (ongeveer een eetlepel)  in een muffin spuiten, voordat de muffin de oven in gaat (dus in het rauwe muffin-deeg, als het deeg al in het muffin bakje zit). Dan krijg je een muffin met vruchtenkern.
Dit recept werkt trouwens ook voor gedroogde abrikozen, dan iets meer suiker want die zijn iets minder zoet van zichzelf.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #88 Gepost op: 26 juli 2011, 11:34:04 »
Wie heeft er voor mij een lekker perzik smoothie recept zonder sinaasappel? Ik wil dit graag proberen, maar ik kom heel vaak deze combinatie tegen maar ik verdraag geen sinaasappel.

Ik gooi eigenlijk gewoon in de blender wat ik in huis aan fruit, ik hou geen vast recept aan. Misschien een combi met meloen en/of druiven?

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #89 Gepost op: 26 juli 2011, 11:54:46 »
Gedroogde vruchten kunnen in kleine stukjes gesneden door een rozijnen en/of krenten + notenbrood.
De mijne is over 45 min. klaar  :yummie:

Voor een luxe brood geen water maar een melk/ei-mengsel gebruiken en een zakje vanillesuiker door het deeg doen. Wat kaneel erdoor is ook heel lekker. Eten met roomboter en evt. honing.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #90 Gepost op: 26 juli 2011, 12:28:01 »
Ik eet gedroogd fruit meestal zo op. In de tajine schijnt ook heel authentiek te zijn, maar ik heb zo'n ding niet en hou niet zo van fruit in mn warme eten.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #91 Gepost op: 26 juli 2011, 20:58:20 »
als ik havermout maak, gooi ik daar vaak gedroogd fruit door, goji bessen, abrikoos en vijgen. pruimen kunnen misschien ook wel? abrikozen en dadels werken ook goed in koekjes, gewoon door deeg kneden. ik weet niet of de pruimen moeten wellen? ik weet zeker dat ze sowieso ook goed in koekjes passen!

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #92 Gepost op: 27 juli 2011, 12:50:14 »
Klinkt goed, met alle beetjes gebruiken komt de bodem van de zak vast ooit in zicht. Bedankt allemaal!

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #93 Gepost op: 27 juli 2011, 22:46:24 »
Wie heeft er voor mij een lekker perzik smoothie recept zonder sinaasappel? Ik wil dit graag proberen, maar ik kom heel vaak deze combinatie tegen maar ik verdraag geen sinaasappel.

missch. staat hier wel wat voor je tussen?
http://www.squidoo.com/peach-smoothie-recipe

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #94 Gepost op: 28 juli 2011, 09:13:56 »
Temari: Ik ben na even doorklikken een lekker recpet tegen gekomen met perzik, banaan en yoghurt. :)

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #95 Gepost op: 10 augustus 2011, 11:14:00 »
Maartje, hoe maken jullie ongeveer je imam bayildi?
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #96 Gepost op: 10 augustus 2011, 11:22:32 »
Aubergines overdwars halveren, insmeren met een beetje olijfolie, zouten en dan aan beide kanten op hoog vuur een paar minuten aanbakken (dat past dus zelden in één keer in een pan en is daarom een klein beetje een klusje).
De auberginehelften in een ovenschaal leggen en dan doen waar je tijd voor hebt: een ui, veel knoflook en eventueel een paprika in stukjes snijden en dat even aanbakken en er dan een blik tomaten bij kieperen en flink wat van de kruiden die je toevallig in huis hebt. Basilicum, koriander, dille, peterselie, zulks. Als je alleen basilicum doet wordt het vaag Italiaans, dille maakt het meteen oosters. En dan een ruim half uur in de oven (of langer, als je aubergines heel dik zijn).

Of, als je weinig tijd hebt: de ui, knoflook, paprika en kruiden rauw over de aubgergines gooien, een blik tomaten eroverheen doen en dan gewoon in de oven. Gaat ook prima. Of, de allermooiste, in de oven zetten en de oven zó timeren dat 'ie een kwartier vóór je thuiskomt van de Ikea klaar is en uitgaat. Dan brand je nét je mond niet als je gaat eten.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #97 Gepost op: 10 augustus 2011, 15:02:13 »
Oeh dat klinkt goed, dank!!
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #98 Gepost op: 10 augustus 2011, 21:37:38 »
zó timeren dat 'ie een kwartier vóór je thuiskomt van de Ikea klaar is
Ik hoop dat je daar werkt?

Afbakpizza hier. De AH biologische, en hij is een beetje soggy.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #99 Gepost op: 10 augustus 2011, 21:58:35 »
zó timeren dat 'ie een kwartier vóór je thuiskomt van de Ikea klaar is
Ik hoop dat je daar werkt?
Is dat een verwensing?
This is between me and the vegetable!