Vegatopia Forum

Mag ik... (receptverzoeken)

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

Offline Aphyna

  • **
  • 73
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #180 Gepost op: 21 mei 2012, 17:59:33 »
Oh ja, dat is echt vies! Het lijkt helemaal niet op de smaak van guacamole, meer een soort snottige zetmeelsaus met vaag wat ketchup op de achtergrond. Blegh  >:(

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #181 Gepost op: 21 mei 2012, 18:26:10 »
pompoenhummus is ook lekker http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/8836-lekker-op-brood-pompoenhummus
en hier staan ook nog wat tips, ook veel kant-en-klaar, maar je kunt die dingen natuurlijk ook zelf maken http://www.vegatopia.com/vega/producten/kant-en-klaar/9097-de-wondere-wereld-van-vegetarisch-broodbeleg
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #182 Gepost op: 22 mei 2012, 08:40:40 »
Schepje yoghurt door de guacamole helpt wel, al is het idd niet iets wat je lang wil bewaren. Maar dat is hier sowieso nooit een probleem, want jeetje wat is avocado lekker!
Sin chile, no tiene chiste!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #183 Gepost op: 22 mei 2012, 14:28:18 »
 
Schepje yoghurt door de guacamole helpt wel, al is het idd niet iets wat je lang wil bewaren. Maar dat is hier sowieso nooit een probleem, want jeetje wat is avocado lekker!
Of een beetje zure room, hmmmm...

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #184 Gepost op: 22 mei 2012, 18:02:28 »
Schepje yoghurt door de guacamole helpt wel, al is het idd niet iets wat je lang wil bewaren. Maar dat is hier sowieso nooit een probleem, want jeetje wat is avocado lekker!
Of een beetje zure room, hmmmm...
Eh, bestaat er ook guacamole zònder zure room?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #185 Gepost op: 22 mei 2012, 18:04:20 »
Schepje yoghurt door de guacamole helpt wel, al is het idd niet iets wat je lang wil bewaren. Maar dat is hier sowieso nooit een probleem, want jeetje wat is avocado lekker!
Of een beetje zure room, hmmmm...
Eh, bestaat er ook guacamole zònder zure room?

Ja, ik maak het altijd zonder zure room.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #186 Gepost op: 22 mei 2012, 18:08:57 »
Maar dan is het toch gewoon geprakte avocado?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #187 Gepost op: 22 mei 2012, 20:38:12 »
Maar dan is het toch gewoon geprakte avocado?

Guacamole hoort zonder room  :cop:. De avocado is al vet genoeg. Jammer dat Bart hier niet meer is.
Je voegt er flink wat zuur (limoen of citroensap), rode peper, evt rode ui, evt koriander, knoflook en zout, veel zout doorheen, en daarmee is het meer dan avocadoprak.
De Oxford Companian to Food verwijst naar guacamole van de Azteken (periode: voor Columbus) die zonder room was, de Larousse vindt niks, Johannes van Dam geeft in de Dikke van Dam een roomloos recept maar spreekt zich niet uit voor of tegen room en van Eelco en mijzelf trouwens ook mag room of dikke yoghurt best als je dat lekker vindt.
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2012, 22:46:56 door Selly »
,,,,فلافل

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #188 Gepost op: 22 mei 2012, 22:59:09 »
Vind ik lekker :kwijl:
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #189 Gepost op: 23 mei 2012, 22:59:48 »
Grappig! Ik leerde om guac te maken je avocado's te prakken en daar wat van je salsa doorheen te scheppen.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #190 Gepost op: 26 mei 2012, 22:08:04 »
raapsteeltjes met romige sesamdressing

 ;D
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #191 Gepost op: 26 mei 2012, 22:13:38 »
raapsteeltjes met romige sesamdressing

 ;D

De raapstelen in de wok laten slinken (als spinazie), en dan zo'n beetje deze dressing maken http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/10997-japanse-salade-lekker-anders maar zonder de suiker en wat minder mirin en minder sojasaus en met een beetje Japanse/zure mayo (Japanners doen dat ook!) en door elkaar mikken. Lekker hoor.
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #192 Gepost op: 26 mei 2012, 22:15:14 »
Lekker, dank je wel!
Krijg ook spontaan zin in kewpiemayonaise haha.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #193 Gepost op: 26 mei 2012, 22:18:31 »
Krijg ook spontaan zin in kewpiemayonaise haha.

Herkenning!
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #194 Gepost op: 26 mei 2012, 22:27:20 »
Gelukkig wordt die wel wat betaalbaarder, maar ik wil 'm zelf kunnen fixen!
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Aphyna

  • **
  • 73
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #195 Gepost op: 30 mei 2012, 19:43:25 »
Eindelijk de tofuspread gemaakt, maar dan wel stiekem met gerookte tofu :p er ging gegrilde rode paprika, wat verse basilicum en een beetje heel fijngesnipperde rode ui (afgespoeld onder de kraan) doorheen. Lekker :D dank voor het idee!

De pompoenhumus is next in line, klonk ook goed.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #196 Gepost op: 30 mei 2012, 20:43:22 »
Eindelijk de tofuspread gemaakt, maar dan wel stiekem met gerookte tofu :p er ging gegrilde rode paprika, wat verse basilicum en een beetje heel fijngesnipperde rode ui (afgespoeld onder de kraan) doorheen. Lekker :D dank voor het idee!
:D
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #197 Gepost op: 13 juli 2012, 14:35:26 »
Ik wil binnenkort koffie-ijs maken met een sterke koffiesmaak, weet iemand een goed recept zonder ei en zonder alcohol?
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2012, 14:39:16 door Temari »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #198 Gepost op: 13 juli 2012, 14:43:28 »
Ik wil binnenkort koffie-ijs maken met een sterke koffiesmaak, weet iemand een goed recept zonder ei en zonder alcohol?

Geen recept bij de hand, maar misschien kun je deze voor Bailey's ijs gebruiken als basis: http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11544-baileys-original-ice-cream
Minus de Bailey's dus, en de koffie dan oplossen in de room/melk.

En als je het vegan wilt: koffiegranita!

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #199 Gepost op: 13 juli 2012, 16:44:32 »
Maar dan is het toch gewoon geprakte avocado?

Guacamole hoort zonder room  :cop:. De avocado is al vet genoeg. Jammer dat Bart hier niet meer is.
Je voegt er flink wat zuur (limoen of citroensap), rode peper, evt rode ui, evt koriander, knoflook en zout, veel zout doorheen, en daarmee is het meer dan avocadoprak.
De Oxford Companian to Food verwijst naar guacamole van de Azteken (periode: voor Columbus) die zonder room was, de Larousse vindt niks, Johannes van Dam geeft in de Dikke van Dam een roomloos recept maar spreekt zich niet uit voor of tegen room en van Eelco en mijzelf trouwens ook mag room of dikke yoghurt best als je dat lekker vindt.


Doe er wel soms wat zure room doorheen als opvulling (=meer guacamole) bij te weinig avocado's.