Vegatopia Forum

Mag ik... (receptverzoeken)

0 leden en 31 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #280 Gepost op: 29 oktober 2013, 14:57:58 »

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #281 Gepost op: 29 oktober 2013, 15:10:36 »
Oh gelukkig heb je me niet irl getagd, dank je!

Zou ook zonder schil moeten kunnen lees ik, bij zoete aardappelen moet het er sowieso af dacht ik. Denk wel dat het qua knapperigheid iets kan schelen, maar heb het zelf nog niet geprobeerd.

Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #282 Gepost op: 29 oktober 2013, 15:33:54 »
Oh gelukkig heb je me niet irl getagd, dank je!




Nee, tuurlijk niet!

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #283 Gepost op: 30 oktober 2013, 21:12:39 »
Ik heb je aardappelen geliked! ;D
Groetjes, Antje

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #284 Gepost op: 09 november 2013, 11:39:10 »
 :D

Een extreem lekkere uien-appelchutney met karwijzaad en een pepertje. Zo'n chutney die in het begin net iets te zoet lijkt te zijn (het uitje heb ik op laag vuur in olijfolie gefruit), vervolgens een rijke smaak ontvouwt, om daarna een prettige after-burn op je tong achter te laten.

 ;D
Sin chile, no tiene chiste!

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #285 Gepost op: 09 november 2013, 13:19:20 »
Uien-appelchutney - een losse-polsrecept: snipper een fikse ui, bak deze samen met 1 el karwijzaad, een fijngesneden (vers, rood) pepertje en een snufje zout op laag vuur in olijfolie (ca. 5-10 minuten). Ondertussen een fikse, iets zurige appel schillen en fijnsnijden. De appel en vier tl (basterd-)suiker aan het uimengsel toevoegen, gevolgd door ca. 150 ml witte-wijnazijn. Kaneelstokje erbij, breng aan de kook en laat de chutney een half uur op laag vuur indikken.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #286 Gepost op: 09 november 2013, 13:25:28 »
Uien-appelchutney - een losse-polsrecept: snipper een fikse ui, bak deze samen met 1 el karwijzaad, een fijngesneden (vers, rood) pepertje en een snufje zout op laag vuur in olijfolie (ca. 5-10 minuten). Ondertussen een fikse, iets zurige appel schillen en fijnsnijden. De appel en vier tl (basterd-)suiker aan het uimengsel toevoegen, gevolgd door ca. 150 ml witte-wijnazijn. Kaneelstokje erbij, breng aan de kook en laat de chutney een half uur op laag vuur indikken.

Kun je dit goed invriezen?

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #287 Gepost op: 09 november 2013, 17:54:44 »
Kun je dit goed invriezen?
Waarom wil je chutney invriezen? Die blijft in de koelkast toch ook eeuwig goed (tenzij je er met een vies mes in gaat wroeten).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #288 Gepost op: 19 november 2013, 23:21:29 »
Mag ik één of meerdere recept(en) met pickle van Branston? Wij hebben een pot staan van die ene keer toen we veel citroen marmelade van Chivers importeerden, maar zo langzamerhand zou ik het wel leuk vinden als die eens aangebroken werd. (Oftewel, ik ben nieuwsgierig, maar heb geen idee wat ik ermee kan.)
Groetjes, Antje

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #289 Gepost op: 20 november 2013, 00:33:39 »
Toevallig, die staat hier ook nog ongeopend. Ploughman's lunch is traditioneel. Hier had ik het bedacht op brood met een wat oudere kaas voor in de lunchbox, maar dat is er nog niet van gekomen. Niet geheel veggie verantwoord, maar hier vindt je nog wat ideeen.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #290 Gepost op: 20 november 2013, 16:10:44 »
Mag ik één of meerdere recept(en) met pickle van Branston? Wij hebben een pot staan van die ene keer toen we veel citroen marmelade van Chivers importeerden, maar zo langzamerhand zou ik het wel leuk vinden als die eens aangebroken werd. (Oftewel, ik ben nieuwsgierig, maar heb geen idee wat ik ermee kan.)
Bij een kaasplankje! Mengen met veel grofgeraspte cheddar en dan als vulling voor wrap of sandwiches. Klein schepje op een schijfje komkommer als hapje.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #292 Gepost op: 03 december 2013, 21:44:40 »
 :-*
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #293 Gepost op: 06 december 2013, 13:13:31 »
Bast, hoe maak je die hasselbackaardappels?

Volgende keer zo:kwijl:
Sin chile, no tiene chiste!

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #294 Gepost op: 22 januari 2014, 10:56:21 »
Over enkele weken gaan we op wintersport (Oostenrijk, 6 personen) en aangezien we graag (nouja, m'n zus en ik, de rest wast af ;-))) zelf koken/ thuis eten, de lokale SPAR meestal erg duur is en sluit voordat we ons laatste biertje op hebben, nemen we meestal een groot deel van de boodschappen van thuis mee. Ik heb al een redelijk lijstje met gerechten met ingredienten die redelijk makkelijk mee te nemen/ te bewaren zijn, namelijk:
- stamppot
- mexicaans/ wraps
- rijst/nasi met sambal eieren
- pasta met tomaten-groentensaus
- soep + brood
- risotto (maar met wat erbij/door?)
- couscous
Heeft iemand nog leuke aanvullingen? Sommige gerechten hadden we vorig jaar ook, en ik heb een naam hoog te houden ;-).

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #295 Gepost op: 23 januari 2014, 22:00:33 »
Over enkele weken gaan we op wintersport (Oostenrijk, 6 personen) en aangezien we graag (nouja, m'n zus en ik, de rest wast af ;-))) zelf koken/ thuis eten, de lokale SPAR meestal erg duur is en sluit voordat we ons laatste biertje op hebben, nemen we meestal een groot deel van de boodschappen van thuis mee. Ik heb al een redelijk lijstje met gerechten met ingredienten die redelijk makkelijk mee te nemen/ te bewaren zijn, namelijk:
- stamppot
- mexicaans/ wraps
- rijst/nasi met sambal eieren
- pasta met tomaten-groentensaus
- soep + brood
- risotto (maar met wat erbij/door?)
- couscous
Heeft iemand nog leuke aanvullingen? Sommige gerechten hadden we vorig jaar ook, en ik heb een naam hoog te houden ;-).

Door de risotto kun je venkel doen, venkel is wel goed mee te nemen. Of ter plekke een zak doperwten kopen, da's ook wel te betalen. Zongedroogde tomaatjes kun je meenemen en er extra door doen.
2 pakken gnocchi mee en daar iets leuks mee doen kan ook.
minestronesoep
Ik maak meestal ook wel een keertje kaasfondue op skivakantie
Als je een oven hebt kan een nachoschotel ook, moet wel nog wat gezonds bij (of niet)
Surinaamse kerrieaardappels zijn ook wel lekker.
,,,,فلافل

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #296 Gepost op: 24 januari 2014, 11:36:00 »
Ohh nice, goede ideeën! Dank je!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #297 Gepost op: 24 januari 2014, 16:12:18 »
Artisjok uit blik kun je zowel door de risotto en pasta doen met citroen en bijv. van die houdbare room. Bij couscous is het misschien leuker om ingelegde citroen te gebruiken, als je dat hebt. Smaakt toch weer anders en kun je met kikkererwten en zahtar of sumac doen.
Houdbare room kun je ook inzetten voor knoflookbrood. Lekkerste is om verse knoflook (uitgeperst of geraspt) er een tijdje in te laten trekken met wat zout en eventueel wat (gerookt) paprika- of cayennepoeder. Wil je (of je groep cq omgeving;)) een milde knoflooksmaak, dan kun je de knoflookroom even verwarmen tot het niet zo rauw meer ruikt, voor je het op (afbak)brood de oven in schuift. Lekker bij pasta en soep, al dan niet met extra kaas erover. Tevens inzetbaar als croutons, mits knapperig gebakken.
Neem je voor de stamppot een stamper mee, dan kun je kikkererwten of witte bonen met wat olie en knoflook tot een broodsmeerseltje stampen. Niet zo glad als in de keukenmachine natuurlijk (zeker niet als je geen zin hebt om die velletjes van kikkererwten te wrijven), maar noem het gewoon rustiek. Ook prima te doen met doperwten, indien je een diepvriesversie beschikbaar hebt.
Als je toch met de auto die kant uit gaat met een koelbox oid, dan zou je ook thuis een currypasta of pesto kunnen maken. Die blijven als ze onder de olie staan ook rustig een week goed indien je een beetje schone bereidingswijze hebt.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2014, 16:14:26 door Bast »
Sin chile, no tiene chiste!

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #298 Gepost op: 27 januari 2014, 12:34:45 »
Bast, heb je geen zin om mee te gaan  ;-)? Goede ideeën! (en de stamper gaat inderdaad mee, dus daar kunnen we wel smeersels mee maken ja!)

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #299 Gepost op: 03 februari 2014, 19:16:07 »
Heeft iemand nog spannende ideeën voor een zak soepgroente, behalve in de soep doen?