Vegatopia Forum

Mag ik... (receptverzoeken)

0 leden en 19 gasten bekijken dit topic.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #300 Gepost op: 03 februari 2014, 20:10:04 »
Door een linzenprutje doen, met indiaanse kruiden zoals kurkuma, kokos, gember etc. Afmaken met een beetje in hete olie gebakken knoflook en evt kerrieblaadjes.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #301 Gepost op: 04 februari 2014, 15:37:25 »
nasi goreng mee maken. Spiegeleitje erbij.
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #302 Gepost op: 04 februari 2014, 17:29:58 »
Vroeger was er een Marokkaanse bakkerij in Amsterdam die het als vulling gebruikte voor zo'n vierkante pannekoek, waar doorgaans gehakt in zit. Het werd eerst opgebakken met een soort kerrie, voordat het ertussen ging. Kom ze helaas nooit meer vegetarisch tegen  :-\
Kan ook in blader- of fillodeeg als een soort loempia met wat pindakaas erdoor of pindasaus erbij.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #303 Gepost op: 14 februari 2014, 11:49:32 »
Sorry, zag het nu pas:

Grappig, ik zei van de week nog dat ik ook nog zo'n hummus moet maken. Maar er was al hummus gekocht en gepimpt met mangochutney, dus deze week nog maar even niet.
Wat voor kruiding gebruikte je M.?

Ik heb dit recept gebruikt maar het meeste een beetje op gevoel toegevoegd:

Citaat
Men neme (voor een schaal hummus):
- 400 gram gewelde en gekookte witte bonen
- 1 theelepel gerookt paprikapoeder (verkrijgbaar op de markt)
- 2 theelepels komijnzaad
- 3 eetlepels tahin
- 1 teen knoflook
- 3 eetlepels olijfolie
- peper en zout
- sap van 1 citroen
- handje verse koriander

En zo doe je het:
- Doe de witte bonen, tahin, knoflook, paprikapoeder en komijnzaad in een kom.
- Pers de citroen uit en voeg het sap hier aan toe.
- Voeg dan de olijfolie, de koriander en wat peper en zout toe.
- Maal het geheel nu met een keukenmachine of staafmixer goed door elkaar. Blijf mixen tot er een gladde puree ontstaat.
http://www.chickslovefood.com/witte-bonen-hummus-met-koriander-en-komijn

In plaats van heel komijnzaad heb ik gemalen genomen, verder wat minder tahin want daar ben ik niet gek op. En de citroensap kwam uit een flesje (sorry smaakpolitie). Ik vond vooral het gerookte paprikapoeder wel een succes, geeft net even een ander smaakje.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #304 Gepost op: 14 februari 2014, 13:09:31 »
Lijkt me erg lekker met gerookte paprika, dank je!
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #305 Gepost op: 14 februari 2014, 18:51:10 »
Het lijkt mij ook lekker en ik zie ook dat wij in de voorraadkast nog witte bonen hebben. Ik voel een ideetje aankomen voor zaterdag. Dank je. :-*
Groetjes, Antje

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #306 Gepost op: 19 februari 2014, 21:10:45 »
Vooraf met kaas en panko gevulde jalapeñohelften.

 :kwijl: Recept?

Uit de losse pols, want het luistert toch nog niet zo nauw:


- Oven voorverwarmen.
- Pepertjes halveren, inclusief het steeltje, zodat je 2 schuitjes hebt waar het niet uit kan lekken. Daar haal je voorzichtig de binnenkant uit. Heb je pittige pepertjes, zorg er dan voor dat je zoveel mogelijk zaadlijst weg haalt. Als je er wel van houdt zit het toch verstopt onder kaas, dus dan kan je het lekker slordig laten.
- Meng wat kaas: Bijvoorbeeld roomkaas of (Turkse) feta voor een smeuïg witte vulling. Hier maken we graag oude stukjes op, dus raspen we voor extra smaak wat overgebleven stukjes parmesan, pecorino, cheddar, goudse, etc. erdoor.
- Variaties: Geraspte knoflook, een restje (gekookte en uitgeknepen) spinazie, fijn gesneden ui, kleine blokjes tomaat zonder sap, zwarte bonen, mais, vooraf in een koekenpan droog geroosterde komijn, etc kan er ook allemaal door. Zorg er wel voor dat het mengsel niet te nat wordt.
- Smeer de kaas in de pepertjes. Met voornamelijk roomkaas kun je het beste niet teveel over de rand gaan, maar andere kazen erdoor kan dat wel. Afhankelijk van de diepte en breedte van de pepertjeshelften gebruik ik het liefst een theelepel of een klein en slank gebaksvorkje om de kaas erin te krijgen.
- Voor extra crunch kun je er panko of gewoon paneermeel over heen strooien.

Hier gaat het in een ovenschaaltje in zo'n klein roosteroventje zonder temperatuurregeling. Zal ergens tussen de 160C en 180C zitten, maar je zit dicht op de verwarmingselementen dus het gaart+grillt snel.
Wil je wat zachtere pepertjes, dan kun je het op zo'n 180C in de oven doen. Als de kaas mooi gesmolten is (15-20 min ongeveer), kun je de grill aandoen om in zo'n 5-10 minuten een goudgeel korstje te krijgen als je kaas gemengd hebt of er een pankolaagje voor het grillrondje erop hebt gestrooid.
Houdt je van een wat knapperiger pepertje, dan plaats je het meteen vlak onder de grill en doe je alleen het grillrondje. Je kan de temperatuur omhoog gooien, maar dan is het wel verstandig om er bij te blijven, want een zwarte bovenlaag is snel gebeurt en best wel zonde.

Werkt ook prima met van die kleine paprikaatjes en/of Turkse pepers, al vul ik die laatste liever met rijst erbij (Mexicaans of Turks geinspireerd) of met een yoghurtvulling, die gebonden is met kikkererwten. Dat kun je heel simpel doen door wat fijn gemalen Indiase kikkererwtzoutjes zoals sev (o.a. van het merk Haldiram verkrijgbaar bij toko's met Indiase producten) door de yoghurt te roeren. Lekker bij Indiase gerechten, eventueel opgeleukt met gehakte cashewnoten, koriander(steeltjes), doperwtjes, etc. erdoor.


Sin chile, no tiene chiste!

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #307 Gepost op: 20 februari 2014, 09:38:48 »
Dat klinkt wel heel erg lekker Bast  :kwijl:
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #308 Gepost op: 20 februari 2014, 13:29:56 »
Dat vinden wij ook, dus het komt hier met enige regelmaat en in variaties op tafel :D

Al blijft gefrituurd toch ook wel erg lekker  :-X
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #309 Gepost op: 20 februari 2014, 14:21:10 »
Eens! Maar heb jij dan een goede methode voor frituren zonder leegloperij? Ik weet niet hoe ze dat doen met de voorgefabriekte jalapeno poppers, maar mijn zelfmaakpogingen zijn gestrand in een frituurpan vol gesmolten kaas en geexplodeerde pepers.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #310 Gepost op: 20 februari 2014, 15:48:11 »
Het is weleens gelukt, maar dat was misschien meer een kwestie van geluk  ::). De meeste poppers die ik tegen ben gekomen zijn helften en ze zijn gepaneerd in een ander deegje.
Aandachtspunten zijn denk ik dat je de pepers zo strak mogelijk vult en er geen luchtbellen zijn. Een wat drogere vulling loopt minder snel uit, dus let op het vochtgehalte van je basiskaas. Met parmesaan en oude kaas erdoor vind ik ook lekkerder dan alleen een roomkaas en dit maakt het ook wat steviger.
Bij het paneren kun je na een meellaagje, 2 rondes ei/eivervanger en paneermeel doen voor een extra dikke laag die minder snel zal lekken. Bij een vega versie van k1p kiev viel het alleen wel op dat het laagje los om de filet leek te zitten, maar de kruidenboter was er niet uit gelekt. Niet het mooiste ooit, maar wel functioneel  ;) 
Er is ook een tactiek waarbij je na het paneren de boel laat rusten, dan zou het beter hechten. Ik heb dit alleen nog niet op vegadingen uitgetest.
Nog 2 opties zijn van te voren invriezen (zoals bij mozzarellasticks, maar die zijn dunner en het is dan de vraag of je vulling wel lekker warm wordt) of de pepers ontvellen voor betere hechting, al lijkt me dat best (teveel) gedoe. Misschien zou het inkerven van de huid of wat streepjes eraf halen ook al voldoende zijn.

Afijn, ik voorzie nog een middagje experimenteren later in het jaar.
Superleuk ook dat je steeds makkelijker aan deze en aan andere pepertjes komen  :D
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #311 Gepost op: 26 februari 2014, 13:12:49 »
M. feijoada en Selly lotuspickle klinken leuk  :-*
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #312 Gepost op: 26 februari 2014, 13:31:39 »
lotuspickle

Uit de Japanse winkel. Volgens mij kwam deze batch nog uit Japan of uit Londen. Als ik em een keer weer tegenkom neem ik een zakje mee voor je.
Maar zelf maken zou je het zo http://oishikatta.blogspot.nl/2013/01/lotus-root-pickles-for-japanese-side.html (ik zou ook Spaanse rode peper toevoegen) of zo http://foodonthebrain.net/2012/11/05/pickled-lotus-root/ kunnen maken.
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #313 Gepost op: 26 februari 2014, 16:29:04 »
Dank :D

Kun je dat ook maken met ingevroren lotuswortel of is er al ergens verse gespot?
Ik herinner me het niet ooit vers gezien te hebben hier...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #314 Gepost op: 26 februari 2014, 16:32:40 »
Dank :D

Kun je dat ook maken met ingevroren lotuswortel of is er al ergens verse gespot?
Ik herinner me het niet ooit vers gezien te hebben hier...

Ik haal het vers bij Shilla op het Grootgelderlandplein, maar Meidi Ya op de Beethovenstraat heeft het ook, en ik dacht dat Dun Yong ook wel verse had.
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #315 Gepost op: 13 maart 2014, 21:01:33 »
Bedankt Selly! Kom eigenlijk alleen bij Dun Yong in de buurt, ga er nog eens goed op letten  :D

Gisteren at ik bij mijn moeder, hasjee met sojabrokjes. Ik vind het altijd heel lekker maar er zit niks van groenten bij dus ik ben blij dat ik het maar 1 keer per jaar eet.
Ik zou wel een recept willen zien hiervan. ;D Hachee vond ik altijd heerlijk, maar heb ik sinds ik vegetariër ben nooit meer gegeten.

Ik sluit me graag hier bij aan. At het vroeger nooit, maar manlief en schoonmams eten het graag. Ben erg benieuwd, dus als jouw mams het zou willen delen graag ;D
Sin chile, no tiene chiste!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #316 Gepost op: 14 maart 2014, 08:45:55 »
Ik zal het eens vragen :)

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #317 Gepost op: 14 maart 2014, 11:49:46 »
Bedankt Selly! Kom eigenlijk alleen bij Dun Yong in de buurt, ga er nog eens goed op letten  :D

Gisteren at ik bij mijn moeder, hasjee met sojabrokjes. Ik vind het altijd heel lekker maar er zit niks van groenten bij dus ik ben blij dat ik het maar 1 keer per jaar eet.
Ik zou wel een recept willen zien hiervan. ;D Hachee vond ik altijd heerlijk, maar heb ik sinds ik vegetariër ben nooit meer gegeten.

Ik sluit me graag hier bij aan. At het vroeger nooit, maar manlief en schoonmams eten het graag. Ben erg benieuwd, dus als jouw mams het zou willen delen graag ;D

Mij is verteld dat Belgisch stoofvlees en Nederlandse hachee hetzelfde is. Ik weet het niet zeker, mijn moeder maakte nooit hachee, maar ik vond het resultaat van dit recept heel erg lekker:

Vorige week (dinsdag) maakte ik vegetarisch stoofvlees, ik liet de stroop weg want het was al zoet genoeg, iets meer water dan hier vermeld en verder verving ik de beschuiten (niet in huis) door een extra plak ontbijtkoek en een bruine boterham. De seitan die ik gebruikte kwam van een Aziatische super en was enigszins op smaak gebracht, het heet 'Vegetarian Mutton' maar ik proefde gelukkig geen vleessmaak.


Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #318 Gepost op: 14 maart 2014, 14:18:25 »
Het is niet hetzelfde, in ieder geval niet als die hachee die mijn moeder maakte (stom, ik schreef vorige keer hasjee en merkte dat het niet klopte maar kon er echt niet opkomen hoe je het dan wel zou schrijven). Die van mijn moeder is vooral met heel veel uien, er gaat geen peperkoek of iets anders zoetigs door. Maar dit recept ziet er verder ook wel erg lekker uit!

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #319 Gepost op: 14 maart 2014, 14:38:21 »
Het is niet hetzelfde, in ieder geval niet als die hachee die mijn moeder maakte. Die van mijn moeder is vooral met heel veel uien,

Hmmm, ik houd me ook aanbevolen voor dit recept.