Vegatopia Forum

Mag ik... (receptverzoeken)

0 leden en 19 gasten bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #320 Gepost op: 14 maart 2014, 15:42:01 »
Bij ons thuis heette het altijd "Hachee, met een uitje"  ;D
Het begint volgens mij met evenveel rundvlees als ui, volgens mij pond/pond. Het is rundvlees/uienstoof met wat azijn en oudhollandsche kruiderij, zonder koek, wijn, tomatenpuree etc. Ik heb er geen vegetarisch recept van, dit leek me nooit lekker omdat de smaak echt van het vlees komt, en er verder weinig smaakmakers in zitten die een vleesvervanger lekker maken. Ik hou me wel aanbevolen voor een vegetarisch recept.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #321 Gepost op: 14 maart 2014, 16:43:52 »
Ik heb er geen vegetarisch recept van, dit leek me nooit lekker omdat de smaak echt van het vlees komt

Huh? Geen last van. Mij bevallen Quorn-blokjes daar prima voor. Hacheekruiden erbij (of een zelf samengesteld mengsel, die kruidencombinatie kennen ze hier niet), een stuk of 10 laurierblaadjes, en een goede hoeveelheid (zwarte) peper. Eventueel een druppeltje ketjap erbij, en een beetje azijn. De purist doet er ook nog een schepje suiker door, maar mij niet gezien. Smaakt me prima. Eten we altijd bij de rode kool + gekookte aardappelen. Eén van de weinige verschijningsvormen van gekookte aardappelen (anders dan door een stamppot) die ik lekker vind.

O ja, de laurierblaadjes wel goed tellen en voor het opdienen er weer uitvissen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #322 Gepost op: 14 maart 2014, 17:03:41 »
In België gaat er in een pot stoofvlees volgens mij zeker ui, donker bier, laurier, kruidnagel en om te binden een met mosterd bestreken snede brood. Look of ketchup niet in een klassieke bereiding. Inderdaad goed met gekookte aardappelen en rode kool of snijbonen.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #323 Gepost op: 14 maart 2014, 18:47:35 »
Ik heb er geen vegetarisch recept van, dit leek me nooit lekker omdat de smaak echt van het vlees komt

Huh? Geen last van. Mij bevallen Quorn-blokjes daar prima voor.
Het zal wel aan mij liggen... Ik ben al geen fan van vleesvervangers, zeker niet van Quorn, en ook niet zo van gebakken uien. Het lekkere aan hachee vond ik het rundvlees, en zonder rundvlees lijkt me dus dat er weinig overblijft. Misschien moet ik het eens proberen met gehalveerde vegaballetjes, en dan volgens jouw aanwijzingen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #324 Gepost op: 15 maart 2014, 13:32:08 »
(Alvast) Bedankt Jol en M!

Belgisch stoofvlees was (is?) vega verkrijgbaar bij de vegetarische snackbar in Gent. Heb het daar een keer gegeten, maar herinner me er te weinig van nu, behalve dat het vrij dun was.
De toevoeging van azijn, ga je daar niet meer de Limbursge zuurfleisch kant uit? Moet ook aan draadjesvlees denken ineens, dat is ook een ander gerecht toch? In de niet vega hachee waar de schoonmams mee aan kwam zetten tijdje terug zat volgens mij ook geen peperkoek, wel wat ui.
Quorn komt er hier niet in. Wel met gedroogde nepbieflapjes van de toko geëxperimenteerd, die leken op wat ik ooit een keer bij A-Fusion at, maar ik ben niet weg van de textuur. Inmiddels zijn er Bertin steaks bij de lokale geitenwollensokkenwinkel opgedoken, dus ik denk dat met die aan de slag ga hiervoor. Nog nooit iets met seitan gemaakt, dus mocht iemand ervaringen willen delen daarover of over Bertin in het bijzonder graag...

Sin chile, no tiene chiste!

Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #325 Gepost op: 15 maart 2014, 14:47:38 »
Ik vind seitan heel goed werken in hachee-achtige recepten. Dit is mijn favoriet (met groente!): http://vegetus.nl/hachee-met-aardpeer-en-belgisch-bier/
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #326 Gepost op: 17 maart 2014, 17:53:30 »
Hoera voor deze recepten! ;D Mijn moeder voegt bij haar hachee naast vlees in elk geval kruidnagel, laurier en veel uien toe. Ik ga de versie met peperkoek en stroop proberen, want die gebruikt ook kruidnagel en laurier. :D
Groetjes, Antje

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #327 Gepost op: 23 maart 2014, 15:36:03 »
Bedankt Selly! Kom eigenlijk alleen bij Dun Yong in de buurt, ga er nog eens goed op letten  :D


Van de week was er gewoon lotuswortel. In de koeling, linksonder.
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #328 Gepost op: 12 april 2014, 22:16:32 »
Uit de "Wat eten we vandaag" draad:
Vega pasta carbonara.
Klinkt lekker, hoe maak je dat?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #329 Gepost op: 12 april 2014, 22:35:21 »
Uit de "Wat eten we vandaag" draad:
Vega pasta carbonara.
Klinkt lekker, hoe maak je dat?

Is ook zeker lekker, maar hoe je het precies maakt, weet ik niet :) Ik heb het wel zelf gekookt, maar op het moment hussel ik wat verschillende recepten naar smaak door elkaar en als mijn vriend het niks lijkt, verzint hij ook weer iets anders ;). Ik had vegaspekjes, wortel, ui, knoflook, grada padano, ei, peper en zout en er zat ook wat room door. Maar room mag volgens de puristen dan weer niet geloof ik en groenten zit er traditioneel ook niet in.

Maar goed, ik heb de spekjes apart gebakken en mijn vriend maakte een mengsel van de ei en kaas. En dat giet je op het laatst bij de pasta, goed roeren en opdienen.

Ha, maar kijk: Maartje heeft wel eens een recept opgeschreven. Grappig, die had ik nog niet gezien.
« Laatst bewerkt op: 12 april 2014, 22:40:54 door LL de Ling »

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #330 Gepost op: 01 mei 2014, 15:43:34 »
Ik wilde graag eens wat tofu spreads van Eelco proberen, maar twijfel welke soort tofu ik zal gebruiken. Die van de AH lijkt me qua dikte goed, maar qua smaak allicht niet de beste. Wat zijn jullie ervaringen? AH, toko en EkoPlaza liggen op fietsafstand ;-).

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #331 Gepost op: 01 mei 2014, 16:47:29 »
Ik wilde graag eens wat tofu spreads van Eelco proberen, maar twijfel welke soort tofu ik zal gebruiken. Die van de AH lijkt me qua dikte goed, maar qua smaak allicht niet de beste. Wat zijn jullie ervaringen? AH, toko en EkoPlaza liggen op fietsafstand ;-).
De tofu fungeert in principe slechts als smaakdrager, dus die van de AH zou prima moeten kunnen. En het is altijd een beetje experimenteren hoeveel olijfolie je precies nodig hebt voor een goede 'spreadsubstantie'.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #332 Gepost op: 02 mei 2014, 08:43:25 »
Zo'n vers blok vd toko werkt ook goed
,,,,فلافل

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #333 Gepost op: 05 mei 2014, 15:07:25 »
Ah goed, dan ga ik dat beide eens proberen en vergelijken!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #334 Gepost op: 07 juli 2014, 20:45:51 »
Broodlasagne naar recept van mijn vriend, met o.a. batard van Niemeijer, aubergine, tomaat, ui, knoflook en kappertjes. :D

Klinkt lekker calimero  :D
Sin chile, no tiene chiste!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #335 Gepost op: 07 juli 2014, 21:43:19 »
Pasta met courgette en amandelen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #336 Gepost op: 07 juli 2014, 22:58:06 »
Broodlasagne naar recept van mijn vriend, met o.a. batard van Niemeijer, aubergine, tomaat, ui, knoflook en kappertjes. :D

Klinkt lekker calimero  :D
Het is één van m'n favoriete gerechten. O, er ging trouwens ook nog gruyere doorheen (kan ook met emmentaler), en vaak gaan er nog olijven door.
De tomaten (gehalveerd, snijkant boven) en aubergines (in de lengte door vieren, dan plakken van ca 1½ cm) worden eerst langzaam in de oven geroosterd (150 graden maar wel met grill, anderhalf uur ofzo, aubergine wellicht korter)(apart of samen, zie maar) en dan vermengd/samengewreven met het in stukken gescheurde brood (van gisteren of eergisteren, bij voorkeur). Uitjes (gesnipperd) bakken, knoflook (gesnipperd) bakken, beide (apart, kan vast ook saam, maar mijn vriend bakt altijd alles apart) met een plens bouillon over het mengsel heengieten. Olijven / kappertjes / kaas (gewoon met een mes stukjes/plakjes van de kaas snijden) er door of overheen mikken, mengen. Oja, en we deden er ook de dure (en superlekkere) olijfolie door. Dan het geheel nog een minuutje of tien in de oven.
Mijn vriend is zegmaar nogal een slowfoodtype, maar dat levert dus superlekkere gerechten op! :D

Oja, hoeveelheden? Ehm, wij hadden gister: anderhalve aubergine, ik denk een stuk of zes à acht tomaten, 'een stuk' brood, een uitje, ik denk twee teentjes knoflook, kaas op gevoel (half ons? ons?), rest trouwens ook.
En vandaag at ik er een restje van, dus dit is voor twee royale of drie net iets meer gematigde porties.

N.B. Het lijkt dus helemaal niet op lasagne!! Maar we hebben nog geen betere naam, en geen prijs om een prijsvraag uit te kunnen schrijven. Het moet eigenlijk iets Frans, vond ik, dus toen had ik ooit Boule de suif voorgesteld omdat ik me die nog kon herinneren van de Franse les en die klinkt zo leuk. Tot ik er eens een woordenboek bij pakte. :-X OK, Boule de suif valt af. Als je misschien een betere suggestie hebt voor een naam voor dit gerecht, graag!  ;D
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2014, 23:29:22 door cal¡mero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #337 Gepost op: 07 juli 2014, 23:19:08 »
Heb jij Boule de suif nu wel of niet moeten lezen? Ik moest het wel en nee, daar zou ik geen eten naar vernoemen (al hield zij wel enorm van eten, als ik het me goed herinner)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #338 Gepost op: 07 juli 2014, 23:27:49 »
Nee, was geen verplicht boek (en heb 'm ook niet gelezen), maar het is wel een klassieker toch, net als Le rouge et le noire, Le cid, Madame Bovary, L'étranger etc. Al die namen dwarrelen nog wel door mijn hoofd, ook al heb ik (soms) geen idee waar ze over gaan.

Het komt denk ik door die boule die ik dan associeer met bol, bolletje, brood, zodat het wel klinkt als een mooi alternatief voor broodlasagne.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik... (receptverzoeken)
« Reactie #339 Gepost op: 08 juli 2014, 20:59:08 »
Mijn vriend is zegmaar nogal een slowfoodtype, maar dat levert dus superlekkere gerechten op! :D

Heerlijk zo'n vent en bedankt voor het delen van het recept! ;D
Sin chile, no tiene chiste!