Mei 23, 2012, 12:28:03 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Nieuw in de vraagbaak: Vegetarisch eten op feestjes en bedrijfsuitjes.

Koken Rabarbergebakje met vanilleroom - Pici All’Etrusca - Hartige tompoes van asperges, paddestoelen en hazelnoot
Producten Wat de pot schaft - Lisette Kreischer - De Zilveren Lepel Toscane - Home Made Zomer
Actueel Foodie-cadeautjes voor moederdag - Winnaar yogifood-actie bekend - April 2012: Currycollege, gerookte tofu en een lekker ijsje
   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren Smoelenboek Vegatopia Forumregels  

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Rondeeleieren  (gelezen 1608 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Enelya
Bekende op het forum
**

Geslacht: Vrouw

« Gepost op: September 13, 2010, 19:59:40 »

Wat vinden jullie van de rondeeleieren? Beter of niet dan de biologische? De kippen heb volgens mij per kip minder ruimte, in totaal wel heel veel en aan iedere behoefte word voldaan...
Lelle
Mega-forummer

« Antwoord #1 Gepost op: September 13, 2010, 20:02:49 »

Volgens mij hebben ze het keurmerk scharrelei toch of toch vrije uitloop?
Ik hou het iig op biologische eieren. Dat lijkt me beter.

I high fived a shark, and then we ate burritos." - Martin Luther King Jr.'s other dream.
Enelya
Bekende op het forum
**

« Antwoord #2 Gepost op: September 13, 2010, 20:14:54 »

Inderdaad, scharreleieren. Dat komt doordat ze zoveel minder ruimte hebben. Op de site staat dat kippen de ruimte bij biologische eieren helemaal niet nodig hebben. Op foto's zie je hele stukken ruimte leeg staan en heel veel kippen bij elkaar zitten. Dan lijkt het er toch op dat die site gelijk heeft? Het concept is gebaseerd op een universitaire studie naar kippenwelzijn.
Lelle
Mega-forummer

« Antwoord #3 Gepost op: September 13, 2010, 20:19:20 »

Ik denk dat iedereen zelf wel kan inschatten dat alle beesten ruimte nodig hebben. Een of andere foto die laat zien dat ze met zn allen bij elkaar staan doet daar bij mij heel weinig aan af. Ik raak die dingen dus niet aan.

I high fived a shark, and then we ate burritos." - Martin Luther King Jr.'s other dream.
Kiwi
Redactie Vegatopia
Super-forummer

« Antwoord #4 Gepost op: September 13, 2010, 20:26:17 »

Kippen die rondeeleieren leggen leven in een 'taartpunt' van een ronde stal, met nachthokken, een binnen- en buitenruimte (met fruitbomen), dus volgens gedragswetenschappers van de universiteit van Wageningen die een dergelijke stal hebben ontwikkeld hebben deze kippen net zo'n goed leven als biologische kippen. Ze zitten alleen met meer kippen per oppervlakte, daarom hebben de eieren code 2 (i.p.v. 1 of 0).
Er komt binnenkort een groot artikel over eieren in Leven (van de NVB).
Enelya
Bekende op het forum
**

« Antwoord #5 Gepost op: September 13, 2010, 20:39:18 »

dus wat is jouw conclusie kiwi?
Kiwi
Redactie Vegatopia
Super-forummer

« Antwoord #6 Gepost op: September 13, 2010, 20:44:24 »

Ik houd het (als ik al eieren eet) vooralsnog bij biologische eieren, maar ik denk dat die Rondeeleieren zeker niet verkeerd zijn. Beter dan scharrel- of vrije uitloopeieren in ieder geval.
Ik heb ze nog niet in een winkel gezien trouwens, die Rondeeleieren, maar dat komt vast omdat ze alleen bij AH te koop zijn (en ik daar niet veel kom).
haantje
Mega-forummer

« Antwoord #7 Gepost op: September 13, 2010, 21:55:33 »

Als ik kijk naar mijn twee Hollandse krielhaantjes, die benutten echt de hele tuin. Zo op de gok is dat zeker 300 m2. De oprit komen ze niet af, al zaten ze laatst wel halverwege. 
Ik zou ook gaan voor biologisch.

"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.
@rno
Super-forummer

Geslacht: Man

vegwijzer
« Antwoord #8 Gepost op: September 13, 2010, 22:56:58 »

Het is gewoon weer nepperei.

Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!
haantje
Mega-forummer

« Antwoord #9 Gepost op: September 13, 2010, 23:01:46 »

Dat valt m.i. nog te bezien. Misschien zijn alle scharrelkippetjes wel dolblij met een rond(d)eelstal.

"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.
koekje
Redactie Vegatopia
Super-forummer

« Antwoord #10 Gepost op: September 14, 2010, 14:26:03 »

Ik heb laatst een doosje gekocht bij de AH en de eerste 2 in de puree voor de kroketten voor de meet gebruikt. Ik had van 1 ei een kapotte dooier, ik merkte het bij het splitsen. Ik heb echt wel vaker en succesvol eieren gesplitst (ik gebruik er zo'n dingetje voor), dus ik denk dat de dooier al kapot was in de schaal. De smaak heb ik niet helemaal goed kunnen beoordelen, want het zat in de puree natuurlijk, maar het leek wel iets beter dan gewone Euroshopper-scharreleieren. De kleur van de dooier was wel onnatuurlijk oranje, net zoals ordinaire scharreleieren. De kleur van biologische dooiers is veel lichter, dus ik ga er van uit dat Rondeelkippen eten hebben gekregen met extra kleurstof.
Hoe schattig het doosje er ook uitziet, ik ga de volgende keer weer voor gewone biologische of bijna-Demeter-eieren van de kippen van moeders.

'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy
haantje
Mega-forummer

« Antwoord #11 Gepost op: September 14, 2010, 17:47:41 »

bijna-Demeter-eieren van de kippen van moeders.
Dat is natuurlijk ver weg de beste keus  Grin

Ray01
Bekende op het forum
**

« Antwoord #12 Gepost op: September 14, 2010, 21:54:03 »

a.s. donderdagavond is er een aflevering van de Keuringsdienst van Waarde over het houden van varkens in de vee-industrie en de biologische houderij.

In deze uitzending bekijken ze hoe het zit met het sterrensysteem van de Dierenbescherming.
(die sterren die b.v. ook op een doosje rondeeleieren te vinden zijn)

Donderdag 16 september, 20.25u, Ned 3.
Herhaling: maandag 20 september, 23.10u, Ned 3.

http://sites.rvu.nl/page/16949/nl

haantje
Mega-forummer

« Antwoord #13 Gepost op: September 14, 2010, 22:12:28 »

Ik word altijd een beetje treurig van beestjes in de industrie, zelfs van biologisch gehouden beestjes. En ik heb dat zelfs als ik naar mijn twee volkomen nutteloze, gedumpte en soms best wel irritante haantjes.

Ray01
Bekende op het forum
**

« Antwoord #14 Gepost op: September 15, 2010, 22:45:16 »

Ik word altijd een beetje treurig van beestjes in de industrie, zelfs van biologisch gehouden beestjes. En ik heb dat zelfs als ik naar mijn twee volkomen nutteloze, gedumpte en soms best wel irritante haantjes.

Ja, inderdaad.

Ik heb tijdje geleden een verhaal gelezen dat wetenschappers bezig zijn om vlees te laten groeien uit in labatoria gekweekte cellen.
Lijkt mij heel bizar, maar voor de verstokte vleeseters mischien een oplossing?  Smiley
Slog@ñ
Mega-forummer

« Antwoord #15 Gepost op: September 15, 2010, 22:47:31 »

Lijkt mij heel bizar, maar voor de verstokte vleeseters mischien een oplossing?  Smiley

Oplossing waarvoor? Ik geloof niet die vleeseters een probleem hebben...

Satan called.
He wants his weather back.
@rno
Super-forummer

vegwijzer
« Antwoord #16 Gepost op: September 15, 2010, 22:59:54 »

Ik heb tijdje geleden een verhaal gelezen dat wetenschappers bezig zijn om vlees te laten groeien uit in labatoria gekweekte cellen.

Draadje is op kweek gezet: http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,11006.80.html

Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!
Fynnya
Ervaren forumgebruiker

« Antwoord #17 Gepost op: September 24, 2010, 13:57:02 »

Op de website van het Voedingscentrum staat een vergelijking tussen verschillende soorten eieren, waar Rondeel ook bij zit: http://games.voedingscentrum.nl/tabellen/eitabel.html
Jammer dat biologisch-dynamisch er niet bij zit. Alsof biologisch het beste is dat er is...
Enelya
Bekende op het forum
**

« Antwoord #18 Gepost op: Februari 06, 2011, 15:55:22 »

Wat is er precies biologisch-dynamisch aan kippeneieren? De snavels worden er bij biologische kippen ook niet afgehaald, ze kunnen naar buiten en deze kunnen ook een stofbad nemen. Hebben biologisch-dynamische kippen meer ruimte?
Slog@ñ
Mega-forummer

« Antwoord #19 Gepost op: Februari 06, 2011, 16:12:45 »

Die zullen wel maïs gevoerd krijgen die bij volle maan is geoogst oid.

Satan called.
He wants his weather back.
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: