Vegatopia Forum

Weekmenu's

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Weekmenu's
« Gepost op: 22 november 2010, 14:07:31 »
Omdat vriendje en ik tijdelijk samenwonen en ik gek wordt van elke 2 dagen naar de super gaan hebben we gisteren een weekmenu gemaakt voor komende week. Eerst deed ik dit altijd maar nu ik het een tijd niet gedaan heb (en alleen dingen bedacht heb voor in het weekend wanneer ik alle tijd heb) merk ik dat ik echt moeite heb bij het bedenken van lekkere makkelijke gerechten.

Hoe doen jullie dat? Stellen jullie ook echt een weekmenu op of rennen jullie elke 2 dagen naar de super voor toch nog dit en toch nog dat?
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Weekmenu's
« Reactie #1 Gepost op: 22 november 2010, 14:15:29 »
Hangt ervan af hoeveel tijd we hebben. Als we tijd hebben beslissen we per dag wat we eten, als we het druk hebben maken we een weekmenu. Ook koken we wel eens voor twee dagen.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Weekmenu's
« Reactie #2 Gepost op: 22 november 2010, 14:36:22 »
Heb een groentepakket en het weekmenu wordt daar een beetje door bepaald. Pasta, rijst, linzen, gehakte tomaten, en kruiden heb ik ruim op voorraad thuis. Zowel T. en ik gaan wel vaker dan 1 keer per week naar de supermarkt. Maar als het uitkomt, hij neemt vaak tofu o.i.d. mee als het in de aanbieding is. Ik koop vaak fruit en muesli enzo.

Maar als het moet, overleven we het wel een paar dagen.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Weekmenu's
« Reactie #3 Gepost op: 22 november 2010, 14:43:42 »
O ja, ik heb ook altijd wel het een en ander in de diepvries voor noodgevallen als geen inspiratie of zin om boodschappen te doen.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Weekmenu's
« Reactie #4 Gepost op: 22 november 2010, 15:03:59 »
Ik maak ook geen weekmenu's. Ik heb wel standaard een enorme voorraad droog en bevroren (en hier en daar wat in blik) voer in huis. Groente haal ik dan ongeveer 3x per week, zo ongeveer wat in het seizoen en in de aanbieding is, of waar ik zin in heb. Als ik dan thuis kom en de boel was en opberg (sommige dingen in de groenteschaal, andere in de koelkast, etc) bedenk ik me alvast wat ik er ongeveer mee zal doen qua eten en ook wanneer. Ik heb een aantal dagen per week dat ik laat thuis ben en dan geen fut meer heb om te koken. Dan vind ik het fijn dat ik een restje van de vorige dag kan eten.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Weekmenu's
« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2010, 15:13:22 »
Wij doen elke dag/om de dag boodschappen. Wat we nodig hebben, bedenk ik vlak voor of tijdens het boodschappen doen.

Ik heb nog nooit vantevoren bedacht wat ik de rest van de week ga koken. Ik denk wel eens 'mmm ik heb zin in ...., eens kijken of ik dat deze week een keer kan maken', en soms maak ik dat die week dan een keer. Of wanneer ik op vakantie ga of naar een festival bedenk ik wat voor dingen handig zijn om mee te nemen, maar echt uitplannen wat ik elke dag eet, heb ik überhaupt nog nooit aan gedacht.
Ik zou dat niet kunnen denk ik.

Basis-dingen (granen, pasta, peulvruchten, ui, wortel, etc) heb ik altijd wel op voorraad, en ook wat groente en fruit in de vriezer. Dus als ik geen boodschappen wil doen, kan ik daar altijd wat van maken, hoewel dat meestal geen culinaire hoogstandjes zijn.


Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Weekmenu's
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2010, 16:21:04 »
Ik geef echt veels te veel geld uit als ik elke dag/om de dag de winkel in loop. Meestal ging ik 2 x per week. En de 2e x was dan echt voor brood, verse groente en wat vergeten dingetjes. In Rotterdam kreeg ik het trouwens ook voor elkaar om 1 x in de maand alle frisdrank etc. te halen en dan ex alleen om brood te sturen bij de bakker en zelf groente te halen. Dan kwam ik dus maar 3 x in de maand in de super. veel rustiger in mijn hoofd.

De basis vooraad is er nu wel een beetje, maar daa is vriendje helemaal niet van (totdat hij ontdekte dat je met weinig voorraad soms al de lekkerste dingen kan bedenken als je er ineens zin in hebt) En de vriezer is nog lang niet vol, dus ik kook stevig door voor meerdere dagen.

Deze week ziet er een beetje vreemd uit, maar komt omdat vriendje niet kan werken, ik lange reistijd heb en moet soms ook avonden werken:

Ma; patatje op t station, vriendje eet uit de vriezer
di: (mijn vrije dag) zelfgemaakte pizza
wo: de ouders van R. komen eten en nemen het eten mee
do: stamppot
vr: pasta pesto
za: uit de vriezer (ik moet werken)
zo: uit de vriezer (ik ben er niet vriendje kan niet voor zichzelf koken)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Weekmenu's
« Reactie #7 Gepost op: 22 november 2010, 16:56:32 »
Ik maak altijd een weekmenu, bestel ook bij AH Online dus dan moet je wel. Mijn weekmenu ziet er meestal zo uit (dag 1 is de dag van boodschappen bezorgen, soms zaterdag maar soms ook andere dagen in de week)

Dag 1) Verse uitgebreide dingen met salade
Dag 2)  Verse uitgebreide dingen met salade
Dag 3)  Pasta met verse groente
Dag 4)  Rijst, couscous of noedels met verse groente
Dag 5)  soep, pizza, oid met diepvriesgroenten, simpele salade
Dag 6)  patat of aardappelen met diepvriesgroenten of groenten uit pot/blik
Dag 7)  we gaan uit eten of laten bezorgen

Ik heb zelfs vier verschillende weekmenu's op deze manier in mijn AH boodschappenlijstjes staan, zodat ik alles in 1 keer in mijn electronische karretje kan flikkeren  :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Weekmenu's
« Reactie #8 Gepost op: 22 november 2010, 16:58:05 »
ohw dat is wel heel handig!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Weekmenu's
« Reactie #9 Gepost op: 22 november 2010, 17:37:22 »
Ik doe geen weekmenu's, maar ik vind het wel leuk om op zaterdag op de markt los te gaan met leuke groenten.
Pasta, rijst, noedels, bliktomaten en dat soort dingen zijn in huis (of eigenlijk: die worden op willekeurige momenten (ruimte in de tas) ingekocht, dus zijn er altijd tenzij je ze echt wil eten) dus daar hoeft dan zelden meer iets bijgehaald te worden.
Tenzij we ontzettend zin in iets hebben, maar in een wereld vol supermarkten vinden we het allebei ook niet erg om even te gaan.
This is between me and the vegetable!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Weekmenu's
« Reactie #10 Gepost op: 22 november 2010, 19:25:47 »
Vooruit plannen doe ik nooit, want ik vind het zo rijk om te kunnen kiezen. Daarnaast is het een van mijn ochtendrituelen. Als ik net wakker ben, lig ik nog even na te doezelen en ga ik bedenken wat ik die dag ga eten.
Meestal doe ik een keer per week een grote boodschappenronde, vaak inclusief markt. Daar kijk ik naar de prijs en de kwaliteit en ok, ook waar ik zin in heb. Nu zit ik vrij riant met 2 supermarkten, 4 allochtonenwinkels (ja, toko's, groenteTurken, etc.) en een avondwinkel, dus ik hobbel regelmatig tussendoor ook nog eens naar de winkel. Als je bang bent dat je teveel geld uit gaat geven, dan doe je gewoon een contante schatting en laat je je pinpas thuis.

En ja, een van mijn credo's blijft dat geluk een ruime, grote en goedgevulde voorraadkast is. Keuzes zijn fijn!

Sin chile, no tiene chiste!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Weekmenu's
« Reactie #11 Gepost op: 22 november 2010, 21:19:30 »
De werkweken zijn bij ons vrij voorspelbaar qua eten. Vriendje werkt ma t/m do 's middags en 's avonds en eet dan op zijn werk uit de magnetron. Ik zorg dat er twee keer een prak in de koelkast staat (rijst Met satésaus of macaroni met rode saus). De andere twee keer is het voor hem magnetronvoer uit de winkel en voor mij ook een restje of iets simpels. Vrijdag=banddag=patat, dus in het weekend snakken we naar aardappels met groente. Dat voelt zo lekker gezond. Af en toe Mexicaans en in de winter geregeld een mega-pan snert. En snert laat zich ook weer prima in de magnetron opwarmen.
De boodschappen (Aldi/Lidl en AH) haal ik meestal op vrijdag en vaak haal ik nog een paar losse dingen op dinsdag of woensdag.
Op zich vind ik koken een leuke bezigheid, maar niet door de weeks wanneer ik moe uit mijn werk kom. Dan is het puur omdat het moet en de afwas die volgt, is ook geen leuke beloning  :-\
Ik vind het wel altijd een heel gedoe om op vrijdag in te schatten wat er allemaal nodig is om de week door te komen. Maar dat doe ik toch maar, omdat ik er geen zin heb om uit mijn werk nog langs de winkel te moeten. 
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Weekmenu's
« Reactie #12 Gepost op: 22 november 2010, 23:24:58 »
Leuk, al die verschillende koop-, plan- en eetgewoonten!

Ik koop meestal vrijdagavond of zaterdagochtend in. In de supermarkt (afwisselend Rewe, Netto, Lidl, Aldi en Kaufland, die alle hun sterke en minder sterke kanten hebben) kijk ik eerst welke groente er het best uitziet en een leuk prijsje heeft. Die gooi ik in de winkelwagen en bedenk wat ik er mee kan maken en wat ik verder nodig zou hebben. Dan een gang langs de rijst, pasta, meel, bonen, dat soort werk. Volgende stop: zuivel. Melk, karnemelk, eieren, kaas, brie, boter. En dan het knabbelwerk, frisdrank en wijn. Vaak gevolgd door een bezoek aan de Turk (yoghurt, kruiden, pepertjes, puntpaprika, olijven, bulgur, Turks brood) en/of de toko (rijst, specerijen, sojasaus, mie, tofu, tempeh). Dan is de koelkast hutjemutje vol - en meestal aan het eind van de week ook weer leeg.

Maandagavond heb ik koorrepetitie, dan eet ik op mijn werk (soep, biryani, iets dat ik op zondagavond kan voorbereiden en op het werk snel kan koken). Als K. 's avonds vrij heeft of niet al te lang repetitie, eten we samen (soms om zes uur, soms ook pas om negen uur). Als ik alleen moet eten, wordt het of iets simpels of iets experimenteels (en graag ook iets met ingrediënten waar K. niet van houdt, zoals uien, spinazie, aubergine, andijvie, champignons, boerenkool). En in het weekend brunchen we - als het even kan - uitgebreid.

Plannen doe ik dus niet, ik laat me leiden door wat er verkrijgbaar is en probeer daarmee iets leuks in elkaar te knutselen. Wel heb ik 's avonds vaak het gevoel 'vanavond iets uit de oven' of 'pasta!' of 'Indiaas'. En dat wordt het dan ook.
« Laatst bewerkt op: 23 november 2010, 01:29:03 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Weekmenu's
« Reactie #13 Gepost op: 23 november 2010, 12:17:58 »
Ik wou dat ik de koelkastruimte had om voor zoveel dagen tegelijk te kopen... Wij delen 1 koelkast met z'n vieren, en met 1 plankje aan ruimte kan je niet voor veel dagen groente kopen :(

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Weekmenu's
« Reactie #14 Gepost op: 23 november 2010, 13:42:00 »
Niet elke groente hoeft in de koelkast bewaard te worden...

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Weekmenu's
« Reactie #15 Gepost op: 23 november 2010, 14:04:03 »
Ik heb zo'n grote familie-combikoelkast voor mezelf alleen  8)
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Weekmenu's
« Reactie #16 Gepost op: 23 november 2010, 17:59:09 »
Die heb ik ook, met drie laden diepvries! Zit altijd wel vol, maar vriendje en de cavia's eten er ook uit  ;)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Weekmenu's
« Reactie #17 Gepost op: 24 november 2010, 00:06:07 »
Niet elke groente hoeft in de koelkast bewaard te worden...
Nee, weet ik. Helaas veel van mijn veelgebruikte groentes wel :(

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Weekmenu's
« Reactie #18 Gepost op: 24 november 2010, 00:19:55 »
Niet elke groente hoeft in de koelkast bewaard te worden...
Nee, weet ik. Helaas veel van mijn veelgebruikte groentes wel :(
Het klinkt een beetje gek misschien, maar nu het weer kouder wordt is tuin of balkon misschien ook een idee.
Af en toe zet ik 's winters "koelkastdingen" gewoon buiten.
En ook als ik warme gerechten wil invriezen koelt een "elfstedenvorstje" goed.

Offline Basje

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Weekmenu's
« Reactie #19 Gepost op: 24 november 2010, 16:32:53 »
Ik heb nu een groentepakket, maar ik check wel vantevoren wat er in zit. Soms bedenk ik wat ik wil eten en haal ik dingen daarvoor op zaterdag, of als ik het nog niet weet zorg ik gewoon dat er genoeg rijst / aardappels / pasta enzo in huis is. Voor ik een groentepakket had plande ik wel heel erg, vooral omdat ik soms heel erg zin had in iets of omdat iets heel erg op moest, dan deed ik op maandag in een keer alle boodschappen die nog nodig waren. En dan alleen soms nog doordeweeks naar de super voor brood ofzo.