Vegatopia Forum

De grote seizoensgerechtenverzameling Q1: januari-februari-maart

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
De grote seizoensgerechtenverzameling Q1: januari-februari-maart
« Gepost op: 07 januari 2011, 20:42:03 »
In het kader van duurzamer koken is het belangrijk om gebruik te maken van seizoensgroenten. Dat in combinatie met mijn eeuwige nieuwsgierigheid naar wat en hoe andere mensen koken, brengt mij op het volgende idee:

Zullen we iedere maand een seizoensgroente kiezen en daar mee koken?




Van: http://kook.rubriek.nl/eten&drinken/groenten_seizoen.php

Januari
Boerenkool, groene kool, knolselderij, koolraap, pastinaak, pompoen, postelein, prei, rammenas, rode bietjes, rode kool, savooienkool, schorseneren, spruitjes, veldsla, witlof, witte kool, wortel.
Ananas, appel, banaan, citroen, grapefruit, kiwi, mandarijn, peer, sinaasappel.

 
Februari
Boerenkool, champignons, groene kool, knolselderij, koolraap, pastinaak, pompoen, postelein, prei, rode bietjes, rode kool, savooienkool, schorseneren, spruitjes, veldsla, venkel, witlof, witte kool, wortel.
Ananas, appel, avocado, banaan, citroen, grapefruit, kiwi, mandarijn, peer, sinaasappel.

 
Maart
Boerenkool, broccoli, champignons, knolselderij, koolraap, pastinaak,postelein, prei, rode bietjes, rode kool, schorseneren, spinazie, spruitjes, veldsla, witlof, witte kool.
Ananas, appel, avocado, banaan, citroen, grapefruit, kiwi, mandarijn, peer, sinaasappel.



Q2: http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,17751.0.html
Q3: http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,17754.0.html
Q4: http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,17755.0.html

« Laatst bewerkt op: 20 juli 2011, 23:17:08 door Hizikigrrrl »
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling
« Reactie #1 Gepost op: 07 januari 2011, 21:17:20 »
heel leuk idee! :D

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling
« Reactie #2 Gepost op: 07 januari 2011, 23:59:52 »
Klinkt leuk! Als er dan ook tips gegeven worden hoe te bereiden etc. Vooral bij vergeten groenten is dat wel nodig. En uiteraard recepten met elkaar delen :)

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling
« Reactie #3 Gepost op: 08 januari 2011, 00:29:18 »
Laten we dan beginnen met rode kool, en dan dus niet die uit een potje.

Ik bereid rode kool nogal klassiek, afgezien misschien van de kruiden die ik erdoor gooi. Rode kool fijnsnijden, stukjes appel erdoor, fikse scheut rode balsamico, suiker en zout, kruidnagel, anijszaad, gember en een kaneelstokje. Op laag pitje gaar laten worden (ca. 30 minuten). Het anijszaad geeft een frisse tint aan de toch nogal zware smaak van de rode kool. Ook lekker: wat appelpartjes apart houden en 'in een kuiltje' op de rode kool geven.

Ik serveer er meestal gewoon aardappelpuree met een likje mosterd bij. Basmatirijst, yoghurt en pappadum doen het ook goed.

En jullie?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling
« Reactie #4 Gepost op: 08 januari 2011, 00:42:43 »
Ongeveer hetzelfde, muv anijszaad en gember. Ik roer er geregeld ook extra home made appelmoes doorheen; in totaal gebruik ik hetzelfde gewicht aan ongeschilde appels als schoongemaakte rode kool. Ik eet het meestal ook met standaarddingen als puree, zonder mosterd overigens.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling
« Reactie #5 Gepost op: 08 januari 2011, 09:37:19 »
Ik vind rode kool uit de oven met dille lekker, een gekke, maar prima combi. Deze dus http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/8607-rode-kool-anders-met-dille En ik maak hem fijn met de mandoline want anders blijven de reepjes echt te grof.
,,,,فلافل

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling
« Reactie #6 Gepost op: 08 januari 2011, 09:53:29 »
Fijngesneden rode kool koken met appel, ui, kruidnagel, laurier, azijn en een klein beetje citroensap, suiker, kaneel, peper en zout. Gewoon heel standaard bij de gekookte aardappels.
Overigens vind ik rode kool de best te eten groente-uit-pot.

Heeft iemand een fijn recept voor salade van rode kool?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling
« Reactie #7 Gepost op: 08 januari 2011, 14:15:03 »
In Duitsland hebben ze altijd lekkere rode koolsalade. Maar die van mij wordt nooit zo.
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling
« Reactie #8 Gepost op: 08 januari 2011, 14:37:13 »
De Turk hier om de hoek snijdt het fijn door de herdersalade, maar dat bedoel je vast niet. Heb een keer een briljante rode koolsalade gehad, beetje zoet-zuur met rozijntjes. Nu houd ik niet van rozijntjes, maar de rest was wel erg lekker. Moet ik ook nog eens namaken...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling
« Reactie #9 Gepost op: 08 januari 2011, 15:23:59 »
Wat een leuk idee! Deze maand kan ik alleen niets bijdragen, ik maak eigenlijk nooit rode kool.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling
« Reactie #10 Gepost op: 08 januari 2011, 16:58:42 »
Wat een leuk idee! Deze maand kan ik alleen niets bijdragen, ik maak eigenlijk nooit rode kool.

Rode kool is niet mijn favoriet.  ;D

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling
« Reactie #11 Gepost op: 08 januari 2011, 19:58:49 »
De Turk hier om de hoek snijdt het fijn door de herdersalade, maar dat bedoel je vast niet.
Geen idee wat Turkse herdersalade is, maar het klinkt wel stoer!
Heb een keer een briljante rode koolsalade gehad, beetje zoet-zuur met rozijntjes. Nu houd ik niet van rozijntjes, maar de rest was wel erg lekker. Moet ik ook nog eens namaken...
Precies, zoiets bedoelde ik en idd. heel Duits.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling
« Reactie #12 Gepost op: 08 januari 2011, 20:21:34 »
Ik heb volgens mij al jaren geen rode kool meer gegeten. (een jaar of 15) Misschien me binnenkort toch eens aan wagen dan :)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling
« Reactie #13 Gepost op: 09 januari 2011, 15:41:15 »
Voor het kerstmenu heb ik rode kool met kweeperen gemaakt, ipv appels, dat bleek ook een heel lekkere combi:
http://www.vegatopia.com/vega/kerst/kerstmenus/luie-huisvrouwen#Rode kool met kweeperen


En hier staat ook nog een recept voor rode coleslaw:
http://www.vegatopia.com/vega/koken/specials/wk-2010/10992-amerikaanse-coleslaw-en-veggiedogs

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling
« Reactie #14 Gepost op: 09 januari 2011, 22:23:21 »
Wat een leuk idee!
Ik stond toevallig vanmiddag met mijn moeder na te denken over leuke rode kool gerechten.
Rode kool met port en pruimedanten, dat vonden wij een goeie.

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling
« Reactie #15 Gepost op: 11 januari 2011, 15:52:31 »
Ik maakte gisteren (voor ik deze draad las, toevallig!) een rodekoolgerecht vrij naar Allerhande: ovenschotel van gestoofde rode kool met appel erover, daarover gebakken vegastukjes met ui, daarover aardappelpuree. Lekker!
Wel gesmokkeld met rode kool uit een potje (met cranberries). Best OK maar wat te zoet. Volgende keer zelf...

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling
« Reactie #16 Gepost op: 11 januari 2011, 17:25:29 »
Klassieke rodekool is erg lekker, maar ik eet het ook graag als salade: fijn gesneden rodekool met gesnipperde ui, augurkjes en ananas met een dressing van yoghurt, azijn, gember en lemongrass (zo'n prut uit een potje...) en natuurlijk wat peper en zout. Dat minimaal een half uur laten staan, zodat de kool een beetje zachter wordt. MMM!
Lekker bij een broodje burger.

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling
« Reactie #17 Gepost op: 22 januari 2011, 13:07:27 »
mijn vriend lust geen rode kool, en om nou zo'n hele kool voor mezelf alleen te kopen.... tja dan wordt het bij mij dus meestal een potje... heel gewoon met (gebakken) aardappelen en dan een vega-worstje erbij. Op het worstje dan wel flink mosterd... tis simpel en lekker.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling
« Reactie #18 Gepost op: 30 januari 2011, 15:17:11 »
Ik ben niet zo van de tegenwoordig bijna obligate honing-mosterddressing, maar hij werkt goed bij rode koolsalade. Half citroensap, half azijn gebruiken.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling
« Reactie #19 Gepost op: 30 januari 2011, 17:26:13 »
mijn vriend lust geen rode kool, en om nou zo'n hele kool voor mezelf alleen te kopen....

Idem hier, dan eet ik het maar niet. Voor mij laat hij spruitjes en vlees staan, ik koop voor hem geen rodekool.
Maar misschien ga ik toch proberen er een salade van te maken.
Zo.