Vegatopia Forum

Vegetarische gerechten die ook vleeseters graag lusten?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Vegetarische gerechten die ook vleeseters graag lusten?
« Reactie #20 Gepost op: 02 december 2012, 17:56:56 »
Onlangs de verstokt vl33setende puberneefjes een supergrote hoeveelheid spaghetti met balletjes in tomatensaus voorgezet. Duidelijk verteld dat het vegaballetjes waren maar dat deerde niet, alles was schoon op! Hoewel ze van tevoren wel hun twijfels hadden.
Ik had natuurlijk wel een fantastische tomatensaus gemaakt.  :P


 :D
,,,,فلافل

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische gerechten die ook vleeseters graag lusten?
« Reactie #21 Gepost op: 02 december 2012, 22:13:43 »
alles was schoon op!

Heerlijk om voor zulke knullen te koken  :D
Want a sugarcube?

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische gerechten die ook vleeseters graag lusten?
« Reactie #22 Gepost op: 26 november 2013, 10:39:51 »
Even dit topic omhoog halen. Wat koken jullie als er vl33seters aanschuiven aan tafel?

Lasagne en chili kook ik al regelmatig voor vl33seters, er moeten vast nog meer toppers zijn!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Vegetarische gerechten die ook vleeseters graag lusten?
« Reactie #23 Gepost op: 26 november 2013, 10:53:14 »
Kook je dan werkelijk iets anders als er vegetariërs op bezoek komen dan wanneer de mensen die komen eten niet altijd vegetarisch eten?

Ik bedoel: zelfs als je elke dag een eenvoudige doch voedzame maaltijd van grutjes met bruine linzensaus zou eten, dan nog maak je dat zelfs niet voor je meest verstokte vegetariërvrienden?
(Tenzij ze niet 'komen eten', maar 'even mee-eten', dat is in mijn ogen iets anders, ik bedoel dus in het geval van etentjes.)
This is between me and the vegetable!

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische gerechten die ook vleeseters graag lusten?
« Reactie #24 Gepost op: 26 november 2013, 11:17:37 »
Mja, ik eet zelf ook wel iets simpels als een stamppotje met een vegaworstje, maar als er iemand komt eten, vind ik het wel leuk om er wat meer werk van te maken en het liefst ook niet met een vleesvervanger in de hoofdrol.


Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische gerechten die ook vleeseters graag lusten?
« Reactie #25 Gepost op: 26 november 2013, 11:18:46 »
Oh en ik heb helaas veelal vl33setende vrienden en familie, dus een 'echte' vegetariër zit er niet vaak aan tafel bij ons (behalve ikzelf).

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Vegetarische gerechten die ook vleeseters graag lusten?
« Reactie #26 Gepost op: 26 november 2013, 11:19:25 »
Wat ik eigenlijk bedoel: zou je die stamppot of die vleesvervanger dan wel voor een vegetariër maken? Ik kook altijd iets bijzonderders als er eters komen, ongeacht wat ze thuis eten.
This is between me and the vegetable!

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Vegetarische gerechten die ook vleeseters graag lusten?
« Reactie #27 Gepost op: 26 november 2013, 11:45:42 »
Ik kook ook niet anders voor vegetariers die komen eten dan voor vleeseters die komen eten. Voor mezelf zet ik wel een stamppot of simpele pasta op tafel, voor visite niet, die krijgen altijd iets lekkers, ongeacht of ze gewoonlijk vlees eten of niet.

Op dit moment mijn favorieten voor in de winter:

Shepherd's Pie, makkelijk van te voren te maken, erg voedzaam. Ziet er het leukst uit als je het in individuele ovenschaaltjes maakt, anders wordt het een beetje een bende en ziet het er niet aantrekkelijk uit op het bord. Koolsalade met zure room ernaast (rode kool, witte kool, knolselderij, wortel). Een lekker engels toetje om het af te maken.

Tortilla's (of lekkerder: Mexicaans vouwbrood uit Veg!) met bonenvulling, koriander-citroenguacamole, zure room, blokjes rauwe rode paprika, blokjes komkommer, jalapenopepers. Beetje een variatie op chili maar leuker aan te kleden.

Paddestoelen risotto met truffel en een lekkere salade erbij. Beetje leuk presenteren met een deel van de paddestoelen er doorheen en een deel van de paddestoelen eroverheen geserveerd. Hierbij vind ik het lekker om een voorgerechtje te doen als een tomaten- of paprikasoepje met reepjes geroosterd brood met olijfolie en knoflook vooraf.

My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re:Vegetarische gerechten die ook vleeseters graag lusten?
« Reactie #28 Gepost op: 26 november 2013, 12:43:59 »
Ik heb dat nooit zo begrepen, vleeseters die moeilijk doen. Als iemand de moeite heeft genomen om lekker eten voor jou te maken, dan ben je daar toch gewoon blij mee? En dan ga je niet zeuren, toch?

Zelf ben ik dus geen vegetariër, maar eet weinig vlees. In mijn familie zitten geen vego's voor zover ik weet.
Waar je mijn famlie meestal mee blijmaakt zijn gefrituurde hapjes, of gevulde bladerdeeg dingen. Dat vinden ze altijd wel spannend. Dan maakt volgens mij de vulling niet zo uit. Zeker als er een lekker sausje bij zit. Bijvoorbeeld nasi met loempia'tjes en satésaus. Of iets als quiche, ovenschotels. Iets wat ze zelf niet zo snel maken.

Bij aardappel, groente, dinges valt het op als er geen vlees bij ligt, dus als je dat vermijdt, dan komt het wel goed.  ;)

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re:Vegetarische gerechten die ook vleeseters graag lusten?
« Reactie #29 Gepost op: 26 november 2013, 13:05:30 »
Ik maak geen verschil tussen vl33setende gasten en vegetariërs maar kook altijd vegetarisch of veganistisch, ook voor mijn man, hoewel hij wel vis eet.

Onlangs voor een gezelschap van 12 (4 vego's, 1 pesco, 3 'als het maar lekker is' en 4 personen met de overtuiging dat leven zonder vlees niet de moeite waard is ( :-\ ) een volledig vegetarische rijsttafel gemaakt waarin wel seitan, tempeh en sojabrokken. Iedereen heeft goed gegeten, niemand heeft het over vlees gehad en zelfs de zich als kenner, connaisseur en carnivoor etalerende gast was aangenaam verrast.

Dat niemand vl33s miste verbaasde me niet, wel dat helemaal niemand had gemerkt dat vrijwel nergens knoflook in zat (wegens een allergie).

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Vegetarische gerechten die ook vleeseters graag lusten?
« Reactie #30 Gepost op: 26 november 2013, 13:52:50 »
Met mijn verjaardagsfeestje afgelopen weekend waren mijn man en ik de enige vegetariërs. Ik heb gewoon twee vega quiches gemaakt met een salade en een dessert. Ik zoek altijd weer iets anders om te maken (altijd voor 4-7 personen), maar ik maak het nooit te ingewikkeld.
Groetjes, Antje

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vegetarische gerechten die ook vleeseters graag lusten?
« Reactie #31 Gepost op: 26 november 2013, 13:56:10 »
Aangezien ik mensen sowieso graag uit hoor over hun eetgewoontes, weet ik meestal wel wat ze een beetje leuk vinden. Ik vraag ook standaard of men iets niet eet en of er misschien verzoeknummers zijn.
En daar pas ik het dan een beetje op aan, niet zozeer of men carnivoor is. Alhoewel ik dan vleesvervangers die voor het echie door zouden moeten gaan wel probeer te mijden (a. het lijken valt doorgaans mee en b. vind ik het een uitdaging om natuurlijk iets voor te schotelen waarbij ze het helemaal niet missen). Zachte tofu kan ook een acquired taste zijn, dat heeft hier bij sommige mensen nog wat voeten in de aarde (gehad). Als er dan toch dringend iets op moet lijken, dan zou ik voor vegagehakt gaan. Die geeft het uiterlijk en de smaak kan je verdoezelen in een riante saus ofzo, al dan niet opgeleukt met wat gerookts erdoor.
Als ik dus weet dat men nogal van de agv is, dan ga ik geen complexe en loeihete curry voorzetten. Doe ik ook niet bij mensen die zeggen van 'lekker pittig' te houden, een jaar doen met een potje sambal oelek bij het eten en uitsluitend babi pangang bij de Chinees bestellen. Die hebben gewoon geen idee dat die schattige mini paprikaatjes (madame jeannet) nog gezellig zijn vergeleken bij een nagapeper en ze hun Scovillegrens in het kwadraat te laten ontdekken is meestal niet het doel van het diner.
Kortom, ik pas het wel aan, maar niet per se qua vl33sch eten of niet.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische gerechten die ook vleeseters graag lusten?
« Reactie #32 Gepost op: 26 november 2013, 15:44:19 »
Bedankt voor de reacties!

Het is ook niet zo zeer dat ik de carnivoor in kwestie wel of geen vleesvervanger voor wil schotelen, maar ik vind het gewoon leuker wanneer iemand naar huis gaat met het idee 'Ik heb heerlijk gegeten!' en dat ze zich later realiseren dat er helemaal geen vlees in zat,  dan met het idee 'Ik heb bij een vegetarier gegeten. Het was wel prima hoor, maar je mist toch wat'.

En carnivoren gaan vleesvervangers toch vergelijken met 'echt' vlees. Dus schotel ik ze liever niet iets voor waarvan het overduidelijk een vleesvervanger betreft. Geruld gehakt door een saus valt toch minder op dan een vegaburger.
 

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Vegetarische gerechten die ook vleeseters graag lusten?
« Reactie #33 Gepost op: 26 november 2013, 15:55:50 »
Als je bang bent dat ze iets missen moet je zorgen voor een stevig toetje ;)
Ik zou bezoek geloof ik niet snel vleesvervangers voorschotelen.

Ik probeer even te bedenken wat ik het meest recente bezoek heb voorgezet, maar dat waren :roodmannetje: en zulks.

En daarvoor? Ik krijg ineens het idee dat ik al tijden geen eters meer heb gehad... Ik vind het leuk om verschillende Indische gerechten te maken, of soep met zelfgebakken brood en fijne kaasjes. Oh, en ik heb ook al tijden geen kaasfondue meer gegeten, dat vind ik ook heel bezoekwaardig. Net als alles met aardappelgratin, of geroosterde aardappels uit de oven.
This is between me and the vegetable!

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetarische gerechten die ook vleeseters graag lusten?
« Reactie #34 Gepost op: 26 november 2013, 16:11:02 »
Als je bang bent dat ze iets missen moet je zorgen voor een stevig toetje ;)
Dat toetje vergeet ik dus vrijwel altijd  ::).

Ik maak ook geen verschil tussen vegetariërs en vleeseters (en raak ook niet in paniek als er veganisten komen eten, maar dan wordt het wel vaak iets Indiaas of Midden-Oosters). Wel weet (of vraag) ik al van tevoren wat men zoal lekker vindt en absoluut niet lust. De schoonfamilie bestaat uit nogal moeilijke eters, dus dat leer je dan snel. Vleesvervangers gebruik ik zeker niet als er gasten zijn (ook geen 'bolognese') en ik probeer gerechten te vermijden waar vleeseters vlees zouden missen (aardappelen, groente, dinges).

Ik combineer, net als Maartje, verschillende gerechten of een centraal gerecht met van alles erbij. (Pannenkoek-)gourmet kan ook erg gezellig zijn.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Vegetarische gerechten die ook vleeseters graag lusten?
« Reactie #35 Gepost op: 26 november 2013, 16:16:25 »
Als je bang bent dat ze iets missen moet je zorgen voor een stevig toetje ;)
Dat toetje vergeet ik dus vrijwel altijd  ::).
Je moet ook alleen dingen maken die je zelf lekker vind. Dan heb je tenminste nog iets aan de restjes ;)
This is between me and the vegetable!

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische gerechten die ook vleeseters graag lusten?
« Reactie #36 Gepost op: 26 november 2013, 19:40:10 »
De knoflooktaart van Ottolenghi deed het goed laatst. Ook rijsttafel, mezzes of tapas maak ik graag voor eetbezoek. Kaasfondue,  lasagne of quiche voor de minder avontuurlijke types.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische gerechten die ook vleeseters graag lusten?
« Reactie #37 Gepost op: 27 november 2013, 00:17:55 »
De knoflooktaart van Ottolenghi deed het goed laatst.

De Surprise Tarte Tatin met krieltjes is ook een aanrader.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische gerechten die ook vleeseters graag lusten?
« Reactie #38 Gepost op: 27 november 2013, 08:32:21 »
Jaah, die wil ik ook graag nog een keertje maken. Binnenkort weer eens mensen uitnodigen  ;D

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re:Vegetarische gerechten die ook vleeseters graag lusten?
« Reactie #39 Gepost op: 27 november 2013, 15:30:34 »
Gerechten waar mijn vleesetende partner ook van smult:
- Vegetarische roti (kousenband, aardappelen, kerrie en ei),
- winterse stoofpot van de site Vegetus (van Cornelie hier op het forum): http://vegetus.nl/hachee-met-aardpeer-en-belgisch-bier/
- zoete aardappelcurry met paneer: http://allrecipes.nl/recept/2748/zoete-aardappelcurry-met-panir.aspx met rijst erbij (dit recept verdubbel ik altijd)