Vegatopia Forum

Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #260 Gepost op: 31 mei 2011, 11:40:57 »



En daarbij nog afgezien van het feit dat ik n.m.m. geen zeehondenvel of bijprodukten van een zeehond gebruik, dacht ik zo maar. Ik herhaal: voor een lebmaag is nog geen kalf gesneuveld.

het is niet mijn bedoeling jou persoonlijk  vast te pinnen


Citaat
Daarentegen: als je welbewust een dood dier eet (ja, ik bedoel het dier zelf) kun je niet rechtpraten dat je vegetariër bent
,

ik heb al een paar keer de vraag in de discussie gegooid of pescotariërs tot de vegetariërs mogen gerekend worden.
Niemand wil daar op in gaan blijkbaar. Ik heb al definities gezien van vegetarisme die het alleen over het niet-consumeren van vlees hebben. Die vraag is dus heel terecht gesteld, , me dunkt.



Een veganist ben je dan inderdaad volgens geen enkele definitie, maar  wel degelijk een vegetariër volgens sommige
definities


Citaat
hoe hard je mij ook probeert te overtuigen van het feit dat mijn ene paar laarzen veel zwaarder weegt.

Ik heb het niet specifiek over jou

laarzen komen ook van dooie dieren


« Laatst bewerkt op: 22 september 2011, 02:18:18 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #261 Gepost op: 31 mei 2011, 11:48:16 »
En daarom is een pescotariër ook geen vegetariër, me dunkt dat de meeste mensen dat vrij duidelijk vinden vanuit het feit dat er een aparte naam voor is. Zeg maar, dat je denkt van, duh.
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #262 Gepost op: 31 mei 2011, 13:04:35 »
En daarom is een pescotariër ook geen vegetariër, me dunkt dat de meeste mensen dat vrij duidelijk vinden vanuit het feit dat er een aparte naam voor is. Zeg maar, dat je denkt van, duh.

er zijn aparte namen voor een groot aantal varianten, meestal vanuit wat ze uit hun dieet weglaten, maar soms ook vanuit wat ze  juist wel eten, zoals fruitariërs en pescotariërs bv.  Daaruit blijkt hoe breed het   begrip vegetarisme  is

zoals ik al zei, sommige definities spreken alleen van géén vlees eten, als algemene definitie

naar mijn gevoel zouden pescotariërs beter niet als vegetariërs bestempeld worden inderdaad










Eet wat best is voor de planeet.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #263 Gepost op: 31 mei 2011, 13:35:18 »
naar mijn gevoel zouden pescotariërs beter niet als vegetariërs bestempeld worden inderdaad

Oh vandaar dat je de een pescotarier noemt en de ander vegetarier... Ik vroeg het me al af...











[/quote]
Sin chile, no tiene chiste!

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #264 Gepost op: 31 mei 2011, 14:36:32 »


Oh vandaar dat je de een pescotarier noemt en de ander vegetarier... Ik vroeg het me al af...

dat heb ik nog met niemand gedaan dacht ik













« Laatst bewerkt op: 31 mei 2011, 14:38:36 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #265 Gepost op: 01 juni 2011, 11:54:45 »
de kip was het eerst, anders kon er geen ei uit komen

het ei was het eerst, anders kon er geen kip uit komen

ziedaar een omkeerbare redenatie
Zie daar een paradox waarvan de bron er in ligt er van uit te gaan dat "kip" en "ei" vastomlijnde begrippen zijn. Zoals jij ook veganist en vegetarier vast wil leggen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #266 Gepost op: 01 juni 2011, 23:52:27 »

Zie daar een paradox waarvan de bron er in ligt er van uit te gaan dat "kip" en "ei" vastomlijnde begrippen zijn. Zoals jij ook veganist en vegetarier vast wil leggen.

ik wil noch kippen noch eieren noch veggies vastleggen,   alleen wat stoeien  met definities en interpretaties.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #267 Gepost op: 02 juni 2011, 14:33:01 »
@hausfrau:

'De ongelooflijke slechtheid van de natuur' door drs. T.C.M. van Duren.
 Theo van Duren uit Reek is filosoof, columnist van politiek café 'Zout' én grondlegger van het WNBF, het Wereld Natuurbestrijdingsfonds. Twee jaar geleden besloot hij om met een cabareteske lezing deel te nemen aan Cameretten. Het leverde hem zelfs een finaleplaats op. Hij maakte zijn publiek deelgenoot van zijn kijk op deze wereld: de natuur deugt niet, de dieren ook niet en natuurbeschermers al helemaal niet. "De rare snuiter Theo van Duren geeft college en is een meester in het omkeren van redeneringen. Hij maakt sterke grappen en speelt goed in op de politieke actualiteit", aldus De Telegraaf. Afgelopen seizoen kon u 'de éminence grise van het Kêleströpersrijk' in De Lievekamp zien tijdens de Cabarestafette. Hierin speelde hij een gedeelte van zijn voorstelling 'De ongelooflijke slechtheid van de natuur'. Deze avond zal Theo van Duren zijn programma in zijn geheel in de Rabo Zaal spelen. Of die natuur nu werkelijk zo slecht is, kan de houder voor een speciale prijs beoordelen.
 Meer informatie is te vinden op:
 http://www.theovanduren.nl

Er zijn dus nog andere meesters in het omkeren van redeneringen :)

Als de natuur toch zo slecht is als hij beweert, kunnen we beter dieren blijven exploiteren


 
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #268 Gepost op: 05 juni 2011, 05:00:31 »
Een klein Frans wandelingetje:

Végétarisme large   Fruits et légumes, céréales, oeufs, lait et produits laitiers, poissons   -   Viande exclus

Ovo-lacto-végétarisme    Fruits et légumes , céréales, oeufs, lait et produits laitiers.   Volaille et poisson   Viande  exclus


Ovo-végétarisme     Fruits et légumes, céréales, oeufs   Poisson   Viande et volaille, lait et produits laitiers exclus


Lacto-végétarisme   Fruits et légumes, céréales, poisson      Viande et volaille exclus


Pesco-végétarisme   Fruits et légumes, céréales, poisson      Viande, lait et produits laitiers, oeufs exclus


Pollo-végétarisme
   Fruits et légumes, céréales, volaille      Viande, lait et produits laitiers, poisson, oeufs exclus




A ce tableau, on doit rajouter les végétaliens, qui ne consomment aucun produit d'origine animale

. Parmi ces végétaliens, on distingue les granivores, qui ne mangent que des céréales, et les frugivores, qui ne mangent que des fruits.

 Certains végétaliens refusent même l'utilisation de la laine ou du cuir.

bron:


http://membres.multimania.fr/vegetarisme/defintion_frameset.htm


in deze franse benadering staan een paar nieuwe termen zoals  het breed vegetarisme (large)
dat de meest lakse definitie mogelijk  is, nl geen vlees eten


EN HET POLLO-vegetarisme, de  beruchte  kippen-eten-variant  van het vegetarisme :sadblue:



granivores of graaneters is wel een zeer weinig voorkomende term, maar ik had hem toch al eerder ontmoet


Let wel dat pescotariërs hier ook zonder meer als vegetariërs behandeld worden, een twistpunt in deze draad.


Life-style veganisme wordt als vergaand veganisme  bestempeld.


Met mijn excuses dat ik nog geen tabel kan plaatsen, zodat die uit het origineel moest verdwijnen


En hier dan de Franse definitie van veganisme (végétaliens) bij WIKIPEDIA FRANCE

Le végétalisme, ou végétarisme strict, est une pratique alimentaire qui, comme tout régime végétarien, exclut toute chair1 animale (viande, poissons, crustacés, mollusques, etc.) ainsi que les produits dérivés des animaux (gélatine, etc.), mais qui rejette, de surcroît, la consommation de ce qu'ils produisent (œufs, lait, miel, etc.).

Si le végétalien ne consomme donc aucun aliment provenant du règne animal, il ne consomme, cependant, pas uniquement des produits du règne végétal. Il consomme aussi des champignons (règne des Mycota/Fungi), des bactéries (ex. : « bifidus ») et des substances qui ne proviennent pas du monde vivant (ex. : sel, calcium).

Hier is er gewoon geen sprake meer van life-style of strict veganisme!

Ook straf!

Bovendien wordt er terecht opgemerkt dat veganisten ook buiten het plantenrijk eten, zoals  champignons en bacteriën (bifidi, zoals ik).  Dat botst met een paar Engelse definities die "eten uit het plantenrijk"  vooropstellen.


Ook even een stapje in Duitsland, nu we toch in het buitenland op exploratie  zijn

bron:     http://www.ernaehrung.de/tipps/Vegetarismus/vegetarismus10.php


Gründlich als die zijn, maken ze een driedeling in aanbevelenswaardig, weinig aaanbevelenswaardig en af te raden vegetarisme

Einteilung

Gruppe 1 - empfehlenswert

Die unter dieser Gruppe aufgeführten vegetarischen Ernährungsformen sind bei angemessener Planung ernährungsphysiologisch unbedenklich und im Rahmen einer gesunden Ernährung empfehlenswert.

Die "klassischen Drei"

•   Ovo-Lacto-Vegetarier

Neben pflanzlicher Kost werden auch Milch und Milchprodukte sowie Eier verzehrt, jedoch enthalten sich Ovo-Lacto-Vegetarier des Verzehrs von Fleisch (darunter auch Geflügel), Fisch und Meerestieren.

•   Lacto-Vegetarier

Die Ernährung ähnelt der von Ovo-Lacto-Vegetariern, jedoch wird zusätzlich der Genuss von Eiern aufgegeben.

•   Veganer

Die Ernährung des Veganers besteht ausschließlich aus Pflanzenkost. Tierische Produkte wie Fleisch, Fisch und Meerestiere, Milch und Milchprodukte, Eier und sogar Honig werden abgelehnt
 
! Die vegane Ernährung ist nach DGE-Empfehlung nur für gesunde Erwachsene als dauerhafte Ernährungsweise geeignet.

! Veganer sollten sich unbedingt detaillierte Ernährungskenntnisse aneignen, da es durch diese Ernährungsform leicht zu einem Nährstoff-Mangel kommen kann


Gruppe 2 - wenig bis nicht empfehlenswert

Diese Gruppe ernährt sich durch den Ausschluss von Lebensmitteln, die durch andere alternativ verzehrte Lebensmittel (evtl.) nicht ausreichend ersetzt werden, eher einseitig und geht somit gesundheitliche Risiken durch Nährstoff-Unterversorgungen ein.

•   Rohköstler (strenge Vegetarier)
evtl. vegan ausgerichtet, essen ausschließlich ungekochte und nicht verarbeitete Lebensmittel, darunter Früchte, Gemüse, Nüsse, Samenfrüchte sowie gesprosstes Getreide und Hülsenfrüchte. Bei seltenen Gelegenheiten verzehren Rohköstler auch unpasteurisierte Milchprodukte und evtl. sogar rohes Fleisch und rohen Fisch.

•   Makrobiotiker
Die Ernährung stützt sich hauptsächlich auf Getreide, Hülsenfrüchte und Gemüse. In etwas geringerem Umfang werden auch Früchte, Nüsse und Samen gegessen. Manche Makrobiotiker verzehren geringe Mengen Fisch.


Gruppe 3 - abzulehnen

Diese Sondergruppe riskiert durch eine stark einseitige Ernährung leicht Mangelerscheinungen.

•   Fructaner / Frugivoren

Strenge Form der Veganer, verzehren ausschließlich Früchte, Nüsse und Samen

   "Pudding-Vegetarier"
Diese ernähren sich weitgehend von verarbeiteten und erhitzten Fertigprodukten.



nieuw is voor mij de puddingvegetariër en de makrobiotieker



en in Spanje spreken ze van semi-vegetariër ipv Flexitariër    zoals op Vegatopia

•Semivegetariano o vegetariano parcial: su dieta consiste en alimentos vegetales y puede incluir pollo o pescado, productos lácteos, y huevos. No incluye la carne roja.

Dus geen vlees, maar wel vis en kip, eieren en zuivel

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/spanish/ency/article/002465.htm





















« Laatst bewerkt op: 05 juni 2011, 23:34:35 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Dennis23

  • ***
  • 228
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #269 Gepost op: 24 juli 2011, 21:09:29 »
Er zijn verschillende varianten. In het kort:
                                       
1 Vleeseters: vul zelf in.......
2 Flexitariërs: Vleesverminderaars

3 Pollotariërs: Eten WEL gevogelte. GEEN vis, GEEN vlees, WEL zuivel. WEL eieren
4 Pescotariërs: eten WEL vis. GEEN vlees. WEL zuivel. WEL eieren

5 (Lacto-ovo-)vegetariërs: eten niets van gedood dier. WEL zuivel. WEL eieren
6 Lactovegetariërs: eten GEEN eieren, GEEN vlees, GEEN vis. WEL zuivel
7 Ovo-vegetariërs: WEL eieren, GEEN zuivel. GEEN vlees

8 Vegenisten: niets afkomstig van dieren. WEL planten
9 Fruitariërs: Eten alleen vruchten, noten en zaden. (waarvan de plant niet gedood wordt.

Ik wou een tabel maken hier of een plaatje neerzetten, maar dat is me niet gelukt helaas. Ik had wel zelf ooit een plaatje gemaakt hiervan. Ik heb wel deze tabel gevonden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vegetarisme

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #270 Gepost op: 22 september 2011, 02:11:02 »
@ Dennis.

Vleeseter is geen variant van vegetarisme
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #271 Gepost op: 23 oktober 2011, 00:48:02 »
www.veganisme.org wil  over de definitie van veganisme niet eens discussie toelaten... ::)

Mijn conclusie:

Veganisme = niets dierlijks gebruiken (lifestile -veganisme)

Veganisme = niets dierlijks eten ( voedselveganisme)



Vegetarisme: Geen daartoe gedode dieren eten.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2011, 19:49:21 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #272 Gepost op: 25 maart 2012, 23:05:20 »
De Total Vegetariër, een nieuwe term.
Citaat
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/56884-uitleg-over-verschillende-groepen-vegetariers.html
Total vegetarier en veganist
Veel mensen weten niet het verschil tussen een total vegetariër en een veganist. Als je het hebt over mensen die geen vlees, vis, eieren en zuivelproducten eten denkt vrijwel iedereen dat je het over een veganist hebt. Echter zit er een duidelijk verschil tussen deze twee groepen. Een total vegetariër eet geen dierlijke producten. Zij letten daarbij vaak ook goed op welke e-nummers er gebruik worden in bepaalde producten. Een veganist daarintegen gebruikt geen dierlijke producten. Zij eten dus geen dierlijke producten maar daarnaast gebruiken zij ook geen dierlijke producten


Het is niet eens een Nederlandse definitie. En dat mengelmoesje van Engels en Nederlands is "men" dus geacht te begrijpen en te hanteren? Precies niet gemakkelijk om een eenvoudige term te vinden voor iemand die geen dierlijke producten eet.

Maar deze site gebruikt wel mijn geliefkoosde formulering "eet geen dierlijke producten" en "gebruikt geen dierlijke producten" . De meest eenvoudige definities, dus.

« Laatst bewerkt op: 25 maart 2012, 23:12:32 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #273 Gepost op: 15 februari 2014, 08:45:20 »
Ik wil wat nieuwe definities poneren:

Veganisme - ideologie om extreem lief voor alle diertjes te willen/kunnen zijn, liever nog dan de dieren voor elkaar zijn
Vegetarisme - willen liever geen dieren (laten) doden om aan hun eten te komen, maken soms een uitzondering om aan zuivel te kunnen geraken
Planteneterij - willen zo dicht mogelijk terug naar de bron van een gezonde voeding, de onbewerkte plant

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #274 Gepost op: 10 mei 2014, 15:40:13 »
Ik wil wat nieuwe definities poneren:

Veganisme - ideologie om extreem lief voor alle diertjes te willen/kunnen zijn, liever nog dan de dieren voor elkaar zijn
Vegetarisme - willen liever geen dieren (laten) doden om aan hun eten te komen, maken soms een uitzondering om aan zuivel te kunnen geraken
Planteneterij - willen zo dicht mogelijk terug naar de bron van een gezonde voeding, de onbewerkte plant

Leuk ;) 
Beetje beperkt. Mijn leuze als vegan luidt "eet wat goed is voor de planeet". Dat is wat ruimer.
Ik wist niet dat veggies gedode dieren consumeerden.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #275 Gepost op: 10 mei 2014, 20:49:29 »
[quote author. Mijn leuze als vegan luidt "eet wat goed is voor de planeet".

[/quote]\

Ik neem aan dat de ellips is "wat goed is voor de planeet als het opgegeten zou worden".
Maar om nou collega's, politici en nog zo wat mensen te gaan opeten ...
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #276 Gepost op: 11 mei 2014, 11:45:41 »
Ik eet op veel dagen veganistisch maar uit gemakzucht en een lichte kaasverslaving waar ik af en toe aan toegeef eet ik ook wel eens NIETvegetarisch gestremde kaas. Gelukkig is daar ook een etiket voor te verzinnen: de pragmatariër.
Fijn voor de competitietariërs, deze variant kunnen ze makkelijk hebben in de strijd om de watisbeterbokaal: pragmatariers zijn zich over het algemeen behoorlijk bewust van de steken die ze laten vallen en geven hun tekortkomingen makkelijk toe.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #277 Gepost op: 11 mei 2014, 12:08:57 »


Ik neem aan dat de ellips is "wat goed is voor de planeet als het opgegeten zou worden".
Maar om nou collega's, politici en nog zo wat mensen te gaan opeten ...
;)
Eet wat best is voor de planeet.