Vegatopia Forum

Wat was vroeger je lievelingskostje?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #40 Gepost op: 18 mei 2011, 07:57:03 »
Overigens schonk zij de chocoladevla oid ook gewoon in je 'vuile'bord na de hoofdmaaltijd...
Die herinnering had ik al uit mijn hoofd verbannen. Zo ging dat bij ons thuis ook, dan at je een lekkere hap vla, met harde koude stukjes "warm" eten  :-X
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #41 Gepost op: 18 mei 2011, 08:02:14 »
 ;D

Ik heb het zelf nooit meegemaakt, ik ken alleen de verhalen van mijn ouders. Bij m'n vader thuis kreeg men gewoon een schoon bord of kommetje ofzo, maar bij m'n moeder thuis niet. Dat wist m'n vader dus niet de eerste keer dat ie daar at, wel jammer ook dat ie z'n bord nog niet helemaal leeg had.

Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #42 Gepost op: 18 mei 2011, 09:04:54 »
Overigens schonk zij de chocoladevla oid ook gewoon in je 'vuile'bord na de hoofdmaaltijd...
Die herinnering had ik al uit mijn hoofd verbannen. Zo ging dat bij ons thuis ook, dan at je een lekkere hap vla, met harde koude stukjes "warm" eten  :-X

 :o Hadden jullie ouders zo'n hekel aan kinderen? Of zijn dat streekgebonden fratsen of zo? Daar heb ik in mijn wijde omgeving nooit van gehoord!
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #43 Gepost op: 18 mei 2011, 12:29:45 »
Overigens schonk zij de chocoladevla oid ook gewoon in je 'vuile'bord na de hoofdmaaltijd...
Die herinnering had ik al uit mijn hoofd verbannen. Zo ging dat bij ons thuis ook, dan at je een lekkere hap vla, met harde koude stukjes "warm" eten  :-X

 :o Hadden jullie ouders zo'n hekel aan kinderen? Of zijn dat streekgebonden fratsen of zo? Daar heb ik in mijn wijde omgeving nooit van gehoord!

Kan zomaar nog maar wel eens voorkomen...
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #44 Gepost op: 18 mei 2011, 12:41:39 »
Overigens schonk zij de chocoladevla oid ook gewoon in je 'vuile'bord na de hoofdmaaltijd...

Oh god: horror! :kippevelsmiley:

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.327
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #45 Gepost op: 18 mei 2011, 12:49:38 »
Overigens schonk zij de chocoladevla oid ook gewoon in je 'vuile'bord na de hoofdmaaltijd...
Die herinnering had ik al uit mijn hoofd verbannen. Zo ging dat bij ons thuis ook, dan at je een lekkere hap vla, met harde koude stukjes "warm" eten  :-X
:o Hadden jullie ouders zo'n hekel aan kinderen? Of zijn dat streekgebonden fratsen of zo? Daar heb ik in mijn wijde omgeving nooit van gehoord!
Misschien is het inderdaad streekgebonden, maar zo ging het bij mijn vader thuis vroeger ook. Dat gebruik was in mijn jeugd al aardig uit de mode geraakt: ik heb het slechts één keer bij de ouders van een vriendinnetje meegemaakt. Vriendinnetje fluisterde me in dat ik een aardappel moest bewaren om voor het toetje het bord 'schoon te vegen'. Ik vond het maar raar (en vies).

Sadistisch detail: als mijn vader zijn eten niet snel genoeg op had, dan ging de vla (of eerder pap) er gewoon hupsekee overheen, en hij mocht de tafel niet verlaten voordat hij alles op had gegeten.
Gemüse ist mein Fleisch

Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #46 Gepost op: 18 mei 2011, 12:50:33 »
Hekel aan kinderen dus.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #47 Gepost op: 18 mei 2011, 13:25:19 »
Overigens schonk zij de chocoladevla oid ook gewoon in je 'vuile'bord na de hoofdmaaltijd...
Die herinnering had ik al uit mijn hoofd verbannen. Zo ging dat bij ons thuis ook, dan at je een lekkere hap vla, met harde koude stukjes "warm" eten  :-X
:o Hadden jullie ouders zo'n hekel aan kinderen? Of zijn dat streekgebonden fratsen of zo? Daar heb ik in mijn wijde omgeving nooit van gehoord!
Sadistisch detail: als mijn vader zijn eten niet snel genoeg op had, dan ging de vla (of eerder pap) er gewoon hupsekee overheen, en hij mocht de tafel niet verlaten voordat hij alles op had gegeten.
Dat gebeurde bij ons thuis ook wel eens, echt  :bigeyes:
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #48 Gepost op: 18 mei 2011, 15:16:48 »
Ieh! Bij familie van mij krijg je altijd maar 2 borden voor drie gangen, maar door de soep over te slaan heb je toch alles in een schoon bord. Maar ik vind het maar een rare gewoonte. (overigens doen zij meestal het de aardappels etc uit bet soepbord, iets minder erg dan vla met aardappelen).
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #49 Gepost op: 18 mei 2011, 15:43:36 »
Overigens schonk zij de chocoladevla oid ook gewoon in je 'vuile'bord na de hoofdmaaltijd...
Die herinnering had ik al uit mijn hoofd verbannen. Zo ging dat bij ons thuis ook, dan at je een lekkere hap vla, met harde koude stukjes "warm" eten  :-X
:o Hadden jullie ouders zo'n hekel aan kinderen? Of zijn dat streekgebonden fratsen of zo? Daar heb ik in mijn wijde omgeving nooit van gehoord!
Misschien is het inderdaad streekgebonden, maar zo ging het bij mijn vader thuis vroeger ook. Dat gebruik was in mijn jeugd al aardig uit de mode geraakt: ik heb het slechts één keer bij de ouders van een vriendinnetje meegemaakt. Vriendinnetje fluisterde me in dat ik een aardappel moest bewaren om voor het toetje het bord 'schoon te vegen'. Ik vond het maar raar (en vies).


Bij mij opa en oma deden ze het ook zo. Het went...

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #50 Gepost op: 18 mei 2011, 17:52:25 »
Ieh, wat vies! :o Oh, ik was vroeger ook helemaal gek op pannenkoeken. Waar andere kinderen dus altijd frietjes aten op hun verjaardag was dat bij mij lasagne en/of pannenkoeken. Ik vind ze nog steeds lekker, maar heb er al in geen jaren meer gegeten geloof ik. Of toch nog nooit zelfgemaakt, en dat zegt genoeg, want ik woon al zo'n 4 jaar niet meer thuis. Binnenkort nog eens doen! Liefst met aardbeienconfituur en die lichtbruine suiker :)

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #51 Gepost op: 18 mei 2011, 18:12:16 »
Mijn grootouders deden ook altijd alles uit een bord, behalve op zondag, of als er speciaal bezoek was.
't Was vooral tijdbesparing denk ik. Groot gezin, acht kinderen en vaak ook mensen die meewerkten op de boerderij geeft een behoorlijke bult afwas.
Ik weet niet of het bij mij wende, ik hou nog steeds niet van warme vla (custard of griesmeel, alleen in de bijgaande saus was afwisseling).
Vroeger hield ik van bietjes, nu maak ik ze niet veel meer.
Zo.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #52 Gepost op: 18 mei 2011, 18:58:11 »
Typisch, want ik heb nu nooit meer draden in de sperziebonen.

Daar moeten ze echt toch iets mee gedaan hebben? Ik kan me dat namelijk ook heel goed herinneren, maar heb er ook nooit last van.

Een aantal gerechten of ingredienten die ik lekker vond: aardappelkroketjes, bruine bonen, gebakken aardappels, boerenkool met rookworst, erwtensoep, kroket (frikandel niet), patat, pannenkoeken, en wit-en bruine hagelslag en Duo Penotti. Echt veel vlees at ik niet, maar een tartaartje vond ik af en toe wel lekker, of een gehakbal met mayonaise, en vissticks. Oja, ik had ook helemaal geen probleem met paarderookvlees :P

Eigenlijk eet ik de meeste dingen nooit meer, behalve erwtensoep, gebakken aardappels en bruine bonen. Die erwtensoep is dan echt wel anders, want daarin zat naast rookworst ook ander vlees (doet me het meest aan slachtafval denken, toen al hoor). Het lekkere aan erwtensoep was ook wel de gelegenheid: met de hele familie schaatsen kijken ofzo. Daar hoort ook zoiets als arretjescake bij. Dat is voor mij echt nostalgie.

Ik lustte eigenlijk alles. Behalve hutspot. Ik denk dat ik het nooit gegeten had, maar ik vond de geur verschrikkelijk. En nu ik er over nadenk, hield ik ook niet van grote stukken ui. Dat verklaart ook wel wat.

Mijn eetpatroon is echt helemaal anders. Ik heb een kast vol kruiden, eet veel vers (er was toch veel uit blik of pot) en bak zelf brood. Zuivel eet of drink ik nauwelijks meer (er was altijd vla en melk in huis) en ook de hapjes op feestjes zijn anders. Ik ken iemand die op zijn 35e nog de mooie ouderwetse hapjes maakt: stukjes kaas, worst, komkommer. En een half ei met een beetje ketchup. (dat vind ik dan wel heel raar, niet eens gevuld!). Dit altijd tot grote hilariteit van zijn vrienden, maar goed...
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2011, 19:06:06 door LL de Ling »

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #53 Gepost op: 19 mei 2011, 08:30:22 »
Die draden heb je niet meer in de sperziebonen want die zijn er nu uitgekweekt, vroeger nog niet.

@Bast: wat is spruitjes a la polonaise?

Ik dacht meteen aan de gefrituurde kaasballen die mn moeder maakte, dat vond ik superlekker en wilde ik altijd graag voor mn verjaardag. Ik denk dat ze lijken op de kaasballenvan Djoois, maar die moet ik nog steeds een keertje maken. We hadden in mn herinnering thuis vaak zo'n ronde kleine kaas (die nu vooral aan toeristen wordt verkocht), geen idee of dat toen het enige dat je bij AH kon krijgen was, vermoedelijk wel, hoewel ik me ook een kaasboer herinner die yummie kaaskroketten had.

Gekookte bieten vond ik tijdenlang ook erg lekker. Daarna heb ik ze een tijdje nogal zoet gevonden, nu vind ik zeer weer prima. Mn moeder kon ook lekker zelf friet maken, koude friet werd bij ons ook de volgende middag opgesnoept. Vetarakroketten waren er soms.
Verder werd er vaak uitgebreid gekookt en at ik eigenlijk alles wel. Tofu in een jasje vond ik ook erg lekker. En mn moeder kon ook lekkere quiches maken.
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #54 Gepost op: 21 mei 2011, 11:00:06 »
Herinner me niet echt veel details, maar hier is er eentje.

Nu heb ik wat lichte dwangneurose wat eten betreft. Dat met die vla heb ik niet mee gemaakt gelukkig. Ik vind het al vervelend als het spinazievocht of witlofsaus richting de aardappels trekt zeg maar, dus dat zou ik slecht trekken. Zelfde ook met sausjes die over je friet wordt gegooid, dat wil ik ook niet.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #55 Gepost op: 21 mei 2011, 11:55:52 »
Sausjes vind ik prima, maar natte aardappels brrrr. Ik dep het spinazievocht dan nog wel eens op met wat velletjes keukenrol.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #56 Gepost op: 21 mei 2011, 12:41:12 »
Aardappels, groente, vegageval eet ik het liefst zo gescheiden mogelijk. Bij de macaroni of rijst mag de saus incl. groente er wel overheen, maar de sla wil ik er naast. Vriendje niet, die mikt alles over elkaar heen en is ook nog een prakker.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #57 Gepost op: 21 mei 2011, 20:17:22 »
Ik eet vaak alles van aparte borden/schaaltjes  :-[, tenzij het gemixt hoorde te worden natuurlijk (maar dat is eigenlijk alleen maar zo met rijst en groenten met veel saus).

Mijn lievelingseten was vroeger koolrabi, mijn moeder maakte het een maizenasausje, maar in de periode dat ik goed kon snijden deed ik er zelf wel andere dingen mee, en dan vind ik het ook superlekker. Bananentaart van bakbanaan vond ik ook lekker, maar mijn vader maakt het nooit meer voor me, dus er ging vast iets van kaas/room in.

Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #58 Gepost op: 21 mei 2011, 21:33:42 »
Hekel aan kinderen dus.
Gewoon goed je bord leegeten.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.327
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #59 Gepost op: 22 mei 2011, 00:46:10 »
Wie kent ze nog, de warmhoudborden uit het pre-magnetrontijdperk (of in ieder geval uit het tijdperk dat mijn ouders de magnetron nog niet hadden ontdekt). Na mijn badmintontraining op de maandagavond stond zo'n wit bord met deksel op me te wachten, met drie vakken (aardappelen, groente, vlees) - en maandag vrijwel steevast met sperziebonen. En zo'n warmhoudbord houdt de maaltijd wel warm, maar toch vond ik het altijd een beetje muf: de sperziebonen waren lebberig, het vlees was niet meer knapperig en aardappelen nogal melig. Een reden waarom ik minstens een decennium lang sperziebonen heb gemeden als de pest.
Gemüse ist mein Fleisch