Vegatopia Forum

Wat was vroeger je lievelingskostje?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #60 Gepost op: 22 mei 2011, 08:04:07 »
Mits in het seizoen, zijn sperziebonen geweldig!
Ik zou zooooo graag een AH willen zien uit begin jaren 80. Gewoon om te zien wat er allemaal niet was (en wat er misschien wel was, zouden ze er toen wel bietjes hebben gehad?).
,,,,فلافل

Offline Natura

  • ***
  • 110
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #61 Gepost op: 22 mei 2011, 16:30:05 »
Hey dat lijkt mij ook heel leuk! Zou dat niet virtueel mogelijk zijn?

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #62 Gepost op: 22 mei 2011, 17:11:37 »
Bij onze ap hadden ze toen van die grote schepbakken, met alles wat maar schepbaar is erin. Snoep, en rijst enzo, en kattenbrokjes, en in mijn herinnering stond het allemaal door elkaar.
This is between me and the vegetable!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #63 Gepost op: 22 mei 2011, 20:49:42 »
De grote AH in BoZ had toen ook een bak met van die groene zakkenbinders. Die lagen altijd eerst los bij de bakken en zakken om de zakken dicht te binden en toen kon je ze ook ineens zelf in een zak scheppen. Ik denk dat er te vaak mensen eens een handje voor thuis meenamen.
De Nettorama is overigens niets veranderd sinds de jaren '80, behalve natuurlijk de verpakkingen van de producten. Mn jongste tante werkte er op zaterdag bij de vleesafdeling als weekendbaantje en als wij er dan boodschappen gingen doen, kregen we altijd van haar een stukje worst. De opbouw en indeling is al die jaren hetzelfde gebleven, erg handig voor mensen zoals mij; je kan namelijk altijd alles vinden. Ik kwam er graag toen ik nog thuis woonde en boodschappen tussendoor ging doen of in de vakantie als moeders er niet was. Ik weet niet hoe het de laatste jaren er is; meneer en ik doen boodschappen bij de Jumbo.

Ik weet nog wel heel vroeger dat er in BoZ in de kelder van V&D ook een supermarkt zat. Ik ging daar vaak met mn moeder naartoe en dan mocht ik in het kinderzitje van het karretje zitten. Ik vond dat de leukste supermarkt, samen met de Nettorama. Schijnbaar hadden ze er ook leuke en lekkere spullen, want we kwamen er geregeld. Helaas is dat supermarktgedeelte ermee gestopt rond mn 4e jaar.
V&D was leuk vanwege het karretje en omdat het een heel warenhuis was en de Netto was leuk omdat die winkel in een pand met nog andere winkels (slager, Zeeman, drogist, etc) zit.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #64 Gepost op: 22 mei 2011, 20:56:03 »
Maar Koekje, jij bent toch niet heel veel ouder dan dat ik ben? Ik ging begin jaren 80 nog niet naar de supermarkt, of misschien in draagzak, maar geen idee hoe het er toen uitzag.

Begin jaren 80 waren er in Flevoland geen bakken met schepspul meer. Wel een ander tegeltje, sowieso andere huiskleuren volgens mij. En in Lelystad had je toen
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #65 Gepost op: 22 mei 2011, 20:58:04 »
een heleboel dingen niet die nu normaal zijn, zoals zakjes voorgesneden groenten en avocado's.

Aan de andere kant heb ik, eind jaren 90, nog codes geleerd voor allerlei soorten kool, en we verkopen nu alleen nog maar spitskool.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #66 Gepost op: 22 mei 2011, 21:18:24 »
Ik ben 3 maanden ouder ongeveer.
Voorgesneden groente en avocado's zijn er daar pas sinds een jaar of 10, avocado's pas sinds 5. Mijn supermarktherinneringen die ik heb beschreven komen uit de periode van 1986-1990. In '89 is mn zus geboren en V&D en Netto zijn echt voor die tijd. Ik werd in het karretje gestopt omdat ik toen nog niet zo goed kon lopen en vooral niet al te snel. In het karretje kon ik ook niet eigenhandig op onderzoek uit en viel ik ook niet om.
Dingen als huiskleuren staat me niets meer van bij uit die tijd, al zijn de huiskleuren van de Netto nog steeds grijs en beton. Het logo was wel een gele kangoeroe met spullen in zn buidel op een rode achtergrond. De kangoeroe lachte.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #67 Gepost op: 22 mei 2011, 21:57:33 »
Andere Tijden heeft nu een decenniumserie, ik gok dat de jaren '80 over twee weken aan bod komen. Daar zitten vast wel supermarktbeelden bij.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #68 Gepost op: 22 mei 2011, 22:20:05 »
Voorgesneden groente en avocado's zijn er daar pas sinds een jaar of 10, avocado's pas sinds 5.

Die voorgesneden zakjes waren er eerder in de randstad volgens mij. Avocado's moeten er ook wel eerder zijn geweest, want ik zou niet weten waar die anders vandaan gehaald werden. Ik weet ook nog dat de 'verse' guacamole in het assortiment kwam, dat was ook minimaal een jaar of 13 geleden...

De buurtsuper bij mijn mams is overgenomen door de AH. Ik vind het jammer en zelfs een beetje vies. Dat winkelcentrumpje heeft het al moeilijk zat en dan gaan zij nog even prijsvechten. Nog smeriger zijn de rijke tuthola's die nu naar deze AH komen, want in hun eigen dorp moeten ze wel betalen voor het parkeren.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #69 Gepost op: 23 mei 2011, 01:37:09 »
Wie het kookboek De Heimweekeuken van Karin Luiten wil winnen, kan zijn/haar verhaal ook insturen!
Voor meer info, zie: http://www.vegatopia.com/vega/component/content/article/11476-mail-en-win-de-heimweekeuken



Aiko

Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #70 Gepost op: 23 mei 2011, 01:49:49 »
Wie het kookboek De Heimweekeuken van Karin Luiten wil winnen, kan zijn/haar verhaal ook insturen!
Voor meer info, zie: http://www.vegatopia.com/vega/component/content/article/11476-mail-en-win-de-heimweekeuken

Ik zat dat filmpje van die Karin eens te bekijken (simpel eigenlijk, dat humus!).
Is een snufje peterselie op een gerecht uitstrooien (welk nu heeft het behalve iets dat je esthetisch zou mogen noemen?) onderhand niet ook iets waar de Smaakpolitie wat aan kan doen? Ik begin dat ondertussen wel een beetje culinair-platvloers te vinden. Kaneel over de bloemkool of bonen mag van mij ook flinke straffen opleveren...!

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje? --> 80
« Reactie #71 Gepost op: 23 mei 2011, 01:58:46 »
Die schepbakken herinner ik me ook uit de jaren 80. Vooral met snoep. Maar ook met erwten, bonen, linzen.
En sowieso alle groente onverpakt en ongesneden. Alleen champignons zaten al in de bekende blauwe bakjes. En zakjes soepgroenten, maar die waren meestal viezig, de 'beschermende atmosfeeer' moest nog worden uitgevonden.

Meer soorten kool: savoie, witte, rode, spits, bloem, knollletjes, raapjes. Nog geen brocolli, of eind '80 pas?
Ongekookte, niet gesneden bietjes. En knolselderij, ook nog met loof. Knolvenkel kwam pas halverwege 80 geloof ik.
Paarse paprika's (heel even, was geen succes, ze werden  groen als je hem kookte/bakte).

Wel lekkere aarbeien. En vieze mango's onrijp of bedorven, of alletwee tegelijk. Avocado herinner ik me wel, maar was begin 80 toch nog wel bijzonder. Veel fruit was er sowieso alleen in het seizoen.

Nog geen 367 soorten zuivel producten en al helemaal niet in allerlei miniflesjes.

Oh ja. De melkboer. Die kwam tweemaal per week langs in een oud vw-busje. Dan kochten we een krat met 12/16? flessen melk en een krat met gele vla, bruine vla, volle yoghurt en karnemelk. (studentenhuis ;) ). Het bedrag schreef de melkman in zijn boekje en zo af en toe betaalden we. Had de melkman van het één of ander niet genoeg op voorraad, dan kwam hij 's avonds nog even langs en zette de ontbrekende flessen aan de deur.  :)

In de kleinere buurtsupers in dorpjes in Drenthe hadden ze nog geen paprika's of champignons, of je moest ze een dag te voren bestellen!
Die buurtsupertjes bestaan ook al niet meer.

Dat is wat ik me zo snel herinner. welterusten.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2011, 02:01:58 door RvO »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #72 Gepost op: 25 mei 2011, 00:05:13 »
Is een snufje peterselie op een gerecht uitstrooien (welk nu heeft het behalve iets dat je esthetisch zou mogen noemen?) onderhand niet ook iets waar de Smaakpolitie wat aan kan doen? Ik begin dat ondertussen wel een beetje culinair-platvloers te vinden. Kaneel over de bloemkool of bonen mag van mij ook flinke straffen opleveren...!
Peterselie heerscht. Nootmuskaat ook.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #73 Gepost op: 28 mei 2011, 07:50:16 »
Wie het kookboek De Heimweekeuken van Karin Luiten wil winnen, kan zijn/haar verhaal ook insturen!
Voor meer info, zie: http://www.vegatopia.com/vega/component/content/article/11476-mail-en-win-de-heimweekeuken




Nog 3 dagen om in te sturen!
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.325
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Gemüse ist mein Fleisch

Offline niewied

  • *****
  • 1.866
  • Geslacht: Man
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #75 Gepost op: 02 juni 2011, 21:51:23 »
Lievelingskostje, hoe vertaal je dat in het Duits, Frans, Engels? Maar, leuke rubriek.
Ik probeer eens wat uit mijn geheugen te halen en kom op zoetigheden: gula Melaka (Kuala Lumpur 1992), gecondenseerde melk (lepeltje voor lepeltje met een zoet vriendinnetje in Parijs 1948). Voorts: een mooie grote brie van de mat (Parijs 1949), bami bij de Chinees in Pengalengan (1942), foe yung hai (Bandung 1939), Semmelchen mit gute Butter (Berlijn 1973).
Vielleicht auch noch das gute Essen des Hirten (gelesen 2011).
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2011, 22:02:34 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.325
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #76 Gepost op: 03 juni 2011, 00:00:00 »
Lievelingskostje, hoe vertaal je dat in het Duits, Frans, Engels? Maar, leuke rubriek.
De Duitsers zouden waarschijnlijk het woord 'Leibgericht' gebruiken, maar dat dekt de lading toch niet echt. 'Lieblingsessen' is ook redelijk ingeburgerd, maar ook dat mist het gevoel dat '-kostje' bij mij oproept. Net zoals ik nog steeds geen goed Nederlands woord voor het Friese 'smûk' heb gevonden.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Agnesje

  • ***
  • 278
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #77 Gepost op: 03 juni 2011, 10:35:00 »
Spinazie met roerei...hmmm dat vroeg ik altijd op mijn verjaardag te eten...
En dan toe ijstaart.

Offline niewied

  • *****
  • 1.866
  • Geslacht: Man
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #78 Gepost op: 03 juni 2011, 17:16:00 »
Noch ein Leib- oder Lieblingsgericht:
Eind jaren 50 at ik in Den Bosch graag wat in Royal Visstraat, midden in de stad, langs de Dieze.
Eigenaar was een van de Van Galens, Een andere broer managede Chalet Royal bij de Rotonde. Verloren tijden.
Maar daar in de Visstraat hadden ze iets puiks dat ze 'kaasfondu-tje' noemden. Het was een prachtige grote krokant gefrituurde bal met frituurstekeltjes alom met als inborst, jawel kaasfondue, mooi met witte wijn en knoflook en een beetje Kirsch. Hoe ze dat 'fondu-tje' maakten is me nog steeds een raadsel. Ik heb het wel eens geprobeerd met rest fondu, maar zo mooi als die korst was, nee, dat lukt me niet.
Dus: Van Galens kaasfonduetje als lievelingskostje, bij een glas bier of wijn.
Wie weet geeft iemand me een tip zodat de wet van Tichenor weer wat body krijgt.

Heer Eelco: dank.  
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2011, 13:09:44 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline karl

  • *****
  • 6.277
  • Geslacht: Man
Re:Wat was vroeger je lievelingskostje?
« Reactie #79 Gepost op: 04 juni 2011, 08:28:18 »
Het kaasfondu-tje klinkt zeer smakelijk. Eigenaardig die manie van vele restaurateurs om verkleinwoorden te gebruiken, het lijkt erop alsof ze de kookkunsten waarop ze trots zijn tegelijk wat willen relativeren, lofbetuigingen aan de cliënt overlatend.
Kaaskroketten in het algemeen kunnen erg lekker zijn. Gefrituurd eten lijkt een beetje zondig want vet, maar de combinatie van knapperigheid en smeuïgheid is soms een smaakbom.
Een glas alcoholisch hoort toch bij lekker eten.
Die Chalet Royal in Den Bosch bestaat toch nog, hebt u het recent nog bezocht, Heer niewied?
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2011, 08:30:21 door karl »