Vegatopia Forum

De grote seizoensgerechtenverzameling Q2: april-mei-juni

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2: april-mei-juni
« Gepost op: 19 maart 2011, 23:50:08 »
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2: april-mei-juni




Van: http://kook.rubriek.nl/eten&drinken/groenten_seizoen.php

April
Andijvie, boerenkool, broccoli, champignons, koolrabi, kropsla, postelein, prei, raapsteel, radijs, rode bietjes, spinazie, tuinkers, witlof.

Ananas, appel, avocado, banaan, citroen, grapefruit, sinaasappel.

 
 
Mei
Andijvie, groene asperge, witte asperge, bloemkool, broccoli, champignons, koolrabi, kropsla, peultjes, postelein, raapsteel, radijs, rode bietjes, sla, snijbiet, spinazie, spitskool, waterkers, wortel.

Aardbeien, ananas, appel, banaan, grapefruit, sinaasappel.

 

Juni
Andijvie, artisjok, groene asperge, witte asperge, aubergine, bloemkool, broccoli, champignons, koolrabi, komkommer, kropsla, mais, peultjes, postelein, raapsteel, radijs, sla, snijbiet, spinazie, spitskool, tuinbonen, tuinerwten, waterkers, wortel.

Aardbeien, abrikozen, ananas, appel, avocado, banaan, citroen, kersen, kruisbessen, meloen, pruimen.



Q1: http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,17413.0.html
Q3: http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,17754.0.html
Q4: http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,17755.0.html
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2011, 23:18:54 door Hizikigrrrl »

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #1 Gepost op: 14 april 2011, 13:45:17 »
Moeten we niet stilaan beginnen aan De grote seizoensgerechtenverzameling Q2?
Ja, daar heb je wel gelijk in. Hier in de supermarkt zijn venkel en koolrabi weer in grote hoeveelheden te krijgen. Wat doen jullie daarmee?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #2 Gepost op: 14 april 2011, 14:44:29 »
Raapstelen! Volgens mij de eerste, échte lentegroente van NL.

Offline RvO

  • ***
  • 286
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #3 Gepost op: 15 april 2011, 17:03:59 »
Raapstelen! Volgens mij de eerste, échte lentegroente van NL.
Raapstelen en radijsjes komen hier in de moestuin voorzichtig omhoog.
Maar wat echt de grond uitspuit is rabarber. Ik had het idee rabarber te bleken. Dus een grote zwarte emmer er overheen gezet + stoeptegel (bij gebrek aan bleekpot). Lag gister de emmer omver. Stoeptegel er af gevallen. Na ja, in ieder geval sterke rabarber. :)

Aanvulling. Niet echt een idee wat groentewinkels / supermarkten nu als seizoensgroenten bieden. Dit is natuurlijk wel een moeilijke periode: "the hungry gap" Sorry geen idee van de  NL naam.
Misschien iets met wilde planten? Pesto zevenblad (=tuindersdriet) bijvoorbeeld. Plaatselijk ook bekend als "pesto onkruid" en "pesto gratis", en vooral als: lekker.
« Laatst bewerkt op: 15 april 2011, 17:14:08 door RvO »

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #4 Gepost op: 15 april 2011, 17:08:30 »
Waarom zou je bleke rabarber willen hebben?
Oh, ja, lekker, rabarber :kwijl: :kwijl:
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline RvO

  • ***
  • 286
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #5 Gepost op: 15 april 2011, 17:16:04 »
Waarom zou je bleke rabarber willen hebben?
Oh, ja, lekker, rabarber :kwijl: :kwijl:
Minder zuur. Vroeger, want geforceerd. Ach ja een beetje vroeger, ik moet niet overdrijven.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #6 Gepost op: 15 april 2011, 22:32:22 »
Pesto zevenblad (=tuindersdriet) bijvoorbeeld. Plaatselijk ook bekend als "pesto onkruid" en "pesto gratis", en vooral als: lekker.

Leuk! Heb je een eigen recept met precieze hoeveelheden?
,,,,فلافل

Offline RvO

  • ***
  • 286
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #7 Gepost op: 16 april 2011, 07:58:58 »
Pesto zevenblad (=tuindersdriet) bijvoorbeeld. Plaatselijk ook bekend als "pesto onkruid" en "pesto gratis", en vooral als: lekker.
Leuk! Heb je een eigen recept met precieze hoeveelheden?
Nee, ik google wat en dan doe ik het uiteindelijk toch weer anders.
Zevenblad komt ook altijd in onverwachte hoeveelheden op, dus het is sowieso improviseren.
Ingediënten: zevenblad, pitten, olie. Pitten kan van alles zijn. Maar aan pijnboompitten doe ik niet meer, na een erg slechte ervaring. Zonnebloem of walnoot is fijn.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #8 Gepost op: 16 april 2011, 08:25:42 »
Geen verkeerd onkruid, dat zevenblad. Volgens deze site is het heel gezond.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline RvO

  • ***
  • 286
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #9 Gepost op: 17 april 2011, 11:50:42 »
Pesto zevenblad (=tuindersdriet) bijvoorbeeld. Plaatselijk ook bekend als "pesto onkruid" en "pesto gratis", en vooral als: lekker.
Leuk! Heb je een eigen recept met precieze hoeveelheden?
Toevallig kwam ik deze tegen: http://www.eediete.nl/keuken/?p=760

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #10 Gepost op: 17 april 2011, 13:00:18 »
Dit is natuurlijk wel een moeilijke periode: "the hungry gap" Sorry geen idee van de  NL naam.
Waarom denk je dat het dan ook net nu vastentijd is? ;)

Ik heb wel eens een boek gelezen waarin beweerd wordt dat er dan van de nood een deugd gemaakt wordt omdat het gebrek aan voedingsstoffen je ook wat meer ontvankelijker maakt voor hallucinaties. Dan heb je de verbinding met religie helemaal ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #11 Gepost op: 17 april 2011, 13:03:03 »
Pesto zevenblad (=tuindersdriet) bijvoorbeeld. Plaatselijk ook bekend als "pesto onkruid" en "pesto gratis", en vooral als: lekker.
Leuk! Heb je een eigen recept met precieze hoeveelheden?
Toevallig kwam ik deze tegen: http://www.eediete.nl/keuken/?p=760
Hebben ze net het veld vol zevenblad hier achter veranderd in een bouwput... :(
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #12 Gepost op: 17 april 2011, 20:42:24 »
Pesto zevenblad (=tuindersdriet) bijvoorbeeld. Plaatselijk ook bekend als "pesto onkruid" en "pesto gratis", en vooral als: lekker.
Leuk! Heb je een eigen recept met precieze hoeveelheden?
Toevallig kwam ik deze tegen: http://www.eediete.nl/keuken/?p=760

Ha leuk!
,,,,فلافل

Offline greet

  • *****
  • 2.671
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #13 Gepost op: 21 april 2011, 18:50:21 »
Inderdaad, erg leuk!
Ik denk dat ik vanavond maar eens eieren ga pickelen, want we hebben er nu 60...  :-\

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #14 Gepost op: 21 april 2011, 19:02:52 »
Inderdaad, erg leuk!
Ik denk dat ik vanavond maar eens eieren ga pickelen, want we hebben er nu 60...  :-\
Hoe oud is je oudste ei? M.a.w. hoe lang bewaar je ze maximaal?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #15 Gepost op: 21 april 2011, 19:42:06 »
Enkele weken... Maar we zetten er eigenlijk geen datum op, erg hé. Maar een vervallen ei haal je er zo uit. En tot nu toe nog geen salmonella verhalen gelukkig.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #16 Gepost op: 26 april 2011, 20:05:26 »
Misschien iets met wilde planten? Pesto zevenblad (=tuindersdriet) bijvoorbeeld. Plaatselijk ook bekend als "pesto onkruid" en "pesto gratis", en vooral als: lekker.
Sinds deze post ben ik tevergeefs op zoek naar zevenblad, andere jaren is de tuin er mee overwoekerd en nu vind ik er geen??? Of is het er nog niet de tijd voor?
Iemand een afdoende middel tegen of recept met dit onkruid? Ik weet niet hoe het heet, maar het vermenigvuldigt zich enorm.

Offline RvO

  • ***
  • 286
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #17 Gepost op: 26 april 2011, 21:36:28 »
Sinds deze post ben ik tevergeefs op zoek naar zevenblad, andere jaren is de tuin er mee overwoekerd en nu vind ik er geen??? Of is het er nog niet de tijd voor?
Het staat er hier vol mee. Ik heb de eerste bloempjes al gezien. In de (moes)tuin valt het wel mee, maar iets verderop, langs een bospad zou je kilo's kunnen oogsten zonder dat het opvalt.
Iemand een afdoende middel tegen of recept met dit onkruid? Ik weet niet hoe het heet, maar het vermenigvuldigt zich enorm.
Het is in ieder geval een Paardenstaart. De meest voorkomende Paardenstaart is Heermoes, maar ik ken mijn plantjes niet meer goed genoeg om dat van deze foto te herkennen. Heermoes is bekend als lastig onkruid. Paardenstaarten zijn giftig voor paarden! Dus weet wat je eet!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #18 Gepost op: 30 april 2011, 23:47:18 »
Raapstelen! Volgens mij de eerste, échte lentegroente van NL.

Bast en ik hebben laatst raapstelenstamp gegeten. Er ging een kilo piepers bij en we hebben samen netjes de pan leeggegeten. Bast was erg te spreken over de stamp en wilde het wel vaker eten.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #19 Gepost op: 01 mei 2011, 00:02:38 »
Rauwe-raapsteeltjesstamp is zooo lekker! Nog niet gehad dit jaar, de biowinkel hier heeft ze zelfs niet in het assortiment gehad, geloof ik?! Ik eet het het liefste met gesmolten kaas.