Vegatopia Forum

De grote seizoensgerechtenverzameling Q2: april-mei-juni

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #20 Gepost op: 01 mei 2011, 00:20:04 »
Ik doe er wat mierikswortelpuree bij, want ik ben niet zo van de gesmolten kaas. Ik kan je wel eens een bosje opsturen, ik heb nog wel grote enveloppen liggen  ;D
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #21 Gepost op: 01 mei 2011, 00:32:31 »
Ik doe er wat mierikswortelpuree bij, want ik ben niet zo van de gesmolten kaas. Ik kan je wel eens een bosje opsturen, ik heb nog wel grote enveloppen liggen  ;D
Ik voel een enorm koekjes-pretpakket aankomen, ik heb er ook eentje met gedroogde pepertjes, echt heel fijn  :D
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #22 Gepost op: 13 mei 2011, 14:02:31 »
Bast en ik hebben laatst raapstelenstamp gegeten. Er ging een kilo piepers bij en we hebben samen netjes de pan leeggegeten. Bast was erg te spreken over de stamp en wilde het wel vaker eten.

Erg lekker inderdaad!

Laatst een lentestampotje met brandnetelkaas. Wel een lekker idee, maar ik vond de uitvoering niet zo denderend.

Venkel maak ik of salade met citrusdressing, munt en granaatappelpitjes mee of ik stoof het in een Mediterraansachtig pannetje met van die Turkse rondkorrelrijst als een soort risotto.

In mei is het tijd voor o.a. koolraap, postelein, selderie en waterkers. Heeft iemand daar nog leuke recepten voor?

Koolraap heb ik nooit in huis eigenlijk en selderie heeft altijd een bijrol en geen hoofdrol. Afgezien van als het op moet en ik met yoghurtdip de overgebleven stengels op knaag, maar dat is niet echt een gerecht natuurlijk. Waterkers doe ik eigenlijk ook nooit iets mee.
Meiraapjes, die mogen natuurlijk ook niet ontbreken :P
Doet er iemand nog iets geinigs met radijsjes trouwens?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #23 Gepost op: 13 mei 2011, 18:26:39 »
Ik gooi ze meestal in de sla. Ik heb ze ook eens in de wok bij de bami gedaan, dat was minder. Niet dat ze vies werden, maar de kleur ging eraf en ze werden slap van structuur en smaak.
Mn moeder heeft 35 jaar geleden in haar macrobiotische periode soep gegeten van radijzenblad. Ze zei dat ze er heel dun van werd  ;D
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #24 Gepost op: 13 mei 2011, 21:05:32 »
Ja dag, niet nog een keer! Al is het nu wel een beetje vervelend dat ik mijn nieuwe jas op een zekere plek nauwelijks nog dicht kan krijgen ::)

Ik heb laatst wel radijzenblad door de salade gegooid. Dat vond ik wel lekker, dus dat gaat vaker gebeuren. Als ik het door een warm gerecht gooi (had 't laatst bij sate noodles erdoor gegooid), dan doe ik het echt op het eind erbij, zodat het hoogstens een beetje mee warmt. Toen bleef die wel knapperig, was ook lekker.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #25 Gepost op: 13 mei 2011, 22:01:44 »
Radijzen gaan door de sla e.d., mee naar mijn werk samen met komkommer/tomaat/wortel/bleekselderij, maar het lekkerst vind ik ze op een boterham met kaas. Het loof gaat naar de cavia's.
Die soep is hier al eens eerder voorbij gekomen, schijnt lekker te zijn.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #26 Gepost op: 14 mei 2011, 00:21:03 »
Tijdens het verjaardagsfeestje gisteren had iemand het over een salade van (kers-)tomaatjes en aardbeien. Schijnt een goede combinatie te zijn, met wat balsamico en peper. Iemand ervaringen, recepten?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #27 Gepost op: 14 mei 2011, 01:08:13 »
Check: Tomaat+balsamico, aardbei+balsamico. Nog nooit samen gehad alleen. Wel aardbeien met avocado, groen blad zoals spinazie en biet met een zoete uien-maandzaadressing.

Zou tomaat, aardbei en feta, balsamico en een beetje munt weleens willen uitproberen. Of basilicum.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #28 Gepost op: 16 mei 2011, 09:14:44 »
aardbei-munt-zachte Franse geitenkaas is een fijne combi.
aardbeiengazpacho in kleine glaasjes is ook leuk http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11024-aardbeiengazpacho
En Franse waterkerssoep met wat witte wijn en room is ook lekker.
Leuk met radijzen is dit: http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11365-ingemaakte-radijzen-uit-de-oven leuk
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #29 Gepost op: 22 mei 2011, 20:45:09 »
Watermeloen en feta is ook lekker. Gewoon in blokjes, om van te snacken.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #30 Gepost op: 22 mei 2011, 21:53:05 »
Ja ik doe dat ook wel eens! met liefst ook nog een zwarte olijf erbij  ;D
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #31 Gepost op: 20 juli 2011, 10:24:22 »
Watermeloen en feta? Hmm... interesting. Klinkt een beetje apart, maar aparte combi's kunnen uitgeprobeerd worden ^_^

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #32 Gepost op: 20 juli 2011, 10:55:30 »
Watermeloen en feta? Hmm... interesting. Klinkt een beetje apart, maar aparte combi's kunnen uitgeprobeerd worden ^_^
Nee hoor, die is niet zo vreemd.

Nou ja, 'Ollanders kunnen fruit en kaas samen misschien een rare combi vinden ;)

Waar slaat het Q1 eigenlijk op? Kwartaal één? Dan slaat het nergens op, want nu zitten we dus al in Q3
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #33 Gepost op: 20 juli 2011, 11:07:41 »
Is er wel een watermeloenseizoen dan?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline duifje

  • **
  • 55
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #34 Gepost op: 20 juli 2011, 20:32:40 »
Watermeloen en feta? Hmm... interesting. Klinkt een beetje apart, maar aparte combi's kunnen uitgeprobeerd worden ^_^
Jij vindt het misschien een beetje apart, maar watermeloen en feta is een klassieke mediterrane combinatie hoor..

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #35 Gepost op: 20 juli 2011, 21:03:22 »
Watermeloen en feta? Hmm... interesting. Klinkt een beetje apart, maar aparte combi's kunnen uitgeprobeerd worden ^_^
Jij vindt het misschien een beetje apart, maar watermeloen en feta is een klassieke mediterrane combinatie hoor..

Zie ook de 2e salade hier: http://www.vegatopia.com/vega/koken/specials/studentenspecial-2010/11082-studentenweek-twee-bijzondere-salades
,,,,فلافل

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q2
« Reactie #36 Gepost op: 21 juli 2011, 17:30:36 »
Watermeloen en feta? Hmm... interesting. Klinkt een beetje apart, maar aparte combi's kunnen uitgeprobeerd worden ^_^
Jij vindt het misschien een beetje apart, maar watermeloen en feta is een klassieke mediterrane combinatie hoor..

Nou ik had er nog niet eerder van gehoord. Ik bedoel er verder niks verkeerds mee oid. Ik weet niet of je het zo bedoelt, maar het komt een beetje belerend over. Ik ken niet zo veel klassieke combinaties en voor mij is het iets nieuws en aparts.

Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q2: april-mei-juni
« Reactie #37 Gepost op: 21 juli 2011, 17:34:37 »
Ik moet er ook niet aan denken hoor. Zonde van de watermeloen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q2: april-mei-juni
« Reactie #38 Gepost op: 12 februari 2012, 13:39:46 »
Ik zag gister in de supermarkt zeekraal liggen, maar dat is toch een begin-meigroente? (vanaf zo rond begin mei, bedoelde ik ;))
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2012, 13:50:54 door Temari »

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q2: april-mei-juni
« Reactie #39 Gepost op: 09 mei 2012, 20:32:57 »
Deze draad bloed een beetje dood :'(

Er is weer een groentepakket binnen met eikenbladsla, bietjes en prei o.a. Zijn er nog nieuwe recepten of smaakcombi's waarvan iemand roept: "DOEN!"?

Heb inmiddels wel de smaak van bietjes te pakken, met name gepoft vind ik het erg lekker.

Iemand nog tips hoe je goede zeekraal kan herkennen? En daar nog een lekker recept voor heeft?
Sin chile, no tiene chiste!