Vegatopia Forum

De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september





Van: http://kook.rubriek.nl/eten&drinken/groenten_seizoen.php


Juli
Andijvie, artisjok, groene asperge, aubergine, bloemkool, broccoli, chinese kool, ijsbergsla, courgette, koolrabi, komkommer, kropsla, mais, peultjes, postelein, prei, raapsteel, radijs, rode kool, sla, snijbiet, snijbonen, sperziebonen, spinazie, spitskool, tomaten, tuinbonen, tuinerwten, waterkers, witte kool, wortel.

Aardbeien, abrikozen, bramen, bosbessen, citroen, frambozen, kersen, kruisbessen, meloen, perziken, pruimen, rode bessen, zwarte bessen.

 
Augustus

Aardappelen, andijvie, artisjokken, aubergine, bleekselderij, bloemkool, bospeen, broccoli, champignons, chinese kool, courgette, groene kool, komkommer, mais, paprika, pompoen, postelein, prei, radijs, sla, sperziebonen, spinazie, snijbonen, tomaten, rode bieten, sjalotjes, uiten, venkel, witte kool, wortel.

Appelen, abrikozen, bosbessen bramen, druiven, kersen, meloenen, peren, perziken, pruimen, rode bessen.

 
September

Aardappelen, andijvie, artisjokken, aubergine, bleekselderij, bloemkool, broccoli, champignons, chinese kool, courgette, groene kool, komkommer, mais, paprika, pompoen, postelein, prei, radijs, rode kool, savooiekool, sla, sperziebonen, spinazie, spitskool, snijbonen, tomaten, pompoen, rode bieten, sjalotjes, venkel, witte kool, wortel.

Appelen, banaan, bramen, citroenen, druiven, kiwi, meloenen, peren, perziken, pruimen.



Q1: http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,17413.0.html
Q2: http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,17751.0.html
Q4: http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,17755.0.html
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2011, 23:23:42 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #1 Gepost op: 20 juli 2011, 23:23:03 »
Roept u maar!



Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #2 Gepost op: 21 juli 2011, 16:01:44 »
Roept u maar!



Wil je menu's, recepten of een simpele suggestie? Zoals tuinerwtjes opzetten met boter en wat witte wijn, even koken, handje munt erbij?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2011, 16:13:55 »
In het kader van duurzamer koken is het belangrijk om gebruik te maken van seizoensgroenten. Dat in combinatie met mijn eeuwige nieuwsgierigheid naar wat en hoe andere mensen koken, brengt mij op het volgende idee:

Zullen we iedere maand een seizoensgroente kiezen en daar mee koken?


Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #4 Gepost op: 21 juli 2011, 17:34:29 »
Frambozen dan maar? Of willen we meteen door naar Augustus omdat er van Juli niet zo veel meer over is?

Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2011, 17:37:22 »

Uh? De frambozen zijn hier nog niet rijp hoor. En ik wacht met smart op de bramen, heb vorig jaar geleisuiker gekocht voor jam maar kwam er toen niet toe om de bramen tijdig te plukken.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #6 Gepost op: 21 juli 2011, 17:46:54 »
Ik ging alleen maar van het lijstje uit. Ik heb ook geleisuiker gekocht. Ik had gratis een kilo kersen gekregen, maar had er uiteindelijk toch andere dingen mee gedaan in plaats van jam maken, haha. Ik had kersenmuffins gemaakt met witte chocolade.

Ik heb nog nooit jam gemaakt, maar wil me er binnenkort toch eens aan gaan wagen :)

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #7 Gepost op: 21 juli 2011, 19:09:59 »
Ik eet eigenlijk nooit meer frambozen. Ik vind ze veel duur en ook te zuur. Ik ben gewend frambozen van eigen struik te eten, maar ik heb hier geen frambozenstruik. Het is net zoiets als witlof en zeekralen, die eet ik ook nooit in A'dam wegens tegenvallende kwaliteit en teveel geld ervoor moeten neerleggen.

Ik eet de laatste tijd weer wel meer bietjes (deze week als 2x bietensalade gegeten).
Maar ik haal ze altijd voorgekookt in zo'n vacuüm zakje  :-[
En dat zijn dezelfde zakjes als ik ook in de winter, herfst en het voorjaar haal.
Hoe moet dat eigenlijk? Van die rauwe bieten van de natuurwinkel klaarmaken? Mn moeder deed dat lang geleden wel eens, maar het enige wat ik me er van kan herinneren is hele paarse handen dat er niet af te wassen was en gevloek uit de keuken.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #8 Gepost op: 21 juli 2011, 19:14:27 »
Van Christiaan heb ik geleerd dat bietjes uit de oven heel lekker kunnen worden.
Modder eraf wassen, onderkant + bovenkant eraf, inwrijven met olijfolie, in aluminiumfolie vouwen en 45-60 min. in de oven op 180 graden. Doet het heerlijk in de bietensalade.

Zo erg zijn die voorgekookte, vacuüm getrokken bietjes nou toch ook weer niet?
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2011, 19:18:35 door haantje »
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #9 Gepost op: 21 juli 2011, 19:21:51 »
Moet je de ovenbieten niet schillen dan? De vacuumbieten zijn al voorgeschild (en natuurlijk voorgekookt).
Het erge is dat ik nog nooit zelf echte rauwe verse bieten heb gemaakt. Ik kan volgens mij alleen zo'n zakje openmaken. Bietjes uit pot vind ik niet lekker.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #10 Gepost op: 21 juli 2011, 19:58:59 »
Moet je de ovenbieten niet schillen dan? De vacuumbieten zijn al voorgeschild (en natuurlijk voorgekookt).
Het erge is dat ik nog nooit zelf echte rauwe verse bieten heb gemaakt. Ik kan volgens mij alleen zo'n zakje openmaken. Bietjes uit pot vind ik niet lekker.
Sorry, dat was ik vergeten erbij te zeggen, na het afkoelen trek je de schil er zonder moeite af.
Rauwe bietjes vind ik een stuk zwaarder op de maag liggen.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #11 Gepost op: 21 juli 2011, 20:30:25 »
Ik ga het eens een keer proberen.

Weet iemand trouwens waarom ik geen verse sperziebonen die niet uit Verweggistan komen kan vinden hier?
Dit is hét jaargetij om weer mn voorraad sperziebonen in de vriezer aan te vullen, ik heb nu helemaal niets meer. Haricots verts uit Kenia vind ik onzin. En zo'n vriezerdoosje koop ik wel in de winter of het voorjaar, als mn voorraad al voortijdig geslonken is.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #12 Gepost op: 21 juli 2011, 20:35:29 »
De grote sperziebonenoogst is toch pas in augustus-september?

Die bietjes uit de oven zijn echt amper werk en heel lekker.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #13 Gepost op: 21 juli 2011, 21:12:10 »
Ah, dan moet ik gewoon nog even wachten. Ik hoorde al van mensen met eigen moestuin dat ze de bonen konden oogsten.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #14 Gepost op: 21 juli 2011, 22:34:12 »
Ah, dan moet ik gewoon nog even wachten. Ik hoorde al van mensen met eigen moestuin dat ze de bonen konden oogsten.
Als je echt wil kan je al in juni boontjes oogsten. Dan moet je ze wel binnen voorzaaien (kas of vensterbank) Dat is voor een complete akker natuurlijk geen doen.

Bonen kunnen niet tegen vorst. Een boer zal pas zaaien als er echt geen risico meer is. In de moestuin kun je natuurlijk gemakkelijker een risico nemen met één rijtje bonen.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #15 Gepost op: 22 juli 2011, 11:15:32 »
Na ruim twee maanden frambozen uit eigen tuin, ben ik er nu wel klaar mee, gelukkig de stuik ook. Tijd voor iets anders, maar helaas heeft de nieuwe bosbessenstruik nog geen vruchten. Maar voor de mensen met late frambozen, zo heb ik de meeste weggewerkt: op een klein gebaksbodempje met een laagje mascarpone en verse munt. mmm.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #16 Gepost op: 22 juli 2011, 15:03:29 »
Na ruim twee maanden frambozen uit eigen tuin, ben ik er nu wel klaar mee, gelukkig de stuik ook. Tijd voor iets anders, maar helaas heeft de nieuwe bosbessenstruik nog geen vruchten. Maar voor de mensen met late frambozen, zo heb ik de meeste weggewerkt: op een klein gebaksbodempje met een laagje mascarpone en verse munt. mmm.
Klinkt goed! Koop je de taartbodems, of heb je er een goed recept voor?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #17 Gepost op: 22 juli 2011, 15:50:34 »
Ik vind taartbodems uit de winkel niet zo lekker. Die smaken apart en zijn zo zompig. Het makkelijkste vind ik een korstdeeg. Ongezoet voor hartige dingen en licht gezoet voor zoete dingen als vulling.
Als je het deegrecept van deze taart neemt, heb je daar een goede basis aan. Het deeg en de afgebakken bodem kan je ook invriezen.
Wil je een keer een hartige taart maken, laat dan het zakje vanillesuiker weg en doe er eventueel iets meer zout in of wat kruiden en specerijen naar smaak.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #18 Gepost op: 22 juli 2011, 16:20:24 »
Ik vermoedde al zoiets. Moet ik toch eens aan de spannende excercitie van blind-bakken.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #19 Gepost op: 22 juli 2011, 16:39:00 »
Even een vraag tussendoor: wat is het nut van blind bakken? Dat de boel plat blijft?
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2011, 17:27:09 door haantje »
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.