Vegatopia Forum

De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #20 Gepost op: 22 juli 2011, 17:14:46 »
Even een vraag tussendoor: wat is het nu van blind bakken? Dat de boel plat blijft?
Of dat juist de randen blijven staan?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #21 Gepost op: 22 juli 2011, 18:59:38 »
Beiden toch wel, maar voornamelijk dat je deeg niet onnodig gaat rijzen. Bij een taartvorm wil je het midden (waar je vulling in komt) toch gewoon plat hebben.
Blindbakken klinkt echt moeilijker en ingewikkelder dan het is. De eerste keer dat ik blindbakte (zeker 10 jaar geleden) vond ik het ook eng en ingewikkeld klinken, maar het is zo doodeenvoudig.

Ik heb inmiddels gewoon een blik met vaste blindbak-bonen staan. Dit zijn 1 of 2 pakjes gewone bruine bonen, die ik alleen gebruik om blind te bakken. Na het bakken giet ik ze gewoon terug in het blik en laat het weer afkoelen voor de volgende keer. Ik heb weer een ander blik waar ik een groot stuk verfrommeld bakpapier in heb zitten. Dit gebruik ik om de bonen op te leggen tijdens het blindbakken. Na het bakken gebruik ik het om de bonen weer terug in het blik te gieten en vouw het stuk papier weer op. Wordt wel een beetje vettig aan de ene kant, maar ik gebruik het echt alleen om blind te bakken, dus dat maakt dan niets uit. Mocht je grote stuk bakpapier eens scheuren (ik had dat laatst), dan pak je een nieuw groot stuk en verfrommel je het weer opnieuw.
Het verfrommelen is om te zorgen dat het papier minder stug wordt. Zo bedekken je bonen egaler de bodem en blijft de bodem tijdens het bakken mooier en beter plat.

Snelcursus blindbakken:
Deegje kneden en uitrollen en in de ingevette vorm leggen en goed aandrukken. Met een vork gaatjes inprikken, dat is tegen luchtbellen. Verwarm de oven voor.
Gebruik als vorm bij voorkeur zo'n lage taartvorm. Daar sluiten de randen beter aan en vallen ze ook minder snel om na het bakken. Ik vind een metalen het fijnst bakken.
Leg je grote stuk verfrommeld bakpapier op je met deeg gevulde vorm en giet er dan je bonen op. Verdeel de bonen gelijkmatig met de hand.
Zet de vorm in de oven en bak het voor 15-30 minuten (afhankelijk van het formaat en je deeg en natuurlijk ook de temperatuur). Haal het dan weer uit de oven en haal het papier met de bonen erop eraf. Bonen kunnen weer terug in hun blik en papier ook.
Je kunt nu de vorm met voorgebakken deegbodem verder los afbakken of met vulling afbakken, afhankelijk van je recept.

Een ander voordeel van blindbakken is, als je naderhand een vulling erop doet die je nog wel bakt, is dat de bodem gewoon wel gaar is. Dat is met een quiche bv niet altijd het geval, vandaar dat blindbakken ook voorbakken is.

Maar zijn er meer mensen die sommige baktechnieken niet in de vingers hebben zitten of er meer over willen weten?
Als er idd behoefte aan is, kan er natuurlijk een tutorial op de voorkant komen, eventueel met plaatjes erbij.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #22 Gepost op: 22 juli 2011, 21:20:35 »
Nou, ik weet niet hoe het met de anderen is, maar voor mij is dit nieuw.  ;)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #23 Gepost op: 22 juli 2011, 22:03:16 »
Ik ken het principe, maar heb het nooit zelf gedaan. Dan kies ik wel voor een appeltaart, scheelt weer geklooi  ;)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #24 Gepost op: 22 juli 2011, 22:44:54 »
Nou, ik weet niet hoe het met de anderen is, maar voor mij is dit nieuw.  ;)

Kan je er wel een beetje wijs uit?
De bonen zijn natuurlijk gewone droge en het bakpapier verfrommel je tot prop en daarna natuurlijk weer uitvouwen. De frommels blijven dan in het papier zitten en dat is de bedoeling.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #25 Gepost op: 23 juli 2011, 16:48:49 »
Nou, ik weet niet hoe het met de anderen is, maar voor mij is dit nieuw.  ;)

Kan je er wel een beetje wijs uit?

...
Jawel, ik krijg er bijna zin in. :P
Maar we zijn nu hard aan het klussen, dus tot dinsdag geen tijd voor kokkerellen. En als het wel weer mag, moet ik nog even aankijken of ik het echt ga wagen.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #26 Gepost op: 23 juli 2011, 17:23:58 »
Je kan ook eenvoudig beginnen, dat kan makkelijker zijn om daarna pas de grote stap te zetten. Begin met 5 ontdooide plakjes bladerdeeg te kneden en groter dan je bakvorm uit de rollen. Bakvorm invetten, lap deeg erin, gaatjes prikken en deze dan blindbakken. Qua blindbaktechniek scheelt het natuurlijk niets, maar je hoeft dan zelf even geen deeg te maken en hoef je je alleen op het bakken zelf te concentreren.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #27 Gepost op: 25 juli 2011, 17:32:49 »
Voor mini quiches doe ik altijd blind bakken (wist ook niet dat het zo heet) met proppen zilverpapier. Maar deze manier is milieuvriendelijker, dus dat zal ik eens proberen :)

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #28 Gepost op: 16 september 2011, 20:15:50 »
Dwaze Zaken bij het Amsterdam Centraal had vroeger een drankje van bramen met banaan, karnemelk en honing. Dat was erg lekker. Karnemelk heb ik sinds mijn oma eigenlijk nooit meer in de buurt gehad, maar ik ga dat karnemelksausje waar Christiaan en Haantje het over hadden ook eens proberen.

En een huisgenootje had een keer een leuke fruitsalade met bramen, nectarines, appels, nog een vrucht die ik me niet meer herinner helaas en vanillesuiker.

Heel soms trakteer ik mezelf op Ferrariframbozen. Die Raspberry Maxx vind ik toch wel beter smaken dan de reguliere die ik tegenkom.

Sin chile, no tiene chiste!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #29 Gepost op: 18 september 2011, 21:13:34 »
Wat doen we met koolraap?

Niet: wegtiefen
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #30 Gepost op: 18 september 2011, 21:21:26 »
Hm lekker koolraap

Eten met een kaassausje.
Rosti met karwijzaad van maken (ik geloof dat dat een idee van Bart-die-hier-nooit-meer-komt is)
In de lasagna
En er is zelfs een koolraaptopic leuk http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,8349.msg209280.html#msg209280

,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #31 Gepost op: 18 september 2011, 22:36:39 »
Hm lekker koolraap

Eten met een kaassausje.
Rosti met karwijzaad van maken (ik geloof dat dat een idee van Bart-die-hier-nooit-meer-komt is)
In de lasagna
En er is zelfs een koolraaptopic leuk http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,8349.msg209280.html#msg209280


Dat koolraaptopic komt ook niet verder dan het kaassausje...

Stamppot wordt het sowieso wel. Maar ik heb meer koolraap dan dat...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #32 Gepost op: 18 september 2011, 22:38:51 »
Deed Annemieke er niet een fritatta van maken?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.327
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #33 Gepost op: 20 juli 2014, 23:51:26 »
De zomervakantie staat nog voor de deur en nu al schijnen de cantharellen in het seizoen te zijn  :o.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #34 Gepost op: 21 juli 2014, 19:12:20 »
De zomervakantie staat nog voor de deur en nu al schijnen de cantharellen in het seizoen te zijn  :o.

Eh ja het is dan ook een zomerproduct.  :D Lekker!
,,,,فلافل

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #35 Gepost op: 22 juli 2014, 17:23:15 »
Oh, heerlijk, in risotto...

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.327
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #36 Gepost op: 26 juli 2014, 12:15:35 »
De zomervakantie staat nog voor de deur en nu al schijnen de cantharellen in het seizoen te zijn  :o.
Eh ja het is dan ook een zomerproduct.  :D Lekker!
Zeker lekker. Maarreh, dan is pompoen dus ook een zomerproduct? Die liggen hier nu ook al en masse op de markt.  :P

Of heb ik gewoon erg laat zomervakantie?  ;D
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #37 Gepost op: 26 juli 2014, 20:18:56 »
Pompoen weet ik niet, maar cantharellen zijn echt iets zomers! Combineert ook goed met wat munt.
,,,,فلافل

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #38 Gepost op: 30 juli 2014, 23:16:54 »
De zomervakantie staat nog voor de deur en nu al schijnen de cantharellen in het seizoen te zijn  :o.
Eh ja het is dan ook een zomerproduct.  :D Lekker!
Zeker lekker. Maarreh, dan is pompoen dus ook een zomerproduct? Die liggen hier nu ook al en masse op de markt.  :P

Of heb ik gewoon erg laat zomervakantie?  ;D

als ik het goed heb komt NLse pompoen pas eind augustus/september weer... nu meestal uit Argentinie. Alhoewel bij 'mijn' ekoshop wel 'NL' als afkomst staat, maar dat betwijfel ik.. 
Za Zemiata!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q3: juli-augustus-september
« Reactie #39 Gepost op: 03 augustus 2014, 18:09:50 »
als ik het goed heb komt NLse pompoen pas eind augustus/september weer...

Ik zag ze gisteren in een groentetuin gewoon liggen en klaar om gegeten te worden, dus ze zijn er al wel.  :)
,,,,فلافل