Vegatopia Forum

De grote seizoensgerechtenverzameling Q4: oktober-november-december

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.324
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: De grote seizoensgerechtenverzameling Q4: oktober-november-december
« Reactie #40 Gepost op: 20 december 2014, 22:23:27 »
Lekker fris gekruide rode kool.
Klinkt leuk!
Ook een beetje uit de nood geboren. Kristof schijnt sinds een paar maanden allergisch te reageren op appels. En zonder appeltjes vind ik de rode kool net wat te donker smaken.

Pepertje en knoflook fruiten, gesneden rode kool toevoegen, gevolgd door een fikse scheut rodewijnazijn en nog wat water, suiker, zout; laurierblaadje; jeneverbes en rode peper (uit de vijzel); behoorlijk wat venkel- en anijszaad (da's de frisse component dus). Voor het serveren nog een scheut citroensap erdoor. En ik heb ontdekt dat de textuur prettiger wordt als je nog wat kookvocht overhoudt en dat dan bindt met maizena (dat eet ook wat praktischer  ;) ).
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re: De grote seizoensgerechtenverzameling Q4: oktober-november-december
« Reactie #41 Gepost op: 20 december 2014, 22:32:27 »
En zonder appeltjes vind ik de rode kool net wat te donker smaken.

Donker smaken? Rode kool? Dit klinkt als een term van het vocabulaire van een wijnsnob...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: De grote seizoensgerechtenverzameling Q4: oktober-november-december
« Reactie #42 Gepost op: 20 december 2014, 22:34:23 »
Zou kweepeer een optie zijn? http://www.vegatopia.com/vega/kerst/kerstarchief/lekker-makkelijk/11726-het-luie-huisvrouwen-menu-2010#Rode%20kool%20met%20kweeperen

Sommige supermarkten in NL verkopen appels voor mensen met een appel-allergie, maar daar weet Fem meer van.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.324
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: De grote seizoensgerechtenverzameling Q4: oktober-november-december
« Reactie #43 Gepost op: 20 december 2014, 22:37:35 »
En zonder appeltjes vind ik de rode kool net wat te donker smaken.
Donker smaken? Rode kool? Dit klinkt als een term van het vocabulaire van een wijnsnob...
Ik bedoel daarmee dat ik een beetje de fruitige boventonen mis. De smaak is mij dan niet complex genoeg.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: De grote seizoensgerechtenverzameling Q4: oktober-november-december
« Reactie #44 Gepost op: 20 december 2014, 23:40:15 »
Merci voor de uitleg Eelco!

Kook hier sowieso te weinig met rode kool. Bij de AH hadden we (mijn zoetekauw en ik) in de vriezer een rode kool met o.a. mango gespot en Hiziki's tip met kweepeer klinkt ook leuk! Denk dat er binnenkort wel iets fruitigs met rode kool op tafel komt :D

En wat betreft die speciale appels, kwam laatst de santana tegen. Nog niet mee genomen, dus ben wel benieuwd hoe die smaakt... Zijn er ook nog andere types/aanraders?
Sin chile, no tiene chiste!

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.324
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: De grote seizoensgerechtenverzameling Q4: oktober-november-december
« Reactie #45 Gepost op: 20 december 2014, 23:49:52 »
Bij de AH hadden we (mijn zoetekauw en ik) in de vriezer een rode kool met o.a. mango gespot
Kristof vond rode kool met mangochutney te experimenteel. Ik denk nog steeds dat het een goede combinatie is.
Citaat
en Hiziki's tip met kweepeer klinkt ook leuk!
Ga ik uitproberen!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: De grote seizoensgerechtenverzameling Q4: oktober-november-december
« Reactie #46 Gepost op: 21 december 2014, 17:14:17 »
Lekker Eelco!
Ik denk dat het ook met peer kan? Wat vervelend dat K. niet zo goed op appel reageert.
Met dille is het ook heel lekker trouwens (zo, maar dan zonder appel http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/8607-rode-kool-anders-met-dille)
,,,,فلافل

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.324
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: De grote seizoensgerechtenverzameling Q4: oktober-november-december
« Reactie #47 Gepost op: 03 oktober 2015, 16:19:53 »
De (super)markt barst op dit moment van de groenten. Er zijn nog steeds verse tomaten (tijd om een voorraadje tomatensaus te maken), radijsjes en rucola, maar ook weer pompoen, savooiekool, koolrabi, koolraap, rode biet, venkel, spruitjes. Ik heb gisteren ook alvast een witte kool gekocht, om zuurkool van te maken.

Vanmiddag komt waarschijnlijk de buurvrouw voorbij met een hele lading vers geplukte appels (Boskoop, geloof ik, lekker stevig en zoetzuur). We gaan in ieder geval een lading uien-appelchutney maken en wellicht ook appelmoes (aangezien Kristof geen appels meer mag/kan eten waarschijnlijk meteen een 'volwassen' versie met gember en een pepertje).

Ik zit er ook aan te denken om wat verse augurken in te maken (de Turk had een hele lading, nu heb ik spijt dat ik ze niet meteen heb gekocht), maar misschien wil ik toch liever (of ook) bloemkool en courgette inmaken.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: De grote seizoensgerechtenverzameling Q4: oktober-november-december
« Reactie #48 Gepost op: 03 oktober 2015, 16:44:12 »
Lekker allemaal Eelco  :D
,,,,فلافل

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.324
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: De grote seizoensgerechtenverzameling Q4: oktober-november-december
« Reactie #49 Gepost op: 03 oktober 2015, 20:51:20 »
De zuurkool-in-wording staat inmiddels in de keukenkast. Ik heb er behoorlijk wat vocht uit weten te persen, dus ik heb goede hoop op een lekker smeuïge zuurkool. Gekruid met karwijzaad, zwarte en rode peper, jeneverbes en mosterdzaad (uit de vijzel) en in de pot met laurierblad en knoflook.
Gemüse ist mein Fleisch

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.324
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: De grote seizoensgerechtenverzameling Q4: oktober-november-december
« Reactie #50 Gepost op: 04 oktober 2015, 17:23:35 »
En vanmiddag een beste voorraad chutney gemaakt. Twee soorten:
- uien-appelchutney met karwijzaad, walnoot en kaneel.
- uien-appelchutney met rozijnen, gember, piment en kardemom
Gemüse ist mein Fleisch

Vegatopia

[Koken] Mafé met savooiekool en koolrabi
« Reactie #51 Gepost op: 14 oktober 2015, 13:00:27 »
Mafé met savooiekool en koolrabi

Mafé is een Afrikaans stoofpotje op basis van pinda's en tomaten. Het gerecht komt oorspronkelijk uit Mali, maar mafé wordt in vrijwel geheel West-Afrika gegeten. Normaal gesproken worden groentes als wortel, zoete aardappel en okra gebruikt, maar ik vind deze absoluut niet authentieke versie met savooiekool en koolrabi eigenlijk nog interessanter.

Source: Mafé met savooiekool en koolrabi
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2015, 13:34:06 door Eelco »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Mafé met savooiekool en koolrabi
« Reactie #52 Gepost op: 14 oktober 2015, 13:07:45 »
En nu doet ie het zelf! ;)

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.324
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: [Koken] Mafé met savooiekool en koolrabi
« Reactie #53 Gepost op: 14 oktober 2015, 13:34:30 »
Gemüse ist mein Fleisch

Vegatopia

[Koken] Savooiekool met pasta, aardappelen en tomatensaus
« Reactie #54 Gepost op: 26 oktober 2015, 13:00:12 »
Savooiekool met pasta, aardappelen en tomatensaus

Als het goed weer is, kun je beter in het herfstbos wandelen dan in de keuken staan. Maar als we thuiskomen, liggen er nog savooiekool en champignons, waarmee iets moet gebeuren. Liefst geen stamppot met worst of ovengerecht dit keer, maar iets zonnigs en vooral makkelijks. In mijn pasta-kookboek van Sarah Maxwell wordt de kool, zoals in Noord-Italië, afgewerkt met gesmolten boter en salie. Maar ik wil er meer kleuren en meer Zuiden in: savooiekool a modo mio.

Source: Savooiekool met pasta, aardappelen en tomatensaus

Vegatopia

[Koken] Kweepeergelei en kweepeerbrood
« Reactie #55 Gepost op: 01 november 2015, 13:01:06 »
Kweepeergelei en kweepeerbrood

Kweeperen zijn mislukte appels: ze zijn niet te eten en daarom terecht vergeten. Of toch niet? Die harige vruchten geven hun lekkere smaak pas prijs als je ze kookt. In dit 'dubbelrecept' maken we gelei van het kweepeersap en verwerken het vruchtvlees tot kweepeerbrood (ook kweepeermembrillo of kweepeerpasta genoemd). Behalve het klokhuis wordt dus alles van de kweepeer gebruikt.

Source: Kweepeergelei en kweepeerbrood

Re: [Koken] Kweepeergelei en kweepeerbrood
« Reactie #56 Gepost op: 01 november 2015, 13:48:04 »
Ik ben toch enigszins benieuwd waarom je kweeperen 'mislukte appels' noemt, en niet 'mislukte peren'. Of is het appel noch peer?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.324
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: [Koken] Kweepeergelei en kweepeerbrood
« Reactie #57 Gepost op: 01 november 2015, 13:56:39 »
Ik ben toch enigszins benieuwd waarom je kweeperen 'mislukte appels' noemt, en niet 'mislukte peren'. Of is het appel noch peer?
Je hebt verschillende soorten kweeperen, zowel in peervorm als in appelvorm. Ze schijnen ook wel 'kweeappels' te worden genoemd, maar kweepeer is de meer gangbare naam.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kweepeer
Gemüse ist mein Fleisch

Vegatopia

[Koken] Rode biet met belugalinzen en appel-selderijpuree
« Reactie #58 Gepost op: 08 november 2016, 13:00:21 »
Rode biet met belugalinzen en appel-selderijpuree

Onlangs bespraken we het boek Bieslook & Polenta, dat recent uitkwam bij uitgeverij Snor. Van Jessi kreeg het boek vier sterren. Vandaag mogen we een recept eruit plaatsen!

Source: Rode biet met belugalinzen en appel-selderijpuree

Vegatopia

[Koken] Pastinaak, gepoft & hummus
« Reactie #59 Gepost op: 22 november 2016, 13:02:01 »
Pastinaak, gepoft & hummus

Vorige week besprak Karl het boek Greens That Taste Like Friendship - Graanmarkt 13 van Seppe Nobels. Hij gaf het boek maar liefst vier en een halve ster: "Opnieuw is dit een heerlijk kookboek vol inspirerende groentebereidingen voor de iets gevorderde, avontuurlijke thuiskok". Binnenkort mogen we een recept plaatsen voor gebakken prei met boter, witte wijn en citroentijm, maar vandaag hebben we een recept uit dit boek voor gepofte pastinaak met pastinaakhummus:

Source: Pastinaak, gepoft & hummus