Vegatopia Forum

Mag ik het zout?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Mag ik het zout?
« Gepost op: 27 juli 2011, 13:01:51 »
En niet zeiken als ik maar blijf schudden: er is geen enkel overtuigend bewijs dat het slecht voor je bloeddruk is, of dat je er dood van gaat.

Blijft alleen peper nog over van de uitspraak van Bart dat als zout en peper tegenwoordig als voedingsadditief nooit goedgekeurd zouden worden.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2011, 13:05:57 »
Mooi zo! Ik vind het altijd erg vervelend als ik weer opmerkingen krijg over mijn zoutgebruik (vooral als het van mensen is die zelf hun hele leven al kettingrokers zijn).

Re:Mag ik het zout?
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2011, 13:13:31 »

Mooi, daar kan ik ook lekker iemand mee voor de oren slaan. Ik wil graag wat zout door mijn eten gekookt, ik vind het puur naatje om het er op mijn bord pas door te roeren.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2011, 15:34:10 »
Mooi zo! Ik kook allesbehalve zoutarm, want het eten moet wel smaken. Na een weekje 'Honig Vertrouwd' à la mamma ben ik er echter vrij zeker van dat ik nog steeds veel minder zout gebruik dan wat in de pakjes gaat (zo, heb ik dat stokpaardje ook weer eens bereden).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline karl

  • *****
  • 6.267
  • Geslacht: Man
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2011, 16:54:37 »
Ik hoor al veertig jaar dokters waarschuwen tegen zoutgebruik. Er zou vanuit de medische wereld eigenlijk excuus moeten gevraagd worden voor zoveel jaren verkeerde voorlichting. De pretentie vanalles voortdurend voor te schrijven met als hoger doel: gezond en langer leven, maar dan wel erg saai.
Wij gebruiken ook bijna geen zout, mede door die waarschuwingen. Nu neemt te veel zout gebruiken wel de smaak van eten wat weg en het wordt ook een gewoonte met weinig zout te eten. (Het zit ook al in veel voedingswaren, zoals brood.)
Maar toch ga ik nu ook wat minder behoedzaam met zout omspringen, want soms verhoogt het toch de smaaksensatie.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2011, 17:59:44 »
Ik merk wel dat ik sneller en meer vocht vasthou als ik zoute dingen (of bij mn schoonmoeder) heb gegeten.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2011, 19:11:46 »
Ik merk wel dat ik sneller en meer vocht vasthou als ik zoute dingen (of bij mn schoonmoeder) heb gegeten.
Dat gaat maar om de lijn.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Robjee

  • **
  • 22
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2011, 19:47:12 »
Citaat van: Christiaan
En niet zeiken als ik maar blijf schudden: er is geen enkel overtuigend bewijs dat het slecht voor je bloeddruk is, of dat je er dood van gaat
Zonder meer een interessant onderzoek. Wel belangrijk denk ik om het onderzoek goed te lezen.

De meta-analyse bevestigt namelijk de resultaten uit eerdere onderzoeken dat zoutreductie de bloeddruk in beperkte mate verlaagt.

Het onderzoek geeft ook aan dat er nog onvoldoende bewijskracht is om uit te sluiten dat zoutreductie de mortaliteit en het risico op hart- en vaatziekten verlaagt.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2011, 20:30:53 »
Ik merk wel dat ik sneller en meer vocht vasthou als ik zoute dingen (of bij mn schoonmoeder) heb gegeten.

Ik ook. In mijn buik, die groeit vooral na een pizza met kaas zienderogen.

Offline karl

  • *****
  • 6.267
  • Geslacht: Man
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #9 Gepost op: 27 juli 2011, 20:36:55 »
Om nog te zwijgen over de grote dorst die je soms hebt na het eten van een zeer zout gerecht in een restaurant. Nog meer vocht dus.

Nog een medische bedenking: ik hoorde laatst dat een oudere dame die cholesterolverlagende middelen nam (een alom verspreide voorschrijfmode
van dokters overigens) en ook nog zoutloos at,
een inzinking kreeg door te kleine zoutinname. Dat krijg je dan door alles erg goed te willen doen.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2011, 20:50:15 door karl »

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #10 Gepost op: 27 juli 2011, 21:17:01 »
Mijn oma kreeg ook te weinig zout binnen. Ik weet niet meer wat voor klachten ze precies had, maar ze was al tien keer binnenste buiten gekeerd en toen bleek het zoiets simpels te zijn als te weinig zout eten.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #11 Gepost op: 28 juli 2011, 00:18:29 »
Ik merk wel dat ik sneller en meer vocht vasthou als ik zoute dingen (of bij mn schoonmoeder) heb gegeten.

Ik ook. In mijn buik, die groeit vooral na een pizza met kaas zienderogen.

Ik met name in voeten en handen/vingers. En dat is met name onhandig, want kan ik mn schoenen niet meer aan en krijg ik zere voeten. Die lijn boeit me niet zo, ik ben toch geen mager poppetje.
Ik vind het vervelend dat als ik veel zout heb gegeten, ik zoveel dorst krijg dat ik het niet meer kan bijdrinken.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #12 Gepost op: 28 juli 2011, 07:32:15 »
Mijn moeder is nog van de lichting die zoutarm moest eten bij hoge bloeddruk. Inmiddels is ze dat zo gewend dat ze niet lekker wordt als ze een aantal dagen achter elkaar 'te veel' zout binnen krijgt, bijv. na een aantal dagen achter elkaar in een restaurant eten.

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #13 Gepost op: 28 juli 2011, 09:25:53 »
Mijn moeder kookte vroeger best zout, en nu vind ik het helemaal niet meer zo lekker. Ik gebruik haast nooit zout in mijn gerechten. Meestal andere kruiden om zaken op smaak te brengen. Ik ging er altijd vanuit dat zout ongezond was en dat het dus niet erg is om geen zout te eten. Ik wist niet dat je van te weinig zout ook klachten kunt krijgen.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.901
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #14 Gepost op: 24 februari 2012, 16:23:05 »
En niet zeiken als ik maar blijf schudden: er is geen enkel overtuigend bewijs dat het slecht voor je bloeddruk is, of dat je er dood van gaat.

Weet u wat ongezond is: zout. Als je twaalf boterhammen eet heb je al zes gram zout binnen de maximale dagelijks toegestane hoeveelheid. Dat zegt het RIVM. Telkens heeft dat RIVM iets waarmee het aandacht probeert te trekken. Zo laat het zien hoe belangrijk dat instituut is. En als ze daar niks weten te bedenken, roepen ze hard: niks aan de hand.

Maar zijn de zorgen van het RIVM terecht of heeft Christiaan gelijk?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #15 Gepost op: 24 februari 2012, 16:27:50 »
En niet zeiken als ik maar blijf schudden: er is geen enkel overtuigend bewijs dat het slecht voor je bloeddruk is, of dat je er dood van gaat.

Weet u wat ongezond is: zout. Als je twaalf boterhammen eet heb je al zes gram zout binnen de maximale dagelijks toegestane hoeveelheid. Dat zegt het RIVM. Telkens heeft dat RIVM iets waarmee het aandacht probeert te trekken. Zo laat het zien hoe belangrijk dat instituut is. En als ze daar niks weten te bedenken, roepen ze hard: niks aan de hand.

Maar zijn de zorgen van het RIVM terecht of heeft Christiaan gelijk?

Toevallig heeft Melchior Meijer daar net van de week een interessant stuk over geschreven: http://melchiormeijer.wordpress.com/2012/02/22/een-korreltje-zout/

Conclusie: het meeste zout krijg je binnen uit (bewerkte) producten zoals brood, kaas en kant-en-klare soep. Zout is nodig, maar je moet er niet te veel en niet te weinig van binnenkrijgen.
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2012, 16:32:00 door Hizikigrrrl »

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #16 Gepost op: 24 februari 2012, 17:19:54 »
Van te veel zout krijg ik dikke ogen. Ik heb een hartritmestoornis gehad en merkte dat het door zout eten erger werd dus lette er erg op, ook dat ik wel genoeg zout binnen krijg, zeker als het erg warm is. En nu weet ik niet beter dan dat ik een normale hoeveelheid zout gebruik. Ik doe het meestal niet eens in het water bij het koken van pasta, rijst of aardappels, ook niet erop trouwens behalve wat maggi.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #17 Gepost op: 24 februari 2012, 17:53:47 »
Aangezien het deze week weer eens in de krant stond, vraag ik me toch weer af hoeveel zout ik binnenkrijg op een dag. Aangezien de grootste zoutleveranciers kant-en-klaarmaaltijden, brood en zuivel zijn, ben ik er niet zo bang voor; dat eet ik namelijk niet/nauwelijks. Maar ik maal toch wel graag redelijk wat zout over mijn eten... Moeilijk te meten natuurlijk hoeveel je zo op een gemiddelde dag binnenkrijgt. Na een pizza van de pizzaria weet ik wel dat het duidelijk te veel was!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #18 Gepost op: 24 februari 2012, 20:17:00 »
Kan er geen linkje meer van vinden, maar er was een chemicus die de bloeddruk getest had met verschillende soorten zout. Onbewerkt zeezout verhoogde niet de bloeddruk, bewerkt zout wel. Ook verschilde ze in PHwaarde, waarbij het zeezout basisch was met een score van 8 nog iets en de bewerkte varianten rond de 5 zaten.

Als je zo gezond mogelijk wil eten, ontloop je sowieso de k&Kproducten zoveel mogelijk lijkt me. Er wordt gejodeerd zout gebruikt, dus let op als je zout ontloopt en bijvoorbeeld geen vis en ei eet waar jodium in voorkomt.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #19 Gepost op: 24 februari 2012, 21:01:35 »
En vergeet brood niet! In kant-en-klaar brood zit gejodeerd zout, dus als je altijd zelf brood bakt moet je ook Jozo-zout gebruiken. Helemaal als je dagelijks sojaproducten neemt. Die kunnen de werking van de schildklier negatief beinvloeden en voldoende jodium gaat dat tegen.

Ik denk dat ik nu op 60% Jozo en 40% zeezout zit.