Vegatopia Forum

Mag ik het zout?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #20 Gepost op: 25 februari 2012, 10:33:12 »
Ik zag in Duitsland zelfs zout met fluoride, dat is toch al helemaal slecht?

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #21 Gepost op: 25 februari 2012, 12:59:40 »
Ik zag in Duitsland zelfs zout met fluoride, dat is toch al helemaal slecht?
HoeF je dan je tanden niet meer te poetsen?
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2012, 14:30:10 door haantje »
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #22 Gepost op: 25 februari 2012, 14:04:11 »
Hitler zag het nut van fluoride wel in hoor.
En er is ook tandpasta zonder fluoride te vinden. Parodontax heeft er eentje en bij de geitenwollensokkenwinkel heb je bijvoorbeeld rataniatandpasta.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #23 Gepost op: 26 februari 2012, 12:27:28 »
Ik zag in Duitsland zelfs zout met fluoride, dat is toch al helemaal slecht?
HoeF je dan je tanden niet meer te poetsen?

Jawel, dat wel nog :P

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #24 Gepost op: 27 februari 2012, 12:56:44 »
Fluoride is toch heel slecht voor je botten? Of is dat ook alweer achterhaald?

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #25 Gepost op: 27 februari 2012, 17:24:15 »
Ja, daarom mag je tandpasta of mondwater niet afslikken en daarom zal ik ook geen zout met fluoride gebruiken. Maar mss is de hoeveelheid gewoon nihil en niet schadelijk en gewoon om het erop te kunnen zetten. Meen dat er in kraanwater ook wat fluoride zit maar kan het mis hebben, maar ja, in kraanwater zit ook chloor. Puur natuur hoor, dat kraanwater, als je soms hoort wat er wel niet mee gedaan wordt.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #26 Gepost op: 27 februari 2012, 17:30:19 »
En toch is kraantjeswater een van de gezondste waters die je kan hebben... Dat zegt test aankoop toch elke keer weer als ze waterkwaliteit onderzoeken. Veel van die natuurlijke mineraalwaters bevatten ook veel te veel mineralen.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #27 Gepost op: 27 februari 2012, 18:17:36 »
Weet ik, ik bedoelde gewoon dat het enorm bewerkt is.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #28 Gepost op: 27 februari 2012, 18:31:06 »
Hihi, ik denk niet dat ik water hier uit de buurt zou drinken als het niet enorm bewerkt was ;)

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #29 Gepost op: 27 februari 2012, 21:31:36 »
Ik ook niet en ik drink graag kraanwater :P Maar ook graag mineraalwater.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #30 Gepost op: 27 februari 2012, 23:00:03 »
In Nederland is 80% vh kraanwater ongechloreerd.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #31 Gepost op: 28 februari 2012, 09:56:56 »
Ja? Weer wat geleerd.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #32 Gepost op: 28 februari 2012, 11:17:40 »
Maar als je het een uurtje laat staan in een fles met open dop, of in een karaf, is de chloor verdampt. Dat is handig, want veel mensen lusten niet te veel chloor in hun water.
Hier drinken wij altijd kraantjeswater, trouwens, ik rechtstreeks van de kraan, en mijn vriend vult flessen en zet die in de ijskast. Flessenwater is gewoon belachelijk duur in verhouding, ook nog trouwens.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #33 Gepost op: 28 februari 2012, 11:58:57 »
Ja? Weer wat geleerd.

Ik wist het ook niet, maar was onlangs op zoek naar het gehalte aan magnesium in kraanwater en kwam toen die 80% tegen.
Ik denk dat een gedeelte van die verkeerde beeldvorming komt door gerelateerd nieuws en info uit Amerika, waar chloor wel gebruikt moet worden om het water te reinigen.

Van Wiki:
Citaat
Several alternatives to traditional chlorination exist, and have been put into practice to varying extents. Ozonation is used by many European countries and also in a few municipalities in the United States. Due to current regulations, systems employing ozonation in the United States still must maintain chlorine residuals comparable to systems without ozonation.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #34 Gepost op: 28 februari 2012, 12:09:02 »
Ja ik keek van de week toevallig Man woman wild op Discovery en die maakten oud flessenwater drinkbaar door chloor en meen jodium toe te voegen en toen werd er verteld dat er in kraanwater ook chloor zat.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #35 Gepost op: 28 februari 2012, 13:26:14 »
Ja, in Frankrijk smaakte (ik geloof nu al minder) het water ook chlorig. Het is trouwens voornamelijk omdat de leidingen niet betrouwbaar zijn, niet omdat het water niet schoon te krijgen is.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #36 Gepost op: 28 februari 2012, 16:06:39 »
Ja ik keek van de week toevallig Man woman wild op Discovery en die maakten oud flessenwater drinkbaar door chloor en meen jodium toe te voegen en toen werd er verteld dat er in kraanwater ook chloor zat.

 :)Dat deden wij in Zuid-Amerika toen we op trektocht waren, heb zelfs nog een paar chloorpilletjes liggen hier ergens.

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #37 Gepost op: 28 februari 2012, 16:12:39 »
... Meen dat er in kraanwater ook wat fluoride zit maar kan het mis hebben, ...
In NL wordt er geen fluoride aan het kraanwater toegevoegd. Verboden.
Ik weet niet of er sporen fluor in het (grond)water zitten waaruit drinkwater wordt bereid. Op basis van de geologie van NL verwacht ik eigenlijk niet of nauwelijks meetbaar.

Nog een grappige situatie:
Op een industrieterrein bij Bunnik (ZO van Utrecht (stad)) pompt een bedrijf grondwater op, vanuit ruim 100 m diepte, noemt dat mineraalwater en het wordt verkocht als Bar-le-Duc. Een paar honderd meter verderop zit een ander bedrijf, dat pompt water uit dezelfde geologische laag en noemt dat Sourcy, ook al mineraalwater. Nog een stukje verderop zit een bedrijf dat pompt ook hetzelfde water op en noemt dat drinkwater (=kraantjeswater).
Dus als je in Utrecht woont kun je kiezen uit drie keer hetzelfde water, alleen een klein prijsverschil. Sourcy ca. 310 euro/m3 (excl. statiegeld), drinkwater ca. 1 euro/m3 (excl. vastrecht, maar wordt wel thuis bezorgd)  ::)
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2012, 16:25:08 door RvO »

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #38 Gepost op: 28 februari 2012, 16:23:53 »
Ja ik keek van de week toevallig Man woman wild op Discovery en die maakten oud flessenwater drinkbaar door chloor en meen jodium toe te voegen en toen werd er verteld dat er in kraanwater ook chloor zat.
:)Dat deden wij in Zuid-Amerika toen we op trektocht waren, heb zelfs nog een paar chloorpilletjes liggen hier ergens.
Jodium kan, chloorpilletjes kunnen ook. Er zijn ook middeltjes die minder smerig smaken. Even snel uit het blote hoofd: gebaseerd op zilveroxide, iets minder betrouwbaar, iets duurder. Ervaring: veel minder vies.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #39 Gepost op: 28 februari 2012, 22:34:41 »
En het gewoon koken?
Niet dat ik van plan ben om naar dat soort landen te gaan.