Vegatopia Forum

Mag ik het zout?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #40 Gepost op: 28 februari 2012, 22:41:11 »
...Maar je weet ten slotte maar nooit waar je jezelf ineens verzeild kunt vinden. :P

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #41 Gepost op: 28 februari 2012, 22:48:22 »
En het gewoon koken?
Niet dat ik van plan ben om naar dat soort landen te gaan.
Dat kan ook, maar je hebt als je in de jungle trekt toch een paar liter water per dag nodig, en als je dat op een kampeervuurtje moet warmen... En met de pilletjes is het gewoon een liter water, 1 pilletje, 1 uurtje laten staan in je drinkenbus en klaar. En als je na dat uur je drinkenbus wat laat openstaan, is de chloor helemaal bijna niet meer te proeven, dus dat valt allemaal wel mee.
Bovendien kon je overal wel limonade kopen, en dat dronken we dan ook veel (heb nog foto's van hutje in midden van jungle, komen zo'n 10 toeristen per dag langs en dan is het echt veel, helemaal afgeplakt met coca-cola en inca-cola stickers, super flashy, en als je naar het (woon)hutje ernaast ging roepen, kwam er iemand achter de toog warme halve litertjes verkopen)
Echt vreselijk, trouwens, die inca-cola.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #42 Gepost op: 28 februari 2012, 22:57:02 »
Ik had trouwens een goed waterfilterding voor in de bergen, maar die heb ik per ongeluk bij m'n ex gelaten :frusty:

Je hebt ook druppeltjes, die je dan een half uur moet laten staan, ook op chloorbasis.

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #43 Gepost op: 29 februari 2012, 02:01:37 »
....En als je na dat uur je drinkenbus wat laat openstaan, is de chloor helemaal bijna niet meer te proeven, dus dat valt allemaal wel mee....
Mijn ervaring is toch een slag verschillend. Gelukkig, blijkbaar kan het tegenwoordig beter :)
En het gewoon koken?
Koken, microfilters, chemie in diverse vormen, alles doodt sommige "gevaren" wel en andere niet. En er zijn allerlei praktische zaken (Houtvuurtje maken om water te koken is halverwege de Sahara niet zo'n goed idee, want weinig brandhout  >:(.)
Kortom weet wat je doet voor je vertrekt uit "de lage landen".
« Laatst bewerkt op: 29 februari 2012, 02:04:53 door RvO »

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #44 Gepost op: 29 februari 2012, 11:43:37 »
Ja dat klinkt allemaal logisch idd.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #45 Gepost op: 29 februari 2012, 14:25:38 »
Qua zout: ik heb beprobeerd me in te houden bij de uiensoep, maar dat is toch geen optie.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #46 Gepost op: 29 februari 2012, 14:36:04 »
Ik heb gisteren eens 5 en 10 gram zout uitgerekend op de weegschaal, en dat is echt aardig wat. Ik eet nu geen brood en kant-en-klaar dingen, dus ik mag lustig strooien;).

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #47 Gepost op: 02 maart 2012, 18:16:44 »
Paar eetlepels denk ik?

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #48 Gepost op: 03 maart 2012, 01:10:43 »
Een eetlepel is iets van 15 g.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Mag ik het zout?
« Reactie #49 Gepost op: 26 maart 2012, 23:44:27 »
Ik gebruik NOOIT zout, altijd shoyu
Daar zit al meer dan genoeg zout in, en ook in brood en andere vegan producten.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.901
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Mag ik het zout?
« Reactie #50 Gepost op: 29 juni 2016, 14:51:51 »
Ik snap eigenlijk nooit zo goed waarom er nou zo gehamerd blijft worden op vermijden van zout. Vooropgesteld, té veel is natuurlijk nooit goed, maar ik heb tegenwoordig toch sterk te indruk dat, bij een gemiddelde gezondheid, te weinig zout schadelijker is (waar kwam ik daat laatst ook alweer een onderzoek tegen) dan het (regelmatig) consumeren van een surplus. Dat het eigenlijk alleen zin heeft om je zoutinname te beperken als er gezondheidscondities zijn die dat vereisen.
Maar misschien is dit meer iets voor een apart onderwerp.

Je hebt een punt: als ik het goed begrijp is het probleem van (te) veel zout eten dat het kan leiden tot een hoge bloeddruk, en dat kan gezondheidsproblemen geven. Het risico zal vast niet heel groot zijn (zie ook de eerste pagina van dit draadje trouwens).

Verder schrijft de hartstichting "We hebben maar 1 tot 3 gram zout per dag nodig. Gemiddeld krijgen consumenten echter 9 gram zout binnen," dat suggereert dat je wel heel erg je best moet doen om te weinig zout te eten.

https://www.hartstichting.nl/gezond-leven/zout

Re: Mag ik het zout?
« Reactie #51 Gepost op: 29 juni 2016, 15:50:16 »
dat suggereert dat je wel heel erg je best moet doen om te weinig zout te eten.

Mijn idee is dat als je toch al niet veel eet, en een betrekkelijk zoutmijdend menu hanteert (lees weinig tot geen prefab en weinig brood eet), je eigenlijk best makkelijk onder dat gestelde minimum kan komen.
Zo heb ik eens bekeken hoeveel zout ik nou eigenlijk zelf door het eten roer (en dan probeer ik nog altijd even net wat meer zout te gebruiken dan mijn betere helft eigenlijk wenst).
Met z'n tweeën maken we misschien net iets meer dan één kilo zout per jaar op, maar waarschijnlijk nog niet eens. Ongeveer anderhalve gram per dag per persoon dus, waarvan verreweg het grootste deel met het afgietwater in de gootsteen verdwijnt -- ik denk dat sowieso driekwart van die pot zout via de pastapan verdwijnt. Op z'n allerminst. Kortom dat draagt maximaal bij tot zo'n 25% van het aanbevolen maximum van 6 gram per dag (en 15% van de gestelde gemiddelde inname van 9 gram), en ik denk dat we gemiddeld niet eens boven het aanbevolen minimum van 1 gram per dag komen.
Maar goed, ik schuw een diepvriespizzaatje op z'n tijd (zo ongeveer wekelijks) niet, en kaas en wat zoutjes of (gezouten) nootjes behoren ook wel zo'n beetje tot onze dagelijkse kost, dus erg bang om onder dat minimum te komen ben ik verder niet.

En op zweterige dagen voel ik dat ik toch echt wel wat meer zout nodig heb, ik moet er niet aan denken dat ik dan een zoutminimalist zou zijn....

Maar toch, ik vraag me af of die propagatie van een lage zoutconsumptie niet vooral bangmakerij is, om maar eens een populaire term te bezigen.
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2016, 15:55:59 door Erdowie, Erdowo, Erdoğ@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Mag ik het zout?
« Reactie #52 Gepost op: 29 juni 2016, 16:01:32 »

Ja zo'n draadje was er dus al. Geen moeite gedaan om te zoeken.

Het onderzoek geeft ook aan dat er nog onvoldoende bewijskracht is om uit te sluiten dat zoutreductie de mortaliteit en het risico op hart- en vaatziekten verlaagt.

Dat risico lijkt dus eerder toe te nemen volgens een onderzoek waar ik een paar weken geleden over las (maar waar ook alweer...).
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Mag ik het zout?
« Reactie #53 Gepost op: 29 juni 2016, 22:13:29 »
dat suggereert dat je wel heel erg je best moet doen om te weinig zout te eten.
Met z'n tweeën maken we misschien net iets meer dan één kilo zout per jaar op, maar waarschijnlijk nog niet eens. Ongeveer anderhalve gram per dag per persoon dus,
Oh, ik doe al 5 jaar met een pot van 250 gram, waarvan de laatste twee jaar met z'n tweeën. Ik eet niet iedere dag brood, ik eet nooit prefab, en ik zie net dat er aan pasta enzo ook geen zout toegevoegd wordt.

Ik heb wel een multivitamine met jodium, dat leek me slim. Maar misschien zit er wel bizar veel zout in brood en compenseert dat prima de rest?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Mag ik het zout?
« Reactie #54 Gepost op: 29 juni 2016, 23:49:42 »
Het scheelt enorm als je geen brood en andere kant-en-klare producten eet en veel zelf maakt ja. Juist omdat zoveel mensen brood aten, is ervoor gekozen het bakkerszout te joderen toen veel mensen klachten kregen. Slim op dat dus op te vangen als je weinig tot geen regulier brood en ook geen vis eet inderdaad. Had ik zelf eerder moeten doen, zeker toen ik een tijdje vrijwel zoutloos probeerde te eten.

Hier net weer een halve kilo zout ingeslagen, maar dat gaat eigenlijk vooral hard vanwege pasta koken.
Sin chile, no tiene chiste!