Vegatopia Forum

Beste Indiaas kookhandboek (engels)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lassi

Re:Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Reactie #20 Gepost op: 20 oktober 2009, 04:34:42 »
"Vedische Kookkunst" zie apart topic is een aanrader!
Ook van de Hare Krishna, ik kwam het boek bij Selexys/Donner tegen en ook bij Himalaya Eigentijdswinkel (R'dam + Amsterdam).

Maar als je 'm googled vind je ook voordelige aanbieders.

Grbn

Re:Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Reactie #21 Gepost op: 31 mei 2010, 09:35:41 »
Een leuk boekje om mee te beginnen is 50 Curries uit India. Goed en goedkoop.

Voor wie meer wil, inderdaad Madhur Jaffrey! Haar Ultimate Curry Bible is echt een aanrader.
(Overigens, niet beter dan het eerste boekje, maar completer, veel completer!)


Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Reactie #22 Gepost op: 01 juni 2010, 11:04:35 »
Camelia Punjabi's boek is ook een aanrader ja!
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Reactie #23 Gepost op: 28 februari 2013, 10:38:43 »
Anjum Anand is de nieuwe Indiase culiguru in de UK. Haar eerste boek heet Indian food made easy. Die zal vast ook in het nederlands verkrijgbaar zijn.
Ik heb vorige week Anjum's Indian Vegetarian Feast gekocht toen ik toevallig in de UK was, ik heb er nog geen recepten uit gemaakt maar het ziet er erg lekker uit allemaal! Ik zal er te zijner tijd wel een recensie van plaatsten, eerst maar eens iets uit koken.
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2013, 11:20:42 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re:Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Reactie #24 Gepost op: 06 maart 2013, 15:15:45 »
Dat is inderdaad een goed boek!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Reactie #25 Gepost op: 06 maart 2013, 18:01:26 »
Mijn Indiase contacten zijn niet zo te spreken over haar, het zou niet authentiek zijn (als het maar lekker is denk ik dan, maar ik heb nog niets gekookt uit het boek). Ze roemen Camellia Panjabi wel weer heel erg om 50 Curries.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Reactie #26 Gepost op: 07 maart 2013, 11:23:56 »
Interessant, op welke manier vinden jouw Indiase contacten het niet authentiek Bast? Ik vind niet authentiek niet zo erg, als het inderdaad maar lekker is! Ik lever graag wat authenticiteit in voor gemak, dus liever een niet zo authentiek ingredient dat goed verkrijgbaar is dan een authentiek ingredient waar ik stad en land voor moet aflopen, en liever een recept met iets minder stappen, zodat ik het ook door de week kan maken.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Reactie #27 Gepost op: 07 maart 2013, 15:21:10 »
Het ging om een paar regionale recepten, waar iets in zat wat niet in die streek hoorde oid. Niet zozeer om short cuts dus, maar een beetje een verwijt van slechte research. Wat natuurlijk ook een bewuste keuze kan zijn geweest om het toegankelijker te maken zonder dat je op speurtocht moet. De BBC heeft ook een bredere doelgroep dan een die hard foodie met een regionaal niche blogje en de anglo-restaurantstijl is verschillend van een huisgemaakt gerecht.
Het ging destijds over haar 1e of 2e boek, over Vegetarian Feast heb ik ze nog niet gehoord. Niemand trouwens nog. Deze, deze en deze had ik stiekem al wel een beetje op het oog...

 
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2013, 15:34:23 door Bast »
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Reactie #28 Gepost op: 16 maart 2013, 14:34:48 »
Indian Food Made Easy (Engelse versie) heb ik nu geleend en even doorgelezen. Ik zou dit boek niet zo snel aanraden. Aan een kant krijg je een berg recepten, ook uit verschillende regio's, waarvan ruim 50 vegetarische en er een paar ook vegetarisch te maken zijn met wat aanpassingen in de receptuur en met de juiste 'vervanger'. Het is niet de standaard menukaart bij je lokale afhaal of de k&k collectie in je supermarkt, maar om nou te zeggen dat het een goede dwarsdoorsnede geeft gaat ook wat ver. Het is geen Madhur Jaffrey's Invitation to Indian Cookery of A taste of India. De regionale recepten geven ook niet altijd weer waar de keuken nou juist zo beroemd om is en vervangt ook ingredienten die niet gezond genoeg zijn of niet zo makkelijk verkrijgbaar. Zo heb je een leuk, voor ons onalledaags, recept voor hartige cake uit Gujarati, waar geen suiker inzit wat nu juist een kenmerk is voor die keuken. De kalebas die er doorgaans voor wordt gebruikt is vervangen door o.a. wortel, die dan wel wat zoets eraan mee zal geven. En zo zijn er meer voorbeelden.
Wat de ingredienten beschikbaarheid betreft, zij schaart online inkopen ook onder makkelijk. Ik begrijp niet waarom tej patta helemaal niet genoemd wordt en je voor laurierblad zou moeten gaan als je toch ook op zoek moet naar ajwain en mosterdolie. Laurier smaakt ook heel anders, al is het wel de standaardvervanger genoemd in tig boeken hiervoor. Er wordt ook niet aangegeven of de laurier- en currybladeren vers of gedroogd moeten zijn. 15 verse currybladeren geven een ander effect dan gedroogde. Om over de kosten nog maar niet te spreken. Het is wat dat betreft ook niet het meest budgetvriendelijke boek. In dit opzicht wint Monisha Bharadwaj het dik met haar 6 ingredientenboek.
De uitleg over de specerijen achterin het boek zijn niet altijd even duidelijk. Geelwortel wordt gebruikt om gerechten te kleuren (verrassend zeg!) en is gezond, maar hoe smaakt het? Bij fenegriek staat er wel dat je op moet passen qua hoeveelheden, want het is bitter. Dat dit ook door een deel van de roostertijd bepaald wordt, wordt niet uitgelegd. Niet zo handig, zeker niet als je bedenkt dat het droog roosteren wel in het begin genoemd wordt met een richtlijn van ongeveer 1 minuut voor alle specerijen. Met komijn heb je dan wel de kans dat dit teveel is en bitter wordt. Nu zie je de techniek verder niet echt meer terug in de recepten en is ze wel duidelijker in het omschrijven hoe dit met olie te doen en geeft ze bijvoorbeeld de verkleuring aan.
De recepten zelf zijn kort omschreven en best duidelijk. Wat dat betreft is het easy ja. Leer je hier echt Indiaas mee koken? Nee. Je leert een paar duidelijke recepten te maken. Het is geen basisboek.

Kortom, het is een beetje een samen geraapt boekje in mijn ogen voor mensen die niet teveel na willen denken over wat ze doen, maar wel willen investeren om wat anders op tafel te zetten.
Zoals genoemd zitten er voor vegetariers best leuke recepten bij, maar er zijn denk ik leukere boeken hierover waar je meer aan hebt.

Morgenavond ga ik voor het eerst eruit koken en we gaan voor de buttery black lentils, oftwel dal makhni, een van mijn favorieten. Ben benieuwd...



Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Reactie #29 Gepost op: 16 maart 2013, 14:39:12 »
Je kunt ook het India Cookbook van Pushpesh Pant aanschaffen. Dan heb je waarschijnlijk alle Indiase recepten in één keer binnen voor 33 euro:

http://www.vegatopia.com/vega/producten/kookboeken/11590-india-cookbook-pushpesh-pant

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Beste Indiaas kookhandboek (engels)
« Reactie #30 Gepost op: 16 maart 2013, 15:01:03 »
Wat in de recensie staat hoor ik vaker wat betreft foutjes met ingredienten enzo, maar als basiskookboek is dat denk ik ook niet de beste koop.

Naast Madhur Jaffrey is Julie Sahni nog niet genoemd, maar dat is wel vergelijkbaar.
Sin chile, no tiene chiste!