Vegatopia Forum

Glossy voor vegetariërs

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Glossy voor vegetariërs
« Reactie #20 Gepost op: 22 oktober 2011, 16:15:21 »
Ja, na het stemmen. Maar misschien behoorde je niet tot de eerste 2500 stemmers?

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Glossy voor vegetariërs
« Reactie #21 Gepost op: 22 oktober 2011, 17:55:39 »
Ja.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Glossy voor vegetariërs
« Reactie #22 Gepost op: 22 oktober 2011, 18:16:47 »
Ik heb alleen nog doorgebladerd en wat fragmentjes gelezen, maar tot nu toe ben ik erg enthousiast.
Het is wel een echte glossy, qua uiterlijk behoorlijk vergelijkbaar met modebladen. Heel veel verschillende onderwerpen, veel vega beroemdheden, vegetarische bejaarden, vega kleding, recepten, ook wat serieuzere dingen zoals de ideeën van Peter Singer, etc. Ik denk dat dit een heel nieuwe groep kan aanspreken. Het is wel erg flexitarisch heb ik de indruk (ook interviews met ex-vegetariërs), maar aan de andere kant komt er een grote variatie aan onderwerpen aan bod, waaronder ook veganisme.
Je kan het blad echt lezen als entertainment, zoals andere glossy's, en dan komen mensen ondertussen toch in aanraking met allerlei info over vegetarisme en veganisme, die ze aan het denken kan zetten. En ik vind het mooi dat het niet voornamelijk over eten gaat, maar vegetarisme ook betrekt op kleding en lifestyle.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Glossy voor vegetariërs
« Reactie #23 Gepost op: 22 oktober 2011, 18:50:52 »
Ik had 'm ook in de post, en ik vind dat er niks verrassends aan is. De recepten zijn zelfs ronduit slecht.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Glossy voor vegetariërs
« Reactie #24 Gepost op: 22 oktober 2011, 19:31:35 »
Ja, na het stemmen. Maar misschien behoorde je niet tot de eerste 2500 stemmers?
De verkiezing van 2011 is geopend!
Ik was degene die het hier gepost heeft  :-[
Zouden het wel echt de eerste 2500 stemmers zijn dan?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re:Glossy voor vegetariërs
« Reactie #25 Gepost op: 22 oktober 2011, 20:14:31 »
Ik wil 'm wel naar je doorsturen als ik er wat in gelezen heb?!
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Glossy voor vegetariërs
« Reactie #26 Gepost op: 22 oktober 2011, 20:42:20 »
Da's wel heel lief van je. Laat maar weten of je het de moeite waard acht.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Glossy voor vegetariërs
« Reactie #27 Gepost op: 24 oktober 2011, 16:44:19 »
Ik vind het blad zeer slecht. Diverse interviewtjes waren nog wel interessant, maar er was een verheerlijking van niet-vegetarier zijn. Er sprak dus weinig idealisme uit in het blad. Dat terwijl die verdonschot wel fel was in debat tegen CDA'er bij P&W ter promotie van het blad. Dat idealisme proefde ik niet in het blad. In plaats daarvan werden niet-vegetariers opgehemeld en werden mensen de stempel vegetarier gegeven terwijl ze geen vegetarier zijn. Voor wakker dier fans vast leuk het blad (en ook voor de vegatopia-vegetarier ;) ), maar des te meer schadelijker voor de vegetarier in zijn algemeenheid.

Verwachtte je dat idealisme nou puur omdat het een blad is over vegetarisme?
Dit is gewoon retecommercieel in elkaar gedraaid en dat betekent dat ze denken dat er een markt voor is, dan wel gecreeerd kan worden. Het wordt dan ook gepresenteerd als een lifestyle. Er lijkt dan ook gelijk voor een brede doelgroep gekozen te zijn en daar wordt m.i. inhoudelijk op in gesprongen door mensen van allerlei achtergronden te vragen naar hun vegetarismebeleving. Ik snap vanuit jouw strikte beleving bekeken dat dit niet handig is ter verduidelijking van de definitie van vegetarisme, pescotarier, e.d., maar het blad af doen als slecht vind ik echt te kort door de bocht.
Zonder P&W te hebben gezien, denk ik dat er wel een verschil zit tussen meneer Verdonschot's persoonlijke beleving en het blad. Je maakt zo'n blad in eerste instantie, omdat er geld verdient moet worden. Het thema is vegetarisme en daar gaat het dan ook in allerlei vormen over. Ik kan me rustig indenken dat meneer Verdonschot hier zelf vanuit professioneel en idealitisch oogpunt hier graag en gerust aan mee werkt. Hij zal in P&W dan ook niet geheel als bladpromoter zitten, maar ook op persoonlijke titel. In dat licht gezien, kan ik de discrepantie goed begrijpen.

Er zit een boodschap in het blad, die verpakt is in een eigentijds jasje waarvan ik denk dat het positiever, breder en effectiever over zal komen en aan zal slaan, dan andere initiatieven. De boodschap is niet wordt allemaal vegetarier, dat kun je jammer vinden. Het jasje hoeft je helemaal niet aan te spreken, dat kun je ook jammer vinden. Dat zegt echter voornamelijk iets over jouzelf en niet over het (mogelijke) effect wat zo'n blad wel zou kunnen hebben. Ik vind het vanuit jouw idealistische oogpunt dan ook een beetje apart dat je hier zo negatief op reageert, want dit zou best weleens een heel mooi podium kunnen zijn voor mensen om hier meer mee bezig te gaan.

De Vegetarian Living heb ik weleens gekocht, toen die net uit kwam en in Nl verkrijgbaar werd. De Vega zal ik niet zo snel aanschaffen (heb het opgestuurd gekregen nav het stemmen). Kennen mensen hier de Vegetarian Living uberhaupt? Ik heb hier namelijk nog nooit iemand erover gehoord, geloof ik...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Glossy voor vegetariërs
« Reactie #28 Gepost op: 24 oktober 2011, 17:00:03 »


De Vegetarian Living heb ik weleens gekocht, toen die net uit kwam en in Nl verkrijgbaar werd. De Vega zal ik niet zo snel aanschaffen (heb het opgestuurd gekregen nav het stemmen). Kennen mensen hier de Vegetarian Living uberhaupt? Ik heb hier namelijk nog nooit iemand erover gehoord, geloof ik...

De Vegetarian Living was rond Dierendag te koop in de AH hier en ik heb er toen een gekocht. Leuk, wat mij betreft had het wat hipper en culinairder gemogen. Ik vermoed dat Draakje het al meer naar zijn zin vindt: het zit namelijk tussen vegetarisme en veganisme in.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Glossy voor vegetariërs
« Reactie #29 Gepost op: 24 oktober 2011, 19:02:20 »
Ik vond ook nog wel dat je er een beetje aan af kon zien dat het een eerste nummer is. Veel van de artikelen gaven me nogal de indruk dat het onderwerp en de inhoud gekozen waren omdat het beschikbaar was ("O, laten we een artikel doen over Bernd en zijn varken!"). Vulling, min of meer.

Het is gewoon nog een lifestyleblad. Of dat nou uit commerciele overwegingen is, of omdat men maar naar de andere bladen kijkt weet ik niet. Maar we weten allemaal dat lifestylebladen geen inhoud hebben. Het alternatief is wat Draakje misschien graag ziet, maar dan krijg je een soort clubblaadje, of zoiets als de Eva van de EO. Dat is ook niet te verdragen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Glossy voor vegetariërs
« Reactie #30 Gepost op: 24 oktober 2011, 19:55:58 »
Ik vond ook nog wel dat je er een beetje aan af kon zien dat het een eerste nummer is.

Sanoma had ook het idee dat het sowieso bij 1 nummer blijft las ik ergens.
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Glossy voor vegetariërs
« Reactie #31 Gepost op: 25 oktober 2011, 00:21:31 »
Ik vind het blad eigenlijk vlees noch vis ;D. Er wordt aan de ene kant duidelijk aandacht besteed aan vleesloos eten met de recepten en de interviews met Stella McCartney en de schoenenontwerpster, aan de andere kant staat op de cover een ex-vega ???.

Mocht er een vervolg komen dan zou ik persoonlijk , als vega zijnde, graag zien dat ze zich meer op vegetariers richten ipv flexitariers. Ook de mogelijke problemen van een vega-dieet (gezondheid, sociaal, vlees is zo lekker) hoeven echt niet onder het vloerkleed geschoven te worden, maar ik heb ook geen zin om daar ieder nummer over te lezen. Verder veel meer recepten, nu zijn ze of moeilijk (Jonnie&co) of heel simpel (Alpro). Iets ertussen in is welkom.
De glossy vormgeving vind ik uitstekend, net als de aandacht voor mode en lifestyle!

Ik vind het geweldig dat Sanoma dit op de markt heeft gebracht. Het trekt vegetarisme verder uit de geitenwollen sok.

« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2011, 00:26:07 door Hizikigrrrl »

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Glossy voor vegetariërs
« Reactie #32 Gepost op: 25 oktober 2011, 12:39:26 »
Ik vind het geweldig dat Sanoma dit op de markt heeft gebracht. Het trekt vegetarisme verder uit de geitenwollen sok.
+1

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re:Glossy voor vegetariërs
« Reactie #33 Gepost op: 25 oktober 2011, 14:41:32 »
Het alternatief is wat Draakje misschien graag ziet, maar dan krijg je een soort clubblaadje, of zoiets als de Eva van de EO. Dat is ook niet te verdragen.

Hij/zij wil misschien graag een soort Change met artikelen die wel fatsoenlijk geschreven zijn :) Op zich geen slecht idee. Dat Vega lijkt me geen blad waarvan ik de doelgroep ben, maar dat betekent niet dat het gelijk een slecht blad is.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Glossy voor vegetariërs
« Reactie #34 Gepost op: 27 oktober 2011, 19:50:43 »
Ik was het al helemaal vergeten dus was toch wel aangenaam verrast toen ik de brievenbus leegde. Ziet er mooi uit, maar die reclame op de achterkant vond ik er wel teveel aan. Of maakt Floris vega-schoenen? (maar ja, ik weet het wel, zonder adverteerders geen glossy!)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Glossy voor vegetariërs
« Reactie #35 Gepost op: 27 oktober 2011, 19:55:18 »
Ik was het al helemaal vergeten dus was toch wel aangenaam verrast toen ik de brievenbus leegde. Ziet er mooi uit, maar die reclame op de achterkant vond ik er wel teveel aan. Of maakt Floris vega-schoenen? (maar ja, ik weet het wel, zonder adverteerders geen glossy!)

Er staat een interview met pesco/flexi Floris binnenin.

Offline Sedna

  • ***
  • 160
  • Geslacht: Vrouw
Re:Glossy voor vegetariërs
« Reactie #36 Gepost op: 27 oktober 2011, 22:00:28 »
Ik heb het blad in mn handen gehad bij de AH. Het is een mooi blad en erg dik ook, je krijgt dus gerust waar voor je geld. Maar als echte Hollander vindt ik het te duur. Het koste 7,95 dat is gewoon meer dat 16 gulden alleen voor een blad. Daar pas ik voor.
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2011, 08:20:17 door Sedna »
Als ieder mens zijn stukje vlees zelf zou moeten schieten, dan zouden er veel meer vegetariërs zijn.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Glossy voor vegetariërs
« Reactie #37 Gepost op: 28 oktober 2011, 00:44:37 »
Vanochtend vroeg lag de Vega bij mij in de brievenbus, met een leuk briefje erbij. Sympathiek dat ze de glossy ook naar winnaars 'in den vreemde' sturen. En vanavond heb ik het dan doorgebladerd. Tja, op zich wel leuk, maar de artikelen kunnen me niet echt boeien.

De cover met Renske de Greef vind ik geslaagd. Een mooie vrouw met vuurrode lippen en een blaadje in de mond, dat heeft wel wat. Ondertussen ben ik op bladzijde 112 beland (het dubbelinterview van Ronald Giphart en Antoinette Hertsenberg was best leuk) en heb volgens mij slechts één recept gezien. Voor de rest voornamelijk getuigenissen van vegetariërs, flexitariërs en verrassend veel ex-vegetariërs. De teneur is mij iets te veel 'vlees is lekker, maar vlees eten is slecht, dus vegetariër zijn is goed en hip, als je het tenminste kunt'. En als vegetariër moet je blijkbaar sojaburgers eten, maar het is te dogmatisch om dat je vrienden voor te schotelen. Onwillekeurig doet het me denken aan een iets te lifestyle Volkskrant Magazine.

Voor wie is de Vega eigenlijk bedoeld? Voor vegetariërs is de inhoud maar matig interessant - niet of nauwelijks recepten of andere culinaire thema's. En ik waag te betwijfelen of flexitariërs de Vega als 'inspiratiebron' zullen kopen - carni- en omnivoren al helemaal niet. En een echte glossy is het ook niet, het leest allemaal net iets te veel als één grote advertorial met min of meer gelukte glossy stijlelementen.

Maar misschien is het belangrijkste probleem dat ikzelf 'gewoon' vegetariër ben. Ik houd van lekker koken en eten, en dat doe ik nu eenmaal zonder vlees. Over de beweegredenen wil ik best een boompje opzetten, maar normaal gesproken denk ik er helemaal niet bij na - het vleesschap bij de Rewe (supermarkt) vermijd ik niet, ik heb er gewoon niets te zoeken. Misschien (beetje gechargeerd) is het een beetje als met homobladen, -media en -tv-zenders. Ik woon nu eenmaal samen met een vriend, ga met hem naar familiefeestjes, vrienden, de stad in en wat al niet meer, en dat is gewoon vanzelfsprekend. Tijdens je coming-out (die bij mij extreem snel ging) is het misschien leuk om bevestiging te krijgen van mede-homo's, maar daarna zijn ook homo's gewoon mensen - en die zijn niet per definitie leuk of interessant. Zo ook de vegetariërs.

Mocht er dus een tweede editie van de Vega komen, dan graag meer aandacht voor de leuke kanten van vegetarisch eten: lekker koken, lekker eten, interessante weetjes en informatie waar je iets aan hebt. En Maarten Tjallingii mag wat mij betreft meer vertellen dan wat hij op die armzalige halve pagina kwijt kon.
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2011, 01:13:57 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Glossy voor vegetariërs
« Reactie #38 Gepost op: 31 oktober 2011, 09:58:06 »
Ik vind het blad zeer slecht. Diverse interviewtjes waren nog wel interessant, maar er was een verheerlijking van niet-vegetarier zijn. Er sprak dus weinig idealisme uit in het blad. Dat terwijl die verdonschot wel fel was in debat tegen CDA'er bij P&W ter promotie van het blad. Dat idealisme proefde ik niet in het blad. In plaats daarvan werden niet-vegetariers opgehemeld en werden mensen de stempel vegetarier gegeven terwijl ze geen vegetarier zijn. Voor wakker dier fans vast leuk het blad (en ook voor de vegatopia-vegetarier ;) ), maar des te meer schadelijker voor de vegetarier in zijn algemeenheid.

Hebben wij hetzelfde blad gelezen?? Ik vond het een verademing dat er meerdere kanten werden belicht. Interessant dat jij het idee had dat het blad een bepaald ideaal voor ogen had. Volgens mij is de doelgroep voornamelijk flexitariers en tja, die zijn dus niet fulltime vegetarier...

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Glossy voor vegetariërs
« Reactie #39 Gepost op: 01 november 2011, 01:46:06 »
Het alternatief is wat Draakje misschien graag ziet, maar dan krijg je een soort clubblaadje, of zoiets als de Eva van de EO. Dat is ook niet te verdragen.

Hij/zij wil misschien graag een soort Change met artikelen die wel fatsoenlijk geschreven zijn :) Op zich geen slecht idee. Dat Vega lijkt me geen blad waarvan ik de doelgroep ben, maar dat betekent niet dat het gelijk een slecht blad is.

Nee, ik vind Change ook slecht. Te anarchistisch, paranoide blad, goedpraterij van dierenbevrijding in natuur, te weinig kritiek op eigen beweging.

Ik vind VegNews leuker. Lekker fris en zet ook vegetarisme/veganisme uit het geitenwollensokken imago m.i.
Ik ben juist voorstander dat imago te veranderen. Heb dat deels geintroduceerd in de V (van de veganisten vereniging). Die is verbeterd en meer nu gericht op ook publiek buiten dat kringetje te bereiken. Als het aan mij ligt zou er nog een hoop meer daaraan verandert worden, maar helaas ligt het niet alleen aan mij :)


Ik vind het blad zeer slecht. Diverse interviewtjes waren nog wel interessant, maar er was een verheerlijking van niet-vegetarier zijn. Er sprak dus weinig idealisme uit in het blad. Dat terwijl die verdonschot wel fel was in debat tegen CDA'er bij P&W ter promotie van het blad. Dat idealisme proefde ik niet in het blad. In plaats daarvan werden niet-vegetariers opgehemeld en werden mensen de stempel vegetarier gegeven terwijl ze geen vegetarier zijn. Voor wakker dier fans vast leuk het blad (en ook voor de vegatopia-vegetarier ;) ), maar des te meer schadelijker voor de vegetarier in zijn algemeenheid.

Hebben wij hetzelfde blad gelezen?? Ik vond het een verademing dat er meerdere kanten werden belicht. Interessant dat jij het idee had dat het blad een bepaald ideaal voor ogen had. Volgens mij is de doelgroep voornamelijk flexitariers en tja, die zijn dus niet fulltime vegetarier...

Qua stijl en inhoud is het sowieso niet mijn ding. Ik ben niet de doelgroep.

Ik vind het idee van een vega blad door Sanoma geweldig hoor, maar ben er niet tevreden mee omdat het m.i. geen Vega genoemd mag worden. Vooral omdat het hetzelfde doet als Wakker Dier doet, nl. de definitie van 'vegetarisme' enorm willen oprekken (lees: kapot maken) (geeft WD ook toe dat ze dat willen doen... :( ). Met het idee dat vegetarisme ruimer moet worden opgevat. En dat straks onder 'vegetarisch' ook komt te verstaan dat zo nu en dan vlees/vis eten mag. Prima als iemand af en toe kiest voor vlees.. eigen keuze.. maar doordat dit blad, WD e.a. de definitie van vegetarisme zo erg oprekken is het straks heel onduidelijk wat 'vegetarisch' inhoudt.

Terwijl dus allerlei vega-belangen organisaties proberen via overheden/europa te zorgen dat de definitie van vegetarier zijn wordt afgeschermd en als er ergens 'vegetarisch' staat dat je dat ook in goed vertrouwen kan eten zijn er dus anderen bezig verwarring te zorgen in de samenleving door viseters, niet-vegetariers, vleeseters te presenteren als 'vegetarier'.

Ik snap daarom dan ook niet dat er hier weinig kritiekloos naar gekeken wordt. Los van of het blad leuk is om te lezen of het er goed uit zou zien.

Stel je voor dat vegatopia recepten gaat plaatsen waarin vis zit? Volgens dit blad en Wakker Dier mag je het dan vegetarisch noemen. Zouden jullie dat hier dan vegetarisch gaan noemen? Want als je vind dat dit blad een goede boodschap geeft over vegetarisme, dan ga je akkoord met die visie die hier gepresenteerd wordt. Nl. een ruimere definitie van 'vegetarisme'. En dat zal in de praktijk alleen maar die nare ervaringen in restaurants, vliegtuigen etc. opleveren zoals hier op dit forum staat beschreven.

Dus ik hoop dat de volgende editie van het blad beter met de definitie omgaat.
Stem op de Partij voor de Dieren