Vegatopia Forum

De snelste VEGANISTISCHE gerechten

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #180 Gepost op: 08 juni 2012, 10:49:56 »
Ik heb ook één keer gehad dat het ging schiften. Toen heb ik er wat nieuwe sojamelk bijgedaan, geblend tot het weer egaal was en toen wat extra olie toegevoegd om het opnieuw dikker te maken. Werkte perfect.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #181 Gepost op: 13 juni 2012, 22:42:58 »
Ik heb nu wel moeten koken - kan toch geen twee dagen  na elkaar brood eten.

Ik nam dus twee middelgrote patatten - in de pel, om niet te moeten schillen, en ook voor de smaak - en kookte die 25 minuten. Onderwijl sneed ik een aubergine en stoofde die , waarna ik een bol seitan in schijven sneed en braadde.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #182 Gepost op: 01 juli 2012, 17:07:55 »
Mijn kooktraject als vegetariër is erg bont.Eerst "normaal" gekookt voor mijn familie van vier, en dat zes jaar lang, voor deze vleeseters. Daarna zes jaar op vegetarisch restaurant dag in dag uit. Daarna werd zelf veganistisch koken een noodzaak, voor de centen, gedurende veertien jaar. En nu daar twee extra jaar bovenop, omdat er geen veganistische restaurants noch bereide veganistische maaltijden beschikbaar zijn op dit eiland, nu ik het weer kan betalen.  De gusto om zelf te koken is weg. Vandaar mijn snelkook-spartelingen.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #183 Gepost op: 26 april 2014, 13:09:51 »
Het supersnelle Prei-wondermiddel:

Tien minuten koken en klaar.
Daar heb ik dan soep van.

In die soep kook ik sojabrokken. Tien minuten.

De dag daarop in die prei-sojasoep spaghetti koken: 14 minuten.


Bovendien ben ik gek op prei en preismaak.


« Laatst bewerkt op: 22 juni 2014, 15:28:34 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #184 Gepost op: 13 juni 2014, 12:06:41 »
Ik heb ook wel eens mais als hoofdmaal gegeten, maar dan wel een vers gekookte kolf. Lekker met boter en paprikapoeder. Als groente in de zin van vitamine C hoef je mais niet te zien, het is een graanproduct.

Interessant bij maïs is zijn proteïneninhoud. Ik consumeer maïs daarom regelmatig.

De hoeveelheid proteine zegt niet alles, de kwaliteit speelt een belangrijke rol. Mais bevat weinig van het aminozuur lysine, dus je zult dat die dag ook moeten aanvullen met proteinebronnen als peulvruchten en soja.

Moet dat echt per se op een dag? Bij mijn schoonouders eten ze in de maistijd best soms een maaltijd van verse maiskolven, en verder niks volgens mij. Ze komen in grote getalen, áls ze komen.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #185 Gepost op: 22 juni 2014, 11:25:45 »
Een supersnelle topper is wel 8-minuten kooktijd witte rijst.
Ik heb decades lang volle rijst een uur gekookt,  pff. En de energie die je daarmee verstookt...
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #186 Gepost op: 27 oktober 2014, 23:55:51 »
Voorgebakken diepvriesfrieten. Zeven minuten.  Ik snij  daar rauw witloof  bij in vinaigrette terwijl de olie in de frietketel opwarmt.
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2014, 00:02:56 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #187 Gepost op: 28 februari 2015, 17:03:40 »
Bij de in preisoep gekookte spaghetti is de bijhorende spaghettisaus natuurlijk cruciaal voor de smaak. Dus voeg ik hier mijn eigenste recept toe.
-pisto (een soort spaanse groentenmix in tomatensaus, bij gebrek aan ratatouille)
- een blik tomato frito (tomatenconcentraat)
- tamari of shoyu
- shiazaden en amapolazaden (klaproos)
- kruiden: peper, paprika, laurier, oregano, curry. Let wel dat ik geen zout gebruik. Nooit
- Als proteïne  voeg ik gepulveriseerde in preisoep gekookte sojakorrels toe
-gemalen noten

De spaghetti kookt 15 minuten. In die tijd kook ik 10' soja, maal de noten en warm de saus op.
Totale bereidingstijd: 15'
In de veronderstelling dat ik preisoep heb. Zo niet komt daar nog eens 15' bovenop  voor het maken van soep.
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2015, 17:12:05 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #188 Gepost op: 29 maart 2015, 14:18:33 »
Ik heb nu een zevental  snelgerechten die ik elke week herhaal.

Zondag voorgebakken frieten en witloofsla . Indien geen witloofsla: een blikje tomato frito als dipsaus
~ 10'

maandag prei met sojabrokken en rijst.  ~20'

dinsdag spaghetti in  speciale tomatensaus  ~15'

woensdag aardappel of batata willekeurige groente (gestoofde paprika) en  plantaardig eiwit (bv seitan) ~25'

Donderdag bocadillo's (belegde broodjes) ~5'  en/of restje van spaghetti ~0'

vrijdag rijst willekeurige groente (diepvrieserwtjes diepvries spinazie diepvries groentenmix) en plantaardig eiwit (tempeh tofu shitakeburger) ~15'

Zaterdag koude schotel: sla komkommer, tomaat, ajuin, witloof, aardappel, noten, kikkererwten
of andere varianten en aanvullingen volgens seizoen ~15'

100 ' kooktijd totaal voor de hele week.





Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #189 Gepost op: 09 juni 2015, 20:35:19 »
Ik zit in een wijngaard en heb verse wijnbladeren van mei tot november. Ik ga eens proberen dolma te maken met vegan rijstvulling.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #190 Gepost op: 28 augustus 2015, 22:08:21 »
Ik deed het dus een aantal keer, die dolmades, zoals dat heet in het Grieks. Het is een erg specifieke, onvergelijkbare  smaak waar ik eigenlijk niet gek genoeg op ben om ze op het vaste  wekelijks menu te plaatsen. Maar het is wel een rijstvariatie die ik af en toe blijf benutten zolang er verse vijgenbladen voorhanden zijn. In de natuurwinkel zag ik vijgenbladen in conserven staan. Duur. En zeer zout. Begin ik dus niet aan.

 De rijst is klaar op 15 minuten, en reken nog  vijf minuten voor het het rollen en sluiten van de vijgenbladen rond de rijstvulling.

Toch is het geen snel gerecht want de vijgenbladen koken minstens anderhalf uur en gaan een nacht in de week in een dressing (olie, citroensap of azijn, tamari plus kruiden).
« Laatst bewerkt op: 02 september 2015, 12:27:45 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #191 Gepost op: 02 september 2015, 12:26:22 »
Toppunt van kookluiheid: soms open ik wel eens een bokaal tempeh als volledige maaltijd. Gewoon een paar minuten de pan in .



Ik eet so wie so een keer in de week tempeh, met groente en rijst of aardappel. En heb niet veel zin om die te gaan marineren. Tempeh heeft, anders dan seitan en tofu, zijn eigen smaak. Tofu marineer ik wel, zo niet smaakt  die veel te flets. Tempeh is al gemarineerd van zichzelf in de saus van zijn bokaal, dat is vocht dat ik graag opdrink, of in de soep doe, met een typische smaak van de fermentatie. Meer hoeft dat niet te zijn...Gewoon de pan in dus.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #192 Gepost op: 02 september 2015, 12:33:38 »
AUB

De snelste VEGANISTISCHE gerechten of hapjes (bv 125 gram vega-chocolade is voor mij al een ontbijt, of vieruurtje, ook 4 soja-yoghurts, dergelijke dingen tellen ook mee)
Ik wil niet langer dan 15, max 25 min koken of klaarmaken.

Dat van die chocolade en die bifida-yoghurt, dat was een kortstondige  bevlieging.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #193 Gepost op: 03 september 2015, 19:40:01 »
Een prachtige truc snelkoken: Aardappelen altijd in de pel koken. Dat bespaart het geschil, bespaart overbodig verlies, en de smaak is nog beter ook. Pellen (niet: schillen) doe je met groot gemak en met de blote hand, zelfs bij de heetste aardappel, zo:  volledig onderdompelen in koud water, een minuut laten koelen,  en dan lichtjes schrapen met een mes. Het pelletje komt zo mee. Dat onderdompelen is belangrijk. Want een hete aardappel manipuleer je niet zonder risico op blaren. En een koude aardappel laat zich dan weer niet zo makkelijk pellen.
Eet wat best is voor de planeet.

Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #194 Gepost op: 10 september 2015, 18:20:51 »
Ik hou van magnetronkoken. Aardappels schillen en in een magnetronschaaltje met een eetlepel water in de magnetron kost zo'n 4,5 minuten. Broccoli met een paar lepels water in magnetronschaaltje zo'n 2 minuten. Ik kook vaak vooruit, dus ik eet dat dan met eerder klaargemaakte tempeh kering of tofusaté.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #195 Gepost op: 17 september 2015, 22:21:01 »
Ik hou van magnetronkoken. Aardappels schillen en in een magnetronschaaltje met een eetlepel water in de magnetron kost zo'n 4,5 minuten. Broccoli met een paar lepels water in magnetronschaaltje zo'n 2 minuten. Ik kook vaak vooruit, dus ik eet dat dan met eerder klaargemaakte tempeh kering of tofusaté.

Ik heb anderhalf jaar  een gemeubeld appartement bewoond waar een magnetron beschikbaar was. Daarvan herinner ik me zeer goed het supersnelle koken. Vooral dat ik aardappelen niet schilde en dat die smaak heerlijk was. ((Ik schil ze nog steeds niet). Diepvriesgroente (in de juiste verpakking) etc... Gezien mijn kooktijden tegenwoordig toch nooit boven het half uur gaan, vind ik de aankoop van een magnetron overbodig. Je kan er maar bepaalde producten mee bereiden en hier verkopen ze niet de magnetronverpakking.
« Laatst bewerkt op: 17 september 2015, 22:25:07 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #196 Gepost op: 20 september 2015, 11:05:00 »
De snelste veganistische jongens zijn wel de fruitariërs. Fruit is  een belangrijk dagelijks onderdeel van mijn dieet.
En hoe. Ik heb toegang tot vijgen, pruimen, abrikozen, druiven, mispels etc rechtstreeks van de boom.
Rauwkost is ook behoorlijk snel,  een gevarieerde koude schotel bereiden is maximaal een half uur bezig zijn, maar dikwijls doe ik het snel snel met minder ingrediënten, soms bij wijze van amuse gueule of versnapering of hapje. 
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #197 Gepost op: 02 december 2015, 21:18:32 »
Vooruit, vandaag iets langer aan de kook geweest. 45 minuten. Een overtreding van een vol kwartier, maar wél een lekkernij.

Champignons met gebakken aardappelen.

De finesse zit hem in de saus.

De champignons op een hoog vuur laten ontvochten, het sap opzij houden voor de notenboter.

Vooraf gefruite ajuin toevoegen en look. Warm houden.

Met de look niet spaarzaam zijn, in de saus smaakt die nauwelijks door. Ongeremd vijf teentjes pletten voor de look liefhebbers. .

De notenboter klaarmaken gaat zeer snel, maximum twee minuten.  Op twee voorwaarden:

1 Je hebt een goede mixer, zo eentje dat ijsblokjes vermag te verpulveren.

2 Je kent de juiste mix van noten. Een greep walnoten, coquitos (Brasil nuts), cashewnoot. Twee grepen amandelnoten, ongepelde. Die verhouding verzekert de textuur van boter. Voor de saus is dat niet zo belangrijk. Notenmeel is daarvoor ook goed. Dat krijg je zonder Brasil nuts. Maar als je de notenboter wil gebruiken voor een broodspread, is notenboter aangewezen. Voor de saus van de champignons heb je maar twee of drie eetlepels nodig. Notenboter houd je zelfs buiten de ijskast minstens een week goed.

Champignonsap, tamari. kruiden naar keus,  en notenboter mengen en toevoegen.

Even nawarmen, waardoor de saus dus echt dik en consistent wordt.

Op smaak brengen met citroensap of wijnazijn.

Wat je overhoudt kan je mixen voor broodspread.










Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #198 Gepost op: 20 januari 2016, 13:22:10 »
Ik eet nu voor het eerst lupines (altramuces), een peulvrucht met een bijzonder evenwichtige samenstelling van proteïnen en koolhydraten, net name fifty fifty, iets zeer uitzonderlijk. Het is jammer dat zo een product verpest wordt de voedselindustrie door overvloedige toevoeging van zout. Ook zo'n natuurproduct als cashewnoten wordt rijkelijk met zout bestrooid verkocht en is niet zoutloos te verkrijgen. Crimineel gewoon...
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #199 Gepost op: 20 januari 2016, 13:32:29 »
Ongezouten cashewnoten zijn bij AH gewoon te krijgen, ik dacht in de meeste supermarkten wel? Ik gebruik ze ook voor zoete toepassingen, en dan is zout niet echt lekker.

Waar koop je lupine? En wat maak je er mee? Vind ik wel interessant, ik ken het alleen als "vulmateriaal" in vegetarische burgers en ben wel benieuwd naar de eigenlijke smaak.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light