Vegatopia Forum

De snelste VEGANISTISCHE gerechten

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #20 Gepost op: 20 september 2011, 01:01:54 »
Ben jij dezelfde die mij bevelen vond geven?

Niet genoeg tijd in bezit om de berichten hierboven na te lezen en het geverifieerd te krijgen?

Edit met correctie om 0.100 hierboven

Ge weet toch dat dit hier een forum is waar alles ultra-snel op beweegt?

Zelfs midden in de nacht?
« Laatst bewerkt op: 20 september 2011, 01:04:00 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #21 Gepost op: 20 september 2011, 01:45:25 »
Ik heb 22 jaar voor mezelf gekookt, uitgebreid, en daarvoor zeven jaar voor een gezin, en nu heb ik er wel mijn buikje van vol, het moet nu supersnel gaan.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #22 Gepost op: 20 september 2011, 07:51:55 »
Kun je er dan niet beter voor kiezen om eens in de 2-3 dagen met "gemiddelde" tijdsinspanning te koken. Daar heb je dan de volgende dag en evt. de dag daarna profijt van. Zo doe ik dat ook vaak, super handig. Bakjes in de viezer gooien is net zoiets, komen ook altijd van pas.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #23 Gepost op: 20 september 2011, 10:01:03 »
"Noodles with 'quorn' and stir fried veggies in chilli bean sauce, sir!


Quorn is niet veganistisch.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #24 Gepost op: 20 september 2011, 13:01:51 »
Misschien kun je beter even op het NVV forum kijken, daar is ook een draad met recepten die je makkelijk en snel kunt bereiden.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #25 Gepost op: 20 september 2011, 15:38:25 »
Of anders even aangeven wat er zoal in je buurt te verkrijgen is en wat er in je voorraadkast staat. Het is makkelijker om te bedenken wat je daarmee kan, lijkt me.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #26 Gepost op: 20 september 2011, 16:23:44 »


De jongen heeft geen tijd! Dus dan roepen we maar: "Sir! Yes sir!
"Noodles with 'quorn' and stir fried veggies in chilli bean sauce, sir!
"Rice, tofu and bean sprouts with pak choi in black bean sauce, sir!"

;)

wat zijn fried veggies?
pak choi?

Quorn eet ik niet meer. Daar zitten eiwitten in van kippen.

Ik heb hier maar een piepkleine tienda naturalista waar bijna niets te koop is

Ook heb ik moreel -ethische gewetensbezwaren tegen geprefabriceerde producten uit de ordinaire voedingsindustrie

Citaat
Deze dingen zijn heel smaakvol en heel gauw klaar. Net als pasta met tomatensaus waar je nog snel wat courgette, champignons, ui etc doorheen snijdt
,

Ik koop geen geprefabriceerde pasta's


Citaat
of soep: koken, pureren en klaar, of alleen maar koken en niet eens pureren (in de wat eten we vandaag-draad vindt je voorbeelden daarvan, zag ik)

Ok soep ja, dat gaat in 10 minuten (pakjessoep, gebruik ik ook om rijst in te koken)

. Vergeet pureren. Ik doe daaar ook oud brood in.

Echte soep maken gaat niet in dat tijdsbestek

Stom, quorn had ik natuurlijk moeten weten.
Ik was Engels aan 't blaten, Pak choi, dat is paksoi in het Nederlands. 'Stir fried veggies' zijn gewokte/ geroerbakte groenten. De sauzen waarover ik het heb maak ik ook zelf (de chilipeper-bonenpasta komt wel uit een potje, maar dat maakt nog geen saus) en dat gaat erg snel.
Uit de rest van wat je zegt, begrijp ik dat je dan dus ook geen tofugehakt zult willen, want dat is in een fabriek gemaakt. Gewone naturel tofu ook, dus dan snap ik niet zo goed wat je bedoelt. Het had geholpen als je wat specifieker was geweest, dan had je geen zinloze adviezen gekregen zoals ook het koken van pasta.
Ik maak echt nooit soep uit een pakje, de laatste keer was denk ik 2,5 jaar terug. Er zijn goede recepten voor hele snelle verse heerlijke soepen. Voor zowel hoofdgerechten als bijgerechten. Voor mij vallen die iig onder de 'echte soepen', maar wellicht versta jij wel wat anders onder die noemer.
Kun je me uitleggen wat pureren met oud brood te maken heeft? Want dat begrijp ik niet.
« Laatst bewerkt op: 20 september 2011, 16:45:50 door Temari »

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #27 Gepost op: 20 september 2011, 16:26:24 »
"Noodles with 'quorn' and stir fried veggies in chilli bean sauce, sir!


Quorn is niet veganistisch.

Ja, ik werd er al op gewezen en ik had het natuurlijk ook zelf kunnen weten. Moet het zijn vergeten, stom! :bonk:
« Laatst bewerkt op: 20 september 2011, 16:30:41 door Temari »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #28 Gepost op: 20 september 2011, 20:43:00 »
Ik geloof dat de vraag opnieuw geformuleerd kan worden als: ik wil niet koken maar ik wil wel voedingsstoffen binnenkrijgen, en het kan me niet schelen hoe duur het wordt (zie opmerking over chocoladerepen en bakjes sojameuk).

Chips, mandarijntjes en veganistische dropjes dus.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #29 Gepost op: 20 september 2011, 21:28:21 »
Hahaha! Ik moet wel om jou lachen hoor, Christiaan!

Ok, ik ga een laatste poging wagen, zie het als een goedmakertje voor die quorn. ;) Dit keer dan niet alleen gerechten, waarvan k dacht dat dat was waar je om vroeg, maar hele recepten:

Mijn favoriete (zomer) smoothies:
-   Pers een sinasappel (liefst mineola), snijdt een mango (of voorgesneden bevroren mango) neem een grote hand spinazie en gooi in de blender.
-   Banaan, sojamelk, mango in blender.
-   Blauwebes en aarbei met sojamelk in blender (eventueel nog beetje ahornsiroop)
-   Aardbei, framboos met sojamelk in blender
Helaas is wel de zomer voorbij, maar als je zou willen, kun je dit fruit ook uit het vriesvak halen.

Voorgerecht heldere tomatensoep: echt niet meer dan 15 minuten!
ontvel 3 grote rijpe tomaten. Snijd ze in kleine stukjes en doe ze in een halve liter groentenbouillon.
Breng op smaak met een scheutje lichte sojasaus en een scheutje sesamolie & wat versgemalen peper. Roer 1 el. Maizena glad met 2 el. Koud water en roer dit erdoor.
Doe er wat schoongemaakte enokipaddenstoelen door.
knip wat nori in fijne reepjes en snijd wat bosui. Gooi dit in de soep en schep het nu direct in de borden.
(of vind je dit misschien geen ‘echte’ soep (en daarom niet acceptabel), omdat er bouillon in gaat?)

misosoep als bijgerecht of lunch:
Breng 250 ml water aan de kook. Doe er oesterzwammen bij en kook dit enkele minuten. Zorg nu dat het water nog wel heet is, maar niet meer kookt en los 2 el. rode miso erin op (de miso mag niet koken). Doe erbij: 1 tl. verkruimelde wakame, wat (verse) tofu, een grote hand spinazie en een gesneden bosui. Klaar! Eventueel kun je er nog een scheutje rijstwijn bij doen, dat doe ik soms, maar niet altijd.

Hoofdgerecht 1
Kies groenten die je lekker vindt. Breng water aan de kook voor vegan boekweit noodles (die ik hier heb liggen zijn dat) of bruine rijst, als je niet van prefab noodles houdt. Was ze en snijd de groenten. Verhit een scheutje sesamolie in een pan en doe er 2 el. chilli bean sauce (van de toko – ik heb gecheckt, de mijne is vegan) bij en 150 ml. water. Doe er een scheutje lichte sojasaus door en een klein theelepeltje suiker en gooi er tofugehakt bij. Laat het een paar minuten pruttelen en doe de groenten erbij tot je ze gaar vind. Eet met de boekweit noodles of de rijst.

Hoofdgerecht 2: Panzanella:
Tomaten, bosui, paprika, peterselie wassen en snijden. Avocado’s  snijden. Citroen persen en daar een scheutje olie en een klein beetje zout en wat peper bijdoen.
Scheur een veganistisch ciabattabrood in stukjes en schep de stukjes om met al het bovenstaande.
(Dit kan ook echt niet meer dan een kwartier duren. Het is het lekkerst als je het een paar uur van te voren maakt, maar dat hoeft niet.)

Hoofdgerecht 3: http://www.bbc.co.uk/food/recipes/chickpeacurry_2213 (toen ik dit maakte deed ik er ook nog wortel bij)

Ontbijt:
Doe havermout in een pan en doe er gojibessen en gesneden gedroogde abrikozen bij en eventueel nog gedroogde cranberries als je van zoet houdt. Doe er amandelmelk bij (iets meer dan het dubbele volume van je havermout) en kook het tot het klaar is. Ondertussen hak je wat ongeroosterde noten en maal je wat lijnzaad fijn. Zodra de havermout iets is afgekoeld roer je de noten en het zaad erdoor (dan blijven de goede oliën erin goed doordat ze niet te zeer verhit worden). Hier kun je lang op teren!

Toetje:
Kook 1 bijna rijpe banaan in 100 ml kokosmelk met een minisnufje zout en een halve eetlepel bruine suiker. Kook tot de banaan gaar is. Doe hem in een diepbord en giet wat van de kokosmelk erbij, doe er wat ahornsiroop over en wat geroosterd sesamzaad. - duurt niet langer dan 10 minuten.

Een snelle google search leverde ook nog dit op:
http://books.google.com/books?id=VSEy_HJ_w7QC&printsec=frontcover&dq=quick+vegan&hl=nl&ei=pLV4TuCVJJCb-gaUlfSYDA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CDkQ6AEwAg#v=onepage&q&f=false

http://books.google.com/books?id=6h-7ZmlyqQMC&pg=PA58&dq=vegan+cookbook&hl=nl&source=gbs_toc_r&cad=4#v=onepage&q=vegan%20cookbook&f=false

Alsjeblieft!
« Laatst bewerkt op: 20 september 2011, 21:45:20 door Temari »

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #30 Gepost op: 20 september 2011, 22:54:01 »
Ik geloof dat de vraag opnieuw geformuleerd kan worden als: ik wil niet koken maar ik wil wel voedingsstoffen binnenkrijgen, en het kan me niet schelen hoe duur het wordt (zie opmerking over chocoladerepen en bakjes sojameuk).

Chips, mandarijntjes en veganistische dropjes dus.
Chips is supergefabriceerde brol die ik nooit van mijn leven zelfs maar bekijk, ik maak mijn frieten zelf.

Formuleer je eigen vragen en laat die van een ander met rust.

Wat is sojameuk?

Mijn sojamelk chocoladerepen kosten me 0,9€ per dag. Ge moet dat eens vervangen door veganistische energierepen. Dat zal allicht 4€ zijn.

Dropjes hahaha - drop   is supergefabriceerde brol die ik nooit van mijn leven zelfs maar bekijk

Ik kook nog wel. <Snelrijst 10' in soep (die moet dan al klaargemaakt zijn op voorhand), ondertussen PISTO opwarmen en seitan of tofu bakken.
klaar kees.
« Laatst bewerkt op: 20 september 2011, 23:06:25 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #31 Gepost op: 20 september 2011, 23:04:18 »
Citaat
Temari
Toetje:
Kook 1 bijna rijpe banaan in 100 ml kokosmelk met een minisnufje zout en een halve eetlepel bruine suiker. Kook tot de banaan gaar is. Doe hem in een diepbord en giet wat van de kokosmelk erbij, doe er wat ahornsiroop over en wat geroosterd sesamzaad. - duurt niet langer dan 10 minuten.
Ziet er sensationeel uit - kan een routine worden

(de rest moet ik nog lezen - edit volgt)
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #32 Gepost op: 20 september 2011, 23:07:23 »
Formuleer je eigen vragen en laat die van een ander met rust.
Want?

Trouwens, pakjessoep is supergefabriceerde brol. Evenzogoed chocoladerepen en je soja-yoghurts.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #33 Gepost op: 20 september 2011, 23:11:55 »
Citaat
Temari
Toetje:
Kook 1 bijna rijpe banaan in 100 ml kokosmelk met een minisnufje zout en een halve eetlepel bruine suiker. Kook tot de banaan gaar is. Doe hem in een diepbord en giet wat van de kokosmelk erbij, doe er wat ahornsiroop over en wat geroosterd sesamzaad. - duurt niet langer dan 10 minuten.
Ziet er sensationeel uit - kan een routine worden

(de rest moet ik nog lezen - edit volgt)

Citaat
Mijn favoriete (zomer) smoothies:
-   Pers een sinasappel (liefst mineola), snijdt een mango (of voorgesneden bevroren mango) neem een grote hand spinazie en gooi in de blender.
-   Banaan, sojamelk, mango in blender.
-   Blauwebes en aarbei met sojamelk in blender (eventueel nog beetje ahornsiroop)
-   Aardbei, framboos met sojamelk in blender
Helaas is wel de zomer voorbij, maar als je zou willen, kun je dit fruit ook uit het vriesvak halen.

Ik deed al: avocado
ook al ingevroren aardbeien
ook al papaya
Omdat mijn blender te klein is gaat het niet zo snel (in twee of drie keer)
Let wel, ik zit op het kleinste Canarische Eiland van de zeven, hier is haast niets te krijg.
« Laatst bewerkt op: 20 september 2011, 23:41:24 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Aiko

Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #34 Gepost op: 20 september 2011, 23:16:29 »
Omdat mijn blender te klein is gaat het niet zo snel

Oei, snel een nieuwe grote bestellen...!

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #35 Gepost op: 20 september 2011, 23:37:51 »


Oei, snel een nieuwe grote bestellen...!
Never
voor mij alleen zeker
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #36 Gepost op: 20 september 2011, 23:50:46 »

Want?

Want wat?


Pejoratief verdraaien van wat er staat
Een stropopredenering is een type drogreden waarbij men niet het werkelijke standpunt van de tegenstander weerlegt maar een (karikaturale) variant daarvan.


Citaat
Trouwens, pakjessoep is supergefabriceerde brol.

Niet noodzakelijk brol. Dat is te koop in tienda naturista en is volkomen veganistisch. Het is wel gefabriceerd ja, maar pakjessoep zou ik niet supergefabriceerd noemen zoals bv chips dat wel zijn. In elk geval heb ik het alleen nodig om mijn rijst in te koken, puur voor de smaak van de rijst, en niet als op zichzelf te consumeren soep.Kookvocht, gewoon.

Als ik werkelijk soep wil, dan maak ik echte soep. Maar dat doe ik dus zo goed als nooit, ik krijg al groenten genoeg naar binnen met mijn veganistische maaltijden.

Citaat
Evenzogoed chocoladerepen en je soja-yoghurts.
Allebei perfect veganistisch
Waarom zou dat brol zijn?
Cacao is een fantastisch product. Lekker en supergezond. Soja yoghurts idem dito.

Je kan niet alles hebben
Ik wil niet langdurig meer staan koken. Dan moet ik een paar gefabriceerde producten inschakelen die ik voordien niet nodig had.

Is dat crimineel soms?
« Laatst bewerkt op: 21 september 2011, 00:06:40 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #37 Gepost op: 21 september 2011, 00:40:53 »
@Christiaan: eno2 heeft wel netjes AUB geschreven  ;). Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.
@Temari: klinkt goed, die recepten.

Wat betreft snelheid: mijns inziens is de beperkende factor de kooktijd van aardappelen, pasta of rijst. Tien minuten moet je er minstens voor uittrekken, voor aardappelen ietsje langer. Couscous is daarentegen in een mum van tijd klaar en ook k&k wraps/tortilla's zijn na een minuutje magnetron klaar om gegeten te worden.

Rest de groente: vanavond proefondervindelijk weer bevestigd gekregen dat spruitjes erg inefficient zijn (pompoen trouwens ook). Paprika, ui, courgette, wortel en dat soort spul is in een paar minuten geslacht (plusminus 200 gram). Of je neemt een bak voorgesneden roerbakmix Italiaans/Mexicaans/Chinees/Absurdistans van de AH, weer wat tijd gespaard. Een blik kidneybonen of kikkererwten heb je ook zo opengetrokken. Olie verhitten, in de wok met de groenten, naar wens biologische groentebouillon (voor bij de couscous) of tomatenpuree met kruiden/specerijen (voor in de wrap) erbij en je groente is in vijf minuten klaar. Voor wie het een beetje pittig wil hebben, is er de knoflookpers en de pepertjes-uit-de-pot-van-de-turk. Beetje variëren en je hebt voor elke dag van de week een maaltijd die je in 10 minuten in elkaar kunt flansen.

Maar vergeet ook niet gerechten als risotto, die hoef je niet eeuwig te roeren. Of ovengerechten als gratin dauphinois. Kost een beetje tijd, maar terwijl je wacht, kun je rustig de was opvouwen, afwassen en/of je favoriete forum checken. Erg efficient.
« Laatst bewerkt op: 21 september 2011, 00:43:38 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #38 Gepost op: 21 september 2011, 00:47:53 »
(pompoen trouwens ook)

Hoe dit zo?
Je bent toch niet óók zo'n schiller van Ne'erlands makkelijkst te kweken groente die eenvoudig te kweken is zonder bestrijdingsmiddel, hè? Daarbij is de schil juist heerlijk als het meegekookt is, als je de juiste pompoen in huis hebt gehaald.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #39 Gepost op: 21 september 2011, 00:55:08 »
(pompoen trouwens ook)
Hoe dit zo?
Je bent toch niet óók zo'n schiller van Ne'erlands makkelijkst te kweken groente die eenvoudig te kweken is zonder bestrijdingsmiddel, hè? Daarbij is de schil juist heerlijk als het meegekookt is, als je de juiste pompoen in huis hebt gehaald.
Ik koop uitsluitend pompoen van 'eigen' bodem  8). Pitten verwijderen vind ik een crime, zeker bij de alomtegenwoordige hokkaido. De butternut is al een stuk makkelijker. En schillen of niet, het in stukjes hakken van een pompoen duurt duidelijk langer dan een paprikaatje in repen snijden.
« Laatst bewerkt op: 21 september 2011, 01:09:31 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch