Vegatopia Forum

De snelste VEGANISTISCHE gerechten

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #220 Gepost op: 08 december 2016, 00:00:32 »
Ik kan zelf nooit meer dan 1/5 reep op als ht zulke pure chcocolade is. En op zich zijn het misschien genoeg calorieën, echt volwaardig zou ik een reep chocolade nooit vinden. Maar ja, ik ben dan ook groentengek en sta graag te koken...

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #221 Gepost op: 17 december 2016, 07:47:23 »
Misschien een beetje een rare vraag: heb je wel echt zin in eten?
Helemaal geen rare vraag voor een forum als dit dat vegetarisme tot  bourgondisch culinair hoogstandje  wil opkloppen

Veganisme is dat in elk geval niet

Voor wie zich graag met huid en haar  ad libitum overlevert aan het festijn van de smaakpupillen is veganisme te ontraden.

Vindt je dat echt?

Ik ben veganist en ik vind het eten wat ik nu eet heerlijk. De dingen die ik vroeger lekker vond kan ik een make over geven en ik geniet ervan. Er zijn inmiddels ook genoeg vegan alternatieven in de winkel om een smakelijke maaltijd te koken.

Natuurlijk, als je alle fabrieksproducten wil mijden is een veganistisch dieet wel een stuk beperkter. Maar dan nog snap ik niet waarom de pure smaken van fruit en groenten je kennelijk geen plezier doen.

Eerlijk gezegd komt het op mij over dat je gewoon geen plezier (meer) in eten hebt en daarom graag snel en makkelijk wil eten. Wat prima is, maar als je een wat minder eentonig dieet wil hebben vrolijkt het je misschien toch wel op om jezelf toe te staan wat meer kant en klare vegan producten te gebruiken :)
Nothing tastes like compassion feels

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #222 Gepost op: 17 december 2016, 09:08:17 »
Wat betreft recepten; hier een paar tips naar aanleiding van je richtlijnen.

Gepofte aardappel. Aardappel hoef je daarvoor alleen even te wassen en te besmeren met wat olie, daarna een 40 minuten in de oven (geen omkijken naar) en als hij klaar is vullen met bijvoorbeeld een blikje bonen.

Hummus. Kikkererwten met tahinpasta, knoflook, kruiden en olijfolie even in de blender. Daarna een week in de koelkast te bewaren en prima broodbeleg. Kan ook in een gepofte aardappel.

Havermout met soyamelk. Havermout en soyamelk in pan, even opwarmen, klaar. Lekker met fruit.

In partjes gesneden fruit gedipt in notenboter.

Nothing tastes like compassion feels

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #223 Gepost op: 18 december 2016, 01:57:05 »
Wat betreft recepten; hier een paar tips naar aanleiding van je richtlijnen.

Gepofte aardappel. Aardappel hoef je daarvoor alleen even te wassen en te besmeren met wat olie, daarna een 40 minuten in de oven (geen omkijken naar) en als hij klaar is vullen met bijvoorbeeld een blikje bonen.

Hummus. Kikkererwten met tahinpasta, knoflook, kruiden en olijfolie even in de blender. Daarna een week in de koelkast te bewaren en prima broodbeleg. Kan ook in een gepofte aardappel.

Havermout met soyamelk. Havermout en soyamelk in pan, even opwarmen, klaar. Lekker met fruit.

In partjes gesneden fruit gedipt in notenboter.
Toen ik nog microgolfoven (magnetron?) had pofte ik altijd aardappelen in de schil. Hummus OK dat zal ik doen met tahinpasta, maar waarom een week wachten in de ijskast? Of bedoel je dat humus een week bewaart?. Nu eet ik kikkererwten kant en klaar uit bokaal. Ik kan evengoed een snelle bereiding maken. Vroeger kookte ik die zelf anderhalf uur, te samen met bonen. Als toevoeging bij hutsepot of als basis voor belegbereidingen. Wel een besparing op gas...
« Laatst bewerkt op: 18 december 2016, 02:17:16 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #224 Gepost op: 18 december 2016, 02:11:19 »
Vindt je dat echt?
Ja.

Citaat
Ik ben veganist en ik vind het eten wat ik nu eet heerlijk.
Ik ook.


Citaat
De dingen die ik vroeger lekker vond kan ik een make over geven en ik geniet ervan
Make? Snap ik niet sorry. Ah, make over. Remake. Ik snap het nog niet.

Citaat
Er zijn inmiddels ook genoeg vegan alternatieven in de winkel om een smakelijke maaltijd te koken.
Ja, maar ik zit op een eiland met beperk aanbod. Seitan, tofu, tempeh, vegaburger.

Citaat
Natuurlijk, als je alle fabrieksproducten wil mijden is een veganistisch dieet wel een stuk beperkter.
Wel, die meed ik zeker tien jaar. Nu kan ik dat niet meer omdat ik snel wil koken. Toch zoveel mogelijk vers...
Citaat
Maar dan nog snap ik niet waarom de pure smaken van fruit en groenten je kennelijk geen plezier doen.
Doen ze wel.Ik wou dat ik veel eerder veganistisch gegaan was. Maar er zijn dingen die ik blijf missen. 
Citaat
Eerlijk gezegd komt het op mij over dat je gewoon geen plezier (meer) in eten hebt en daarom graag snel en makkelijk wil eten.
Nope. Ik ben gewoon kookmoe geraakt na meer dan dertig jaar aan de potten staan. Eerst voor het gezin, dan voor mezelf...

Citaat
Wat prima is, maar als je een wat minder eentonig dieet wil hebben vrolijkt het je misschien toch wel op om jezelf toe te staan wat meer kant en klare vegan producten te gebruiken :)
Ik zou niet weten wat dat zijn. Of ja, rauwkost en fruit...noten ...brood... kikkererwten.... Het gebeurt dat ik dagenlang, soms een week, alleen die dingen eet. Ik ben gek op bifidus yoghurt, maar ik vind het echt  te schandalig duur. En een fabrieksproduct.
« Laatst bewerkt op: 18 december 2016, 02:26:10 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #225 Gepost op: 18 december 2016, 02:14:05 »
Ik kan zelf nooit meer dan 1/5 reep op als ht zulke pure chcocolade is. En op zich zijn het misschien genoeg calorieën, echt volwaardig zou ik een reep chocolade nooit vinden. Maar ja, ik ben dan ook groentengek en sta graag te koken...
Het is in vlagen. Ik eet echt lange periodes helemaal geen chocolade. En dan  wordt ik het gauw weer beu. Zwaar op de maag ...
« Laatst bewerkt op: 18 december 2016, 02:27:08 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #226 Gepost op: 18 december 2016, 06:27:02 »
Wat betreft recepten; hier een paar tips naar aanleiding van je richtlijnen.

Gepofte aardappel. Aardappel hoef je daarvoor alleen even te wassen en te besmeren met wat olie, daarna een 40 minuten in de oven (geen omkijken naar) en als hij klaar is vullen met bijvoorbeeld een blikje bonen.

Hummus. Kikkererwten met tahinpasta, knoflook, kruiden en olijfolie even in de blender. Daarna een week in de koelkast te bewaren en prima broodbeleg. Kan ook in een gepofte aardappel.

Havermout met soyamelk. Havermout en soyamelk in pan, even opwarmen, klaar. Lekker met fruit.

In partjes gesneden fruit gedipt in notenboter.
Toen ik nog microgolfoven (magnetron?) had pofte ik altijd aardappelen in de schil. Hummus OK dat zal ik doen met tahinpasta, maar waarom een week wachten in de ijskast? Of bedoel je dat humus een week bewaart?. Nu eet ik kikkererwten kant en klaar uit bokaal. Ik kan evengoed een snelle bereiding maken. Vroeger kookte ik die zelf anderhalf uur, te samen met bonen. Als toevoeging bij hutsepot of als basis voor belegbereidingen. Wel een besparing op gas...

Ik bedoel inderdaad dat je het een week goed kan houden, dus meerdere keren kan gebruiken. Dat is gemakkelijk ;)
Nothing tastes like compassion feels

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #227 Gepost op: 18 december 2016, 06:51:40 »
Vindt je dat echt?
Ja.

Citaat
Ik ben veganist en ik vind het eten wat ik nu eet heerlijk.
Ik ook.


Citaat
Make? Snap ik niet sorry. Ah, make over. Remake. Ik snap het nog niet.

Ik bedoelde het opnieuw creeeren van een gerecht dat je al kent op veganistische wijze, dat is iets wat mij veel plezier geeft.

Citaat
Ja, maar ik zit op een eiland met beperk aanbod. Seitan, tofu, tempeh, vegaburger.

Ok dus deze alternatieven gebruik je inmiddels ook om tijd te verkorten?

Citaat
Doen ze wel.Ik wou dat ik veel eerder veganistisch gegaan was. Maar er zijn dingen die ik blijf missen. 

Ok dus inmiddels denk je daar anders over dan in het begin van deze draad. Dan snap ik je beter :)

Natuurlijk zijn er dingen van vroeger die je af en toe in gedachten verschijnen die je lekker vond, maar voelt het dan echt vervelend voor je dat je ze niet kan eten omdat je veganist bent?

Als ik denk aan het dierenleed hoef ik alweer niet meer.

Citaat
Ik zou niet weten wat dat zijn. Of ja, rauwkost en fruit...noten ...brood... kikkererwten.... Het gebeurt dat ik dagenlang, soms een week, alleen die dingen eet. Ik ben gek op bifidus yoghurt, maar ik vind het echt  te schandalig duur. En een fabrieksproduct.

Zolang er variatie zit in de soorten rauwkost, noten, erwten en brood dat je eet denk ik dat je dieet gezond en gevarieerd genoeg kan zijn.

Ben je tevreden met hoe het nu is?
Nothing tastes like compassion feels

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #228 Gepost op: 18 december 2016, 17:21:49 »
@ Windigo

Ik zou erg opgezet zijn met een vermindering van mijn sterke eetlust. Dat zou mijn zwaarlijvigheid helpen terugdringen die ik op andere manieren niet meer kan bestrijden sinds de leeftijd en verschillend kwaaltjes mij beletten verder intensief te sporten.

Dus daar ligt het niet aan. Natuurlijk ben ik tevreden. Ik ben ook erg tevreden met mijn huidige (al jarenlange) snelle kookstijl.

Dierenleed, ja, ik deed het evenzeer voor milieu factoren  en voor gezondheid en toentertijd zelfs als besparing.

« Laatst bewerkt op: 18 december 2016, 17:28:12 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #229 Gepost op: 21 december 2016, 00:48:39 »
Rode kool uit bokaal (koud) met rauwe seitan, tofu of tempeh.
Bereidingstijd: O
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.336
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #230 Gepost op: 21 december 2016, 00:57:28 »
Rode kool uit bokaal (koud) met rauwe seitan, tofu of tempeh.
Bereidingstijd: O
0 minuten lijkt me wel erg snel. Je moet de ingrediënten toch nog snijden en mengen? Doe je er ook iets als een dressing of kruiden bij? Citroensap, sap van een sinaasappel, en dille lijken me goede smaakmakers. Maar dan heb je de salade nog steeds snel op tafel, lijkt me.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #231 Gepost op: 03 maart 2017, 14:13:32 »

0 minuten lijkt me wel erg snel. Je moet de ingrediënten toch nog snijden en mengen? Doe je er ook iets als een dressing of kruiden bij? Citroensap, sap van een sinaasappel, en dille lijken me goede smaakmakers. Maar dan heb je de salade nog steeds snel op tafel, lijkt me.
Bwa, het bokaal openen en de halve inhoud rode kool op een bord spreiden. Tien seconden. Het is een Duits biomerk, geen kruiden, lekker op zich. Seitan snijden en op het bord spreiden. Tien seconden. Er zit al veel te veel zout in voor mij, waardoor ik weinig seitan kan eten. Dus niet bijkruiden. Totale bereidingstijd: 20''. Bovendien vind ik het nog en toch  lekker ook. Seitan is wel vrij duur vind ik. 4€ voor die bol. Het zal wel 300g zijn (of 250g). Ik eet drie keer tofu tegen een keer seitan, uit coleire voor de prijs.
Bokaal is mannelijk, zie ik nu. De bokaal. Shit. Ik ga nooit perfect Nederlands meer leren. 
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #232 Gepost op: 03 maart 2017, 14:18:00 »

0 minuten lijkt me wel erg snel. Je moet de ingrediënten toch nog snijden en mengen? Doe je er ook iets als een dressing of kruiden bij? Citroensap, sap van een sinaasappel, en dille lijken me goede smaakmakers. Maar dan heb je de salade nog steeds snel op tafel, lijkt me.
Bwa, de bokaal openen en de halve inhoud rode kool op een bord spreiden. Tien seconden. Het is een Duits biomerk, geen extra kruiden nodig , heel lekker op zich (zoetzuur). Seitan snijden en op het bord spreiden. Twintig seconden. Er zit al veel te veel zout in voor mij, waardoor ik relatief weinig keren seitan eet. Dus niet bijkruiden. Totale bereidingstijd: 30''. Toch nog nul minuten, hahaha. Bovendien vind ik het nog lekker ook. Seitan is wel vrij duur vind ik. 4€ voor die bol. Het zal wel 300g zijn (of 250g). Ik eet drie keer tofu tegen een keer seitan, ook al uit coleire vanwege de prijs, naast het teveel aan zout (wat de natuurwinkel trouwens ontkent, de leugenaars).

« Laatst bewerkt op: 05 maart 2017, 01:51:27 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #233 Gepost op: 11 maart 2017, 15:43:30 »
Een zijsprongetje:

Ik heb toegang tot (gratis) organische koolrabi uit de moestuin van het landgoed. Colinabo. Ik moest opzoeken wat het was, want nooit eerder gezien of gegeten (toch niet bij weten).

Ik probeerde het dus te koken. Na twee uur was dat gaar..... Heel lekker, dat wel. Maar niet iets  voor de draad hier.

Eet wat best is voor de planeet.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.336
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #234 Gepost op: 11 maart 2017, 18:27:08 »
Ik heb toegang tot (gratis) organische koolrabi uit de moestuin van het landgoed. Colinabo. Ik moest opzoeken wat het was, want nooit eerder gezien of gegeten (toch niet bij weten).
Je bedoelt koolraap? Dat is toch heel iets anders dan koolrabi
Citaat
Ik probeerde het dus te koken. Na twee uur was dat gaar..... Heel lekker, dat wel. Maar niet iets  voor de draad hier.
Gek, als ik koolraap kook, is die in goed 20 minuten gaar genoeg om te pureren. Twee uur lijkt me overdreven lang.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #235 Gepost op: 20 maart 2017, 12:48:39 »

Je bedoelt koolraap? Dat is toch heel iets anders dan koolrabi
Het is koolrabi-colinabo. De naam colinabo werd mij ingefluisterd door een inboorling. De vertaling vernam ik op een forum: koolrabi. Behoorlijk verwarrend hoor, want de google-afbeeldingen geven beide.

Citaat
Gek, als ik koolraap kook, is die in goed 20 minuten gaar genoeg om te pureren. Twee uur lijkt me overdreven lang.
Echt, die koolrabi is na anderhalf uur nog niet helemaal gaar.

Verder zit er veel verlies op. De schil is erg dik, 3 tot 5 mm. En onder die schil zitten nog vezels die niet echt makkelijk of prettig eetbaar zijn. Ik schat het "schilverlies" op 30% van de knol. Maar lekker is ie wel...


« Laatst bewerkt op: 20 maart 2017, 12:51:03 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #236 Gepost op: 20 maart 2017, 12:55:52 »
Kan je nagaan wat een plantenkundige veganist ik ben: uit de moestuin (door anderen bewerkt ;D) haalde ik wat ik dacht een organische sla te zijn, waarvan ik vond dat stengels en bladen verdacht  resistent waren, dus deed ik een kleine kooktest. Na een aantal minuten gaf dat een smakelijke ...spinazie. Nog nooit eerder verse spinazie gekookt.... Afijn, toch niet recht van het veld (= herkenningsprobleem...).
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2017, 21:06:36 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #237 Gepost op: 09 april 2017, 13:21:24 »
Koolrabi moet je schillen, in reepjes snijden zoals friet en een kleine half uur koken, zegt me de milde gever en kweker van organische groente en fruit me nu. De eerste keer  zei hij me dat al, van dat in friet snijden . Maar ik had dat schillen niet gehoord of niet begrepen en raakte door de schil niet eens heen. 
Koolrabi is hier een "exoot". Hij bracht  de zaden mee uit Duitsland.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.336
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #238 Gepost op: 09 april 2017, 14:25:33 »
Koolrabi moet je schillen, in reepjes snijden zoals friet en een kleine half uur koken, zegt me de milde gever en kweker van organische groente en fruit me nu. De eerste keer  zei hij me dat al, van dat in friet snijden . Maar ik had dat schillen niet gehoord of niet begrepen en raakte door de schil niet eens heen. 
Koolrabi is hier een "exoot". Hij bracht  de zaden mee uit Duitsland.
Dan moet je een scherper mesje kopen; koolrabi is heel makkelijk te schillen. En ik eet koolrabi het liefst rauw in een salade of met een hummusdip. Na een half uur koken kun je er in ieder geval zeker van zijn dat de koolrabi dood is.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #239 Gepost op: 16 april 2017, 16:02:32 »
Zeer romige pompoensoep:

Mijn gewone pompoensoep, gemixt met lupine (1 kg pompoen, 250g lupine, is al romig. Ik maak die extra romig door er mijn spaghetti in te koken. Opgepast: minstens 3 liter soep voor 375g spaghetti. Anders koelt de roomsoep af tot stijfsel.
Eet wat best is voor de planeet.