Vegatopia Forum

De snelste VEGANISTISCHE gerechten

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #240 Gepost op: 26 april 2017, 22:58:09 »
Zelfdiagnose bevestigd door de planter: Mijn koolrabi's hebben veel te lang op het land gestaan, zijn  uitgedroogd en daardoor niet gaar te krijgen. Ik moet ze plukken in hun jonge volwassenheid.
« Laatst bewerkt op: 27 april 2017, 23:50:30 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #241 Gepost op: 29 april 2017, 23:00:15 »
Een van mijn lekkerste snelgerechten is wel:  in blokjes gesneden op hoog vuur gestoofde rode paprika met een paar verse tomaten erbij, een geperst teentje look en (afzonderlijk) gebraden seitanrepen . De tomaten geven een vochtige binding tot zelfs een saus, naargelang de hoeveelheid, waar je de seitan in kan dippen.  (Ik doe de tomaten ongepeld er bij, in vier kwartjes gesneden, na vijf minuten is het velletje gemakkelijk te verwijderen).
Kruiden bv met sojasaus, peper, chili.  (ik gebruik nooit nergens zout voor)

Ik gebruik dit ook als verse spaghettisaus.
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 21:08:07 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #242 Gepost op: 21 mei 2017, 15:14:24 »
Het snelst zijn wel de kliekjes.
ik moet getuigen dat mijn sphagetti & rijst & groentenkliekjes van smaak niets inleveren. Zelfs koud. Het lijkt wel of het een dag of een paar dagen macereren de smaak nog versterkt.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #243 Gepost op: 11 juni 2017, 21:06:54 »
Een waar krokettten verhaal:

Gedurende de weinige keren dat ik nog zelf stamppot of hutsepot maakte, probeerde ik nog kroketten zelf  te maken zonden eiwit te gebruiken. Dat mislukte grandioos. Misschien is het wel mogelijk, maar ik zocht het verder niet op.

Nu:

Onlangs heeft Oceanos, een grote diepvriesketen, een indrukwekkend filiaal geopend op dit kleine eiland.
Waardoor ik voor het eerst in staat ben "vegetale" kroketten op basis van soja en rode biet of wortels of spinazie te consumeren die in een paar  opzichten sensationeel zijn.


Van samenstelling: 50% proteïne  en 50% koolhydraten
Van bereidingstijd: 5 minuten frituren.

Daar hoeft verder niets bij. Een volle maaltijd.
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2017, 14:38:02 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #244 Gepost op: 30 juni 2017, 10:44:35 »
5 minuten frituren.
Ik consumeer deze veganistische vleesvervangers, kroketten, worsten, hamburgers, balletjes, etc, nu gewoon ontdooid zonder bakken of frituren, een paar keer in de week.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #245 Gepost op: 22 juli 2017, 19:46:06 »
Die champignons waren al een lekkernij, nu nog verhoogd door een sausje erbij op basis van sojamelk, aangedikt door maïzena. (Zulke) sausen maakte ik al die veganistische  decennia niet, maar ik ben toch  onherroepelijk boven mijn gewicht geraakt.  Foert dus. Mono- ingredientmaaltijd. Wel met rijkelijk ajuin, look, kruiden. .

Alternatief maak ik die saus aan met soep.
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2017, 22:12:40 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Mitzu

  • *
  • 6
  • Geslacht: Vrouw
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #246 Gepost op: 23 juli 2017, 18:39:07 »
Rijst met groene groenten en pesto

Ingredienten:
- Rijst
- Broccoli
- Peultjes of Sugar snaps
- Vegan pesto

Kook de rijst, kook de broccoli en de peultjes. Als dat allemaal gaar is doe je het bij elkaar.
En doe daar wat pesto naar smaak bij.

De pesto die ik gebruik koop ik bij de AH.
Deze is van het merk AH biologische pesto. (Is wel heel erg zout)

Vaak doe ik er ook nog een gebakken uitje en knoflook bij.

Smakelijk  ;D
Your beliefs don’t make you a better person. Your actions do!

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #247 Gepost op: 24 juli 2017, 22:06:58 »
Toevallig ben ik pas nu zeer regelmatig broccoli gaan verorberen - sinds ik  het als diepvries kan kopen en stockeren.  1 à 2 keer per week.
Altijd samen met rijst en een willekeurige proteïnenbron. 

Wat ik ook ondervonden heb is dat een groentemix de smaak verhoogt.
Dus doe ik  erwtjes bij de broccoli.
(Erwtjes-spinazie is een andere lekkere combinatie. Ik heb het nogal voor erwtjes)
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #248 Gepost op: 28 juli 2017, 15:40:15 »
Vegapuree

In dit geval: aardappel, spinazie, erwtjes, look, ajuin, humus gemengd met tot 1/4 van het gewicht getexturiseerde sojavlokjes.
Ik gebruikte sojamelk om de sojavlokjes in af te koken (omdat ik geen soep had).
De bedoeling is: een snelgerecht maken met een goed proteïne gehalte, en met een goedkope proteïne als getexturiseerde sojavlokjes die ik anders toch nooit gebruik (behalve in spaghetti).
Kruiden naar wens.

Je moet toch 40' bereidingstijd rekenen, dat is geen snelkook meer, maar ik eet er drie keer van.

Ik verkies een drie of vier ingrediënten maaltijd apart, maar ja, dit is toch wel handig. Gemakkelijk mee te nemen op picknick en koud te eten.

Allerlei variaties mogelijk natuurlijk. Volgende keer met broccoli en erwtjes.

« Laatst bewerkt op: 28 juli 2017, 15:44:28 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #249 Gepost op: 29 juli 2017, 19:37:28 »
Goed nieuws voor de luiaards die regelmatig koken voor twee keer.
Het gaat om de gunstige eigenschappen van het zogenaamde 'resistente zetmeel'(RS, resistant starch) van koel bewaarde bereidingen van rijst en een paar andere zetmeelproducten.

Je kan thuis de zetmeelmoleculen van rijst, pasta en aardappelen omzetten tot resistent zetmeel. Type 3 wordt gevormd wanneer bepaalde zetmeelrijke voedingsmiddelen, zoals aardappelen en rijst, gekookt en vervolgens afgekoeld worden. De koeling zorgt ervoor dat een deel van het verteerbare zetmeel wordt omgezet in RS via een proces genaamd retrogradatie.

http://www.optimalegezondheid.com/je-darmen-activeren-met-resistent-zetmeel/


« Laatst bewerkt op: 29 juli 2017, 20:46:58 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #250 Gepost op: 06 oktober 2017, 21:48:04 »
https://www.hln.be/nina/nina-kookt/een-gezonde-maaltijd-voor-maar-zes-euro-het-kan~ac81cc51/


Dit artikel doet mij beseffen dat ik eigenlijk publiciteit zou moeten maken voor mijn gezonde ultrasnelle veganistische gerechten die mij gemiddeld zeker niet meer kosten dan drie euro.

Zo at ik vandaag

rijst   0.15€
gemalen amandelnoten 0.5€
2  teentjes look 0.2€
sojasaus 0.15€
soja-shitake burger  prijs 1.7 €
Samen 2.7€
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2017, 22:17:36 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #251 Gepost op: 06 oktober 2017, 22:18:17 »

https://www.hln.be/nina/nina-kookt/een-gezonde-maaltijd-voor-maar-zes-euro-het-kan~ac81cc51/


Dit artikel doet mij beseffen dat ik eigenlijk publiciteit zou moeten maken voor mijn gezonde ultrasnelle veganistische gerechten die mij gemiddeld zeker niet meer kosten dan drie euro.

Zo at ik vandaag

rijst   0.15€
gemalen amandelnoten 0.5€
2  teentjes look 0.2€
sojasaus 0.15€
soja-shitake burger   1.7 €
Samen 2.7€
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #252 Gepost op: 06 oktober 2017, 23:57:47 »
Die zes euro is voor vier personen. Dat is best wel goedkoop, hoewel nog een stuk duurder (zelfs per persoon) dan deze veganistische maaltijd...

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #253 Gepost op: 07 oktober 2017, 07:21:34 »
Maar deze veganistische maaltijd is wel erg karig.

Ik eet altijd groenten. Hoeft niet duur te zijn, maar uiteraard is het goedkoper om dingen niet te eten dan wel.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.327
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #254 Gepost op: 07 oktober 2017, 13:00:11 »
Die zes euro is voor vier personen. Dat is best wel goedkoop, hoewel nog een stuk duurder (zelfs per persoon) dan deze veganistische maaltijd...
Eigenlijk had ik die veganistische pizza uit pure nieuwsgierigheid toch eens moeten kopen, toen ik nog in Duitsland woonde. Als het smaakt zoals het er uitziet, smaakt het naar bordkarton met wat losse groentetjes er op gepleurd.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #255 Gepost op: 07 oktober 2017, 15:30:36 »
Die zes euro is voor vier personen. Dat is best wel goedkoop, hoewel nog een stuk duurder (zelfs per persoon) dan deze veganistische maaltijd...
Voor vier? Oeps...Inderdaad. Ik ga toch eens de kostprijs berekenen (en vrijgeven) van mijn snelle veganistische gerechten, over een periode van een maand of zo, allemaal samen in één bericht. 
Pizza was tot 1998 een  favoriet, buitenshuis. Sindsdien en tot op heden heb ik geen toegang tot vegan pizza.

Maar deze veganistische maaltijd is wel erg karig.

Ik eet altijd groenten. Hoeft niet duur te zijn, maar uiteraard is het goedkoper om dingen niet te eten dan wel.
Ik denk dat mijn meeste snelle, sommige supersnelle veganistische maaltijden nogal karig overkomen. Zelf heb ik daar absoluut geen last van. Zeker niet in de hoeveelheden. Ik denk dan ook dat 'weinig gevarieerd' een betere kwalificatie is.

Eigenlijk had ik die veganistische pizza uit pure nieuwsgierigheid toch eens moeten kopen, toen ik nog in Duitsland woonde. Als het smaakt zoals het er uitziet, smaakt het naar bordkarton met wat losse groentetjes er op gepleurd.
Ik koester  niet veel hoop of verwachtingen i.v.m. vegan pizza.
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2017, 15:42:09 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #256 Gepost op: 07 oktober 2017, 15:49:44 »
pesto. (Is wel heel erg zout)
:'(
Ik vermijd zout, neem medicatie tegen hypertensie.

Eet wat best is voor de planeet.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.520
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #257 Gepost op: 07 oktober 2017, 18:37:33 »
Als je iets meer tijd (voornamelijk geduld), dan kan je zelf pizzadeeg maken (zonder zout). Tomatenpuree uit blik (ook vaak zonder zout te vinden), italiaanse kruiden of oregano erdoor, en dan bv ui, plakjes courgette, champignons erover. Zonder kaas ook lekker! Een vriendin van mij mag geen kaas, die deed er een schijf ananas (uit blik) over. Kost niet veel en is erg lekker.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #258 Gepost op: 07 oktober 2017, 22:33:33 »
Als je iets meer tijd (voornamelijk geduld), dan kan je zelf pizzadeeg maken (zonder zout). Tomatenpuree uit blik (ook vaak zonder zout te vinden), italiaanse kruiden of oregano erdoor, en dan bv ui, plakjes courgette, champignons erover. Zonder kaas ook lekker! Een vriendin van mij mag geen kaas, die deed er een schijf ananas (uit blik) over. Kost niet veel en is erg lekker.

Ik kan natuurlijk niet alles vermijden waar zout in zit (brood, tomatenpuree, etc, ik heb wel seitan moeten minderen, wegens te gezouten), ik bedoel enkel dat ik geen zout in huis heb en nergens zout aan toevoeg.

Zelf vegan pizza maken? Tja, mijn keukenuitrusting is primair. Dat komt doordat ik in een toeristisch optrekje leef waarvan de keuken niet voorzien is op culinaire normaliteit. Een kookplaatje van  twee (!) gasbrandertjes, geen oven, geen microgolf (magnetron).
Zoals ik zei heb ik  nooit willen denken over vegan pizza's zonder gesmolten kaas.  Misschien bestaan die (nu) in de handel maar ik kwam er nooit in contact mee.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #259 Gepost op: 07 oktober 2017, 22:36:51 »
Als je iets meer tijd (voornamelijk geduld), dan kan je zelf pizzadeeg maken (zonder zout). Tomatenpuree uit blik (ook vaak zonder zout te vinden), italiaanse kruiden of oregano erdoor, en dan bv ui, plakjes courgette, champignons erover. Zonder kaas ook lekker! Een vriendin van mij mag geen kaas, die deed er een schijf ananas (uit blik) over. Kost niet veel en is erg lekker.

Ik kan natuurlijk niet alles vermijden waar zout in zit (brood, tomatenpuree, etc, ik heb wel seitan moeten minderen, wegens te gezouten), ik bedoel enkel dat ik geen zout in huis heb en nergens zout aan toevoeg.

Zelf vegan pizza maken? Tja, mijn keukenuitrusting is primair. Dat komt doordat ik in een toeristisch optrekje leef waarvan de keuken niet voorzien is op culinaire normaliteit. Een kookplaatje van  twee (!) gasbrandertjes, geen oven, geen microgolf (magnetron).
Zoals ik zei heb ik  nooit willen denken over vegan pizza's zonder gesmolten kaas.  Misschien bestaan die (nu) in de handel maar ik kwam er nooit in contact mee.
Eet wat best is voor de planeet.