Vegatopia Forum

De snelste VEGANISTISCHE gerechten

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #260 Gepost op: 07 oktober 2017, 22:37:38 »
Als je iets meer tijd (voornamelijk geduld), dan kan je zelf pizzadeeg maken (zonder zout). Tomatenpuree uit blik (ook vaak zonder zout te vinden), italiaanse kruiden of oregano erdoor, en dan bv ui, plakjes courgette, champignons erover. Zonder kaas ook lekker! Een vriendin van mij mag geen kaas, die deed er een schijf ananas (uit blik) over. Kost niet veel en is erg lekker.

Ik kan natuurlijk niet alles vermijden waar zout in zit (brood, tomatenpuree, etc, ik heb wel seitan moeten minderen, wegens te gezouten), ik bedoel enkel dat ik geen zout in huis heb en nergens zout aan toevoeg.

Zelf vegan pizza maken? Tja, mijn keukenuitrusting is primair. Dat komt doordat ik in een toeristisch optrekje leef waarvan de keuken niet voorzien is op culinaire normaliteit. Een kookplaatje van  twee (!) gasbrandertjes, geen oven, geen microgolfoven (magnetron).
Zoals ik zei heb ik  nooit willen denken over vegan pizza's zonder gesmolten kaas.  Misschien bestaan die (nu) in de handel maar ik kwam er nooit in contact mee.
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2017, 22:40:01 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #261 Gepost op: 23 december 2017, 21:36:04 »
Er is nu vegan kaas voorhanden op het eiland. Die niet te onderscheiden valt in smaak en textuur van het origineel. Na 20 jaar pijnlijk kaasloos haal ik dus mijn schade in . Dit heeft nog geen aanleiding gegeven tot nieuwe gerechten, maar ik strooi nu wel 'gruyere' kaas op mijn spaghetti.
« Laatst bewerkt op: 12 september 2019, 20:33:16 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #262 Gepost op: 20 oktober 2018, 10:22:42 »
Wat jammer dat ik pas kort geleden ontdekte  dat ik rijstkliekjes kan versnijden in repen van veganburger dikte en op een hoog vuur goudbruin kan bakken in de pan.  Een lekkernij. Ze kunnen trouwens samen met een veganburger de pan in. Dat is dan een supersnelle en lekkere maaltijd.

Ik kook dus rijst voor drie dagen en snij twee dagen rijst-repen van de rijstkliekjes.

Minimaal keukenwerk....
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2018, 10:26:11 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #263 Gepost op: 17 december 2018, 17:07:38 »
rijstkliekjes ....versnijden in repen ...

Een beetje keukentechniek waarzonder de rijstplakken gemakkelijk uiteenvallen:

Gebraden rijstplakjes
Verse rijst in een (bijvoorbeeld) 12cm hoge en brede rechthoekige bakvorm doen –wat de afmetingen van de plakjes bepaalt.
Goed aandrukken om een goede dichtheid te bereiken. Laten afkoelen in de ijskast voor later gebruik (tot drie dagen).  Verdelen in plakjes op boterhamdikte of minder.  Ik doe dat van bovenaf in de bakvorm zelf met een 10cm breed plamuurspatel van waarop ik de plakken al langs één kant met olie insmeer, op die geöliede kant in de braadpan leg en  daar de andere kant insmeer.
Vier tot vijf minuten bakken langs elke kant op een hoog vuur. Tot je een krokante bruine korst verkrijgt.
« Laatst bewerkt op: 17 december 2018, 21:38:42 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #264 Gepost op: 03 maart 2019, 11:16:29 »
Ze verdienen allicht de naam gerechten niet, maar de snelste vegan maaltijden zijn natuurlijk degene die je helemaal niet hoeft klaar te maken. 'Uit het handje', als het ware.

Ik eet er zo twee of drie per dag.

Een ervan is de pick nick die ik het geluk heb dagelijks te kunnen meenemen om te consumeren in de natuur en dat is momenteel soja bifidus yoghurt en een of ander soort fruit.
Eet wat best is voor de planeet.

Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #265 Gepost op: 03 maart 2019, 11:31:27 »
... soja bifidus yoghurt ...

Is dat?
Als ik daar op googel kom ik uitsluitend uit bij.... Eno2 op een ander forum?
Als ik de 'yoghurt' weglaat kom ik een boel spaanstalige resultaten tegen. Bijvoorbeeld dit? Mij wel een beetje te prijzig hoor...  :P
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sven

  • *****
  • 3.820
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #266 Gepost op: 03 maart 2019, 14:08:43 »
Ook verkrijgbaar Bij Bioplanet in België en niet eens zo duur.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #267 Gepost op: 03 maart 2019, 15:15:11 »
Ook verkrijgbaar Bij Bioplanet in België en niet eens zo duur.

Je moet wel erg goed turen om te zien dat er 'bifidus' in zit! Het lijkt haast wel of ze dat in niet-Spaanse taalgebieden trachten te verdoezelen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #268 Gepost op: 03 maart 2019, 16:23:17 »
Het lijkt haast wel of ze dat in niet-Spaanse taalgebieden trachten te verdoezelen?

Misschien verklaart dit artikel een en ander?
Citaat
Zuivelfabrikanten schermen vaak met de heilzame bifidus-bacteriën in hun yoghurtjes. Wat blijkt? Die term mag al veertig jaar niet meer gebruikt worden.

Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #269 Gepost op: 25 juni 2019, 16:07:52 »
Quinoa is toch wel ideaal voor de vegetariër. 15 gram eiwitten per 100 gram is toch niet verkeerd: https://www.spierbouwers.nl/voeding/voedingswaren/wat-is-quinoa-en-waarom-is-het-gezond/. Ook bevat het nog eens veel vezels en het is lekker! Goed alternatief als je afwisseling wilt voor rijst.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #270 Gepost op: 07 september 2019, 23:01:55 »
Nooit gebruikt. Ik ga het eens proberen. Al die dingen, spaghetti, rijst, quinoa, etc, hebben toch weinig smaak op zich...

1kg quinoa: 10€
1kg rijst: 1.3 à 1.8€

Ik zie het mij geen drie keer per week eten...
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #271 Gepost op: 07 september 2019, 23:11:19 »
... soja bifidus yoghurt ...

Is dat?
Als ik daar op googel kom ik uitsluitend uit bij.... Eno2 op een ander forum?
Als ik de 'yoghurt' weglaat kom ik een boel spaanstalige resultaten tegen. Bijvoorbeeld dit? Mij wel een beetje te prijzig hoor...  :P
https://www.google.com/search?q=soja+bifidus+kalise&oq=soja+bifidus+kalise+&aqs=chrome..69i57.10932j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Ik eet een liter(1kg) per dag en dat kost mij 4€
Je kan dat beschouwen als twee maaltijden (soms met wat brood). 

« Laatst bewerkt op: 07 september 2019, 23:28:06 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.332
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #272 Gepost op: 07 september 2019, 23:34:03 »
U heeft een interessant smaakprofiel en een minstens zo interessante manier van budgetteren  ;D.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #273 Gepost op: 08 september 2019, 01:28:19 »
Dat is voorzichtig uitgedrukt. Ik heb gewoonlijk één warme maaltijd per dag zelf gekookt met vers en natuurlijk materiaal en ik stel de smaak daarvan hoogst op prijs. Die bifidus maaltijden zijn 'zijmaaltijden'. En dus eigenlijk in deze draad off topic. Ze zijn ideaal voor picknick en die neem  ik vrijwel dagelijks  mee; met wat fruit is dat genoeg voor een uur of vier vijf onderweg. Ideaal wegens weinig plaats, weinig gewicht en en geen klaarmaaktijd. en ideaal omdat ik die bifidus als een lekkernij beschouw. Fruit trouwens ook, dat is zeker ook een eerlijke lekkernij. Ik heb lang geen bifidus gekocht omdat ik die -als snoep- te duur vond. Te duur en te zelfverwennend. Tot ik maaltijden er mee begon te vervangen. Sorry voor het te lange antwoord op een korte opmerking.
« Laatst bewerkt op: 08 september 2019, 01:36:05 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #274 Gepost op: 08 september 2019, 12:05:31 »
Ik vind gierst een leuk alternatief voor quinoa, er zit blijkbaar 10,8 gram eiwit per 100 gram in (net even opgezocht). Het moet wel wat langer koken (reken 15 tot 20 minuten) maar het heeft een lekkere smaak. Zeker als het bijvoorbeeld in bouillon of met kruiden wordt gekookt. Is ook veel goedkoper dan hippe granen zoals quinoa en een graansoort die al lang in Nederland verbouwd wordt.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #275 Gepost op: 08 september 2019, 13:26:46 »
Eens, gierst is ondergewaardeerd!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #276 Gepost op: 12 september 2019, 20:31:54 »
Ik tracht  zo afwisselend mogelijk groenten op het menu te zetten en dat waren er 20 verschillende de laatste 30 dagen. Daarnaast at ik 6 keer witloof

Edit 8.10.19
48 hoofdmaaltijden en slechts 18 repeats, waarvan 9 keer witloof vinaigrette, duidelijk mijn favoriet (altijd met frieten, altijd op zondag, goeie Belg, frietkot Eno...)
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2019, 13:53:31 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #277 Gepost op: 22 oktober 2019, 15:42:57 »
U heeft een interessant smaakprofiel en een minstens zo interessante manier van budgetteren  ;D.
Even eerlijk nou, Eelco.
Vegetarisch kan helemaal lekkernij gedoe zijn en hoe. Haute cuisine en fijnproeverij en gastronomisch. No prob.
Veganisme al veel minder. Misschien nog als je  zelf vegan chef bent of toegang hebt tot goede vegan restaurants. Dat ben ik niet en heb ik niet.
Ik eet en kook al 21 jaar simpel, eenvoudig, en de laatste 10 jaar ook snel, met zoveel mogelijk natuurlijke en zo weinig mogelijk gefabriceerde producten. Ik ging trouwens met nogal wat zelfvertrouwen vegan toen,  omdat ik toch al  andere nogal ''ascetische' dingen gepresteerd had. Niet roken, niet drinken. Leven op een laag budget.

Mijn eetgewoontes en gekook sporen niet meteen met  de   de filosofie  van dit forum.

Dus ben ik erkentelijk dat je deze draad tolereerde. T'is maar dat je 't weet...

Eet wat best is voor de planeet.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.332
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #278 Gepost op: 22 oktober 2019, 21:45:44 »
Op Vegatopia is ruimte voor elke stem hoor, we stellen geen culinaire minimumeisen  :). Dus we hebben absoluut geen reden gezien om deze draad te verwijderen. Een ander fris geluid kan juist erg nuttig zijn.

Ik kook zeer dikwijls vegan en dat zeer afwisselend en lekker, gewoon omdat ik zelf graag lekker eet en het leuk vind nieuwe dingen uit te proberen. Ascetisch leven zou mij best zwaar vallen, maar ik heb er wel bewondering voor. En zoveel mogelijk natuurlijke en zo weinig mogelijk gefabriceerde producten is dan weer een mooie gemeenschappelijke noemer!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #279 Gepost op: 23 oktober 2019, 12:12:17 »
Ik eet veganistisch en kook snel (15-20 min doordeweeks) en dat gaat ook best prima met lekker eten.

Maar ik woon wel in Amsterdam, dus heb een uitgebreide voorraadkast.
Supercalifragilisticexpialidocious!