|
Eelco
|
 |
« Gepost op: Juli 01, 2009, 23:09:03 » |
|
Daarna tot aan het duister in het park aan de waterkant rose, chips, ijsjes, brood, tomaatjes, hummus, eiersalade, worteltjes, chocola, abrikozen...
Klinkt idyllisch, hoor (maar ook een beetje als een meisjesding  ). Gisteren zijn we uitgenodigd door mijn Indiase stagiaires voor een 'echte Indiase maaltijd' - ja, één van de twee kon ook daadwerkelijk koken, de andere speelde de gastheer. Vooraf een drankje op basis van water, citroensap, zout, peper, kardemom, komijnzaad 'en nog iets, maar dat weet ik niet meer'. Lekker verfrissend, maar Kristof vond het net zeewater. Het avondeten bestond uit aloo paratha, pilao van rijst en doperwten, paneer in tomatencurry en gekruide kikkererwten. Toe iets zoets van melk, amandel, cashewnoten en een soort hele korte, dunne vermicelli (iemand een idee wat dat kan zijn?). Dit alles in traditioneel Indiase kleermakerszit, bij gebrek aan voldoende stoelen. Het was smakelijk, zeer mild, en Kristof is er nu ook van overtuigd dat dat wat ik kook ook voor Indiaas door kan gaan. Vanavond een lasagne met bloemkool in een béchamelsaus met nootmuskaat en verse kruiden; pepertjes en paprika; bestrooid met kaas, nigella en karwijzaad. Lekker.
|
|
|
|
|
|
This is between me and the vegetable.
|
|
|
|
Christiaan
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: Juli 01, 2009, 23:24:48 » |
|
Daarna tot aan het duister in het park aan de waterkant rose, chips, ijsjes, brood, tomaatjes, hummus, eiersalade, worteltjes, chocola, abrikozen...
Klinkt idyllisch, hoor (maar ook een beetje als een meisjesding  ). Ja, die waren er ook.
|
|
|
|
|
|
"Never lift more than you can eat."
|
|
|
|
cal¡mero
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: Juli 01, 2009, 23:41:00 » |
|
Toe iets zoets van melk, amandel, cashewnoten en een soort hele korte, dunne vermicelli (iemand een idee wat dat kan zijn?). Het nagerecht klinkt als kheer maar dan zonder rijst en met vermicelliachtige. De vermicelliachtige zelf heb ik denk ik ook wel eens bij een Indiër gehad: in Londen bij Rasa Noord zat zoiets in de bhel mix. Het zou dus bhel of sev kunnen zijn misschien? Overigens was dat het lekkerste voorgerecht dat ik in tijden had gegeten. Jammer dat de volgende keer dat we daar aten en we zeiden 'doe maar een selectie van gerechten; maakt niet uit wat zolang de bhel er maar bij zit', ze de bhel vergaten... 
|
|
|
|
|
|
quoque erachter = ook ervoor
|
|
|
|
Christiaan
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: Juli 01, 2009, 23:46:47 » |
|
Toe iets zoets van melk, amandel, cashewnoten en een soort hele korte, dunne vermicelli (iemand een idee wat dat kan zijn?). Het nagerecht klinkt als kheer maar dan zonder rijst en met vermicelliachtige. De vermicelliachtige zelf heb ik denk ik ook wel eens bij een Indiër gehad: Okee, maar wat heeft dat met mijn uitspattingen in het park van doen, hmmm?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cal¡mero
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: Juli 01, 2009, 23:56:18 » |
|
iets zoets Anyway. Zo kwam ik er dus wel eindelijk eens toe me te verdiepen in de bhel mix, die in de rest van de wereld door het leven blijkt te gaan als bhel puri, en niet alleen bij Rasa Noord gegeten kan worden maar ook zelfgemaakt. Ik voorzie voorheen onmogelijk geachte gradaties van gelukzaligheid. Eerst eens even uitvinden waar ik sev koop. (Of is dit gewoon chinese mie?) Edit: Ah, net ontdekt: sev is semolina vermicelli. 
|
|
|
|
« Laatste verandering: Juli 02, 2009, 00:46:21 door cal¡mero »
|
|
|
|
|
|
lieve lijn
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: Juli 02, 2009, 00:32:38 » |
|
aspergesoep met ciabatta en groentekroketjes
|
|
|
|
|
|
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!
|
|
|
|
Annemieke
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: Juli 02, 2009, 10:07:37 » |
|
Klinkt idyllisch, hoor (maar ook een beetje als een meisjesding  ). Niet! Dat is gewoon voor genieters.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lona
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: Juli 02, 2009, 10:12:51 » |
|
Gefeliciteerd  ! Doperwtmuntsoepje klinkt goed! Receptje? Dank je! Uhm, receptje: Sjalotje+knoflookje fruiten, bouillion toevoegen (hoeveelheden ligt aan de hoeveelheid soep die je wil maken  ) Diepvriesdoperwten toevoegen en kort koken. Van het vuur af halen wat gescheurde munt erdoor, staafmixer erop, op smaak brengen met zout&peper. Lekker warm of ijskoud! Mijn versie van vanavond bestond uit enkel bouillion+doperwten....met een droog broodje erbij  Nou ja, ik ben al blij dat er iets in ging  Lekker makkelijk en klinkt erg lekker, vooral ijskoud  . Dank je wel!
|
|
|
|
|
|
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. 
|
|
|
|
Selly
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: Juli 02, 2009, 20:25:43 » |
|
Vooraf een drankje op basis van water, citroensap, zout, peper, kardemom, komijnzaad 'en nog iets, maar dat weet ik niet meer'. Lekker verfrissend, maar Kristof vond het net zeewater. Het avondeten bestond uit aloo paratha, pilao van rijst en doperwten, paneer in tomatencurry en gekruide kikkererwten. Toe iets zoets van melk, amandel, cashewnoten en een soort hele korte, dunne vermicelli (iemand een idee wat dat kan zijn?). Dit alles in traditioneel Indiase kleermakerszit, bij gebrek aan voldoende stoelen. Het was smakelijk, zeer mild, en Kristof is er nu ook van overtuigd dat dat wat ik kook ook voor Indiaas door kan gaan.
Lekker! Ik at aan de waterkant koude komkommersoep, rijkgevulde tabouleh, broodjes met ajvar en boursin en hete pepertjes.
|
|
|
|
|
|
,,,,فلافل
|
|
|
|
Christiaan
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: Juli 02, 2009, 20:32:41 » |
|
Vanavond dezelfde salade als gisteren, en schroefjespasta met tomaten-roomsaus.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lenda
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: Juli 02, 2009, 21:36:14 » |
|
Geroosterd witbrood met pesto en kaas.
|
|
|
|
|
|
People never grow up, they just learn how to act in public.
|
|
|
duifje
Bekende op het forum

|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: Juli 02, 2009, 22:49:25 » |
|
Calimero, die vermicelli zijn gefrituurde sliertjes gemaakt van kikkererwtenmeel en ik heb ze wel eens gezien bij De Tuinen in de vorm van een zakje indiase mix (daar ziiten ook nog wat andere dingetjes in zoals gefrituurde kikkererwtjes en gefrituurde lizen maar die kunnen ook prima in de bel puri)
Ik heb overigens onlangs het boek Great Chefs Cook Vegan gekocht en daar stond er ook een recept van in van chef Floyd Cardoz. Die man heeft een restaurant in NewYork, Tabla, waar hij fusion kookt van New American en Indiaas. Ik ben daar 2 keer geweest en O, wat een verrukkelijk eten! Iedereen die plant om naar New York gaat kan ik aanbevelen om daar heen te gaan (wel een grote zak geld meenemen).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Christiaan
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: Juli 02, 2009, 22:51:27 » |
|
Had Eelco het niet over een vermicelli-zuivel nagerecht?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
duifje
Bekende op het forum

|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: Juli 02, 2009, 22:59:15 » |
|
Ja, maar Calimero had het over bel puri, en dat is een salade waar die gefrituurde vermicelli in gaat. Waar Eelco het over heeft is denk ik inderdaad gewoon vermicelli...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
duifje
Bekende op het forum

|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: Juli 02, 2009, 23:14:03 » |
|
Ik heb trouwens eens even nagedacht over dat dessert waar Eelco het dan over had, en gezocht in mijn ~Encyclopedia of Indian Cookin~ van Khalid Aziz, en ja hoor, daar staat iets dergelijks in. Vermicelli Sewain heet het, een soort vermicellipap met vermiccelli, ghee, melk, specerijen en verder amandelen en rozijnen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cal¡mero
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: Juli 02, 2009, 23:30:10 » |
|
Calimero, die vermicelli zijn gefrituurde sliertjes gemaakt van kikkererwtenmeel en ik heb ze wel eens gezien bij De Tuinen in de vorm van een zakje indiase mix (daar ziiten ook nog wat andere dingetjes in zoals gefrituurde kikkererwtjes en gefrituurde lizen maar die kunnen ook prima in de bel puri)
Ik heb overigens onlangs het boek Great Chefs Cook Vegan gekocht en daar stond er ook een recept van in van chef Floyd Cardoz. Die man heeft een restaurant in NewYork, Tabla, waar hij fusion kookt van New American en Indiaas. Ik ben daar 2 keer geweest en O, wat een verrukkelijk eten! Iedereen die plant om naar New York gaat kan ik aanbevelen om daar heen te gaan (wel een grote zak geld meenemen).
Goed om te weten, dank je! Ik ben van plan van het weekend eens naar de Volkskruidentuin te gaan om te kijken wat ze daar hebben; daar zit ook een Tuinen vlakbij dus dan kan ik even kijken. Hmm, maar sev zou van griesmeel gemaakt zijn en niet van kikkererwten. Althans, in de bhel mix van Rasa zit sev, en daar zitten verder ook kikkererwten in... Mysterieuze zaak, dit. Allright, allright, ik offer me wel op en ga binnenkort een keer terug om het na te vragen... Geheel belangeloos, jullie kennen me.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eelco
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: Juli 03, 2009, 01:25:21 » |
|
Ik ben benieuwd wat je zoal vindt, Calimero! Kristof had vanavond aardappelpuree met ketchup, zijn uitdrukkelijke wens nadat vandaag een verstandskies is getrokken (in combi met wortelkanaalbehandeling, vullingen en andere ongein). Ik had een risotto met ui, courgette, paprika en een pepertje (verse tijm, oregano, peterselie). Toe mousse au chocolat van Dr. Oetker (wat je trouwens moet uitspreken als 'Doktow Utkaw', het is tenslotte een Duits merk). Nu hopen dat hij niet vaker zijn verstandskiezen laat trekken, om verwend te worden. Morgen gaan we naar Leeuwarden! Omdat mijnheer de komende week niet goed kan/mag kauwen, heb ik alvast een maaltijdje voorbereid: risotto met zeer fijngesneden wortel, paprika en salie. Even aanbraden, wijn erbij, en dan laten pruttelen ( roeren is tenslotte overbodig).
|
|
|
|
|
|
This is between me and the vegetable.
|
|
|
|
Hizikigrrrl
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: Juli 03, 2009, 20:58:24 » |
|
Tofu met zelfgemaakt satesaus (gaat me steeds beter af  ) en sperziebonen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lenda
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: Juli 03, 2009, 21:11:04 » |
|
Sperzieboontjes gewokt in groentebouillon met gebakken krieltjes.
|
|
|
|
« Laatste verandering: Juli 03, 2009, 23:41:21 door Lenda »
|
|
People never grow up, they just learn how to act in public.
|
|
|
|
Lelle
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: Juli 03, 2009, 21:41:29 » |
|
Slecht nieuws gehad en jetlag van nachtdienst dus geen honger; vier broodjes vega filet americain die moeten dienen als ontbijt, lunch en avondeten.
|
|
|
|
|
|
I high fived a shark, and then we ate burritos." - Martin Luther King Jr.'s other dream.
|
|
|
|