Mei 23, 2012, 20:25:11 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Nieuw in de vraagbaak: Vegetarisch eten op feestjes en bedrijfsuitjes.
   
Koken Rabarbergebakje met vanilleroom - Pici All’Etrusca - Hartige tompoes van asperges, paddestoelen en hazelnoot
Producten Wat de pot schaft - Lisette Kreischer - De Zilveren Lepel Toscane - Home Made Zomer
Actueel Foodie-cadeautjes voor moederdag - Winnaar yogifood-actie bekend - April 2012: Currycollege, gerookte tofu en een lekker ijsje
   Startpagina   Help Kalender Inloggen Registreren Smoelenboek Vegatopia Forumregels  



Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Joris geen-, één-, twee of driepinter? (oftewel: zuivelconsumptie & gezondheid)  (gelezen 616 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
Hizikigrrrl
Global Moderator
Mega-forummer
******
Offline Offline

Geslacht: Vrouw
Berichten: 17.392



« Gepost op: September 27, 2011, 18:02:46 »

Hoogleraar: Wageningen Universiteit verdraaide onderzoek over melk

De gerenommeerde Amerikaanse voedingswetenschapper Walter Willett eist dat de Wageningen Universiteit (WUR) een persbericht over de gunstige effecten van melk publiekelijk intrekt. Volgens de Harvard-professor, die zelf aan het onderzoek meewerkte, verdraait de WUR in het persbericht de resultaten van de studie. De universiteit zoekt vandaag contact met Willett voor een spoedoverleg.
Volgens het persbericht bleek uit het onderzoek dat er een verband is tussen het drinken van melk en een lagere kans op hart- en vaatziekten. 'Het positieve effect van melk konden we tot en met drie glazen per dag aantonen, dan is het risico op hart- en vaatziekten 18 procent lager', aldus het bericht.

Totaal misplaatst
Hiermee geeft de WUR volgens Willett een 'extreme verdraaiing en een verkeerde representatie' van de feiten. In een e-mail aan de Volkskrant zegt Willett: 'Uit het onderzoek bleek slechts dat er een zwakke en een nauwelijks belangrijk te noemen relatie is tussen het drinken van melk en het optreden van hart- en vaatziekten. Het is dus totaal misplaatst om in het persbericht te melden dat er een aantoonbare relatie is en niet te vermelden dat er veel meer resultaten zijn gevonden die juist wijzen op het tegendeel.'...

Zie verder: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/2928830/2011/09/26/Professor-Wageningen-Universiteit-verdraaide-onderzoek-over-melk.dhtml
« Laatste verandering: September 27, 2011, 18:05:51 door Hizikigrrrl » Gelogd
Hizikigrrrl
Global Moderator
Mega-forummer
******
Offline Offline

Geslacht: Vrouw
Berichten: 17.392



« Antwoord #1 Gepost op: September 27, 2011, 18:05:19 »

Melk maakt meer kapot dan je lief is
Drie glazen per dag alleen goed voor zuivelindustrie

Joris Driepinter had het mis. Meer dan twee glazen melk per dag is ‘overmatig’. Misschien zelfs riskant. Dat zegt Harvardprofessor en epidemioloog Walter Willett, zo schrijft Wim Köhler op de wetenschapspagina van de papieren Next.
 
Wie botbreuken wil voorkomen kan beter „zijn koe niet meer melken en haar mee uit wandelen nemen”. Die uitspraak van de Amerikaanse voedingsepidemioloog Walter Willett was afgelopen vrijdagmiddag goed voor een lachsalvo en applaus van ruim 1.500 luisteraars in de bomvolle grote zaal van de Rotterdamse Doelen. Zij waren op de jaarlijkse lezing Lof der Geneeskunst van het Erasmus MC afgekomen. En ze hoorden dat meer dan twee glazen melk per dag nergens goed voor is.
 
Willett, voedingsepidemioloog en hoogleraar aan Harvard University, liet onderzoek zien waaruit blijkt dat in landen met een calciumrijk dieet mensen relatief vaker botten breken.
 
Melk beschermt niet tegen botbreuken. Regelmatig bewegen zorgt wel voor sterkere botten.
 
In zuivelland Nederland, waarin iedere generatie wel met zuivelconsumptiebevorderende acties als Joris Driepinter, Melkbrigadiertjes of ‘Melk de Witte Motor’ is geconfronteerd, komt Willetts boodschap hard aan bij het ‘grote publiek’. Toen Willett onderzoek liet zien waaruit bleek dat calciumsupplementen zinloos zijn voor sterke botten, fluisterde achter me een dame onthutst tegen haar vriendinnen: „Die bruistabletten. Die neem ik dus al jaren voor niks?”
 
Willett begon vriendelijk: „Zuivelproducten hebben diepe wortels in de Noord-Europese cultuur. Ze zijn ongetwijfeld belangrijk geweest om de bewoning van noordelijke gebieden mogelijk te maken.” Met houdbare boter en kaas kon je de lange winter doorkomen. Maar de moderne mens heeft andere voedingsbehoeften.
 
Het vet verdween uit de zuivelproducten. Maar Willett constateert dat halfvolle en magere melkproducten vooral de kas van de zuivelindustrie spekken. Het vet verdwijnt niet uit de voedselketen, maar komt als boter terug in koekjes en brownies.
 
„Tot kort geleden”, zei Willett, „vonden voedingskundigen melk vooral een nuttige oplossing van calcium. Maar het is ingewikkelder.”
 
Allereerst die calcium. Volwassen Nederlanders krijgen het advies om zo te eten en drinken dat er dagelijks 1 gram calcium binnenkomt. „Die hoeveelheid kun je alleen binnenkrijgen door dagelijks zuivelproducten te gebruiken”, zegt Willett. In een groot glas melk zit 0,4 gram. In de Verenigde Staten is de aanbeveling ongeveer gelijk aan de Nederlandse, maar in Groot-Brittannië is 0,7 gram al genoeg, laat Willett zijn publiek zien.
 
En de Wereldgezondheidsorganisatie vindt 0,5 gram voldoende om je botten gezond te houden. „De Amerikaanse aanbevelingen”, zegt Willett, „zijn gebaseerd op kortdurend onderzoek, maar de calcium- en botstofwisseling doet er langer dan een jaar over om zich aan te passen aan veranderingen. Het lichaam stelt zich in op veel of weinig calcium. Voor gezonde botten is 0,4 gram meer dan genoeg.”
 
Eén glas melk. Vrouwen die meer dan vier glazen melk per dag drinken breken even vaak hun heup als vrouwen die hoogstens één glas per dag drinken. Twee keer in de week melk is ook wel goed.
 
Willett laat het niet bij ‘weinig is genoeg’. Het is waarschijnlijk helemaal niet gezond om meer dan twee glazen per dag te drinken, zegt hij. Het is niet uitgesloten dat veel melk de kans op borstkanker vergroot.
 Mannen die meer dan drie glazen per dag drinken, hebben een grotere kans om aan prostaatkanker te sterven. Melk beschermt tegen darmkanker en bijvoorbeeld diabetes, maar die bescherming is zeer bescheiden.
 
Het Nederlandse Voedingscentrum wapende zich vooraf tegen Willett. Een dag voor Willetts toespraak stond al op de website: ‘Voedingscentrum handhaaft zuivelaanbeveling’. Willett wordt er subtiel weggezet als iemand die zomaar wat zegt, in plaats van als gerenommeerd Harvard-onderzoeker. Willets bewering is voor het centrum ‘geen aanleiding om de huidige zuiveladviezen in Nederland aan te passen’. 450 tot 650 ml per volwassen persoon per dag vindt het Voedingscentrum een mooi gemiddelde. Maar Willetts onderzoek laat zien dat 300 ml meer dan genoeg is.
 
Bekijk Willetts lezing hier (http://player.companywebcast.com/planetevent/20110923_1/nl/Player) terug (vanaf halverwege de registratie). Is dit voor jou reden om minder melk (of andere zuivel) te gaan drinken?


Van: http://www.nrcnext.nl/blog/2011/09/27/melk-maakt-meer-kapot-dan-je-lief-is/
Gelogd
MaartenP
Ervaren forumgebruiker
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 124


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: September 28, 2011, 12:46:12 »

Ik drink al zo'n 20 jaar geen melk meer, eerst omdat ik het niet lekker vond, en daarna omdat ik veganist werd. Ik heb wel vorig jaar mijn pink gebroken toen ik iemand op zijn hoofd sloeg, dus misschien moet ik op gaan passen en meer sojamelk met toegevoegde calcium gaan drinken Smiley
Gelogd
cal¡mero
Forumkenner 2004/5/7
Super-forummer
*****
Offline Offline

Berichten: 3.074



« Antwoord #3 Gepost op: September 28, 2011, 19:31:37 »

Ik drink al zo'n 20 jaar geen melk meer, eerst omdat ik het niet lekker vond, en daarna omdat ik veganist werd. Ik heb wel vorig jaar mijn pink gebroken toen ik iemand op zijn hoofd sloeg, dus misschien moet ik op gaan passen en meer sojamelk met toegevoegde calcium gaan drinken Smiley

Of gewoon geen mensen meer op hun hoofd slaan. Wink
Of, nog beter, daar hulpmiddelen bij gebruiken. Man met de hamer
Gelogd

quoque erachter = ook ervoor
Christiaan
Mega-forummer
******
Offline Offline

Berichten: 13.293


« Antwoord #4 Gepost op: Oktober 02, 2011, 21:50:46 »

Of, nog beter, daar hulpmiddelen bij gebruiken. Man met de hamer
Misschien word je wel dom als je geen melk drinkt!
Gelogd

"Never lift more than you can eat."
eno2
Gevorderde forumgebruiker
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 533


« Antwoord #5 Gepost op: Oktober 08, 2011, 15:50:32 »

Ik versterk mijn botten door oefening, niet door melk.
Touchons du bois: nog nooit iets gebroken.
Gelogd

Ben
Bekende op het forum
**
Offline Offline

Berichten: 33


« Antwoord #6 Gepost op: Oktober 09, 2011, 13:01:22 »

Of, nog beter, daar hulpmiddelen bij gebruiken. Man met de hamer
Misschien word je wel dom als je geen melk drinkt!
In ieder geval agressief.

Gelogd
eno2
Gevorderde forumgebruiker
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 533


« Antwoord #7 Gepost op: Oktober 09, 2011, 23:37:51 »

Agressiviteit kan je op alle soorten voeding realiseren
Gelogd

Ben
Bekende op het forum
**
Offline Offline

Berichten: 33


« Antwoord #8 Gepost op: Oktober 10, 2011, 07:53:47 »

 Roddel Ik kreeg de indruk dat er grappen gemaakt werden, eno2.  Wink
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  



Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Pagina opgebouwd in 0.125 seconden met 22 queries.

Google bezocht deze pagina voor de laatste keer op Gisteren om 10:27:05