Vegatopia Forum

Ovenschotels

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Flashy

Ovenschotels
« Gepost op: 27 oktober 2011, 13:16:33 »
Via de zoekfunctie nog niet echt recepten voor ovenschotels gevonden.
Wie heeft er lekkere recepten?


Offline Sedna

  • ***
  • 160
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ovenschotels
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2011, 15:49:42 »
Ik kijk veel op appie - recepten. Als ik daar vegetarisch in tik komen er meer dan 3000 recepten te voor schijn. Als ik dan ook ovenschoter in tik. Komen er 17: http://www.ah.nl/appie/recepten/recepten-vinder#/appie/recepten/recepten-vinder?rq=ovenschotel&proteinSource=vegetarisch
Als ieder mens zijn stukje vlees zelf zou moeten schieten, dan zouden er veel meer vegetariërs zijn.

Flashy

Re:Ovenschotels
« Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2011, 11:41:22 »
Bedankt beide!

Offline Sedna

  • ***
  • 160
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ovenschotels
« Reactie #4 Gepost op: 01 november 2011, 08:34:56 »
Nog een tip eigenlijk. Me zoon is lid van de bieb (hij mag nog gratis, minderjarig) en dan neem ik elke keer een ander vegetarisch kookboek mee. Kost het me niks en heb ik elke keer lekkere recepten.
Als ieder mens zijn stukje vlees zelf zou moeten schieten, dan zouden er veel meer vegetariërs zijn.

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Ovenschotels
« Reactie #5 Gepost op: 08 februari 2012, 13:19:16 »
Maandag had ik een stoofschotel gemaakt uit onze nieuwe gietijzeren (rode <3 ) pan van de AH.
Ik had van een vriendin gehoord dat linzen met bleekselderij wel een goede combinatie waren en ik had pas pastinaak gekocht, dus ik heb maar wat geprobeerd.
Voor twee personen wordt dat dan.. *typt recept uit*
Bakboter, 4 tenen knoflook, 1 ui, 3 stengels bleekselderij, 200 gram linzen, 2 pastinaken, water (ik weet niet meer hoeveel, maar ik kom er in het recept op terug), 2 blikjes tomatenpuree, chili-kruiden, koriander, zout en peper.
Knoflook, ui, bleekselderij, pastinaak in stukjes snijden.
Bakboter in de pan doen. Vier tenen knoflook en een rode ui (ik had toevallig nog rode) toevoegen. Bleekselderij en pastinaak stukjes toevoegen. Tijdje laten bakken/sudderen. Linzen en water toevoegen. Zoveel water dat de linzen een beetje drijven. Tomatenpuree toevoegen en kruiden naar keuze. Ik wilde een beetje pittig, dus ik dacht dat chili-kruiden wel okee zouden zijn. Ik twijfel wat ik er nog meer in heb gedaan, maar misschien ook nog tijm en koriander. Verder een beetje zout en peper. Dat heb ik dan weer 20 minuutjes ofzo laten sudderen. En toen had ik dus een pittige stoofpot, het water kookt in en de groenten hebben een beetje saus nog over. Voor de volgende keer wil ik in elk geval pompoen er nog bij doen en wie weet.
Groetjes, Antje

Vegatopia

[Koken] Cassoulet
« Reactie #6 Gepost op: 02 februari 2015, 13:00:19 »
Cassoulet

"De beste cassoulet die je kunt eten vind je in de keuken van een Franse boerin." Dit is geen uitspraak van mij maar van Clifford Wright, een Engelse kenner van de Franse keuken. En als die uitspraak klopt, zal de beste cassoulet wel aan mijn neus voorbij gaan. Ik ben mijn hele leven nog nooit in de keuken van een Franse boerin geweest en ik acht de kans dat dit te zijner tijd zal gaan gebeuren ook uiterst klein.

Source: Cassoulet

Vegatopia

[Koken] Bloemkoolschotel
« Reactie #7 Gepost op: 04 februari 2015, 13:00:32 »
Bloemkoolschotel

Vier schattige kleine bloemkooltjes kreeg ik cadeau. Met één ervan maakte ik dit recept. Maar noem je dat nu een fritatta, een tortilla, hartige clafoutis of toch een korstloze quiche? Geen idee eigenlijk. Ik noem het maar gewoon een lekkere ovenschotel.

Source: Bloemkoolschotel
« Laatst bewerkt op: 19 november 2017, 02:08:01 door Eelco »

Vegatopia

[Koken] Ovenschotel met tortillachips
« Reactie #8 Gepost op: 10 augustus 2015, 13:00:36 »
Ovenschotel met tortillachips

Soms is het zo'n dag. Je hebt geen zin om echt te koken, maar om een zak chips leeg te eten. Maar toch wil je eigenlijk liever iets gezonds eten. Dan is dit de ideale combinatie: laagjes groenten met tortillachips en kaas uit de oven. Oftewel, ongegeneerd snacken als avondeten. Snel gemaakt en extra lekker met een klodder zure room en (zelfgemaakte) guacemole .

Source: Ovenschotel met tortillachips

Vegatopia

[Koken] Ovenschotel van bietjes en aardappel
« Reactie #9 Gepost op: 05 oktober 2015, 13:00:38 »
Ovenschotel van bietjes en aardappel

Vroeger vond ik bietjes een beetje raar, door die zoete smaak. Maar sinds ik heb uitgevonden dat bietjes heel erg lekker worden in de oven, ben ik een echte fan. In combinatie met iets fris, zoals crème fraîche en lente-ui, worden ze heel speciaal. In deze ovenschotel worden ze met aardappels in laagjes gebakken voor een mooi rood-geel effect.

Source: Ovenschotel van bietjes en aardappel

Vegatopia

[Koken] Munstiflette met een frisse salade
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2017, 13:00:55 »
Munstiflette met een frisse salade

Munstiflette is een lokale variant op de Franse tartiflette, een stevige ovenschotel met aardappelen, spek en kaas, die veel gegeten wordt na de wintersport. Een vegetarische Munstiflette gaat er ook wel in na een fiets- of wandeltocht in de Nederlandse winter! Geserveerd met een frisse salade met vinaigrette maakt het een complete Franse maaltijd.

Source: Munstiflette met een frisse salade

Vegatopia

[Koken] Venkel met peer uit de oven
« Reactie #11 Gepost op: 16 februari 2017, 13:00:21 »
Venkel met peer uit de oven

Wat smaakt er lekker bij venkel? Na wat speurwerk ontdekte ik dat peer, walnoot of blauwe kaas goed bij venkel passen. Is het ook een feest als je deze vier ingrediënten tegelijk in een schotel doet? Absoluut!

Source: Venkel met peer uit de oven

Offline jol

  • *****
  • 2.630
Re: [Koken] Venkel met peer uit de oven
« Reactie #12 Gepost op: 16 februari 2017, 13:47:09 »
Grappig, ik heb Yvette niet gezien maar ben een poosje geleden uit mezelf begonnen om venkel zo te schillen, ik vond het inderdaad zonde dat er anders zoveel van die heerlijke venkel verdween. De man en ik zijn er grote liefhebbers van en eten het vrijwel altijd hetzelfde: rauw  met rode grapefruit, zoete tomaten, feta en zwarte peper.
Ik denk dat ik binnenkort deze ovenschotel eens moet proberen, veel van de ingrediënten vinden we allebei lekker en het is ook wel eens tijd iets nieuws te proberen.

Re: [Koken] Venkel met peer uit de oven
« Reactie #13 Gepost op: 16 februari 2017, 14:15:43 »
Moet je venkel schillen dan? Dat heb ik nog nooit gedaan. De bruine vlekken eraf, dat natuurlijk wel.
Ik snij wel altijd de kern weg, maar dat blijkt dan weer niet nodig te zijn.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Vegatopia

[Koken] Ovenschotel van bloemkool met mosterdsaus en nigella
« Reactie #14 Gepost op: 24 maart 2017, 13:00:18 »
Ovenschotel van bloemkool met mosterdsaus en nigella

Naast de bloemkool spelen mosterd, kummel en venkelzaad een hoofdrol in deze ovenschotel, die al sinds jaren regelmatig bij ons op tafel komt. Het krokante kaaslaagje met nigellazaad maakt het gerecht af. Traditioneel en exotisch tegelijk. Je mag zelf kiezen of je aardappels of volkorenpenne wil gebruiken, beide varianten zijn lekker.

Source: Ovenschotel van bloemkool met mosterdsaus en nigella

Vegatopia

[Koken] Broccoli met geitenkaas uit de oven
« Reactie #15 Gepost op: 24 april 2017, 13:00:34 »
Broccoli met geitenkaas uit de oven

Broccoli is een groente die in Nederland veel wordt gegeten. Het is een makkelijke groente. Je kan hem koken, stomen, roerbakken en bijvoorbeeld ook heel goed verwerken in een hartige taart. Broccoli kan alleen ook saai worden als je hem vanuit gemak elke keer gekookt op tafel zet. Bij vrienden thuis kregen wij  een keer broccoli met geitenkaas uit de oven. Dit was zo ontzettend lekker dat wij broccoli nooit meer anders eten. Dit gerecht staat erg vaak op tafel want het is een perfect bijgerecht. Bij van alles, zo makkelijk.

Source: Broccoli met geitenkaas uit de oven

Vegatopia

[Koken] Aubergineschotel met gekaramelliseerde ui en Griekse salade
« Reactie #16 Gepost op: 10 augustus 2017, 13:00:39 »
Aubergineschotel met gekaramelliseerde ui en Griekse salade

Ik ben gek op de Griekse keuken, met name op gerechten met aubergines zoals imam bayildi, moussaka en briam. Daarom sla ik in de zomerperiode vrijwel wekelijks een aantal aubergines in. In combinatie met tomaat en kaas kun je hier veel mee te doen. Voor dit recept heb ik rode-uienringen gekaramelliseerd en verwerkt in een verse tomatensaus. Samen met gebakken plakken aubergine en geraspte kaas werd het een heerlijke ovenschotel. We aten er Griekse salade bij

Source: Aubergineschotel met gekaramelliseerde ui en Griekse salade

Vegatopia

[Koken] Koolrolletjes met kaassaus
« Reactie #17 Gepost op: 11 september 2017, 13:02:01 »
Koolrolletjes met kaassaus

Iedereen die in zijn tentje is natgeregend de afgelopen weken zal het niet met me eens zijn, maar het is een prima zomer! Of in ieder geval, een prima zomer voor de moestuin.Niet dat ik die zelf eentje heb hoor, maar in mijn omgeving zijn verschillende enthousiaste moestuiniers en alles wat zij zelf niet opgegeten krijgen, wordt weggegeven. Laatst was ik de gelukkige ontvanger van een prachtige groene kool en een enorme courgette, die me inspireerden tot het volgende gerechtje. Tijdens het koken deed ik eigenlijk maar wat en heb ik geen aantekeningen gemaakt, want ik was niet van plan er een recept van te schrijven. Het resultaat was echter zo lekker, dat ik het toch ga proberen met jullie te delen.

Source: Koolrolletjes met kaassaus