Vegatopia Forum

Frankrijk verplicht dierlijke ingrediënten in eten schoolkantines

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Carla

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Frankrijk verplicht dierlijke ingrediënten in eten schoolkantines
« Reactie #40 Gepost op: 17 november 2011, 15:54:35 »
Hier een ervaring uit de praktijk in een klein dorpje in Zuid-Frankrijk.
Op de lagere school konden we kiezen: de kinderen in de cantine laten eten en dan was het mogelijk een vegetarische maaltijd te bestellen. Dat dit vaak een geklutst ei van poeder ei was of een vage crepe gevuld met vage smeltkaas, daar heb ik het dan maar even niet over, het wàs mogelijk vegetarisch te eten.
Ook werd de mogelijkheid geboden zelf een lunchbox mee te nemen, en dat deden we dus.

Maar wat ik van diverse franse vegaforums begrijp, hangt het heel erg af van de centrale keuken (of die de mogelijkheid bieden een vegetarische maaltijd af te nemen of niet) en van de school (of die accepteren dat ze zelf een lunchbox meenemen). Conclusie: het is dus erg willekeurig allemaal, en dat is natuurlijk niet goed.

Op de meeste collèges is een zgn. 'self' dat is een buffet waar de leerlingen zelf, naar keuze, iets vanaf kunnen pakken: voorgerecht (keuze uit meerdere soorten waar er altijd wel iets bij is zonder vlees of vis), kaas en toetje. De hoofdmaaltijd wordt opgeschept maar dan kun je zonder probleem zeggen dat je iets niet wilt en dan krijg je het ook niet. Toen ik eens op een collège moest eten boden ze me aan een extra stukje kaas te pakken en een extra lepen groenten. Voor veganisten is dat alles wat mager, maar een vegetarier kan op die manier best een uitgebalanceerde maaltijd krijgen.

Nu moet ik er ook bij zeggen, dat in Frankrijk het vegetarisme nog maar heeeel, heeel langzaam wat bekendheid krijgt. In mijn dorp (3.500 inwoners) zijn we de enige vegetariers voor zover ik weet, en op collège (kinderen uit 3 dorpen) heeft mijn dochter ook nog geen andere vegetariers gespot.
De laatste tijd wordt er wel meer over vegetariers gepublliceerd (vegetarische recepten) en gepraat op tv en ik moet zeggen dat de houding langzaam maar zeker in positieve zin veranderd. Vroeger werden vegetariers en veganisten haast als leden van een enge secte afgeschilderd, maar meer en meer wordt er nu gekeken naar de minpunten van vleeseten.

Mijn ervaring in Frankijk is ook dat veranderingen vaak heel erg langzaam gaan, maar als een idee eenmaal wordt geaccepteerd of aangenomen, dan kunnen ontwikkelingen opeens vliegensvlug gaan (als voorbeeld noem ik de overstap van Minitel naar Interet, maar ook de houding van bureaucratie naar klantvriendelijkheid)

Ook zag ik in het cursusboek voor ambtenaren (de lagere schoolkeuken is een aangelegenheid van de gemeente, dus ambtenaren) dat er nu cursussen worden aangeboden voor personeel van de keuken waarin wordt gepraat over het wel of niet accepteren van dieten door scholen (allergieen, kosher, moslims en ook vegetariers) waarin bovendien wordt geleerd hoe je dan een goede maaltijd aan kunt bieden, dus kennerlijk wordt er op hoger niveau genegen naar het wél accepteren van dieten, waarom zou zo'n cursus anders aangeboden worden ?

Voila, tot zover mijn ervaringen.

Online karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re:Frankrijk verplicht dierlijke ingrediënten in eten schoolkantines
« Reactie #41 Gepost op: 19 november 2011, 10:02:48 »
Interessant, Carla, omdat het een beeld geeft van de dagelijkse realiteit.
Ik leer er uit dat het bestreden decreet toch niet zo napoleontisch wordt toegepast als in petities gesuggereerd wordt.
Veel lijkt van de praktijk af te hangen, zoals hoe een centrale keuken ermee omgaat. Gelukkig lijken vegetariërs, zoals ik dacht, wel met wat behelpen aan hun voedsel te geraken.
Natuurlijk hangt ook veel af van de vraag vanuit de consument zelf, en daar denk ik ook dat Frankrijk nog een langere weg heeft af te leggen maar dat alles zich geleidelijk en misschien wel versneld ten goede kan keren.