Vegatopia Forum

Vleeseters zijn hufteriger dan vegetariers / fraude-onderzoek

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Vleeseters zijn huftiger dan vegetariers / fraude-onderzoek
« Reactie #20 Gepost op: 07 september 2011, 23:07:12 »
Diekstra is overigens niet veroordeeld voor plagiaat, en was recent nog (soort van positief) in het nieuws.
Eigen rechter spelen. Positief.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Vleeseters zijn huftiger dan vegetariers / fraude-onderzoek
« Reactie #21 Gepost op: 08 september 2011, 13:09:22 »
Gisteren nog heeft Foodlog een artikel gepubliceerd waaruit blijkt dat, zelfs als de data niet uit de duim waren gezogen, ook van de hele onderzoeksopzet niets klopt. Voer voor Poek en LL.


Zeker goede punten.

Ik ben geen sociaal psycholoog. Wel sociale wetenschapper en werk met data, en heel kritisch (op alle wetenschappen).

Ik schrok hier wel van, omdat het me verschrikkelijk lijkt om dit mee te maken met bevriende collega's. Het raakt mijn onderzoek verder niet. Als ik mijn resultaten had verzonnen, was ik 4 jaar geleden al gepromoveerd :P

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Vleeseters zijn huftiger dan vegetariers / fraude-onderzoek
« Reactie #22 Gepost op: 08 september 2011, 22:26:49 »
Gisteren nog heeft Foodlog een artikel gepubliceerd waaruit blijkt dat, zelfs als de data niet uit de duim waren gezogen, ook van de hele onderzoeksopzet niets klopt. Voer voor Poek en LL.


Zeker goede punten.
Ik heb het gelezen, en het is een nogal esoterisch vakgebied, statistiek, (ik heb me wel eens wat uitgebreider onderhouden met een socioloog die daar mee bezig is) maar iets concluderen op basis van een onderzoek bij 32 personen lijkt mij sowieso al niet zo gerechtigd. En wat heeft die hele inprenting er mee van doen? Ik dacht begrepen te hebben dat het hebben gezien van het bloederige vl33s mensen later in het onderzoek juist egoistischer maakte. Maar kennelijk moet dat inprenten met beelden over de economische crisis mensen dus naar vlees leiden. Omdat?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Pina

Vleeseters zijn huftiger dan vegetariers / fraude-onderzoek
« Reactie #23 Gepost op: 10 september 2011, 16:28:25 »
Zow, dat is niet niks. Benieuwd of het met het vleesonderzoek te maken heeft.

Wat ik gelezen heb is dat het 'vleesonderzoek' wel wat vragen heeft opgeroepen, maar dat de directe aanleiding van de verdenking is geweest dat 3 studenten zijn handelswijze vreemd vonden. Hij had tegen deze studenten gezegd dat hij contacten had op een school waar zij de vragenlijsten af wilden nemen, later kregen deze studenten een data bestand van deze vragenlijsten. HIerdoor is het balletje gaan rollen.
Ik moet zeggen dat ik dit wel schokkend nieuws vond, aangezien ik net klaar ben met mijn studie psychologie aan de UvT. Maar gelukkig heb ik mijn sciptie bij een andere sociaal psycholoog gedaan ;).

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Vleeseters zijn huftiger dan vegetariers / fraude-onderzoek
« Reactie #24 Gepost op: 10 september 2011, 16:30:06 »
Zijn er nou zoveel vegetariers onder sociaal psychologen of is het toeval dat ze nu ineens allemaal opduiken?!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Vleeseters zijn huftiger dan vegetariers / fraude-onderzoek
« Reactie #25 Gepost op: 10 september 2011, 19:43:29 »
Zijn er nou zoveel vegetariers onder sociaal psychologen of is het toeval dat ze nu ineens allemaal opduiken?!
Een zelf met de random number generator op mijn computer gegenereerd onderzoek zegt van niet.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Vleeseters zijn huftiger dan vegetariers / fraude-onderzoek
« Reactie #26 Gepost op: 10 september 2011, 19:55:40 »
M'n grote teen zegt van wel. 8)
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Vleeseters zijn huftiger dan vegetariers / fraude-onderzoek
« Reactie #27 Gepost op: 12 september 2011, 00:55:21 »
http://www.nu.nl/wetenschap/2612523/radboud-start-eigen-onderzoek-vleesaffaire.html

Radboud start eigen onderzoek 'vleesaffaire'

NIJMEGEN - De commissie Wetenschappelijke Integriteit van de Radboud Universiteit in Nijmegen gaat zelf onderzoek doen naar wat er is gebeurd in de zogenoemde 'vleesaffaire', waarbij de Nijmeegse hoogleraar Roos Vonk is betrokken.


http://www.psychologytoday.com/blog/naturally-selected/201109/what-do-about-scientific-fraud-in-psychology



Enne... ai?

http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=73288
Framed and misfortuned: identity salience and the whi€ff of scandal
DIEDERIK A. STAPEL,* WILLEM KOOMEN and RUSSELL SPEARS

« Laatst bewerkt op: 12 september 2011, 01:03:50 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vleeseters zijn huftiger dan vegetariers / fraude-onderzoek
« Reactie #28 Gepost op: 31 oktober 2011, 12:49:25 »
http://www.nu.nl/binnenland/2655388/universiteiten-doen-aangifte-stapel.html

Universiteiten doen aangifte tegen Stapel
Laatste update:  31 oktober 2011 12:38
TILBURG - De Universiteit van Tilburg en de Rijksuniversiteit Groningen doen gezamenlijk aangifte tegen de frauderende hoogleraar Diederik Stapel. Zij beschuldigen hem van valsheid in geschrifte en oplichting.
Stapel heeft van ten minste 30 tijdschriftpublicaties de gegevens verzonnen, zo bleek maandag tijdens de presentatie van het onderzoek van de commissie-Levelt naar de omvang van de fraude.

Bij tientallen publicaties bestaan serieuze verdenkingen.

Stapel vindt dat hij heeft gefaald als wetenschapper en onderzoeker. Dat meldde de frauderende hoogleraar van de Universiteit van Tilburg maandag in een schriftelijke verklaring.

Stapel meldt dat hij alleen heeft gehandeld. ''Ik hecht eraan te benadrukken dat ik collega's nooit op de hoogte heb gebracht van mijn oneigenlijk gedrag.''

Genoten

Hij geeft aan enorm te hebben genoten van de samenwerking met zijn collega's. ''Ik bied mijn collega's, mijn promovendi en de gehele academische gemeenschap mijn oprechte excuses aan.'' Stapel zegt te beseffen dat hij hun veel leed en verdriet heeft berokkend.

''Ik realiseer me dat ik door dit gedrag mijn directe collega's in verbijstering en boosheid heb achtergelaten en mijn vakgebied, de sociale psychologie, in een kwaad daglicht heb gesteld. Ik schaam me daarvoor en ik heb daar grote spijt van'', aldus Stapel. Hij heeft aangegeven dat hij inmiddels hulp heeft gekregen om ''te achterhalen waarom dit alles is gebeurd''.

Non-actief

De Tilburgse hoogleraar werd begin september per direct op non-actief gesteld, nadat duidelijk werd dat hij verzonnen gegevens heeft gebruikt voor zijn publicaties.

Hoe omvangrijk de fraude van Stapel was, moet maandagmiddag duidelijk worden. Voor zijn aantreden in Tilburg werkte hij ook aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Zijn werk aan die instellingen werd ook onder de loep genomen.