Vegatopia Forum

De ontbijtdraad

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Basje

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #20 Gepost op: 12 juli 2012, 15:04:08 »
Maar als je lichaam zo duidelijk geen zin heeft in eten 's morgens, is het dan niet wijs dat te accepteren? Ik bedoel, het is vervelend als je er de rest van de dag last van hebt, maar als je van alles misselijk wordt is dat ook vervelend. Misschien moet je eerder kijken of je een completere (/vroegere/grotere?) lunch moet eten, zodat je daarna de rest van de dag zonder snaaien doorkomt. Of zorgen dat je wat gezond snaaispul bij de hand hebt, en gewoon ieder uur een snackje. Ik bedoel, eten tegen je zin lijkt me ook niet echt de bedoeling.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #21 Gepost op: 12 juli 2012, 19:08:59 »
Ik drink als ik uit bed kom meteen een glas water, dat helpt mijn spijsvertering echt op gang. Op de dagen dat ik vroeg weg moet (6 uur weg, en ik vertik het om voor half 6 op te staan) ontbijt ik in de trein, op dagen dat ik wel dat uurtje heb voor ik wegmoet. Ik blender 2 tot 3x in devweek fruiten doe dat in kan, sochtends beslis ik of ik er sap of (soya)melk/yoghurt bij gooi. Als ik weet dat ik drukke week heb, vries ik deel van t fruit idd in. Werkt voor mij ideaal.

Voor de lekkere snaai trek maak ik tegenwoordig verantwoorde snackzakjes. 1X in de zoveel tijd vul.ik ziplock zakken met een paar amandelen, een paar met een rijstwafel, een paar met gedroogd fruit etc. houdbare dingen die als snack kunnen ipv iets slechts. Voor mij werkt dat om gezond te snacken. Helpt niet tegen je ontbijt probleem, maar wel makkelijk als pre lunch om te voorkomen dat je slechte dingen neemt.


Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #22 Gepost op: 02 augustus 2012, 23:06:55 »
Ben deze week aan het experimenteren met smoothies. Heb een hoop bananen geschild, gehalveerd en ingevroren, en zet 's avonds een beker klaar met een halve banaan, een half glas jus, en sojayoghurt/cashewpasta (mijn broer heeft cashewpasta in een siliconen minimuffinvorm gelepeld, zodat ik nu porties heb, zelf lepelen lukt mij nooit) bosbessen/bramen/spinazie. 's Ochtends zet ik er even de staafmixer in. (Ik heb mijn blender weggedaan omdat die teveel ruimte innam en te weinig gebruikt werd, en omdat ik een kleine portie smoothie maak, lukt het prima met de staafmixer, waarschijnlijk beter dan met een blender.)

Het resultaat is ongeveer 3/4 tot een heel glas dikke smoothie, en ik krijg het weg. Ik lunch inderdaad met minder zoetigheid, maar ik voel me verder nogal ziekig deze week, maar ik denk niet dat dat is omdat ik mijn maag nu eerder wakker maak.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #23 Gepost op: 06 september 2012, 01:43:51 »
Hoe ontbijten jullie doordeweeks?






Altijd meergranenbroodjes met beleg.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Sven

  • *****
  • 3.816
  • Geslacht: Man
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #24 Gepost op: 25 september 2012, 11:10:59 »
Doorgaans 2-3 volkoren boterhammen of een kom cornflakes. Omdat ik tegenwoordig ga sporten voordat ik begin te werken, heb ik wel een goed ontbijt nodig. Vroeger toen ik in een andere stad werkte, ontbeet ook wel vaker in de trein.

's Avonds eet ik rond 19:00 en daarna doorgaans totaal niets meer, zelfs geen snoep. Daardoor heb ik 's morgens wel honger. Wanneer vrij laat zwaar gegeten heb, heb ik 's morgens ook nauwelijks trek in ontbijt.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #25 Gepost op: 25 september 2012, 12:44:06 »
Is er iets medisch waardoor je misselijk wordt van je ontbijt? Het lijkt mij niet gezond dat je lijf zo gek reageert op een (gezond) ontbijtje.

Mijn ontbijt bestaat altijd uit 2 volkoren boterhammen; 1 met iets kaasachtigs (verschilt per dag) en 1 met appelstroop. Een glas sap en een kop koffie.
Want a sugarcube?

Offline Marthe

  • ***
  • 274
  • Geslacht: Vrouw
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #26 Gepost op: 25 september 2012, 15:34:43 »
Ik eet sinds de studie weer begonnen is en ik 's morgens vroeg moet opstaan een kom havermoutpap met walnoten of amandelen en gedroogd fruit (meestal cranberry's of rozijnen) met wat kaneel of, als het fruit en de noten op zijn, een beetje rietsuiker.
In het begin moest ik erg aan het ontbijt wennen en kreeg ik het nauwelijks weg, maar nu gaat het heel goed. Doordat mijn eetpatroon sowieso wat regelmatiger is geworden, heb ik nu 's ochtends als ik opsta echt een hongergevoel en zin in het ontbijt. Maar dat kostte wel een paar weken. Na een kom havermout heb ik tot een uur of 13 geen honger meer (soms een appel of banaan tussendoor). Het enige wat ik nog wel eens vergeet is om het pannetje en de kom meteen af te spoelen...  ::)

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.514
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #27 Gepost op: 07 oktober 2012, 15:29:09 »
Over het algemeen erg simpel: bakje bio muesli met een paar scheppen yofu met smaakje. Glaasje sap erbij.
Als ik erg vroeg met werken eet ik er nog wat bij, bijvoorbeeld twee plakken ontbijtkoek met halvarine. Soms wat fruit erbij.

Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #28 Gepost op: 13 oktober 2012, 10:18:00 »
vandaag een brintapapje van soyamelk en een kop thee. Daar kan ik door de weeks niet op leven qua energie... dan eet ik 2 broodjes, een cracker en drinken

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #29 Gepost op: 13 oktober 2012, 21:19:48 »
Ik ben overgegaan op yoghurt met muesli en een glaasje jus en thee
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #30 Gepost op: 14 oktober 2012, 12:29:29 »
Rijstpap (laatste van donderdag) met kriekenconfituur en een schijfje zelfgebakken (door de dochter) peperkoek.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.322
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #31 Gepost op: 15 oktober 2012, 00:40:15 »
Morgen naar de bakker om de hoek, met mijn duffe kop een half vers ongesneden brood kopen (Steinecke, Stadlbrot, Maus, daar ben ik nog niet uit). Beetje pompoenhummus of tofuspread of toch gewoon kaas er op. Paar glazen water en een kop Büntingtee. Meer heb je niet nodig op de maandagochtend.

Vanochtend (ehm, bijna middag) hadden we meer tijd. Lekkere broodjes uit de oven, waarvan één alvast opengesneden en afgebakken met met rode ui, champignon, pepertje en kaas. En een croissant. Naast kaasjes, spreads, jam, pindakaas en wat dies meer zij ook paprika, radijs en tomaat om het broodjes-knutselen nog lekkerder te maken. Een zondag zonder uitgebreide brunch is een zondag niet geleefd.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #32 Gepost op: 15 oktober 2012, 06:56:38 »
Was dit niet de snelle ontbijtjes-draad? ;)

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.322
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Snelle ontbijtjes
« Reactie #33 Gepost op: 15 oktober 2012, 11:11:03 »
Was dit niet de snelle ontbijtjes-draad? ;)
Het eerste gedeelte van mijn berichtje was on-topic  :P
Gemüse ist mein Fleisch

Hans48

De ontbijtdraad
« Reactie #34 Gepost op: 19 augustus 2014, 09:13:17 »
Hoi allemaal,

Ik wil graag dit forum gebruiken om een paar van mijn eigen 'recepten'  :angel: met jullie te delen. Mijn power breakfast tip:

- 300 gram magere kwark of Griekse yoghurt
- 1 banaan/perzik/appel, net waar je zin in hebt.
- halve eetlepel lijnzaad
- 10 gram gedroogde cranberries
- klein handje walnoten
- en als finishing touch: een drupje honing   :dansen:

Greoten,
Hans

Vegatopia

[Koken] Ontbijtje van snijbiet, paddenstoelen en gepocheerd ei
« Reactie #35 Gepost op: 17 april 2016, 13:00:38 »
Ontbijtje van snijbiet, paddenstoelen en gepocheerd ei

Niet alleen bijzondere weekenden, maar íeder weekend verdient een goed ontbijt. Vandaag een recept voor de lente, met zachte snijbiet, stevige paddenstoelen en een gepocheerd ei – omdat je in het weekend toch lekker de tijd hebt.

Source: Ontbijtje van snijbiet, paddenstoelen en gepocheerd ei

Vegatopia

[Koken] Ontbijt van naakte haver met gele rozijnen, rabarbercompote en granola
« Reactie #36 Gepost op: 15 juni 2017, 19:00:36 »
Ontbijt van naakte haver met gele rozijnen, rabarbercompote en granola

In het bio-pakket van Hofweb, dat ik gisteren op de site heb besproken, zat ook een zak naakte haver. Daar viel mijn oog het eerst op, omdat ik er erg nieuwsgierig naar was. Eerlijk gezegd had ik nog nooit van 'naakte haver' gehoord. Ik had wel gelezen dat het een lekkere, gezonde vervanger voor aardappelen, rijst, bulgur, quinoa of aardappelen schijnt te zijn, en heel eiwitrijk is.

Source: Ontbijt van naakte haver met gele rozijnen, rabarbercompote en granola

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.322
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: De ontbijtdraad
« Reactie #37 Gepost op: 19 november 2019, 23:52:01 »
Ik heb de pitabroodjes herontdekt. Laatst bij de zondagse brunch gevuld met kaas en champignons (plus knoflook, pepertje, peterselie) uit de oven. Daarna tussen de middag (ik kon een paar dagen thuiswerken) simpel opgewarmd in het broodrooster en gevuld met kikkererwten, zuurkool, likje sambal en kerstomaat. Vanochtend ontbeten (wegens brood-was-op) met pitabroodjes gevuld met hummus, zuurkool, koolrabi en paprika, snel klaar, eenvoudig, toevallig vegan en razend lekker. En zo kan ik nog een heleboel meer variaties verzinnen.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline karl

  • *****
  • 6.277
  • Geslacht: Man
Re: De ontbijtdraad
« Reactie #38 Gepost op: 20 november 2019, 11:10:21 »
Ja, een pitabroodje is dikwijls heel lekker. We maken het nogal eens klaar voor de lunch, met bijvoorbeeld salade, tomaat, komkommer en falafel. Soms met vegetarische gyros. Dikwijls schiet er nog wel één over en kan je het de volgende dag vullen met weer wat anders, zoals salade, hummus, olijven en feta. Opwarmen in de broodrooster is handig en makkelijk.
« Laatst bewerkt op: 20 november 2019, 16:55:06 door karl »

Offline 19.5

  • **
  • 17
  • Geslacht: Man
Re: De ontbijtdraad
« Reactie #39 Gepost op: 25 november 2020, 18:30:45 »
Iedere ochtend een bord Brinta en een banaan (of appel).