Vegatopia Forum

Natriumarme produkten

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Antoinette

Natriumarme produkten
« Gepost op: 25 september 2012, 19:01:38 »
Hoi,
Omdat mijn bloeddruk te hoog is, ik daar medicijnen voor heb, probeer ik mijn bloeddruk met voeding en supplementen naar beneden te krijgen.
Het liefst zou ik geen medicijnen meer gebruiken maar dat gaat niet.
Ik probeer dus natrium arme produkten te vinden zoals bijvoorbeeld jus met minder zout (AH), ketjap natriumarm (AH), natriumarme bouillon van de natuurwinkel want die van Knorr is niet te drinken, kaas met minder zout, etc..
Daarnaast (want door overgewicht werken de nieren minder en dus meer vocht bv in de voeten) drink ik o.a. solidagothee, en zijn er veel groenten die zorgen voor vochtafdrijving.
Ik neem iedere dag een knoflookcapsule, wat ook goed schijnt te zijn.
Natuurlijk heb ik herbamare gekocht en probeer ik verborgen zout te vermijden door het anders op te lossen.
Nu denk ik dat het beter kan en hoop ik dat er hier ervaringsdeskundigen zijn met tips. Ik hoor het graag

Als dit topic verkeerd staat, hoor ik graag waar het dan wel moet staan ;-)

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Natriumarme produkten
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2012, 21:05:27 »
Veel dingen kun je zelf maken, ketjap weet ik niet zo, maar bouillon en jus enzo wel. Verder gewoon zo min mogelijk kant en klaar kopen en dan ben je volgens mij al heel ver.

Mijn oma heeft ook een tijdje natriumarm moeten eten, toen ze nog dialyse kreeg (ze heeft een donornier nu), maar het enige waar ze op moest letten waren borrels, met blokjes kaas, vl33sdingen, zoutjes etc. Verder kon ze gewoon eten zoals ze altijd al at, hoefde niet aan het speciale brood enzo, omdat ze altijd al alles zelf maakte en zoutarm tot zoutloos kookt.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Natriumarme produkten
« Reactie #2 Gepost op: 26 september 2012, 11:55:54 »
Volgens mij ben je al een heel eind wanneer je geen kant-en-klare producten koopt. Daar zitten kilo's zout in.
Want a sugarcube?

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Natriumarme produkten
« Reactie #3 Gepost op: 27 september 2012, 11:22:14 »
Vooral drop mijden.

Mijn moeder at ook zoutarm en wij daardoor ook. We deden geen zout op een eitje maar peper, op de patat kwam (milde) paprikapoeder. Ik herinner mij ook kokosmacronen, maar of dat was omdat mijn vader ervan held of die natriumarm zijn weet ik niet meer.

Thuis eten zal het prima te doen zijn, maar als je een keer uit eten gaat is het lastiger.
Zo.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Natriumarme produkten
« Reactie #4 Gepost op: 27 september 2012, 17:07:58 »
En zeker geen zoethout...

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re:Natriumarme produkten
« Reactie #5 Gepost op: 07 oktober 2012, 15:03:18 »
Een vriendin van mij heeft ook bloeddrukproblemen die erfelijk zijn en verband houden met een nierziekte.
Ze eet nu al een paar jaar voor zover zoutloos en dat gaat goed. Nu weet ik niet in hoe erg te hoog je bloeddruk is, maar zout vermijden is inderdaad het beste. Ze bakt zelf zoutloos brood dat scheelt al heel veel zout.
Verder vrijwel geen kant en klaar dingen, en maar af en toe iets natriumarms als die ketjap. Wel mee uitkijken, want er zit dan wel veel minder zout (natrium) in, ze zijn volgens mij niet zoutvrij. Kaas at ze al niet, want heftige melkallergie. Maar denk ook zoete dingen zoals koekjes, cakejes en taart uit de winkel, daar zit bijna altijd zout in.
Ze baalt er wel eens van, dat ze altijd alles zelf moet maken, maar ze weet dat het voor haar gezondheid echt heel veel helpt.

Veel succes ermee! Soms is het niet te vermijden dat je medicijnen moet gebruiken, maar een zo laag mogelijke dosis is natuurlijk ook al fijn.

Antoinette

Re:Natriumarme produkten
« Reactie #6 Gepost op: 07 oktober 2012, 17:18:16 »
dank voor je bericht meis
er staat niet voor niets natriumARM op de producten dus moet ik er inderdaad zuinig mee zijn, want zoutloos is het niet. het is wel zo dat het uitmaakt of er natrium of chloride in zit, en de producent die iig een product levert dat natriumarm is, heeft daar over nagedacht
en inderdaad zitten in producten verborgen zout, zelfs in zoetigheid waar je het niet zou verwachten.
zelfs in ijs....
ik heb helaas nog geen nieuwe dingen hier gelezen, ik zag namelijk in andere berichten reacties van mensen die heel professioneel leken, maar blijkbaar is er niet veel nieuws onder de zon als het gaat over natriumarme producten

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Natriumarme produkten
« Reactie #7 Gepost op: 09 oktober 2012, 09:05:39 »
Wordt je hoge bloeddruk veroorzaakt door een te hoog cholesterol? Doe je daar ook iets tegen?

Antoinette

Re:Natriumarme produkten
« Reactie #8 Gepost op: 09 oktober 2012, 10:15:32 »
bloeddruk wordt veroorzaakt door mijn overgewicht (35 kg). De nieren werken door overgewicht minder waardoor de waterhuishouding anders/minder werkt.
cholesterol is ok, heb ook geen diabetes of zo.
dus gebruik propranolol/inderal (bétablokker) voor de bloeddruk en een plaspilletje.


Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Natriumarme produkten
« Reactie #9 Gepost op: 09 oktober 2012, 15:42:36 »
Ik heb ooit eens gehoord, dat zout niet perse je bloeddruk verhoogd, dat verschil van persoon tot persoon.

Je bent ook op dieet om af te vallen, hoop ik? Klachten door overgewicht is niet fijn.

Antoinette

Re:Natriumarme produkten
« Reactie #10 Gepost op: 09 oktober 2012, 17:53:28 »
het klopt dat zout niet per definitie oorzaak hoeft te zijn van hoge bloeddruk
nee, ik ben niet op dieet en was dat ook nog niet van plan

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Natriumarme produkten
« Reactie #11 Gepost op: 09 oktober 2012, 23:02:56 »
Zout verhoogt je bloeddruk niet als je het gewoon uit kan plassen, als je nieren niet helemaal optimaal werken blijft er wel eens wat teveel in het lichaam achter en verhoogt het het bloedvolume en daarmee de bloeddruk.
Zo.

Kiwi

Re:Natriumarme produkten
« Reactie #12 Gepost op: 19 oktober 2012, 16:15:37 »
En zeker geen zoethout...
Klopt. En dus ook geen zoethoutthee, of thee waar zoethoutextract inzit (sterrenmix, Maroc, etc).

Offline Aphyna

  • **
  • 73
Re:Natriumarme produkten
« Reactie #13 Gepost op: 04 december 2012, 17:30:29 »
Ik kan me voorstellen dat je niet naar dit antwoord op zoek bent, maar gewichtsverlies heeft een enorme uitwerking op je bloeddruk. Stel je zou er 2-3 kilo af weten te krijgen, dan is het verschil echt al meetbaar! Daarvoor hoef je dan niet eens keihard op dieet...
« Laatst bewerkt op: 04 december 2012, 17:52:27 door Aphyna »

Antoinette

Re:Natriumarme produkten
« Reactie #14 Gepost op: 05 december 2012, 11:47:03 »
Ik kan me voorstellen dat je niet naar dit antwoord op zoek bent, maar gewichtsverlies heeft een enorme uitwerking op je bloeddruk. Stel je zou er 2-3 kilo af weten te krijgen, dan is het verschil echt al meetbaar! Daarvoor hoef je dan niet eens keihard op dieet...

ik moet wel 'iets' meer kwijt dan 3 kilo dus dat gaat echt niet helpen

Offline Aphyna

  • **
  • 73
Re:Natriumarme produkten
« Reactie #15 Gepost op: 05 december 2012, 12:32:29 »
Dat snap ik, uiteindelijk moet er natuurlijk veel meer af, en uiteindelijk is 6 kilo nog beter dan 3 kilo, etc etc.
Maar ik zit bij mijn studie net midden in een blok over hart en vaten, en er is heel concreet gezegd dat (bij overgewicht) enkele kilo's gewichtsverlies al effect heeft. Niet een heel dramatisch effect, maar een meetbaar effect.

Dus het is niet zo ontmoedigend als: 'OF alle 35 kilo's moeten eraf, OF je kan er net zo goed niet aan beginnen', dat wil ik ermee zeggen eigenlijk. Letterlijk elke kilo telt. Als je je bloeddruk snel ietsje omlaag wil bijstellen, heb je meer succes met 3-4 kilo gewichtsverlies dan met maandenlang natriumarme producten kopen.

Overigens is het ook zaak niet alleen je inname van natrium te beperken, maar ook voldoende kalium te eten - vooral de verhouding tussen de twee mineralen is van belang. Je kan zo op google vinden welke voedingsmiddelen veel kalium bevatten :)
« Laatst bewerkt op: 05 december 2012, 12:40:57 door Aphyna »

Antoinette

Re:Natriumarme produkten
« Reactie #16 Gepost op: 05 december 2012, 13:22:55 »
wie zégt er dat er iets af moet????
bovendien als de nieren niet voldoende werken kan er juist kalium overschot in het lichaam ontstaan, zo simpel is het dus niet
geen idee wat voor studie jij doet, maar succes er mee

Offline Aphyna

  • **
  • 73
Re:Natriumarme produkten
« Reactie #17 Gepost op: 05 december 2012, 14:14:22 »
Hmm... Ik ga maar even in op de ondertoon 'bemoei je er niet mee', want dat is geloof ik wat je eigenlijk zegt met je aanvallende reactie. En dáár heb je wel gelijk in, ik had me er ook niet mee moeten bemoeien.
« Laatst bewerkt op: 05 december 2012, 14:19:18 door Aphyna »

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Natriumarme produkten
« Reactie #18 Gepost op: 05 december 2012, 15:41:07 »
wie zégt er dat er iets af moet????


ik moet wel 'iets' meer kwijt dan 3 kilo dus dat gaat echt niet helpen


 :-*
Want a sugarcube?

Antoinette

Re:Natriumarme produkten
« Reactie #19 Gepost op: 05 december 2012, 16:22:46 »
ik ben niet aanvallend, want als ik iets niet wil, zeg ik dat direct en duidelijk
tenslotte ken je mijn achtergrond niet
dus als jij dat zo voelt, is dat jouw probleem

wat mij betreft kan dit topic gesloten worden want ik heb vanaf de start geen eye-openers gelezen, ik doe er dus verder niets mee